Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Story fra Cape Town for en del år tilbake, da Mandela var president. Jeg var på et internasjonalt treff i det konsernet der jeg var ansatt. Snakket med sjefen for Sørafrika:

 

Hva gjør dere i helgene, det er mye flott natur der nede?

Vi bor i et eget community og drar gjerne på et shoppingcenter i helgene. Vi har også vært på tur ute i naturen. Men da er det organisert og med militær eskorte. Vi som er utlendinger (hvite) og ansatt i velrenomerte foretak risikerer å bli kinappet. Eller bli ranet. Derfor bor vi også i eget område med væpnede vakter.

 

Så det at sikkerheten er noe annerledes enn det vi er vant med er ikke noe nytt.

 

En annen bekjent, direktør i et offshoreselkap for mange år siden var på oppdrag i Angola. Der ble de låst inn i det lokale fengselet om natten. For alle skrukene var uansett på utsiden.

 

Beklager avsporingen.

Link to post
Share on other sites

Satte med god margin døgnrekord for utseilt distanse i går, holdt lett over ni knop i lange perioder. Strømmen har roet seg mange hakk her, men vi burde likevel klare å komme oss til Port Elizabeth før været snur. Deretter er det ikke lange distansen til Cape Town. Strømmen er svakere lengre vest og det finnes en del bukter en kan ankre i når forholdene blir utrivelige, så det Indiske Hav begynner å nærme seg oppdrag utført.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt på Indiske hav som en transportetappe. Nå ser jeg mange muligheter her

Ikke en helt uvanlig tanke, tror det delvis kommer av at de fleste ser ut til å være i ferd med å slippe opp for tid innen de drar vestover fra Asia eller Australia. Det er fristende å bruke noen uker (eller år) ekstra i Stillehavet, og det er heller ikke vanskelig å bruke en sesong eller to i Asia.

 

Været her gir et ekstra bidrag til at det føles som en transportetappe: legger man ut tidlig i sesongen er sjansen stor for at overfarten ikke blir særlig behagelig, er man treg på avtrekkeren (som oss) blir det mye seiling og lite tid til å stoppe. Byråkrati demper entusiasmen for noen av perlene; Maldivene og Seychellene har ikke et spesielt godt rykte, søknadsprosessen for å få tillatelse til å dra innom Chagos krever visstnok en god dose tålmodighet.

 

Men mer enn noe annet dreier det seg om at folk drar på jordomseiling for å besøke øyene i Stillehavet, mens de krysser det Indiske Hav for å komme hjem.

 

----

 

Etter at bølgene bygde seg opp til bra størrelse tidligere i dag – et toetasjers hus høye, sånn omtrentlig, og tenderende mot å bryte – har vi nå fire knop mindre vind og nesten flatt vann. Snålt.

Link to post
Share on other sites

Port Elizabeth føyer seg i rekken av sørafrikanske havner jeg er glad for å komme frem til, selv om det kanskje ikke er noen drømmedestinasjon.

 

bilde

 

Vi ligger i en stor industrihavn, der et lite hjørne er satt av til småbåthavn. Dette er antageligvis den dårligst beskyttede marinaen jeg har kommet over, og det synes på fortøyningsutstyret folk bruker. De fleste har minst tre spring på hver side av båten, fire brest i baugen og like mange akter, og 22mm tau eller tykkere er helt vanlig for båter på rundt 30 fot. Marinaen blir fra tid til annen revet i stykker når drittvær setter inn fra feil kant.

 

bilde

 

Vi har gått noen tusen mil for motor siden forrige gang vi så en fungerende dieselbrygge, begynner å bli rutinert på kannetrilling. Så sant været ikke gjør noen helt uventede krumspring er vi i gang igjen i morgen.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har et slikt ombord, men er ikke veldig ofte det er i bruk. Fyller vi på en dieselbrygge har de stort sett egne filtre, og mitt er uansett for tregt til å ta unna. I tilfeller som i dag gidder jeg heller ikke bruke filteret – gjør en visuell sjekk av det vi har dratt ombord, men jeg visste at kannene var rene på forhånd og de ble fylt på en moderne bensinstasjon med høy omsetning.

 

Med det sagt: jeg ville ikke vært foruten filteret, for i noen områder er det mye tvilsom vare å få kjøpt. Eneste problemet vi har hatt var etter alt å dømme forårsaket av biodiesel i Skottland.

Link to post
Share on other sites

Området vi befinner oss i nå er antageligvis det farligste vi kommer borti av havstrekk. Men med disse bølgene er ikke faren for kullseiling overhengende. Værrutingen vil ha det til at turen til Mossel Bay skal ta 34 timer, med motor hele veien. Kraftigste vindkast meldt er 12 knop.

 

bilde

Disse nysgjerrigperene liker å stirre inn i båter med lave vinduer, en venn av oss hadde to fugleøyne stirrende gjennom en hel middag.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Havseilas er noe de fleste ser på som litt ekstra skummelt. Noen få dagers seiling langs kysten ned fra Richard's Bay har vært mange hakk slitsommere enn lange perioder med drittvær til havs.

 

Vi pløyer oss gjennom umerkede fiskegarn og tett trafikk, og kan smelle i land i løpet av kort tid om autopiloten går berserk eller strømmen drar oss avgårde uten at vi følger med. Før vi knapt har begynt å flytte på oss er vi fremme, og må finne et egnet sted å knyte fast båten. På VHFen er det konstant aktivitet, med plystring og musikk på kanal 16 (akkurat dette er kanskje et særafrikansk fenomen). Havets skarpe kanter gjør stadige krumspring, og kartet (vel, iPaden) er konstant i bruk.

 

På havet sjekker jeg horisonten en gang i kvarteret eller så, og surrer ellers rundt som jeg vil. Tar en kikk på iPaden noen ganger i døgnet for å vite omtrent hvor vi er, passer på at batteriene får nok strøm og at fiskesnøret henger passe langt bak båten. Ideen om at det å krysse hav er spesielt slitsomt og vanskelig har ikke særlig mye rot i virkeligheten, for milene kommer mye enklere der ute.

Link to post
Share on other sites

Uten GPS ville det vært en ganske annen virkelighet.

 

Fisker oftest med stang, har en ganske standard havfiskestang av moderat dimensjon. Stort sett fisker vi med en blekksprutlignende sak.

 

Bruker av og til også et enklere opplegg, der vi har 30 meter tykk monofilamentline rundt en spole, og en sykkelslange som rykkdemper. Samlet kostnad for dette var rundt 150kr, men synes det er morsommere med stang.

Link to post
Share on other sites

Har en bok, men trengs sjelden til dette formålet. Det aller meste av fisken vi får er mahi mahi (gullmakrell/dorado), samt en og annen tunfisk. Et par ganger har vi fått wahoo. Vi fisker stort sett kun ute på havet, det er litt for mye bingo rundt fisking inne langs land – ciguatera er hovedproblemet, og det er ikke alltid lett å komme over troverdig informasjon om hva som kan spises.

 

Av og til biter det på ting vi ikke har noe ønske om å spise. Store sverdfisk har jeg ingen intensjoner om å dra ombord – her er beste utfall en bøyd krok eller at en klarer å slippe den fri etter å ha tatt ut kroken, men faren for at snøret ryker er stor. Hai biter også på, og her har jeg endt opp med å kutte snøret så nært jeg tør.

Link to post
Share on other sites

Nå husker jeg ikke om du har nevt det før, men abonomang for iridium. Bruker du prepaid eller vanlig abonomang? kjøpte du det hjemme eller bestilte fra Usa/storbritania osv? Har kikket mye rundt på det her, og det er endel å velge i.

PS: Ser ut som det kan kommet opp i rund 32 knop vind rundt Fredag/Lørdag

Redigert av Chiwas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontantkort fra satphonestore.com.

 

Klar over vinden som er meldt. Det opprinnelige håpet var å rekke Cape Town til jul, men vi var for sendrektige noen dager i Richard's Bay. For å øke spenningen et par hakk er marinaen i Mossel Bay (dit vi er på vei til) visstnok smekkfull, så skal bli spennende å se hvor skjermet ankerplassen der er. Ser ikke så alt for ille ut på kartet. Å ankre i 30-40 knop er ikke noe problem, men bølgene kan gjøre ting litt mer interessant. Men uansett kan det ikke være verre enn Port Elizabeth i det samme været, som var alternativet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...