Jump to content

Hvor stor batteribank trengs for en helg i uthavn?


tresjarken

Recommended Posts

Efoy er genialt, men dessverre fremdeles for dyrt i forhold til effekt. Skal man ha en som gir skikkelig effekt (8,75 A), koster den hele 50.000 kroner. I tillegg kommer metanolforbruket, som på Seatronic sine sider står oppført med 0,9 l/kWh. De største og billigeste kannene koster 59,50 per liter, noe som gir en ganske stiv kilowattspris. Lader efoyen på max hele døgnet (2,5 kWh), blir prisen hele 150 kroner.

[/url]

Kjøpte den minste Efoy gjennom jobben for testing... Kom på halve prisen. Sammen med et solpanel på 55 watt tenker jeg å være helt 'selvhjulpen'.

Skal komme tilbake med mere info etterhvert.

 

Ellers: Flott at trådstarteren klarte seg med batteriene sine i helga. Tipper han får mere erfaring med hvor mye han kan trekke ut av dem etter hvert. :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig tror jeg at 230V er på vei til å "snike seg" ombord i båt fordi ulempene med 12V likestrøm er så store. Vi er lei av tykke kabler, strømkresne og dyre 12V TVer, og spesialdingser for alt som skal lades, men det er en annen tråd

Akkurat der er jeg enig med deg. 230V er nok på vei inn i stadig mindre måter. Sjøl har vi kastet ut allt av 12V utstyr som kan erstattes av vanlig 230V. Tyngre 230V utstyr som varmtvannsbereder, vaskemaskin, elgrill, komfyr, micro ol. kjører vi fra agregat (stillegående 9kw, 1600RPM med separator), mens allt øvrig går direkte på 3000W inverter. Inverteren står forøvrig på 24 timer i døgnet, Vi har 1000A batteribank og kjører agregat for lading (120A lader) normalt et par timer på ettermiddagen. Benytter da anledningen til også å kjøre vaskemaskin, varme vann og evt stekeovn/grill

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vært på leiebåt med agregat der det gikk ofte (pga aircondition etc) noen ganger. Tilogmed om natta.

Det kommer ikke til å komme agregat ombord hos meg, for å si det sånn.

 

Og etter vi fikk oss solcelle og skikkelig dynamo har det ikke vært en 220v ledning ombord i det hele tatt hos oss.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel en viss forskjell på en nyere båt på godt over 40 fot og hva en ser rundt i havnene? Båter på over 35 blir unntakene, og gjennomsnittsalderen på båtene under denne størrelse er ganske høy og alt var i utgangspunktet 12volt. Det er greit at det finnes mye tilgjengelig utstyr for 230V, men er det tilrettelagt for et maritimt miljø? En ting jeg ikke liker ved 230V er personsikkerheten ved så høy spenning. Fagmessig installasjon hjelper, men "båtfolk flest" driver og kobler strøm om de er elektrikere eller bakere. Så min mening er at overgangen mot 230V i båt er negativt. Det har opp gjennom årene kommet frem forslag om å heve "standardspenningen" i fritidsbåter til 24, 48 eller 72volt, men det har dessverre ikke blitt noe av.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tiden med 12V støvsuger, kaffetrakter og hårføner er for vår del forbi Lars, heldigvis.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, - har en som Marwin sier et skip, blir det jo noe annet. Men når skal du kvitte deg med 12volt batteriene (1000Ah er vel kanskje greie som ballast?), kartplotter, autopilot, VHF osv som går på 12volt? Kaffetrakter har vi ikke, vi foretrekker kokekaffe tilberedt på god gammeldags kaffeLars :giggle: . Og ja, vi har droppet 12volt støvsugeren til fordel for en Volta 230V suger som vi bruker når vi har landstrøm og det er blitt så bøssete at ikke strømløst feiekost og feiebrett gjør jobben.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg sa vel at vi har lempet overbord allt 12V utstyr som kan erstattes av 230V? Plottere og VHF er vel så langt ikke tilgjengelig i 230V? Dessuten ligger vi gjerne i uthavner, ofte flere uker i strekk. Er ikke mye landstrøm å finne der.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nei, plottere og VHF er ikke tilgjengelig i 230V, heller ikke autopiloter, AIS vannpumper(?), toaletter(?). Men hva med å få seg en egen lysmaskin som kan gå kontinuerlig og generere 230V? Da kan du ha en strømforsyning som går på 230V og gir 12V ut til alle disse tingene som ikke finnes for 230V. Men en slik lysmaskin er vel plagsom å høre på i egen båt på samme måte som det er plagsomt for andre å høre på aggregater selv om de kjøres kun to timer på eftermiddagen i middagshvilen (og påståes å være "lydløse", he he!). Nå er jeg litt krass, men det finnes solcellepaneler og nå Efoy systemer til lading ved landligge.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo bare dummere og dummere. Er vel ikke en aldrig så liten snev av missunnelse ute å går her Lars? (Nå kommer det vel en lang tirane om at han er så visst ikke missunnelig nei, men ........)

 

Så dette fjåset om skip kontra båter for "vanlig" folk. Hvilken planet bor de to herrer egentlig på. Jeg talte tilfeldeligvis opp antall båter på brygga rett over oss her på Tanum hvor vi har blåst inne. 62 båter totalt på den bryggaa. Den største var en P52 og den minste en Agder 850. Gjennomsnittstørrelse 41 fot. Jeg er ikke så god på årsmodeller og denslags men vil gjette at snittet nok lå på denne siden av 2000-tallet og at mange hadde et utstyrsnivå fullt på høyde med vår båt, med TV, micro, grill, vaskemaskin og mere til levert som standard fra fabrikk. Kom ned på jorda mine herrer. Det er mange år siden en 28 foter med spritkøk og pumpedass var det upperste blant det uppre.

bilde

bilde

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med at jeg foretrekker mest mulig på 230v. Det er ingen problem med strøm der man ligger på landstrøm og med inteverter og generator ombord er man selvhjulpen. Fint å slippe gass.

 

Hva gjelder elsikkerheten så er den nok vesentlig bedre på en moderne båt med 230v anlegg installert fra fabrikk enn i en båt med et gammelt 12v anlegg der overbelastninger, dårlige termineringer etc. er mer regelen enn unntakene. 12V er virkelig skumle saker om man begynner å regne på kortslutningsstrømmene fra de store batteripakkene.

Link to post
Share on other sites

Som Worry sier, sprit er best i glass (selv om vi holder oss til svake versjoner som feks. et glass god Riesing hvit vin eller noe slikt). Misunnelig? Kanskje på de som har båter med bakvegg. Ebern må jobbe vel mye under kalesjen i slutten av oktober når utetemperaturen går ned mot null.

 

Men nå har jeg ertet deg nok REM. Ha en fin aften. :thumbsup: Nå er det tid for å konsentrere seg om finalekampen i VM i fotball.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Harn på allerede Lars (på 230V TV) og har sjenket meg en GT. Ha en fortreffelig aften ;-)

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Selv om det ikke har noe med batterier eller 230V å gjøre, er Teddy bedre? Får han i seg væske? Det hørtes skummelt ut tidligere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det går bedre med han nå. Vivian har foret han med vann fra ei sprøyte, og etterhvert tar han til seg vann igjen sjøl. Han har nå gjenintatt sin stilling som havnesjef her nede.;-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg velger å trekke frem denne igjen i håp om å få litt tips og innspill. Etter å ha fått testet "nybåten" litt er det åpenbart at den trenger en oppgradering av batteribanken, spesielt på forbrukssiden.

 

Båten er en Bavaria 25 Sport, og den har pr i dag bare to batterier. Startbatteri på 145 Ah som også driver baugpropell og ankervinsj bak. Dette fungerer greit og vil bli beholdt inntil videre.

Forbruksbatteriet er imidlertid bare på 110Ah, og er nok i tillegg gammelt og har svekket kapasitet.

 

Planen er å kjøpe to nye, friske forbruksbatterier på rundt 110Ah. Kommer nok til å gå for gammeldagse bly/syrebatterier.

Samtidig vil jeg prøve å flytte forbruksbatteriene fra babord til styrbord side for å få litt bedre vektbalanse i skuta. (Mye utstyr er montert på babord side i motorrom, som batterier, vv tank, ankervinsj, dieselvarmer osv, den ligger derfor litt skjevt i vannet.)

 

Håpet er å ha kapasitet til et par dagers forbruk uten å være tilkoblet landstrøm/lading. Jeg forsøker å ha et nøkternt forbruk, og i hovedsak er det vel kjøleskapet, (48l) som trekker strøm, samt litt mobillading og kanskje litt/minimalt bruk av lys og vannpumpe.

 

-Vil en forbruksbank på ca 220Ah være tilstrekkelig til dette behovet?

-Hvor kan jeg kjøpe batterier med grei kvalitet til OK pris? Noen som har erfaring med batt fra Maritim eller Biltema?

-Flott hvis noen med ca samme forbruksmønster kan gi et hint om sine erfaringer :smiley:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut fra det forbruket du skisserer tror jeg du vil klare deg greit med den størrelsen. Men du skriver at du har dieselvarmer også, og den kan jo trekke en del strøm på full guffe. Følg med på et voltmeter (dersom du ikke har batterimonitor da) og slå av unødig last samt skru kjøleskapet på min. hvis spenningen synker faretruende (12,2V).

 

Hvis du skal ha vanlige bly/syre batterier ville jeg gått for åpne som har mulighet for etterfylling av vann og måling av syrevekt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo, takk for innspill :smiley:. Tenkte faktisk ikke på dieselvarmeren, har heldigvis ikke vært behov for den hittil denne sesongen, men det endrer seg vel nå utover høsten....

Det sitter en Eber D4 i båten som naturligvis også krever sitt når den er i bruk.

 

Har ikke batterimonitor, foreløpig....... :rolleyes:.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...