Jump to content

Hvor stor batteribank trengs for en helg i uthavn?


tresjarken

Recommended Posts

Ja, jeg har nok en mistanke om noe slikt, men et slikt behov for strøm tror jeg ikke trådstarter tresjarken har. Hva med å være litt edruelig i kommentarene, ikke brilljere med hva en selv har av batteribank, og heller hjelpe trådstarter med hans spørsmål/problem?

 

Og til Ida Marie: Han bruker nok inverter for å få 230V fra 12V.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv 110 amp * 3 til forbruk. Holder sikkert fint en helg, men blir ladet noen timer hver dag når generatoren går for å gi strøm til varmtvannsberederen..

 

På den måten har vi lagt i ødemarken i over en uke uten problemer. Da brukes både TV og lys uhemmet, samt 130 liters kjøleskap..

Link to post
Share on other sites

Med et ikke alt for stort kjøleskap, la meg si på 40-50 liter og av nyere dato, bruker det under 20Ah i døgnet, altså 40Ah fredag til søndag. Ønsker du å stelle pent med batteriet og ha det i mange år, tapper du det ikke ned med mer enn 50% av kapasiteten. Så dermed må du dersom en ser bort fra annet forbruk ha et batteri på minimum 80Ah. Men det er et absolutt minimum. Med et eller to batterier på 115Ah hver, vil du ha mer å gå på uten å tyne batteriene.

Lars H.

 

Nå anser jeg meg som relativt oppegående på strøm og ampere, men er dog enda ikke helt utlært :-) ut fra hva du sier så skal ikke ett moderne kjøleskap bruke mer enn 0,8 A i timen, det tror jeg ikke noe på, kanskje om man fyller det med kjøleelementer og ikke åpner på 24 timer.

 

Jeg hadde kjøleskapet mitt "på land" og koblet det opp mot et ampermeter og kjørte det i 15 min og leste av, snittet på timen da ble altså 3 amp og dette var på kaldt skap. Jeg betviler ikke dine kunnskaper, men er det mulig at det er noe jeg ikke forstår.

 

PS: så du hadde et innlegg ang TV signaler og filter, der er jeg helt "utafor" :-)

 

-NORMARCO-

Link to post
Share on other sites

Du må bestemme batteribanken på forhånd, og vil du oppgradere så må hele batteribanken byttes. Det er vanskelig å svelge når man har kjøpt batterier for tusener av kroner

 

Mener du i fullt alvor at "Tresjarken" som tydeligvis har liggende tre batterier skal kaste disse og kjøpe seg tre nye??? Føler du at du hjelper Tresjarken med et godt råd når du sier at han må kaste alle batteriene sine hvis han ønsker noe mer kapasitet?

 

Hvis man har tre batterier som er i orden er det fullt mulig å koble sammen disse. Det er kanskje ikke optimalt, men det går. Hvis de blir adskilt med brytere når de ikke er i bruk er det i hvert fall ingen problemer.

 

Du snakker om å bygge opp batteribanker i solcelleanlegg, føler du at det er helt sammenlignbart med Tresjarkens behov? Det er ikke snakk om seriekobling da?

 

Foreslår at du leser tråden til Ingar som jeg linket til lengre opp, hvis du ikke har lest den allerede da.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Kjøleskap fra 2008 4 amp ca 12 timer i døgnet. Taklys i hele båten(led) lys undrar sittegruppe og bak gardinbrett. Led tv lys på 2x do lys i tre soverom, stereo på det meste av døgnet. Lade opp til 5 pc og nettbrett. Kaffe koker via inverter. Varmer alt etter tempratur. Vann varmer på ca 1,5t i døgnet for å lage varmt vann. Do pumpe og pumpe for vann.Sikkert noe jeg har glemt, men dette er målt med BMW instrument.

Det var slik at jeg satte på det meste for å måle totalforbruk i forbindelse med kjøp av Efoy.

Min erfaring er det går mer strøm en hva en skulle tro, så nå har jeg ingen problem med å være ute i flere uker uten annen form for lading en Efoy.

Koser oss uten å tenke strøm.

Ser det går ca 1 l på produksjon av 100 amp.

Mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

... ut fra hva du sier så skal ikke ett moderne kjøleskap bruke mer enn 0,8 A i timen, det tror jeg ikke noe på, kanskje om man fyller det med kjøleelementer og ikke åpner på 24 timer.

 

Jeg hadde kjøleskapet mitt "på land" og koblet det opp mot et ampermeter og kjørte det i 15 min og leste av, snittet på timen da ble altså 3 amp og dette var på kaldt skap.

 

Jeg har også målt forbruket på mitt skap. Det er et Isotherm 85 liter, fire år gammelt. Det bruker ca 3,5A når det går (starter på ca 4 og faller til ca 3 i hver periode), og går ca 50% av tiden ved normal drift. Av og på periodene er altså ca like lange. Det gir et snitt på ca 1,75A.

 

Tok du tiden på av/på periodene når du målte skapet ditt?

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har også målt forbruket på mitt skap. Det er et Isotherm 85 liter, fire år gammelt. Det bruker ca 3,5A når det går (starter på ca 4 og faller til ca 3 i hver periode), og går ca 50% av tiden ved normal drift. Av og på periodene er altså ca like lange. Det gir et snitt på ca 1,75A.

 

Tok du tiden på av/på periodene når du målte skapet ditt?

Dette er ganske nært mitt kjøleskap som bruker ca. 40Ah i døgnet. Hvis Lars har et litt mindre skap som er godt isolert, så høres vel 0.8A i snitt riktig ut. Her har det jo også litt å si hvor kaldt man har det, og hvor mye man tar inn og ut i løpet av døgnet. Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har også målt forbruket på mitt skap. Det er et Isotherm 85 liter, fire år gammelt. Det bruker ca 3,5A når det går (starter på ca 4 og faller til ca 3 i hver periode), og går ca 50% av tiden ved normal drift. Av og på periodene er altså ca like lange. Det gir et snitt på ca 1,75A.

 

Tok du tiden på av/på periodene når du målte skapet ditt?

Jeg hadde nok ett høyere tall på drift enn du, ca 5 amp faktisk, men tok høyde for av/på periode. Men om du har ett snitt på 1,75 så stemmer nok dette bra.

I forhold til trådstarter så tror jeg kanskje hans antagelser er litt for høye ang kjøleskapet, men ikke så langt unna.

 

Beklager dårlig svar, men fruen maser på at vi skal gå nå.

Link to post
Share on other sites

.... og heller hjelpe trådstarter med hans spørsmål/problem?

Min tommelfingerregel: "Ett batteri pr døgn"

Forutsetninger:

- Vanlig 100Ah blybatteri.

- Tømmer ikke batteriet mer en 50%, helst bare 40% (60% igjen)

- I praksis er det bare kjøleskapet som trekker strøm. Kanskje 10 år gammmelt, med en nogenlunde tett dør...

- Litt andre forbrukere utgjør ganske lite: lys, lading av telefoner, (elektrisk do på forrige båten)

 

Jeg ser av noen notater fra i fjor at jeg brukte ca 60 At i døgnet, og da holder ikke regnskapet mitt helt. Da blir det tappet 60% (40% igjen), og det er rovdrift av batteriet. Heldigvis så lå jeg ikke lenger enn 2 døgn på 3 batterier.

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tresjarken; som du sikkert har forstått av svarene her så er det viktig å fastslå aller først sånn ca hva kjøleskapet ditt bruker. Hvis det er slik at det bruker 7A i drift er dette ganske mye. Men med gjennomsnittlig 50% drift så blir det ca 3-4A. Dersom du drar ut fredag ettermiddag og hjem søndag ettermiddag blir det 48timer og totalt ca 150-200Ah bare for kjøleskapet. Hvis du legger til forbruk på andre ting er du kanskje på 170-230Ah. Ved vanlige blybatterier belastet ned til 50% må du da ha en batteribank på ca 340-460Ah.

 

Hvis du bytter kjøleskap til et nytt kan du ca klare seg med halve batteribanken og klare deg med de to batteriene du allerede har.

Link to post
Share on other sites

Mener du i fullt alvor at "Tresjarken" som tydeligvis har liggende tre batterier skal kaste disse og kjøpe seg tre nye??? Føler du at du hjelper Tresjarken med et godt råd når du sier at han må kaste alle batteriene sine hvis han ønsker noe mer kapasitet?

 

Du snakker om å bygge opp batteribanker i solcelleanlegg, føler du at det er helt sammenlignbart med Tresjarkens behov? Det er ikke snakk om seriekobling da?

 

Vel, er investeringen gjort forandrer det saken litt, men det kan fortsatt være lurt å ha kjennskap til hva som skjer. Hvis man f. eks har et veldig slitent batteri og kobler til et nytt, så reduserer man levetiden på det nye betraktelig,kanskje helt ned på nivå med det gamle.

 

Kan man unngå dette?, ja men da må man ikke paralellkoble batteriene hverken for lading eller forbruk, men både lade og forbruke de separat. Og det går jo fint med noen brytere.

 

For de litt mer teknisk interesserte kan det nevnes at det som skjer ved lading av to batterier med forskjellige aldre, er at det ene lades ikke skikkelig opp og det andre blir overladet. Begge deler er ikke bra for batterilevetid.

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men det kan fortsatt være lurt å ha kjennskap til hva som skjer. Hvis man f. eks har et veldig slitent batteri og kobler til et nytt, så reduserer man levetiden på det nye betraktelig,kanskje helt ned på nivå med det gamle.

Dette tror jeg du må utdype litt mer. Hvis du er en av de som har kjennskap da :wink:

 

 

For de litt mer teknisk interesserte kan det nevnes at det som skjer ved lading av to batterier med forskjellige aldre, er at det ene lades ikke skikkelig opp og det andre blir overladet. Begge deler er ikke bra for batterilevetid.

Tror kanskje ikke "de litt mer teknisk interesserte" fikk tilfredsstilt nysgjerrigheten helt av den forklaringen der.

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det veldig enkelt: Kjøp de batteriene med størst kapasitet som du har plass til! Du får aldri nok strøm, vi tar med oss flere (og flere) dingser som trenger strøm!

 

Når det gjelder kjøleskap så kan det være lurt å ta med seg fryseelementer (som fryses mens du kjører) og så legges i kjøleskapet når du ligger i uthavn.
Ellers gjelder jo regelen om at kjøleskapet skal være stappfullt hele tiden så man unngår at all kulden forsvinner når man åpner døren.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Ellers gjelder jo regelen om at kjøleskapet skal være stappfullt hele tiden så man unngår at all kulden forsvinner når man åpner døren.

Hei

 

Jeg har sett på mitt instrument over forbruk med og uten sol. Når sola står rett på kjøleskapet går kjøleskapet oftere en når det står i skyggen ( sol og kalesjen nede), nå er det ikke alle som har plasert kjøleskapet oppe der sola kommer til heller.

 

Og dette burde ikke være noe problem i disse dager :)

 

Har testet litt på å legge over ett pledd når sola står rett på og har en teori på på at dette virker.

Men om det kan måles hvet jeg ikke.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Mange gode svar, mange forvirrende svar..

 

Kjøleskapet ble målt mens det gikk. Det går jo selvfølgelig ikke hele tiden.

 

men leser av svarene at her også er det like mange meninger som folk. Ikke lett å bli klok..

 

Skal prøve meg på uthavn i morgen. jeg har 230 ah på forbruksbatteriet, ett batt på 100 ah som ikke er koblet til, men som kan enkelt kobles til i tillegg til startbatteriet. så da får vi se!!!

Link to post
Share on other sites

Innlegget til "Røilen" over viser med all tydelighet at myter er vanskelig å avlive.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

noe uenighet er det ang. hvilke batterier som kan kobles sammen, men vi får prøve oss frem....

 

Har du lest tråden til Ingar som jeg linket til lenger opp? Der finner du noen enkle tester og litt konkrete tall. Det er i hvert fall mer enn bare meninger.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men tar likevel sjansen på å fronte en løsning som jeg er regelrett irritert på at ingen har fortalt meg mer om tidligere.

 

Vi har nemlig fått ett helt nytt båtliv etter at vi monterte 100w solcelle på rekka.

 

Har 200Ah AGM batterier som er minst 6-7 år, og vi har slitt litt på råe vår og høst helger der vi har ligger i ro og fyrt mye varmeapparat og TV.

 

Etter at vi fikk solcelle er det en ny verden. Solcellene holder fint unna dagsforbruket på både kjøleskapet og autopilot/kartplotter etc på en solskinnsdag når vi seiler.

Starter vi med 100% så holder vi på 100% til det kveldes.

I løpet av kvelden bruker vi kanskje 10-15% iflg batterimeteret, men innen vi våkner neste dag er batteriene 100% igjen, ihvertfall hvis solcellene peker i rett retning og det er Sol og fint vær.

 

Er det regn / grått vær, eller de peker feil vei, så genererer de fremdeles nok strøm til å bremse utladningen ganske bra.

 

Vi er akkurat hjemme fra en slik helg der vi bare har kost oss under kalesjen i kuling og regn på svai en hel helg.

Da vi reiste hjem var batteriet på 78% etter en hel helg.

Det var dog mildt, så ingen varmeaparat er kjørt, og dagene for solcelle lading er lange selv om det var grått, men likevel, det er litt over 40Ah timer forbrukt på en hel helg, der vi bla annet rakk å se hele sesong 3 av Breaking bad på DVD :blush:

 

Mitt solcelle veier ca 2-3 Kg, henger fint på rekka, og kostet ca det samme som ett godt AGM batteri av god kapasitet :saint:

bilde

bilde

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er definnitivt en smart løsning. Hvor små fysisk kan man få solceller ? Det er fristende investering, men eg og sikkert mange andre klarer ikkje å sjå kor det kan passe å montere slik på en "vanlig" båt. Kunne man fått noe som passet oppå radarboksen feks...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Skal prøve meg på uthavn i morgen. jeg har 230 ah på forbruksbatteriet, ett batt på 100 ah som ikke er koblet til, men som kan enkelt kobles til i tillegg til startbatteriet. så da får vi se!!!

Jeg ønsker deg lykke til.

 

Og ja du har hel rett, mange meninger dette.

 

Du berører jo to forskjellige temaer, hvordan beregne forbruk ved kjøleskapbruk, og hvordan skaffe seg nok strøm fra batterier for en gitt periode uten å måtte kjøre motor eller aggregat for å lade.

 

Sammen med replikken fra Komodo på mitt tidligere inlegg har jeg fått inspirasjon til å starte en tråd eller to om batteribank i båt. Jeg har en liten følelse at her kan vi lære litt noen og enhver.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...