Jump to content

Hvor stor batteribank trengs for en helg i uthavn?


tresjarken

Recommended Posts

Mulig at han sikter til myten om at batterier som skal parallellkobles må være identiske. Har du lest tråden jeg linket til lengre opp?

 

Mmmmmmmm, den var lang - for lang spør du meg.

 

Og den inneholde veldig mye bra stoff om dynamoers virkemåte og teorien bak disse, men mytene som fremstilles om batterier blir jo ikke tilbakevist. All respekt til Ingar for åpenbar kompetanse på dynamo (jada - Alternator) området.

 

Men det som samtidig sies om batterier er jeg uenig i. Jeg tror ikke det er mangebatteri eksperter deruteiden vide www-verdenen som er enig i at dette bare er myter.

 

Ladespenning F.eks er et ganske komplisert tema og 14,4V er bare riktig ved gitte situasjoner. Det er få som vet at blybatteriers ladespenning skal kompenseres for temperatur. 0.03V per °C er ikke uvanlig, for alle temperaturer utenom 25°C. Da blir 14.4v for høy spenning for batterier som står et motorrom og som holder 35°C 0.3v for høyt for å være nøyaktig. Ditto, 0.3v for lavt hvis batteriene står kjølig plassert på 15°c.

 

Alt dette er imidlertid batteri avhengig, både type batteri og merke påvirker disse tallene. Men nå som Agm batterier begynner å bli vanlige så er dette enda viktigere, de tåler overspenning dårlig.

 

Men mer om dette i en kommende separat tråd om batterier i båt

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har hevdet at å koble sammen batterier av ulik alder og type er det ideelle, men her må vi prøve å holde oss litt på bakken. Trådstarter har tre batterier han lurer på om han kan koble sammen, og du svarer ham at batterier som kobles sammen skal være av samme type, merke og alder. Altså han kan ikke koble sammen batteriene. Dette er jo tøv. Svaret er at han kan koble sammen batteriene. Det er kanskje ikke optimalt, men det går.

Link to post
Share on other sites

........, og du svarer ham at batterier som kobles sammen skal være av samme type, merke og alder. Altså han kan ikke koble sammen batteriene. Dette er jo tøv. Svaret er at han kan koble sammen batteriene. Det er kanskje ikke optimalt, men det går.

Jeg er enig med deg, det burde stått bør helst.

 

Spørsmålet blir bare hvor lite optimal blir løsningen. Det kan være alt fra greit til ganske håpløst. Jo likere batteriene er jo greiere er det.

 

Kobler man sammen et slitent vanlig bly start batteri sammen med et nytt og dyrt 200Ah Agm forbruksbatteri så går dette ganske dårlig, og det er jo synd. Og med dårlig mener jeg ikke at ting begynner å brenne, men at investeringen i det nye batteriet ikke varer så lenge, og at man ikke får tilgang til de amperetimene man har investert i.

 

Alt dette og mer til hører hjemme i tråden "Batterier i båt - tips og triks"

Link to post
Share on other sites

Jeg skal i dag koble sammen tre helt nye batterier med to batterier som er snart tre år gamle (samme type). Har målt hvilespenningen på ett av de gamle etter å ha koblet det fra i mer enn 24 timer: 13,1 volt. Da tar jeg sjansen på å koble alle sammen, selv om enkelte påstår det er helt idiotisk. Vi får se hva som skjer...

 

Tusenkronersspørsmålet er hvor store konsekvenser det eventuelt vil få. Om det svekker levetiden med et par prosent, driter jeg i det. Det er bedre enn å bruke tusenvis av kroner ekstra på å skifte alle batteriene fordi to er marginalt svakere.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir bare hvor lite optimal blir løsningen.

 

Da er vi nok mer på linje. Men i følge Ingars lille eksperiment er nok konsekvensene ved å koble sammen ulike batterier betydelig overdrevet.

 

 

om hvilespenningen og den indre motstanden varierer for mye så vil dem lade hverandre ut over tid.

 

Kan du utdype hva som egentlig skjer når batteriene "lader hverandre ut"?

Link to post
Share on other sites

Et eksempel er to batterier med forskjellige kapasitet. Når ett batteri nærmer seg tomt og spenningen faller, så vil den begynne å tømme de(t) andre batterie(t/ene). Som vil forårsake en raskere utlading. Men om man kun bruker forbruksbatteriene i korte perioder og kjører båten ofte, så vil dette problemet ikke være så tydelig. Men ved lengre opphold med bruk av båten og hvis man skal bruke forbruksbatterier en hel helg så vil man merke at kapasiteten vil kunne falle veldig fort mot slutten av tiden.

 

Indre motstand og parallell kopling er også relativt omdiskutert og du kan finne mye informasjon om dette på engelsk.

 

Personlig og sikkert best practise; er å forholde seg til like batterier, lik produsent og lik kapasitet, samme årgang.

Link to post
Share on other sites

wabby: Et batteri som er i orden og har en hvilespenning på ca. 12.7V kan ikke tømme noen andre batteri som har samme hvilespenning! Kapasiteten eller indre motstand har ingen betydning for dette, det har kun betydning for hvor mye strøm det enkelte batteri kan levere. Alle batterier som er parallellkoblet vil ha tilnærmet samme ladetilstand og hvilespenning (så sant de er ok). Et lite batteri som er koblet i parallell med et stor vil utlades tilnærmet likt som det store, da det store har en lavere indre motstand og vil levere mer strøm enn det lille.

Konklusjon: Parallellkobling av flere batterier (slik det er snakk om her) fungerer helt utmerket så lenge de er i orden og vi snakker om samme teknolgi.

Link to post
Share on other sites

 

 

Tusenkronersspørsmålet er hvor store konsekvenser det eventuelt vil få. Om det svekker levetiden med et par prosent, driter jeg i det. Det er bedre enn å bruke tusenvis av kroner ekstra på å skifte alle batteriene fordi to er marginalt svakere.

Konsekvensen kommer den dagen et av batteriene er utslitt. Ofte skjer det ved at en celle i et batteri kortslutter og du praksis får et 10V-batteri. Dette kan ødelegge de andre batteriene.

Sannsynligheten er stor for at et av de eldste batteriene utløser dette. (Det svakeste leddet i kjeden.) De eldste batteriene vil antagelig bestemme levetiden på hele batteribanken.

Inntil dette skjer har du en fullgod batteribank.

Kontroll av batterienes tilstand kan gjøre at du kan luke ut et dårlig batteri før det skader de andre. (Koble batteriene fra hverandre og måle hvilespenning på hvert enkelt en gang i mellom.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nab: Å si at indre motstand ikke har noe å si er feil...

 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fweb.mit.edu%2Fbazant%2Fwww%2Fpapers%2Fpdf%2FGogoana_2013_J_Power_Sources.pdf&ei=rOW7U4nAFMG7ygO7wIKABw&usg=AFQjCNHQYRnugxrGoLnL3no5Jc2Eg0X2wg&sig2=QRR991AnRFUUokJfOeuqaw&bvm=bv.70138588,d.bGQ&cad=rja

Crappy lang link, men får gå. :)
Det er en PDF angående nettopp det med å parallell kople batterier med varierende indre motstand.

 

Utdrag:

 

We demonstrate the importance of resistance matching in battery packs.

At 4.5C charge and discharge, 20% resistance mismatch reduces lifetime by 40%.
We quantitatively explain experimental results using a model of SEI formation.
Resistance mismatch causes uneven current sharing.
Uneven current results in high operatingtemperatures, decreasing lifetime.
Redigert av wabby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Regner med at du sitter å skriver nå en utdypning på hvorfor du mener det er feil.

 

Nei, gjorde nok ikke det.

 

To batterier med forskjellig kapasitet vil ikke tømmes ulikt (relativt). De vil ideelt sett tømmes prosentvis likt.

 

Har du lest tråden til Ingar som jeg linket til tidligere i denne tråden og anbefalte trådstarter å lese? Der forklarer han akkurat dette på en veldig grei måte.

 

Det som er tilfelle hos Tresjarken er at han kobler sammen tre batterier i størrelsesorden 100Ah hver seg. Dette skal belastes med f.eks. et kjøleskap som trekker 3-4A. Indre motstand i så store batterier ved denne belastningen blir neglisjerbart. Vi får holde oss litt til saken :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kontroll av batterienes tilstand kan gjøre at du kan luke ut et dårlig batteri før det skader de andre. (Koble batteriene fra hverandre og måle hvilespenning på hvert enkelt en gang i mellom.)

Hei Jens P

 

Dette er et godt råd, og det stemmer bra overens med mange råd på forskjellige www forum.

 

Utgangspunktet er at en batteribank får best levetid og funksjon med batterier som er i balanse. Det kan man oppnå ved å starte med helt like batterier og belaste og lade de helt likt, men til en hvis grad også med overvåking og manuell korreksjon (individuell og riktig ladning). I den avanserte verden av litiumbatterier er dette så viktig at hver enkelt battericelle har individuell styring, men heldigvis er den 100 år gamle blybatteriteknologien ikke like sensitiv.

 

En annen ting man også kan gjøre er å koble de sammen så korrekt som mulig, særlig gjelder dette hvis man har parallelkoblet mer enn 2 batterier.

 

http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html - synes jeg dokumenterer dette ganske godt.

 

 

Dette er en av 2 mulige optimale metoder

bilde

 

Redigert: takk Sæbø, fant ikke forhåndsvisningsknappen :-)

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og hei.

 

På et forum som dette kommer det frem mange påstander om hva som er rett og galt om det meste. Men hva er bakgrunnen for alle disse "ekspert" uttalelsene? Vi har alle forskjellig utdannelse innen et eller annet fag. Selv er jeg pensjonert elektrtronikinngeniør. Jeg uttaler meg (stort sett) om det jeg har faglig bakgrunn for. Noe har jeg tross alt ervervet meg kunnskaper om utenfor mitt fagområde også i løpet av 70 år. Jeg kan steke speilegg også, he he.

 

Men for mange her på forumet, er de eneste kunnskapene de "brilljerer" med noe de har funnet på nettet via Google.

 

Hva med deg Røylen? Du hadde tydeligvis funnet noe om LiIon batterier som du la ut som et argument i tråden her der det handlet om vanlige bly/syre batterier. Hva er din faglige ballast, - Google?

 

Med min egen faglige bakgrunn, klarer jeg å skille "klinten fra hveten" innen elektro/elektronikk, men alle dere som bare slenger ut et eller annet med stor pondus, - kan dere stå inne for det med annet enn en link til noe andre har skrevet?

 

Når det gjelder å koble sammen batterier til en forbruksbank, er jeg faktisk litt usikker. Det sto det ikke noe om i læreboken min for snart 50 år siden. Selv har jeg ikke hatt behov for å koble sammen forskjellige batterier. Min batteribank har fra 1987 bestått av systemer med 1 eller 3 batterier koblet sammen, alltid nye og like batterier. Og da varer de opp mot 6 - 10 år. Jeg har heldigvis aldri hatt batterier der en enkel celle har "paiet". Av den grunn har jeg ikke hatt behov for å koble sammen gamle og nye batterier.

 

Og tilbake til trådstarter. Når det gjelder det "gamle" batteriet, kan du ikke bare ha det som en reserve og koble over til det når de nye batteriene nærmer seg 50% utlading? Litt mekking med brytere, men hva så?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er en interessant test av parallellkobling av batterier med forskjellig kapasitet: http://neuralfibre.com/paul/wp-content/uploads/2007/05/can-we-now-sin.pdf

 

Konklusjonen, slik jeg oppfatter den, er at parallellkobling av batterier av ulik størrelse har noen uventede og negative effekter, men at disse ikke har så mye å si.

 

Jeg synes to ting er spesielt interessant. Det ene er at strømfordelingen ikke helt følger forholdet i kapasitet mellom de to batteriene. Det andre er at det største batteriet ved enden av testen bare har 80% av opprinnelig kapasitet, men at full kapasitet ble gjenopprettet etter en separat lading.

 

Forresten, en tredje ting. Hvis batteriene bare blir delvis utladet mellom hver opplading, så vil man risikere at det minste batteriet blir overladet med påfølgende reduksjon i levetid.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Kloke ord Lars.

Selv har jeg 5-6 batterier i yourtbegret mitt; Minuspol på hvert batteri har en 'bryter'.

(Det samme har jeg på de 5 i bobilen også...1 til start og 4 til forbruk. Og slik a -b -both-bryter.)

Skal ekvipasjen stå over litt tid, er for det første alle batteriene toppet opp og derett kobler jeg ifra alle sammen, enkeltvis.

Før jeg skal bruke ekvipasjen, tar jeg en rask måling av hvilespenningen på batteriene enkeltvis. Er spenningen nogenlunde lik ( +\- 0,1 volt), kobler jeg alle sammen inn. Et par ganger i sessongen bruker jeg en enkel belastningsmåling på dem (Biltema-boks til 7-800kr) og har da en ganske så god peiling på tilstanden.

(Ang. bakgrunn, er jeg en skarve skipselektriker bl.a.... Som selvsagt også kan gjøre feil) :-) lol

 

Men tilbake til topic:

Regn sammen det totale Ah-timetallet du trenger, og gang det med 2,5 på sommer og 3 for vinter, så har du omtrent størrelsen på banken du trenger.

 

Min sønn hadde samme problemet med å få batteriene til å holde hele uka i ferien med TV til sine barn, kjøleskap +++ OG ville ikke ha bråkende aggregat i tillegg.

Løsningen ble den minste Efoy og et par solpanel. Med 400 Ah bank har han aldri hat strømproblem etter det.

 

Oivindg: For at postulatet du fremsetter skal ha gyldighet, må det "minste batteriet" være vesentlig mindre enn de øvrige. Jeg mener at dette kun har teoretisk interesse.

 

Innlegget til Røylen synes jeg, med respekt å melde også er svada! Fordi: Har du skikkelig tverrsnitt på ledningene mellom batteriene OG at alle tilkoblingene er solide, spiller det mindre rolle hvilken metode du bruker.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...