Jump to content

Hvor stor batteribank trengs for en helg i uthavn?


tresjarken

Recommended Posts

Hei oivindg, den testen du har funnet, du snakker om din konklusjon, er det ut fra din egen faglige bakgrunn (og hva er den innen batteriteknologi), eller har du kun latt deg imponere av "store ord"?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er en interessant test av parallellkobling av batterier med forskjellig kapasitet: http://neuralfibre.com/paul/wp-content/uploads/2007/05/can-we-now-sin.pdf

 

Konklusjonen, slik jeg oppfatter den, er at parallellkobling av batterier av ulik størrelse har noen uventede og negative effekter, men at disse ikke har så mye å si.

 

Hei Oivindg

 

Denne testen er nok ikke representativ for vår båt verden. Dette er AGM batterier, og det ser ut som om testen er gjort for en backupsituasjon til en telekommunikasjonsløsning eller noe slikt. I tillegg er jo batteriene ladet helt ut, noe vi vel alle forsøker å unngå.

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 x 115Ah til en helg.. Jeg har aldri behøvd mer.. Kjøleskap, dieselvarmer, trykkvann, TV/DVD, mobil/tab-lading og lys (led). Om det er en helg i mars, juli eller oktober.. har holdt i massevis. Om dynamo virker som den skal og lader (25 amp) virker som den skal, har jeg alt på stell ! Fredag til søndag, holder lenge...

Link to post
Share on other sites

Hei oivindg, den testen du har funnet, du snakker om din konklusjon, er det ut fra din egen faglige bakgrunn (og hva er den innen batteriteknologi), eller har du kun latt deg imponere av "store ord"?

 

Jeg har konkludert ut fra det jeg leser i artikkelen. Jeg tar gjerne i mot innspill dersom det er noen punkter i konklusjonen min som er feil.

 

Forøvrig er artikkelen skrevet av H. Giess hos Oerlikon. Hvis jeg ikke tar helt feil, så er dette Herbert Giess som i alle fall for noen år siden var et kjent navn innen utvikling og testing av batterier. I mine øyne er dette et godt utgangspunkt for å anta at artikkelen er seriøs.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Har du noen teknisk bakgrunn for å si at det du har lest er bra, eller er det bare det at forfatteren har et fint navn? For det jeg vet, har du kun utdannelse som konditor?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til Lars H. og Marwin

 

Idagens informasjonssamfunn er det faktisk ikke slik at kun de med fagdiplom har fasitsvaret.

 

Selv har jeg benyttet dette samfunnet til å tilegne meg kunnskap innefor likestrøm og batteriteknologi, dels av ren interesse, men også fordi jeg ønsket meg skikkelig med strøm på hytta. Resultatet er en løsning som ikke er ulik den man finner i større båter.

 

24 KWh batteribank (12 x 2v)

3000W 120A inverter

autonom aggregat drift - 5,5kw

550W solpanel

 

 

Jeg synes dere ødelegger dynamikken i dette forumet med å vifte med elektrokompetansen deres. Batteri teknologi er vanskelig, det er langt mellom ekspertene, og det vi forsøker å gjøre her er å dele erfaringer og råd slik at vi alle kan gjør færrest mulige feil, og få mest mulige glede av båtlivet.

 

Med mindre dere kan vise til spesifikk batterifaglig kompetanse så syne jeg ikke det er noen grunn til å lytte mer til dere enn til oss andre som har studert temaet inngående.

 

Men la oss heller lage noen flere tråder om dette tema spesielt og unngå de lange diskusjonene i slike tråder som dette

Link to post
Share on other sites

med respekt å melde også er svada! Fordi: Har du skikkelig tverrsnitt på ledningene mellom batteriene OG at alle tilkoblingene er solide, spiller det mindre rolle hvilken metode du bruker.

 

Enig. Eg leste linkene to ganger og fann ikkje informasjon om kabeltype eller polsko.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nei, hifo, det er ikke konklusjoen. Konklusjonen er at påstander bør være begrunnet, ikke bare tatt ut fra lufta. Sånn sett ser jeg ikke at vi har fått fram de helt klare konklusjonene her. Det virker som om slike diskusjoner ofte begrenser seg til å sette inn linker til stoff som har en eller annen relevans, men som regel ikke helt relevant i forhold til våre behov som båteiere. Det gjelder ikke bare i denne tråden. Forsøket til Ingar er i hvert fall et bidrag til å kvantifisere argumentene. Han har gjort et lite eksperiment som er relevant i forhold til vår bruk. Det er heller ingen ting som tilsier at resultatene ikke støttes i teorien. Inntil noen kommer med andre kvantifiserte, målbare argumenter forholder jeg meg til Ingars konklusjon.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er av natur skeptisk til all tekniske/mystiske/uklare forklaringer som ebber ut i at mine penger skal bli noen andre sine.

 

Heldigvi finner man i dag lett info som knuser selgerprat og myter + svada. Men en må evne å sortere informasjonen selv.

 

Dog, i en verden hvor engleskoler, snåsamenn, alternativbehandlere, konspirasjoner og annen mystikk er god fisk så er det ikke rart om enkelte er sterke i troen.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til trådstarter.

I de 3 siste båtene før den jeg har nå, var batteribanken.

 

1 stk 110 ah batteri til Start

2 stk 110 ah batteri til forbruk.

 

Holdt helt greit for en helg. Køleskap og dieselvarmer. manuelt toalett, forsiktig bruk av lys. Ankervinch ble selvfølgelig kun brukt når motor var I gang.

 

Dette var før båtTv og laptoppenenes tid. Lading av mobiltelefon(er)

 

Tilbake til rett etter krigen (virker det som). Holdt ett stk 85ah. batteri I en uke eller to. Strøm var da til, ett par lyspærer og start

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Marvell har nok rett. Forbruket idag er mye høyere enn for bare noen år siden. Kjøleskapene er blitt mer effektive og har man byttet til LED lys så er dette forbruket blitt nesten ubetydelig, men har du noen smart telefoner, nettbrett og kanskje en PC ombord så har du kanskje funnet det som drar mest strøm.

Telefon 1A-2A avhengig av lademetode

Nettbrett 2A (ish)

PC -> 8A

 

Det blir fort Ampere timer av dette som overstiger kjøleskapet

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Røylen:

Bla gjennom det som er skrevet om batterier på dette forum, så får du en ganske god peiling på hva strømproblemer i båten handler om. Og, det er skrevet av mange!

Nettbrett og telefoner trekker ikke mange Ah av batteriene dine. Å sammenligne med forbruket til kjøleskapet blir litt feil. (Fordi kjøleskapet trekker jevnt mye strøm hele døgnet!)

Å regne i ampere blir like feil! Regn i Ah! (Amperetimer)

Fortesten, etter som du kommer med bombastiske utsagn etter å ha lest litt på Google, har du virkelig MÅLT og funnet svarene?

Hvis du ser praktisk på det, så er ikke dette vanskelig! Det amperetimetallet du trekker ut av batteriet, må inn i batteriet igjen.. Med 'renter' (tap...)

Har du et batteri som er oppgitt til 100 Ah, kan du regne med at du har ca 50 Ah tilgjengelig.

Et solpanel som er oppgitt til 50 watt gir neppe 4,2 ampere til batteriet ditt (12 volts batteri). Effekten er ofte oppgitt til 50 watt under opptimale forhold (ved ekvator?) når panelet står vinkelrett på mot solen... Og hvor ofte gjør det DET? (Tap p.g.a. varme ser vi bort fra i denne omgangen.)

At du plages av at noen av oss har syslet med strøm i et langt yrkesliv, er litt synd. Vi er ikke ute etter å 'ødelegge dynamikken' som du kaller det. Vi 'ofrer' endel tid i dette forum på å forsøke å hjelpe andre der vi kan.

Ei heller har vi interesse av å briljere med kunnskap!

 

Men tilbake til ditt innlegg #83: Hvis jeg ikke bommer mye på tallene dine, er det neppe mange med større fritidsbåt som har 2000Ah batterikapasitet. Ei heller inverter på 3000 watt (230 V AC? Noe som vil trekke 250 Amp! fra batteribanken...) Noen har kanskje et dieselagregat på 5,5 kW, men ikke mange. Og neppe noen med 550 watt solpanel. (= 45 amp. til batteribanken? )

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin:

 

Hyggelig av deg å svare.

 

Jeg kan love deg at jeg vet mye om Ah kontra A, selv foretrekker jeg Watt timer og watt fordi det er mer nøyaktig. Det er jo nettopp dette poenget som gjør at nettbrett og PCer som har en tendens til å stå på hele tiden drar betydelige mengder energi.

 

Har du en slik usb-plugglader i båten som drar 1-2A hvis "noe" er plugget inn i den, så utgjør dette 24Ah-48Ah i døgnet. Et ikke ubetydelig forbruk selv for en ganske stor batteripakke.

 

Har du en 12V lader til Pc'n din så les hva som står på den, og multipliser A-tallet med antall timer. Svaret er om ikke skremmende så iallefall litt bekymringsfullt for en skipper som forsåøker å holde kontroll på batteribanken.

 

Det finnes mye bra måleutstyr hvis du ønsker å få kontroll på ditt forbruk. Denne dingsen f.eks, takler 130A og koster 20$

"

Simply plug in between your system and battery and the GT watt meter displays the actual values used for voltage (V), power (W) current (A) and charge quantity (MAh)"

41%2BR4syLSVL.jpg

------

 

Ikke så mange som har 800kg batterier ombord i en båt, det forstår jeg, det var da heller ikke poenget. Inverterne drar borti 300A når stekeovnen står på så jeg vet litt om kabeltykkelser og energitap også. Poenget var å forsøke å vise at jeg faktisk har litt erfaring med dette som kan komme andre båteiere til nytte.

 

Forøvrig tror jeg at 230V er på vei til å "snike seg" ombord i båt fordi ulempene med 12V likestrøm er så store. Vi er lei av tykke kabler, strømkresne og dyre 12V TVer, og spesialdingser for alt som skal lades, men det er en annen tråd

 

Solpaneler vet jeg også litt om, mer om det i en annen tråd

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 2 stk 110ah batterier i parallell til forbruk. holder i massevis til en helg. Har kjøleskap, TV, PC og en del mindre dippedutter. Jeg koker selvsagt ikke kaffe, eller varmer dusjvann på batteristrøm. Det ville kreve en batteribank og ladeopplegg av helt andre dimensjoner. Mitt kjøleskap bruker i snitt ca en ampere, altså 24 ah pr døgn. TV bruker vel ca 3 amp, men det går an å slå den av. LED lampenes forbruk kan knapt registreres på et vanlig amperemeter.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt min "helg" i uthavn....

 

Jeg traff på en som har hatt båt i en mannsalder, og han hadde aldri brydd seg med nye og gamle batterier, så lenge de er i orden. Mitt "gamle" batteri er ett år gammelt..

 

Jeg koblet derfor alle tre batteriene sammen og hadde strøm så det holdt!!!!

 

 

Så får vi se hvilke sanneheter som slår inn etterhvert, men jeg føler at jegnå kan legge meg i uthavn!!!

 

Men jeg takker for mange innspill og stor interresse for å hjelpe!!!

Link to post
Share on other sites

Ut ifra diverse tråder her inne, virker det som det er ekstremt polariserte syn på hva som går an og ikke går an når det gjelder batterier. For noen er det å koble sammen to batterier av ulik alder eller type synonymt med å kaste dem på søppeldynga. Andre sier de har koblet sammen både ulike batterityper, aldre og til og med teknologier uten noe problem.

 

Snålt at det skal være mulig å bli så uenig om noe som kan dokumenteres og som det finnes en fasit på! Det kan også virke som gamle batterimyter har fått godt fotfeste.

 

La ut bilde av min nylig oppgraderte batteribank (3 nye + 2 gamle av samme type) i et engelsk forum for båttypen, og ble selvsagt møtt med "Better separate them with a switch, or you'll destroy them in no time".

 

Vi får se på det!

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snålt at det skal være mulig å bli så uenig om noe som kan dokumenteres og som det finnes en fasit på! Det kan også virke som gamle batterimyter har fått godt fotfeste.

Kanskje fordi dette er en analogt situasjon i den forstand at du har to ytterligheter som kan være et problem i den ene enden, men er neglisjerbart i den andre enden.

 

 

La ut bilde av min nylig oppgraderte batteribank (3 nye + 2 gamle av samme type) i et engelsk forum for båttypen, og ble selvsagt møtt med "Better separate them with a switch, or you'll destroy them in no time".

Ikke bare i Norge denne myten har fotfeste nei :smiley:

Link to post
Share on other sites

Efoy er genialt, men dessverre fremdeles for dyrt i forhold til effekt. Skal man ha en som gir skikkelig effekt (8,75 A), koster den hele 50.000 kroner. I tillegg kommer metanolforbruket, som på Seatronic sine sider står oppført med 0,9 l/kWh. De største og billigeste kannene koster 59,50 per liter, noe som gir en ganske stiv kilowattspris. Lader efoyen på max hele døgnet (2,5 kWh), blir prisen hele 150 kroner.

 

Men tipper Efoy blir ganske populært når prisen blir jekket ned noen hakk. Slik er det med de fleste førstegenerasjons-oppfinnelser.

 

http://www.seatronic.no/strom-brenselceller-c-50_197/efoy-brenselcelle-batterilader-p-3235

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.....

Jeg traff på en som har hatt båt i en mannsalder, og han hadde aldri brydd seg med nye og gamle batterier, så lenge de er i orden. Mitt "gamle" batteri er ett år gammelt..

Jeg koblet derfor alle tre batteriene sammen og hadde strøm så det holdt!!!!

 

Hei Tresjarken

 

Så hyggelig å høre at du har hatt et fint opphold i "uthavn" med nok strøm.

 

Tråden har kanskje hatt et litt overfokus på parallel kobling generelt, og oversett detaljene i din problemstilling. Et 1 år gammelt batteri er ikke gammelt, særlig ikke hvis du har hatt et begrenset antall utlading/ladings sykluser.

 

Batteriprodusentene har litt forskjellig syn på dette, noen sier 6mnd andre 12 som en eller annen magisk grense. De burde egentlig spesifisert antall sykluser, det er på mange måter batterienes "tilbakelagte kilometer"

 

Hva som er mange sykluser for et batteri er helt avhengig produsent. De virkelige dyre fra produsenter som Rolls tåler tusenvis mens billige batterier bare tåler noen hundre. Særlig hvis de lades ut mer enn 50%. Det er bare å lese batterispesifikasjonen, det står som regel der.

 

Et 1 år gammelt batteri som har kanskje 50 sykluser er på ingen måte et gammelt batteri hvis det har blitt behandlet pent.

 

Jeg tror trygt du kan holde dine batterier sammenkoblet og ha glede av dem i mange år.

Redigert av Røilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...