Jump to content

Galopperende Ryds 478 GTI - trenger tips


SF

Recommended Posts

det er det sikkert en slags standard / "best practice" på , men jeg kan ikke huske å ha sett noe tall på dette.

 

motorene har jo gjerne oppgitt vinkler for max/min trim.

 

Med litt googling så ser det ut til at 12 grader er brukt av noen produsenter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En 4-blads alu eller stålpropell kan jo være en løsning.

Den kan trimmes lengre ut før den slipper og vil øke baugløftet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke det, å trimme baugen opp er ikke noe problem. Heller det at den kommer litt tidlig opp :giggle:

 

Opplever å ha godt grep selv med aktiv kjøring, holdt nesten på å bli kastet ut av båten, så slipper ikke propellen.

 

Så på et Svensk forum, at noen hadde byttet originalpropellen med stigning på 14" til en Solas med 12" tommer stigning og litt større diameter. Dette ga bedre akselerasjon uten å miste toppfart, men om det ville hjulpet på galopperingen vites ikke :smiley:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Med ekstra godt baugløft kanskje galopperingen stopper ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja si det :smiley: men jeg tror ikke det er det som er problemet teerex, båten svarer villig på trim.

 

Men "avstanden" fra der den går optimalt til den begynner å galoppere er liten. Og avstanden fra der den går optimalt til full negativ trim er og veldig liten. Så dette med Transom Wedges er kanskje ikke så dumt.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Slik som dette ? Muliggjør mere trim inn, men det er vel sjelden noe problem at man ikke får trimmet nok inn ?

 

bilde

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/22493-ryds-478-gti-eller-ryds-510-gti/

 

"Till andra som har eller funderar på att välja en Ryds 478 vill jag även ge tipset att byta från orginalpropeller till lägre tum stigning --- det gör båten MYCKET roligare att köra.

Jag har precis bytt från den gamla som var 14 tum orginal, den nya är en 12 tum Solas med 11,6 diameter (lite större, vet inte diameterna på orginalproppen). Att jag bytte två tum ned beror på att säljaren på Propellertrim rekommenderade det.

Första provturen i går. Toppfarten minskade bara från 31,0 till 30,8 knop --- men det beror nog på att när jag testade inför bytet så var det bara 5 grader i vattnet, mot 13 grader nu (kallare vatten påstås vara trögare för att det är tyngre).

Men framför allt är jag mycket NÖJD med att ha fått klart snabbare acceleration. Med hela familjen i båten var jag tidigare tvungen att trimma in max för att komma upp snabbt -- nu går det fort upp ändå, även om jag har trimmat ut drevet en bit för bästa planing. Det är jätteskönt att slippa ändra trim när man saktat in för ett större svall och sedan vill upp i fart igen!"

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle er det nettopp det som er problemet at jeg ikke får tirmmet nok inn, dvs jeg kommer nok inn men arbeidsområdet jeg har er fra helt inn til halvt inn. På halvt inn begynner den å galoppere.

Trimmet til nøytralt posisjon på trimindikator så er baugen høy og du hører at noe skjer der bak, høres og ses ut som kaviasjonsplata er over vannspeilet. Det er ikke noe problem å trimme helt ut men har ingen funksjon annet enn når du skal gå i dorgefart på grunnt vann :wink:

 

Tråden du linker til er den samme som jeg referer til over. Takk for du tok deg tid til å søke opp.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja men det er nok en annen båt enn Ryds.

Men det er jo vanlig å eksperimentere litt. Kanskje det er montert 4-blads propell eller stålpropell med bedre grep og derav mere høyde.

 

Prøvd min på høyeste montering med 4-blads stålpropell og plata ca 5 cm over bunnen.

Funket helt greit bortsett fra når man skulle svinge, så senket et hull igjen. Mistet en halv knop toppfart men det får så være ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Första provturen i går. Toppfarten minskade bara från 31,0 till 30,8 knop --- men det beror nog på att när jag testade inför bytet så var det bara 5 grader i vattnet, mot 13 grader nu (kallare vatten påstås vara trögare för att det är tyngre).

 

kaldt vann/vær anses oftest å gi bedre ytelse enn varmt..

 

Men nå sto det jo ikke hva han fikk av turtall med de respektive propellvalgene - synd. Jeg liker å ligge opp mot maks anbefalt turtall med lett last i båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her er tilbakemelding fra Ryds fabrikken i Sverige:

 

Det kan nog hjälpa att sänka motorn lite. Den har dock en tendens att galoppera så du får åka med motorn intrimmad.

 

Ryds Båtar AB

Håkan Rillner

Strandvägen 4

360 10 RYD

Telefon 0459-39700

Direkt 0459-39705

Mobil 07 25 65 95 27

Ryds F528

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

tja, du har jo flere valg:

 

- leve med det slik som det er

 

- putte på slike "transon wedges" for å få større trimområde

 

- smart tabs.

Jeg har vel sagt tidligere hva mitt valg er :giggle: har smart tabs på 2 båter og det er veldig behagelig. F.eks i dårlig vær hvor man alltid finner en hensiktsmessig fart uten at båten står med baugen i været

Har samme problem med badestigen, som tar borti litegrann , skal få lagd til en stopper slik at ikke stigen hviler imot.

 

ang propell: dersom den du har gir rett turtall, lett planing og bra respons så tror jeg ikke det er store gevinsten å hente der. Men kan jo være verdt å prøve om du får lånt noe som passer.

Fins jo også propeller som gir mer løft i hekken, men de vil nok gi mest effekt etterhvert som farta øker mot topp, og det er jo ikke der du trenger mer løft

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ingen dum oppsummering det Ivar.

 

Tenker litt i samme gata nå,

 

Har vurdert dette med transom vedges og var tidligere litt gira på å prøve det, men etter tilbakemelding fra Ryds er jeg ikke så sikker. Jeg har egentlig nok negativ trim mulighet, her snakker vi tydligvis om et skrog design som er litt lekent og som har en tendens til å galoppere. Propellen leverer tilsynelatende god akselerasjon, god toppfart på 31-32 knop og rett maksturtall.

 

Så da er valget kanskje enkelt....Smart Tabs.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Prøvde å flytte dregg med kjetting fra oppbevaringsrom helt bak, frem til en liten brønn i baugen, men det var ikke nok til å gi noen effekt. Oppbevaringsromm fremme er flyttet litt ut på den ene siden, på den andre side er det bare en "flytetank" så jeg har ikke den muligheten dessverre. Kunne muligens fått en 10kg sekk med sand oppi brønnen forran.

 

Lukene se her, en helt forran i baugen og en på babord side under benken

 

bilde

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har du 100% utelukket skade i skroget og vann i dobbeltbunnen? Hadde selv fått en skade fra rullene på hengeren under transport på min Ryds. Liten sprekk i skroget som var umulig å se. Men ved åpning av bunnplugg flommet det ut. Symptom var som hos deg, galopp under marsjfart.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke tatt den opp og sjekket, men det er ingenting som tyder på det. Den ligger som den skal i vannet, får den farten den skal. Og så bekreftet og fabrikken nå i dag at de har litt lett for å galopere.

Men jeg tar nok båten opp i slutten av oktober evt i begynnelsen av November og vil da sjekke dette, høyde på motor, vinkel på motor ved maks negativ trim osv, før jeg tar noen beslutninger.

 

Var innom Maritim i lunsjen i dag, fikk med noen nye trykknapper til trekk over styreposisjon, og så da litt på trimflaps. De anbefalte elektriske flaps fra Lenco.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Er enig med deg i at sansynligheten ikke er all verden ettersom tester har påpekt galoppering. Likevel, 20 liter med vann i dobbeltbunnen gir seg ikke utslag i hvordan båten ligger ved kai, eller utslag i nevneverdig lavere toppfart. 20 kg med bevegelig masse under marsjfart vil derimot skvulpe og være en katalysator til urolig gange. Lykke til med undersøkelsene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...