Jump to content

Galopperende Ryds 478 GTI - trenger tips


SF

Recommended Posts

Kan se ut som 15" er største, og det er jo latterlig.

Til 75 hk+ har de jo både 17" og 19". Skal sjekk litt bedre.

 

Her en ganske ny Spitfire test som jeg ikke har sett før http://www.powerboattv.com/mercury-spitfire-propeller-test-video_4fe973c17.html

 

De var litt late og testet bare 17". Jeg er nesten sikker på at de hadde fått enda bedre toppfart med 19" samt heve motor et hull eller to på akterspeilet.

De fikk jo 6000 rpm og motor yter nok enda bedre noen hundre rpm lavere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kan se ut som 15" er største, og det er jo latterlig.

Til 75 hk+ har de jo både 17" og 19". Skal sjekk litt bedre.

 

Her en ganske ny Spitfire test som jeg ikke har sett før http://www.powerboattv.com/mercury-spitfire-propeller-test-video_4fe973c17.html

 

De var litt late og testet bare 17". Jeg er nesten sikker på at de hadde fått enda bedre toppfart med 19" samt heve motor et hull eller to på akterspeilet.

De fikk jo 6000 rpm og motor yter nok enda bedre noen hundre rpm lavere.

Har jeg forstått det riktig at ved 6000 omin, 1.83:1 gear vil en 15 pitch propell teoretisk gi en fart på ca 36.5 knop og så trekker man fra ca 6-10% slipp?

Link to post
Share on other sites

Propellregnearket mitt og excel er på en annen PC men det høres korrekt ut.

Har du funnet en kalkulator på nett da ?

Ble forvirret for har prøvd 4 kalkulatorer og 2 sier 42 mph og 2 sier 47 mph. Må sjekke det opp litt mere.

Nesten alle bruker mph, så må man gange med 0,869 for å finne knop.

 

Stålpropeller med cupping kan faktisk ha 0% slipp eller negativ slipp fordi cuppingen gjør at de noen ganger har mere stigning enn oppgitt.

Så det kan variere litt. Har en 19" stål som oppfører seg som om den var 20".

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, så jeg satser på at ingen har nevnt det før....

Legg på ett rettholt og sjekk den siste metern av bunnen, o

 

Nei denne var ny :smiley:

 

Jeg brukte for så vidt en rettholt når jeg sjekket høyden på transom i forhold til skroget.  Så ikke noe avvik da men hadde heller ikke det store fokuset på dette.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått det riktig at ved 6000 omin, 1.83:1 gear vil en 15 pitch propell teoretisk gi en fart på ca 36.5 knop og så trekker man fra ca 6-10% slipp?

 

Nei det blir nok nesten 41 knop teoretisk ifølge denne kalkulatoren og et par til iallefall. 47 mph = 41 knots,

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

 

Det er vel grunnen til at det ikke finnes større enn 15" Spitfire til 40-60 hk modellene.

De syns vel det er fart nok med 36-38 knop avhengig av slipp.

Så da har du nok 13" antagelig. Så en 14" burde jo funke bedre. Kanskje 15" også.

 

Denne kalkulatoren var den beste jeg fant http://www.heringpropellers.com/prop-slip/

Men må si at tallene stemmer ikke helt med mitt gamle regneark. Her må noe sjekkes.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei denne var ny :smiley:

 

Jeg brukte for så vidt en rettholt når jeg sjekket høyden på transom i forhold til skroget.  Så ikke noe avvik da men hadde heller ikke det store fokuset på dette.

 

For å sjekke om du har en "hook" (i mangel av et bedre norskt ord) kan fu ikke bare måle kjølen, du må måle ut på siden av kjølen. Sjekk vedlagte tråd for litt mer info og bilder.

http://www.boatdesign.net/forums/outboards/cannot-get-boat-onto-plane-46456.html

 

Dette er en kontruksjonsfeil f.eks pga for dårlig avstivet bunn eller at bunnen er inntrykt pga for mye vekt på ruller på henger etc.

Kan gi hopping eller at båten "går på trynet" i sjøen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for interessant info, skal selvsagt sjekkes neste gang jeg har båten på hengeren, MEN slik det omtales i tråden du linket til så stemmer det dårlig med hvordan min båt oppfører seg. Min retter seg ut og planer perfekt i høy hastighet. Altså motsatt av denne.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nei det blir nok nesten 41 knop teoretisk ifølge denne kalkulatoren og et par til iallefall. 47 mph = 41 knots,

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

 

Det er vel grunnen til at det ikke finnes større enn 15" Spitfire til 40-60 hk modellene.

De syns vel det er fart nok med 36-38 knop avhengig av slipp.

Så da har du nok 13" antagelig. Så en 14" burde jo funke bedre. Kanskje 15" også.

 

Denne kalkulatoren var den beste jeg fant http://www.heringpropellers.com/prop-slip/

Men må si at tallene stemmer ikke helt med mitt gamle regneark. Her må noe sjekkes.

Hmm tror jeg prøver 15 da jeg har tenkt heve ett hakk til også, men synes 47mph høres litt optimistisk ut, SF beklager kupping av tråden din

Link to post
Share on other sites

47 mph er med 0 slipp da, så må jo trekke fra 5-10% som regel.

 

Var på Sortland i fjor sommer en snartur, men ikke med båt. Tror det blir båt i år, når marsjfarta forhåpentligvis bikker 35 knop tar det ikke mange minuttene  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mens vi er inne på propeller og slikt. Her er mine to propeller, en Spitfire 19" og en Powertech RXB4 18" stål.

Begge passer både min forhenværende Honda 90 (2,33:1 gir) og min nåværende Mercury 115 (2,07:1 gir). Ikke prøvd med sistnevnte motor på sjøen ennå.

 

Det pussige er at 18" propellen oppfører seg mere som om den er bortimot 20" effektivt, dvs jeg fikk såvidt mere toppfart (0.5-1 knop) men ved litt lavere turtall (ca 150 rpm) enn Spitfire 19".

Såvidt jeg kan se fra bildene så har stålpropellen tydelig mere stigning enn Spitfire sånn ved første øyekast.

Flere som greier å se det ?

 

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Cupping av tråden  :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For å sjekke om du har en "hook" (i mangel av et bedre norskt ord) kan fu ikke bare måle kjølen, du må måle ut på siden av kjølen. Sjekk vedlagte tråd for litt mer info og bilder.

http://www.boatdesign.net/forums/outboards/cannot-get-boat-onto-plane-46456.html

 

Dette er en kontruksjonsfeil f.eks pga for dårlig avstivet bunn eller at bunnen er inntrykt pga for mye vekt på ruller på henger etc.

Kan gi hopping eller at båten "går på trynet" i sjøen.

 

normalt så vil en "hook" gjøre at båten går på nesa , en annen feil er "rocker"  - dvs at linjene er konvekse.   Har feks vært borti noen skibsplaster som galloperte friskt med mindre motoren var tiltet helt inn og helst med flaps.

 

Rådene i den tråden der er muligens ikke like overførbare til norske forhold da - 14 foting som går på nesa med 85hk på full gass - da er det sikkert for liten motor  :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

En liten oppdatering av en etterhvert gammel tråd.

 

Til sesongen 2016 så monterte jeg en ny rustfri propell 11x15" av typen Solas Saturn. Jeg fikk da en mer behagelig gange på motor med fin marsj fart ved lavere turtall, og en båt som rettet seg finere ut uten gallopering.  MEN ved å gå fra 14" alu til 15" rustfri så mistet jeg mye turtall på motor, for mye. Fra 6200-6300 på topp med 14" alu sleit jeg med å få 5500 med rustfri 15", toppfart var den samme.  Jeg tok den etterhvert av og solgte videre, kjøpte den her https://www.marineoutlet.no/products/stalpropell-passer-til-marcury-mariner-25-70-hk

 

Prisen fra marineoutlet.no var så bra at jeg kunne selge den på finn å få pengene igjen ?

 

De var da tom for rustfri 14" men har nå bestilt en til årets sesong.  Båten ble sjøsatt for et par dager siden med org Alu propell men jeg bytter så snart den nye kommer.

 

God påske ???

 

 

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...