Jump to content

Galopperende Ryds 478 GTI - trenger tips


SF

Recommended Posts

Ja men det er ikke akkurat rakettforskning dette.. det er relativt store slingringsmonn.

Den gyldne middelvei er ofte best.

 

Men å kjøre med for liten propell kan sammenlignes med å kjøre bil på autobahn eller evt. i 110-sone og mangle det siste giret.

Man savner liksom noe :smiley:

 

Jeg testet et par 17" propeller og fikk jo enorm aks men det turtallshysteriet var ikke så festlig, og mistet dessuten 1-2 knop toppfart.

Så da 19" og 20" kom på ble det endelig behagelig igjen.

 

Her tester de 3 og 4-blads alupropeller på F60:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men å kjøre med for liten propell kan sammenlignes med å kjøre bil på autobahn eller evt. i 110-sone og mangle det siste giret.

Man savner liksom noe :smiley:

 

 

 

 

Det er ikke sikkert den er så liten men, det skal bli spennede å prøve. Jeg sjøsetter nok i slutten av Mars.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

14" er nok litt liten om du fikk oppimot 6000 rpm med 50 hk.

Optimalt max. turtall er vel rundt 5800 rpm da motorens effektkurve er på topp.

Så med 10-15 hk mere og løftet motor så blir det nok rett i turtallsperra som ifølge nedenstående link er 6200 rpm på 60 hk :saint:

 

Fant en tråd om ca samme emnet http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?396347-Converting-50hp-to-60hp-4-stroke-%28also-75hp-to-90hp%29

Så nå at det var Yamaha F50-60 det gjaldt men det ligner jo vedr. den restriktoren.. Mercury brukte vel Yamahas motorblokk en gang i tiden.

 

Ser ut som det er turtallssperre v. 6200 rpm på Mercury F60 også http://www.rib.net/forum/f36/mercury-f60-efi-prop-pitch-4805.html

Mulig at F60 yter mest på ca 6000 rpm men det er neppe den store forskjellen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for linken, nyttig tilleggs info når jeg skal begynne å teste. Du har sikkert rett i at jeg må opp i størrelse på propellen.

 

I dag med 50 hk så går den rett opp i 5500 og trimmer jeg motoren ut en del får jeg ca 300 omdreininger til. Mye mulig jeg nå vil gå rett i turtallssperra, men bli ikke lei meg av den grunn ;-)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nei det må du ikke bli lei deg for, da har det iallefall skjedd ting.

I motsetning til min Honda 90, der skjedde det absolutt ingenting med turtallet etter at Lundins hadde fått sine penger :sad:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Privat video, får ikke sett.

 

Det smarteste er å ha mutrene utvendig på de nedre boltene, så slipper man å røre selve boltene for å heve eller senke motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Det smarteste er å ha mutrene utvendig på de nedre boltene, så slipper man å røre selve boltene for å heve eller senke motor.

 

Helt klart, her er det forhandler som har montert og jeg klarte ikke alene å komme til mutterne.  Måtte vært to stk og med spesiallaget forlenger til skralla skulle jeg fått det til, evt en liten unge som jeg kunne puttet nedi luka til tanken  :wink:

 

Problemet er at luka er litt liten og avstanden bak til akterspeilet forholdsvis stor.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Et kjent problem. Men du kan jo holde mutrene fast med en fastnøkkel som er skrudd fast i en stang eller noe, og skru fra utsiden.

 

Hvis den turtelleren der er korrekt så er den jo en smule over grensa.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja får se på dette når jag tar den opp neste gang.  

 

Fikk du sett videoen, prøvde å filme kavitasjonsplata når jeg gikk på fullt.

 

Hadde vell ca 32 knop på vanlig knopmåler og 5800 rpm før tuningen, får nå 6200 rpm og 36 knop (den gikk opp en opp mer en det som vises på filmen).

 

Maks effekt er ved 6000 rpm og 6200 er vell turtallsperra.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Liten vits å ha over 5800 rpm egentlig, for maks. effekt er nok ikke på 6000 men ca 5750.

 

Iallefall dagens modeller har turtallsområde 5500-6000 og da er effekttoppen vanligvis midt på, altså 5750.

Så en propell som gir ca 5800-5900 rpm med lett lastet båt gir nok mest fart.

Jo mere turtall jo mere svinn pga. propellens motstand i vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er samme turtall område på min, tror egentlig ikke det er noen vesentlige endringer på motoren fra min 2009 modell til dagens.  Leste en plass at turtallsperra er på 6200-6300.  Uansett så har jeg nå for lett propell så jeg må investere i ny.  

 

På den positive siden så er akselerasjonen betydelig forbedret og ca 4 knop høyere toppfart.  Den har fremdeles en tendens til å galoppere når jeg reduserer hastigheten fra 30+ ned mot 20 knop.  Må hele veien trimme inn litt.

 

Alt i alt fungerer den nå svært bra.  

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jo lavere turtall propellen går på jo mere effektivt jobber den, i teorien iallefall. Siden friksjonen mot vannet øker med stigende turtall.

Ikke helt  det samme med motoren, men den jobber mindre effektivt over det turtallet der effektkurven er på topp.

Så derfor får man ofte best toppfart på moderat turtall med rett propell.

Bonusen blir mindre støy og lavere forbruk, også mere behagelig i marsjfart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Må bare flire litt av denne tråden, det er som jeg kunne lagd den selv, har en helt ny Hobby 480 adventure med  ny Mercury 60 og den oppfører seg akkurat slik som din (mer eller mindre).

Jeg har spitfire propell på min og når 6200 hvis jeg er alene og trimmer endel ut men når bare 32 knop på gps, da galopperer den, min har egentlig ikke problemet i 20 knop. Min motor kaster også opp litt vann når motor er helt inntrimmet, men ikke så mye at det kommer inn i båten.

Kavitasjonsplaten min er nok montert litt over bunnen men skal heve den enda ett hakk da jeg ikke har problemer med at den slipper i sving etc, må selvfølgelig bytte til større spitfire også.

Jeg har montert smart tabs på min, det hjalp litt på galloperingen, men det finnes jo ikke planingsterskel lengre i båten så tabs anbefales på det sterkeste.

Farten på 32 knop er jeg fornøyd med, men håper det å heve motoren enda ett hakk kan bekjempe gallopperingen.

Har lagt 30 kilo sand under sitteplassen foran, men jeg trenger at det sitter en person der i tillegg for og være helt kvitt problemet med galoppering.

 

Det som slår meg er at  i båttester er det aldri problemer med galloppering etc, disse båtbladene/nettsidene må jo være så til de grader korrupte.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har montert smart tabs på min, det hjalp litt på galloperingen, men det finnes jo ikke planingsterskel lengre i båten så tabs anbefales på det sterkeste.

 

Hei,

 

Ja min og blir skrytt opp i skyene på de ulike nybåt testene, men selv finner jeg denne galopperingen irriterende.

Monterte du tabs i etterkant som følge av problemene, eller var de på fra dag en?  Hjalp lite på galloperingen? Kan du utdype litt, fikk du i realiteten kun positiv effekt på planingsterskel.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja min og blir skrytt opp i skyene på de ulike nybåt testene, men selv finner jeg denne galopperingen irriterende.

Monterte du tabs i etterkant som følge av problemene, eller var de på fra dag en?  Hjalp lite på galloperingen? Kan du utdype litt, fikk du i realiteten kun positiv effekt på planingsterskel.

Hei.

Ja jeg monterte tabs i etterkant, de demper liksom galopperingseffekten,( samme effekt som litt ekstra vekt foran i båten) eller la meg si det sånn jeg kan trimme enda mer ut før den begynner galloppere.

Med tabs  jeg og en kompis (200kg) begge bak vindskjermen går båten lekende lett i plan (er ikke i nærheten av å trenge full gass) uten å reise seg i det hele tatt.

Men som sagt det løste ikke gallopperingsproblemet mitt, bare delvis, skal forsøke heve motoren ett hakk, hvis det ikke hjelper får jeg bare leve med å ikke kunne bruke mer enn nøytral trim når jeg er alene.

Har ikke problemer hvis det sitter noen foran i båten.

Link to post
Share on other sites

Ikke helt ulik nei :smiley:

 

I mitt tilfelle så går den fint ved høy fart, den retter seg bra ut, og oppfører seg eksemplariskt.   Det er når jeg drar av litt på gassen den begynner å jage.  På full gass kjører jeg trimmen nøytralt, mer en det så begynner det å støye mye fra propellen.  Dette har vell mer med vinkelen på akterspeilet på båten å gjøre enn noe annet.  Når jeg reduserer ned farten må jeg stadig trimme inn, når jeg begynner å nærme meg planingsterskelen så må jeg helt inn for å unngå galoppering.  Da spruter det som nevnt en del fra kavitasjonsplata.

 

Jeg vurderte lenge trimtabs, men droppet det.  Måtte nok offret badestigen for å få plass.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg lest alle innleggene, så jeg satser på at ingen har nevnt det før....

Legg på ett rettholt og sjekk den siste metern av bunnen, og sjekk at den er helt flat. Hvis du har en "hook" på noe særlig mer enn et par millimeter, vil du kunne oppleve disse tendensene til hopping. Da er det sparkling av bunnen som er løsningen....

Link to post
Share on other sites

Må bare flire litt av denne tråden, det er som jeg kunne lagd den selv, har en helt ny Hobby 480 adventure med  ny Mercury 60 og den oppfører seg akkurat slik som din (mer eller mindre).

Jeg har spitfire propell på min og når 6200 hvis jeg er alene og trimmer endel ut men når bare 32 knop på gps, da galopperer den, min har egentlig ikke problemet i 20 knop. Min motor kaster også opp litt vann når motor er helt inntrimmet, men ikke så mye at det kommer inn i båten.

Kavitasjonsplaten min er nok montert litt over bunnen men skal heve den enda ett hakk da jeg ikke har problemer med at den slipper i sving etc, må selvfølgelig bytte til større spitfire også.

Jeg har montert smart tabs på min, det hjalp litt på galloperingen, men det finnes jo ikke planingsterskel lengre i båten så tabs anbefales på det sterkeste.

Farten på 32 knop er jeg fornøyd med, men håper det å heve motoren enda ett hakk kan bekjempe gallopperingen.

Har lagt 30 kilo sand under sitteplassen foran, men jeg trenger at det sitter en person der i tillegg for og være helt kvitt problemet med galoppering.

 

Det som slår meg er at  i båttester er det aldri problemer med galloppering etc, disse båtbladene/nettsidene må jo være så til de grader korrupte.

 

Har du 15" Spitfire nå ?

 

Litt om Spitfire da den kom på markedet i 2011 http://blog.boats.com/2011/09/mercury-spitfire-propeller/#.VSQB-xpcGSE

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...