Jump to content

Galopperende Ryds 478 GTI - trenger tips


SF

Recommended Posts

Har du stålpropell (eller 4-blads alu), og har du evt. merket noe problem i svinger ?

Du kan trolig heve motoren minst et hull vil jeg tro.

Prøv å ta bilde litt lengre ned slik at man ser bedre horisontal linje.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei teerex,

 

Jeg har 4 blader alu.

 

Utfordringen er galloperingen og hypotesen var at det kan ha positiv effekt å senke motoren. Jeg har ikke vurdert å løfte motoren da jeg har den toppfarten jeg skal ha.

 

Men jeg synes motoren står så lavt at jeg er usikker på om jeg vil senke enda mer

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Lav motor = høyere forbruk. Det er vel ikke noen særlige fordeler med lavt montert motor.

Min er montert 3 cm over skrogbunnen og den oppfører seg eksemplarisk på alle måter, kan trimme ekstremt langt ut og den slipper ikke i sving med normal trim ut.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vil tro høyere motor gir mindre baugløft, og således gallopering.

 

Skrogets motstand i sjøen er jo fra bunnen av skroget og oppover, denne krafen virker bakover.

Propellens kraft er jo i akslingen og virker fremover.

Jo større avstand det er mellom disse kreftene, jo mer kraftvektor vil en få som løfter baugen.

 

Altså, lavere motor, mer baugløft og gallopering, motsatt gir mindre baugløft.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Samme båt men større motor:

 

" Båten er ganske livlig som den er. Måtte legge litt malm pellets fremme i baug luka. Ble straks en bedre kjøre opplevelse "

 

https://baatplassen.no/i/topic/102001-propellvalg-ryds-478-gti-med-optimax-75/?p=1458549

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja, heve den.

 

Jeg har 510 gti, og har kavitasjonsaplata noen cm over bunnen, den er ikke i vannet når jeg trimmer ut, og går helt fint.

Hadde den enda høyere før, men da tålte den ikke så mye sving før den dro ned luft, så ble litt upraktisk. Mistet ikke mer enn 0,1-0,2 knop hellerpå det.

 

Jeg sliter ikke med gallopering, ikke før 38knop og godt uttrimmet iallefall (når jeg tok ut restriktoren på motor), men den har en tendens til å lande på hekken når den hopper, og ikke alltid like behagelig.

For å slippe "ikke produktiv ballast", har jeg vel 8-10 meter kjetting på dreggen foran der, hjelper litt dette, når en får såpass lang arm i forhold til tyngdepunktet.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Har ikke galopperende i det hele tatt jeg, men galloppering oppstår når en ikke får presset baugen nok ned. Med motor høyere går propellen i luft før de får vinkel nok til å løfte baugen.

Men, har ikke kjørt med motor noe lavere enn dagens, monterte den i utgangspunktet ett hakk for høyt.

 

Når jeg tok ut restriktoren, så fikk jeg 3knop ekstra, fra 36-39, og da fikk jeg så lite våt flate at den ble livlig på høy trim, når jeg da trimmet motoren litt inn, og fikk baugen litt med, så roet det seg. Og det er mer våt flate som nok også er din medisin, få presset baugen ned.

Link to post
Share on other sites

SF:
Du bør vurdere å bytte til en propell som gir mer løft av akterskipet. Disse er ofte "pointed ears" i stedet for de mer avrundete propellbladene.

(De fleste propellene gir mest bauløft, ev er "nøytrale".)

Ved overgang fra aluminium til stålpropell, bør man ofte gå ned 1-2 tommers stigning.

 

Jeg har tidligere hatt god erfaring med slike propeller fra Michigan Wheel (modell: Ballistic).
http://www.miwheel.com/propellers/outboard/ballistic/
Ser denne er merket med at den gir bauløft, men min erfaring er at den ga et markert løft av akterskipet og båten fikk lite bauløft sammenliknet med f.eks. Mercury Laser II eller Mercury Mirage +.

Men selv har jeg bare erfaring med motorer over 100hk, selv om prinsippet uansett er det samme.

 

Motorhøyden på akterspeilet er helt grei så lenge du ikke har problemer med å få båten opp i plan.
Bare dersom dette er tilfellet, ville jeg anbefalt å senke motoren.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maks turtall skal ligge mellom 5500 og 6000. Med optimalt trimmet båt ligger jeg opp mot 6000, så jeg mangler ikke turtall.

 

Når jeg trimmer helt inn for å få baugen ned så blir det en del vannsprut fra motoren som kommer inn over hekken på båten. Jeg antar at det er kavitasjonsplata som setter opp denne? Hvilken effekt vil det å heve motoren ha i forhold til dette? Vil det å heve motoren ha posiitiv eller negativ effekt i forhold til hvor mye du klarer å presse baugen ned med power trim?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Vannsprut opp over hekken betyr jo som regel for lavt montert motor.

Hever man motor for mye blir det jo begrenset hvor mye den kan trimmes ut men avhenger jo av propelltype.

Men skal du ha baugen ned så kan du jo ikke trimme motor så langt ut uansett, så dermed vil det jo ikke være negativt å heve motor.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når jeg trimmer helt inn for å få baugen ned så blir det en del vannsprut fra motoren som kommer inn over hekken på båten. Jeg antar at det er kavitasjonsplata som setter opp denne? Hvilken effekt vil det å heve motoren ha i forhold til dette?

 

Dette skjer også ved bruk av overflatedrev uten kavitasjonsplate. Propellens vinkel i forhold til akterspeilet, er avgjørende.

 

 

Vil det å heve motoren ha posiitiv eller negativ effekt i forhold til hvor mye du klarer å presse baugen ned med power trim?

Å heve motoren, har et formål: Få mindre av girkassen nede i vannet og dermed mindre friksjon, noe som gir høyere toppfart. Men ditt fartsområde er så lavt at det sannsynligvis gir små forskjeller.

Link to post
Share on other sites

heve motoren reduserer også vannsprut hvis det er et problem.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Å heve motoren, har et formål: Få mindre av girkassen nede i vannet og dermed mindre friksjon, noe som gir høyere toppfart. Men ditt fartsområde er så lavt at det sannsynligvis gir små forskjeller.

Det er vell og for å få kavitasjonsplata ut av vannstrømmen, ligger den under vannspeilet vil den vell ploge i vannet?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg skal måle bedre neste gang jeg er i hytta og lage en slik forlengelse av v-bunnen slik at jeg mer nøyaktig kan måle motorens høyde. Men ut i fra info her, denne filmen og en annen internettside jeg fant, så er jeg nå ganske trygg på at jeg kan og bør løfte motoren ett boltehull.

 

Burde kanskje også byttet propell, men prøver første med den originale.

 

 

Takk for info.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde med 5 cm over i sommer, bare for å teste. Det funket overraskende bra rett fram iallefall, og kunne trimme en del ut også, uten å miste kjølestrålen eller grepet.

NB! funker ikke med 3 blads alu eller 3 blads stål, iallefall ikke de modellene jeg har testet. Her er det 4 blad som gjelder.

Men i sving ble det litt for mye, så jeg senket tilbake ned et hull igjen til 3 cm over, og det er perfekt med 4-blads propell iallefall. Både alu og stål.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...