Jump to content

Galopperende Ryds 478 GTI - trenger tips


SF

Recommended Posts

mekking på båt er pri 1 :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja det er nok lurt.

Og slenger du på en 4-blads så kan du nok løfte 2 hull.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Skulle nok hatt en ny rustfri propell og ja.

 

Litt usikker på hva jeg bør velge av propell om jeg skal skifte. Den originale har modellnummer 816706a40p14.

p14 er visstnok pitch 14 tommer men finner ikke helt diameter.

 

Begynner å flasse litt i lakken gjør den og :wink:

 

bilde

 

Maks turtall på motor er 6000 rpm, på maks skal du ligge på 5500-6000. Jeg får 5800 rpm med optimal trim og ligger da på opp mot 34 knop.

 

 

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Fant noe her: http://www.bbcboards.net/tin-boats/513967-prop-2013-bass-tracker-pro170.html#post5127926

 

I would get the number off your current prop. Example The number on my prop is 816706a40p14 that came out to be a 10 3/8 x14.

I just ordered an aftermarket prop and hub last night for a really fair price and Iboats has 2 day shipping for 2 extra bucks over standard if you need it fast
.

 

 

Kan se ut som jeg har en med dia 10 3/8" og 14" stigning, noen tips om hva jeg bør gå for?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ja du har en 10-3/8 x 14".

Jeg ville nok ha prøvd en Mercury Spitfire 4-blads alu. Jeg fant at den funket hakket bedre enn en 3-blads stålpropell men betydelig lavere pris og halve vekta.

Du får den i 10,1x14" eller 10,1x15". Hvis du vil ha ned turtallet litt (og dessuten vil jo høyere motormontering vanligvis resultere i noe høyere turtall) så kan 15" være aktuelt.

Men umulig å gjette hvilken som vil gi best resultat på din båt. Kjører du ofte med mange folk i båten så er vel 14" fortsatt det rette.

 

En annen sak er jo at Lundins Marin http://lundinsmarin.se kan oppgradere motoren din til 60 hk hvis det er en 4-syl 50 hk du har.

Da er jo 15" propell det rette valget iallefall. 16" finnes dessverre ikke foreløpig i Spitfire såvidt jeg kan se.

 

http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-10-1x14-Propeller-48-8M8026635-40-50-60hp-/190793454306

 

http://www.ebay.com/itm/Mercury-New-OEM-Spitfire-4-Blade-Prop-10-1x15-Propeller-48-8M8026640-40-50-60hp-/400405973198

 

Her var den jo litt rimeligere http://mercuryperformance.com/mercury-spitfire-blade-40-60-hp-14-pitch-8m8026635-p-207880.html

http://mercuryperformance.com/mercury-spitfire-blade-40-60-hp-15-pitch-8m8026640-p-212911.html

 

Norske forhandlere bør kunne gi en pris som ikke er noe høyere enn fra ebay, nå med høy dollarkurs og det kommer jo moms og tollklareringsavgift i tillegg til frakta.

Den jeg har (12,5x19") koster pussig nok det samme som 10,1x14" på ebay, men vet ikke om det er det samme hos norske forhandlere.

 

"Enda en gang har Mercury revolusjonert måten å konstruere og produsere optimale propellere.

Med Spitfire-serien får du en propell som kombinerer en fire bladers propells beste egenskaper med hensyn til toppfart med suveren akselerasjon og grep.

Spitfire har den mest aggressive formen man kan gi en aluminiumspropell.

Den har mye cup som gir fantastisk akselerasjon og godt grep i svinger.

Mindre diameter og større stigning gjør at denne propellen også leverer suveren toppfart."

 

En test, og der prøvde de ikke høyere motormontering engang http://www.powerboattv.com/mercury-spitfire-propeller-test-video_4fe973c17.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men de som hadde greie priser sender jo ikke internasjonalt http://mercuryperformance.com/shipping-i-8.html

Men da skal de iallefall koste mindre enn propellene til 75-125 hk motorer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En annen sak er jo at Lundins Marin http://lundinsmarin.se kan oppgradere motoren din til 60 hk hvis det er en 4-syl 50 hk du har.

 

 

Har du erfaringer med dem teerex? Var det dem du brukte på Honda'en med så som så resultat? Sender du bare hele ECU'en for omprogramering?

 

 

Jeg er egentlig litt skeptisk til 4 blads propell, mer areal i vannet gir bedre grep men er også tyngre å drive og lavere toppfart og økt forbruk!?

Skal jeg først bytte så såg jeg for meg rustfri propell, f.eks denne Solas Saturn til under 1500,- En rustfri propell er vell normalt tynner i godset grunnet økt styrke i material og går vell og lettere gjennom vannet.

 

 

http://marineoutlet.no/products/stalpropell-passer-til-marcury-mariner-25-70-hk

 

 

1321-115-12_19783394-7b98-49ca-bd28-4381

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Du kan gjerne være skeptisk, men det har nok skjedd en utvikling på propellfronten de senere år.

Jeg fikk samme toppfart med 3-blads stål som med 4-blads alu Spitfire. Samme stigning og ca samme turtall.

Og som du ser av testen jeg linket til så fikk de samme toppfart med 3-blads Mercury alu som med Spitfire. Men tiden opp til planing gikk betydelig raskere med 4 blad.

Og enda prøvde de ikke å heise motor opp 1 hull med 4-blads slik som den jo gir god mulighet for uten tap av grep.

Det er nok derfor Mercury selv nå anbefaler Spitfire på de fleste 4-takts modellene sine, siden den er den beste relativt rimelige all-round propellserien de har laget.

 

Marsjfarten blir generelt bedre med 4-blads pga. bedre grep (mindre slipp) og derav går også forbruket ned,

Når motoren i tillegg uten problemer vedr. tap av grep kan heves 1-2 hull opp så går motstanden i vannet tilsvarende ned siden mindre av undervannshuset er nede i vannet i planingsfart.

Diameteren er noe mindre på 4-blads utgavene slik at totalt sett blir det ikke noe tap med 4-blads.

 

Får du tak i en stålpropell til lignende pris som Spitfire så er det jo bra, men tror ikke den greier de samme ytelsene totalt sett, inkludert heving av motor uten problemer med tap av grep.

Det var iallefall min erfaring. Med 3-blads stål kunne jeg ikke heve motor 2 hull men måtte holde meg ca 10 mm over bunn. Mens Spitfire funket fint 30 mm over.

Men det ser jo flott ut med stål da :smiley:

Det finnes nok stålpropeller som kan gi enda litt ekstra på topp men ofte mister man andre egenskaper. Og pris og vekt øker.

Ser at den Solas-propellen har større diameter enn originalt, så det kan jo ha en negativ effekt på toppfarten men man vet jo ikke før det er prøvd.

 

Lundins er eksperter på tuning/omprogrammering av Mercury. Dette er noe de uten tvil kan, og er ledende i verden på.

De kan også endel om Suzuki og E-tec. Men Honda kan de ikke nok om foreløpig tydeligvis, jeg var nok en slags prøvekanin :sad:

 

Men nå skal det sies at ingen som jeg vet om har sjekket om Honda 90 og 100 er identisk mekanisk, dvs. alle delenumrene utenom evt. motorstyring.

Så det kan jo være en forklaring der.

 

I tilfellet 4-sylindret Mercury F40, F50 og F60 skal disse være identiske teknisk sett såvidt jeg vet. Og alle utgavene kom vel på markedet samtidig i motsetning til min Honda 90 der det gikk 7 år før de kom med 100 hk utgave.

Så når det gjelder Mercury omprogrammering og Lundins Marin er det ikke noe å tvile på, det er for mange fornøyde kunder til det.

Man sender inn motorstyringen til dem ja.

 

Alternativet er jo å finne ei brukt motorstyring fra en F60 på ebay eller lignende, det kan jo faktisk være rimeligere.

Jeg betalte ca 2500 inkl. alt for ei brukt motorstyring til min Honda 90 siden jeg ikke tok sjansen på å være (lenge) uten båt i sommer. Men sender man inn på denne årstiden er det jo ikke noe problem sånn direkte.

 

Nå har jeg solgt Hondaen og kjøpt den nye Mercury F115 så da er det iallefall ikke noe behov for noen omprogrammering på den båten :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er 4-sylindret 50 EFI jeg har ja og, jeg sjekket litt på delelister og som du sier fant jeg kun en forskjell på 40/50/60 HK av min modell og det var delenummer på ECU'en :wink:

 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/60%20EFI%20%284%20CYL.%29%284-STROKE%29/0P515897%20%26%20Up/Electrical%20Components%2C%201C104423-0P560349%20and%20Below/parts.html

 

 

 

Det kunne jo friste det ja, men det kan vell fort bli litt krøll med fortolling?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Krøll med fortolling? Nei det har vi ikke sett :smiley: Slikt er jo rutine.

 

Redigerte innlegget mitt etter at du skrev sist, men husker ikke helt om hva. Det var sikkert noe om propell og greier så du får lese :smiley:

Var vel bl.a. om at Solas propellen har 11" diameter, mens vanligvis går diameteren ned med stålpropell eller når man øker stigningen.

Så det kan bety mye motstand i vannet.

 

Skjønner at det kan friste med 10 hk ekstra og 15" propellstigning :smiley:

Men mulig du må opp på 16" da for å få utnyttet effekten fullt.

Men en 15" stål med cupping burde jo være greit nok.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

Skjønner at det kan friste med 10 hk ekstra og 15" propellstigning :smiley:

Men mulig du må opp på 16" da for å få utnyttet effekten fullt.

Men en 15" stål med cupping burde jo være greit nok.

 

Nå var det aldri tanken å ha noen fartsmaskin på hytta, da hadde jeg nok valgt litt anderledes MEN 10 hk ekstra hadde nok gjort susen :giggle: Rart med det, når det først er slik at det er 100% identiske maskiner, kun ECM som er ulik (og klistermerker på lokket) så frister det litt.

 

Tipper at med ny motorstyring og 15" pitch så hadde den fått god marsjfart på lavere turtall, MYE bedre aks og noe bedre toppfart.

 

Planlegger i første omgang med å heve motoren slik at jeg kan trimme helt inn uten at spruten står, og så får vi se hva julenissen kommer med i år :lol:

 

 

Ser at på ebay koster ny ECM ca 630 USD og brukt til litt over halvparten av dette. Dette er riktignok US utgave og ikke en som er godkjent for bruk i EU. Eget delenummer på sistnevte. Mon tro hva forskjellern er?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Skjønner at det kan friste med 10 hk ekstra og 15" propellstigning :smiley:

Men mulig du må opp på 16" da for å få utnyttet effekten fullt.

Men en 15" stål med cupping burde jo være greit nok.

 

det blir jo bare spekulering , men jeg vil tro at en slik remapping vil gi mest økning på topp, ikke så mye økt moment lenger ned i registeret...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det skal jo bli 20% mere effekt på topp, så den bør nok greie 7% evt. 14% mere stigning med heving av motor samtidig.

Men aksen blir ikke nødvendigvis noe bedre, når man skal utnytte kreftene for bedre marsjfart ved lavere turtall, siden motoren fortsatt har samme kubikk å skyve med.

Spekulering ja, men ikke rakettforskning heller :smiley:

 

Det meste blir et slage kompromiss når det kommer til propeller.

Jeg foretrekker god marsjfart ved relativt lavt turtall. Det er mest behagelig for øret og lommeboka.

Så får jeg heller miste 1 knop toppfart og litt aks.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fikk tilbud fra www.lundinsmarin.se/ og de skulle ha 3800 nok pluss frakt. Jeg ser at jeg kan få en original 60 HK ECM på eBay en hel del billigere enn det så jeg tror jeg går for det siste. Så har jeg også 50 hk ECM'en i backup.

 

 

 

det blir jo bare spekulering , men jeg vil tro at en slik remapping vil gi mest økning på topp, ikke så mye økt moment lenger ned i registeret...?

 

 

Når du øker toppeffekt med 20% uten å øke maks turtall må du nesten få en hel del økning i mellomregisteret også. Hvis ikke hadde effektkurven til 60 hesteren sett noe rar ut :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

 

 

Hei,

 

Endte opp med å sende ECM til Lundins Marin R&D, fikk 20% rabatt på prisen over da de hadde 20 års jubileum nå i desember.

Har nå fått denne i retur og montert. I følge Lundins så laster de inn en standard 60 HK software som de så optimaliserer. I mitt tilfelle så skal dette gi 65 HK.

 

For andre som vurderer det samme så ligger ECM i bakkant av motoren (mot båten) og ses som en alu boks under ledningsnettverket her:

 

ecm_1.jpgecm_2.jpg

 

 

I tillegg så må restrictor tas ut, denne finnes i to størrelser en til 40 HK og en til 50 HK. Den reduserer bare luftstrømmen på innsuget for å tilpasse luftmengden til bensinmengden som er justert av ECM. Tar du ut denne uten å endre programwaren på ECM så skal dette etter sigende kunne forårsake skade på motor. Dvs den får feil forhold mellom luft og bensin.

 

Denne ligger mellom spjeldet og innsugsslangen rett under ECM'en. Part 24 på denne tegningen:

 

ecm-_restrictor_3.jpg

 

Legger inn noen søkeord da dette ligger litt på siden av tråden: Mercury 40 EFI 50 EFI trimme / justere / chiptune til 60 HK

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jag skal bli spennende å prøve. Løfter motoren et hakk også, forventer da at jeg kan trimme motor inn uten at spurten står innover hekken.

 

Etter samtale med Lundins så beholder jeg original propellen dette da denne er litt "tung" i dag. Med 15 HK mer så blir det nok ikke store utfordringen å klare 6000 rpm selv med litt last. Forventer da at den vil gå mye raskere opp i plan og vil virke sterk selv med to voksne bak. Dette er viktigere for meg enn en knop eller to ekstra på topp.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Det som er kjekt når man har stor nok motoreffekt er å få ned turtallet og støynivået i marsjfart, og dermed også forbruket.

Det gir en bedre komfortfølelse, men det kan man jo ta etterhvert.

Da er nok Mercury Spitfire 4-blad alu 15" et bra valg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...