Jump to content

Hva har du lært denne sommeren ?

Andboats

Recommended Posts

• 2 uker senere...

I kalesjen over vinskjermen har jeg et vindu. På varme dager åpner jeg gjerne glidelåsen på den ene siden, og bretter kalesjen til side slik at jeg får en trekantet åpning. Da blåser vinden gjennom og det blir mindre varmt.

Det jeg nå har lært er å lukke åpningen igjen når jeg forlater båten. Det glemte jeg selvfølgelig på søndag etter turen.

Da jeg kom ned i båten i dag var der noen liter vann å tørke opp, og avfukteren jobber nå på overtid, og ingen skade skjedd.

Det lykkelige er at jeg faktisk gikk ned i båten i dag fordi dette er været vi fikk i ettermiddag:

bilde

Som de mest observante har fått med seg hender det at det regner på Vestlandet! :giggle:

bilde

At fiskesnører kan gjøre en grundig jobb med å ødelegge tetning og annet i seildrev, uten at du merker annet enn litt olje i sjøen.

Jeg hadde problemer med mitt drev for noen år siden, og da sa verkstedet at selv Ålegress kan skape slike problemer.

Mine problemer var dog fabrikasjons feil og garanti sak da, men greit å vite om når man bakser rundt i fjæra på jakt etter den perfekte plassen...

Selv har jeg lært/repetert at det er langt til/fra Sørlandet med grodd båt og propell og nesten bare motvind...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Frister litt å montere denne saken: http://www.ropestripper.com/saildrives.php

Den er dyr, men billigere enn konsekvensen av å få noe rundt akslingen.

Har også lært at det er forskjell på å bytte noe som sitter noenlunde som det skal, og å fikse opp etter at ting har blitt revet i fillebiter.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Jeg har lært ... at det er langt til København. Men det fant jeg jo egentlig ut før ferien startet, da jeg drev å telte nautiske mil og delte på forventet gjennomsnittsfart og forventet seilingstid pr dag. Fruen ville egentlig helt til Tyskland, men jeg fant jo fort ut at det var lite realistisk mens jeg studerte kartet. Vi fant vel også ut at vi gjerne skulle vært litt lengre i København enn hva vi fikk tid til, samt at det kan være både utrolig dyrt (NOK 1400 pr døgn) og nogså billig (NOK 150 pr døgn) å ligge i København, avhengig av hvor man legger seg.

Jeg ville ha ny jolle - og jeg fant ut at en Walker Bay seiljolle uten RIB-ballong ikke er særlig velegnet som jolle til båten min, samt at den gamle blå biltemajolla egentlig er en av de jollene som har passet oss best. Bortsett fra at nevnte seiljolle forsvant under slep har det stort sett vært en begivenhetsløs sommer, lite "spennende" som har skjedd. Litt uoppmerksomhet fra tid til annen, det må jeg innrømme. Og ja, vi hadde jo litt kamp med et forseil som hverken ville rulle seg inn eller ut en stund, samt litt problemer med autopiloten som plutselig ville helt andre veier enn hva vi ville.

Bohuslän midt i fellesferien, det er kaotisk. Det burde vi i grunnen visst ... men vi har brukt mest tid der utenom sesong, og da har det vært bra.

Egentlig, den toukers juleturen til Göteborg og tilbake ... av en eller annen grunn synes jeg det var mer stas enn den treukers sommerferien vi hadde i år. Det kan jo ha noe med været å gjøre, skal ikke klage - men på vei ned gjennom Bohuslän nå i sommer var været sjeldent slik at vi ønsket å stoppe opp og tilbringe tid på land, og vi badet ikke før vi var tilbake i Oslo.

Ja, også lærte vi at Sjælland gir god ly for land og at båten vår mangler sjøkøyer. Vi seilte nordover fra Helsingør natterstid, fruen skulle ta første skift og jeg skulle prøve å sove. Kort tid etter at jeg hadde lagt meg i senga, så raste jeg ut av senga, måtte springe opp i cockpit og redusere seilføringa ... deretter springe, plukke opp gråtende barn fra gulvet i forpiggen og slenge dem tilbake til køya.

Åja, det bør kanskje ikke glemmes - de tre siste ukene før ferien, da lærte jeg at pussing og lakkering av en stor trebåt er ganske så tidkrevende. Jeg skulle pusse ned gammel morro og legge ny lakk, hadde leid inn litt hjelp og forventet å bruke fem dager på det. Tre uker senere var vi ikke engang halvferdig ...

Så langt i år har jeg trengt hjelp fra RS én gang, ifbm tau i propellen. Selvforskyldt. Jeg har vel vært i kontakt med bakken ca to ganger i år, mudderbankene utenfor Sandvika/Kadettangen ligger ikke helt der kartplotteren mener at den ligger (men jeg kom meg løs vha motor og baugtruster), og ved oppankring mot land ved Furuholmen utenfor Borøya ... fikk vi aldri båten så nært land som vi ville ha den, mistenker at det rett og slet var for grunt og at kjølen stanget mot bunnen (men båten så ut til å flyte fritt, opplevde ingen andre symptomer på landkjenning).

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har du ikke tobixen lært at du ikke skal gå ut i ukjent farvann med sterk kuling til storm en vinternatt i mørke med kone og små barn ombord? Sorry, jeg kunne ikke dy meg, det måtte ut.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har du ikke tobixen lært at du ikke skal gå ut i ukjent farvann med sterk kuling til storm en vinternatt i mørke med kone og små barn ombord? Sorry, jeg kunne ikke dy meg, det måtte ut.

Ikke i sommer nei. :-) Og strengt tatt ikke i vinter heller.

På sørlig kurs la vi ut fra Kungshamn på helt ville veier i alt for kraftig vind. Jeg vurderte værmeldingen fra yr dithen at det ikke skulle blåse så mye. Ja, det var en tabbe, og jeg innså på ferden mellom skjær der at vi var veldig sårbare dersom kartplotteren eller GPS'en plutselig skulle slutte å virke. Mesteparten av familien fikk problemer med sjøsyke, eldstesønnen ble det ikke, men han irriterte seg veldig over at det var for mye bølger til å spille dataspill. Så da lærte jeg at man ikke skal stole på yr :-) Det slo meg også at man aldri burde seile slik at man er totalt avhengig av fungerende kartplotter. Svensk anbefalte oss å ta en kort tur til Malmöen - vi burde hørt på ham. I ettertid kommenterte også Svensk at det var stor risiko for å få fiskeredskaper i propellen der vi gikk. Vel, vi gikk for seil, men hadde motoren i gang for å kunne gå litt skarpere mot vinden, det var nødvendig for å komme på sikker avstand av noen skjær. Jeg tror ikke vi ville blitt slått ut av tau i propellen, hadde vi fått tau i propellen kunne vi foretatt en kuvending og satt kursen tilbake mot Kungshamn.

Ca en uke senere (neste år, faktisk!) dro vi fra Käringön til Kungshamn under stormvarsel. Vi spurte litt rundt, og alle mente vi burde bli liggende på Käringön. Vi lå ikke godt der, vi lå ganske utsatt til der vi lå. Jeg brukte god tid på å studere flere forskjellige værmeldinger. Denne etappen, med klossrevne seil og motoren i gang, den anså jeg som sikker basert på de opplysningene jeg hadde om forventede vindretninger og vindstyrker. Det gikk også veldig bra, helt udramatisk, nesten ikke bølger, god vindretning - jeg stoppet etterhvert motoren og slapp ut mer seil.

Svensk advarte oss om å ikke ta "humparna" (altså strekningen nord for Sotenkanalen, samt strekningen syd for Hafstenssund) mens det var mørkt og fortsatt en del vind og dønninger, dette burde vi muligens ha hørt på. Etter å ha passert de gula humparna stoppet motoren, og vi var veldig nært ved å havarere mot land. Årsaken var mye rot og kaos og ingen lys i cockpit, at jeg undervurderte situasjonen, ikke greide å både stramme opp seil og passe på kursen samtidig, at jeg var for treg med å anmode fruen om hjelp og at vi ikke var godt nok trent på å håndtere slike situasjoner. Ja, også lærte jeg vel at motoren faktisk er ganske stillegående. Den stoppet jo å gå, og jeg prøvde å starte den igjen - og trodde at den ikke startet. Men det gjorde den faktisk, den gikk på tomgang under hele dramaet. Alt som skulle til for å være sikker på å komme klar av øya var å sjalte inn giret, gi litt gass og sette kursen mot styrbord. Ja, det var en lærerik opplevelse, men det var ikke sterk kuling, og "fremmed farvann" spilte ikke stor rolle, det ville nok gått som det gikk uavhengig av hvor kjent jeg var der.

En ting som bet meg litt var noe som virker relativt ufarlig sommerstid kan være uakseptabelt risikofullt vinterstid. Selv om sannsynligheten for at noe går galt er like liten, vil risikoen være høyere - det tar kanskje lengre tid før man får bistand, det er vanskeligere å bli funnet av bergningsmannskaper fordi det er mørkt, kun kort tid fra man havner i vannet og til man fryser ihjel, etc. Allikevel, jeg tror vi ville overlevd selv om vi ikke hadde gått klar av land. "Swedish Rescue" var aldri veldig langt unna, vi var nært sivilisasjon og vi hadde passert Gula Humparna, det var ikke så ille sjøgang.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 10 måneder senere...
  • 3 uker senere...

---att livet kan snu brått. Fra å være aktiv på min pensjonisttid, til å tusle rundt, som en utladet robot.

Forbud mot bilkjøring i 3 mnd. Men med humøret på topp, tross hjerneslag.

Ikke noe hyggelig å høre Faxen. Ingen vet hva som venter rundt neste sving og godt er det. Håper utsiktene ikke er dårlige, så kan det være at "din neste sving" bringer noe positivt!

Tenk positivt og god bedring! :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

-At du ikke trenger seil for å seile en 14` alubåt i 15ms vind på fjellet.

-at bunnpropp er kjekt at ha når båten ligger på land

-at proppen faktisk er skudd ut når den ligger på land

-at den faktisk er skudd inn når den er på vannet

-at du faktisk ikke skrur ut proppen mens den er på vannet uten å ha en sikkerhets vaier på den

-at sommer 2016 på vestlandet så regnet det "hver" jævla dag.

Redigert av TB22 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...