Jump to content

Hva har du lært denne sommeren ?


Andboats

Recommended Posts

Har lært at Windy gm tømmes fort for vann på dørken. :thumbsup:

Har også lært at det er lurere å kjøre over bølgetoppene, ikke rett igjennom dem. :diving: "var egentlig ganske sikker på at jeg visste det fra før" :rolleyes:

Fått bekreftet at jolla er surret forsvarlig fast på plattformen, og tåler å ligger der breddfull av vann. :thumbsup:

Har også lært at kona og minste jenta neppe kommer til å bli redde på sjøen noen gang. :thumbsup:

Har også lært for ente gang at mobiltelfoner ikke tåler vann, i alle fall ikke saltvann :confused:

At det gjorde like vondt i sjela når båtferien var over i år også :sad:

 

Mvh Terje som har hatt en fantastisk båt sommer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lærte at vanntett mobil er utrolig kjekt på båtferie, både for å filme rur på baugpropell, for å ta morsomme bilder uten å være redd for å drukne den og det å kunne legge den fra seg og bruke den uansett vær og sjøsprøyt.

Link to post
Share on other sites

At vinden stort sett alltid blåser feil vei. Fikk motvind nedover Sørlandet og jammen fikk vi motvind hjem også.

Samme her, og vi reiste motsatt vei som dere (T/R Stavanger-Sogn)

 

Det blåser (nesten) ALLTID motvind, men det viste jeg jo fra før. :worry:

Derimot var vi ekstremt heldige med strømmen. Tror jeg klokket noen få timer motstrøm på 3 uker ferie, så litt flaks hadde vi likevel :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Og at det tilsynelatende er slik at jo større båten er,jo større er idioten som eier den.

 

Der kom det igjen. Stigmatisering! Men du lærer vel etter noen år.

 

Lars H.

(idiot med liten 27 fot Saga27)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet det er stigmatisering,men de som har sneket foran meg i drivstoff/bryggeplasskø,eller har laget fyll og spetakkel i uthavn har hatt stor båt (35++ fot)

 

Hvorfor jeg det er slik,kan jeg ikke svare på,det betyr selvølgelig heller ikke at alle med stor båt er idioter,men min observasjon er at de som oppfører seg som idioter har stor båt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Dagens lærdom ; at det finnes folk som ikke synes det er for nærme å passere en seilbåt med full seilføring - selv med god plass i sundet - på 1 (EN!) meters avstand på babord side.. og når man med vanlig stemme finner det for godt å nevne at man selv synes dette er litt vel nærme lire av seg " hva er problemet ditt?"

 

Men ellers en flott tur med masse fint båtliv og hyggelige folk!

Link to post
Share on other sites

At "E6" ned svenske kysten ikke er spøk, rett og slett kø kjøring enkelte steder.. noe jeg aldri har opplevd på Sørlandet i båt.

At det må være noe som kalles, ikke rå kjøring", men rå seiling! Noen i seile båter som skal på død og liv seile i alle trange sund og kanaler, 3 knop, eller saktere, som vil si jeg må inn og ut av gear, mister styre fart, driver av, nesten ulykker med møtende trafikk osv bygger seg opp med båter i lang kø bak seilebåt som aldri ser seg tilbake..

Men Svenske kysten hadde mye å tilby den, så vi kommer tilbake neste år eller et annet år :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært at det finnes "motorvei" med køkjøring på Sørlandet også. Da jeg gikk sydover på innsiden av Jomfruland møtte jeg en jevn strøm av motgående flybridge båter i bra driv. Det ble mye rulling på oss da det ikke går an å gå opp mot hekkbølgene når de kommer så tett. Da blir man truffet av neste mann i køen.

 

Jeg synes litt synd på disse menneskene som tydeligvis ikke har tid til å nyte en fantastisk sommerdag i en av landets fineste skjærgårder, men har det så travelt med å komme til neste mål. Kanskje de også syntes synd på meg som bare holder 6-7 knop på motoveien?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Noen i seile båter som skal på død og liv seile i alle trange sund og kanaler, 3 knop, eller saktere, som vil si jeg må inn og ut av gear, mister styre fart, driver av, nesten ulykker med møtende trafikk osv bygger seg opp med båter i lang kø bak seilebåt som aldri ser seg tilbake..

 

Har lært at de fleste som er på sjøen er der for å kose seg, mens noen er mest opptatt av å irritere seg over de som koser seg :saint:

Link to post
Share on other sites

Vel, regnet med at jeg kanskje tråkket noen på tærene, men med den båtrafiken det var enkelte steder, ble det ganske stressede situasjoner for mange.

Jeg ( sikkert med fler) ville gjerne kose oss i 5 knop gjennom Sote-kanalen eller ut syd for Marstrand. Mens en seilebåt fører sikkert koste seg glugg ihjel, var det 5-6 båter bak (også seilebåter) som ikke fikk nyte natur og severdighet på samme måte ... med vind, strøm og møtende trafikk ble det og holde "tunga rett i munn"..

Link to post
Share on other sites

At det faktisk finnes seilbåt førere, som på pur f... slår kun for å lage "problemer for møtende motorbåt.

Svensk seilbåt ett stykke sør for Marstrand.

Hadde han ventet i 10 sekunder med å slå hadde han gått aktenfor meg, men slo tidlig og gliste godt mot meg når jeg måtte slå revers.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

At 5 ukers båtferie er alt for lite. Neste år blir det 6 uker...

Vi dro ut når bladene ble grønne og kommer hjem når de faller gule til marken.

At fem måneder med fri er fantastisk deilig, og en fin lengde på en båtferie.

At vi har lært mye om Europas kanaler.

At det alltid finnes et sted om du bare fortsetter litt til.

At vi fremdeles misliker overfylte gjestehavner.

Link to post
Share on other sites

At "E6" ned svenske kysten ikke er spøk, rett og slett kø kjøring enkelte steder.. noe jeg aldri har opplevd på Sørlandet i båt.

At det må være noe som kalles, ikke rå kjøring", men rå seiling! Noen i seile båter som skal på død og liv seile i alle trange sund og kanaler, 3 knop, eller saktere, som vil si jeg må inn og ut av gear, mister styre fart, driver av, nesten ulykker med møtende trafikk osv bygger seg opp med båter i lang kø bak seilebåt som aldri ser seg tilbake..

Men Svenske kysten hadde mye å tilby den, så vi kommer tilbake neste år eller et annet år :wink:

Har litt dårlig samvittighet der, rett og slett fordi jeg har seilt mye uten motor i båten. I år har jeg seilt når det har vært vind, inkludert i trange sund. Krysser i 6,8 knop, da skaper vi lite problemer for de som overholder 5 knops fartsgrensen. Ser godt hvem som har mye erfaring, de har aldri problemer med å unngå oss. Uerfarne blir overrasket, så der måtte vi ta litt hensyn. Og tetter det seg til starter vi motoren og går med blafrende seil på styrbord side i leden.

 

Det jeg lærte i år er at det er like fint vær på vestsiden av lindesnes, men mye mindre båter. Mindre båter var jeg klar over, ikke været. Og at det er mange som har god tid på sjøen, fint å se planende båter i snekkefart.

Link to post
Share on other sites

1: At ingenting bør stå på benken i nærheten at gass blussene! Spesielt ikke kaffetrakteren med ledning som hadde forvillet seg ned i gass blusset som ble brukt da det skulle kokes pasta. Ledningen tok fyr, jeg var oppe i cockpit.

 

2: At en våken nese lukter fare før røykvarsleren slår inn.

 

Tabbe :blush:

 

(Kastet trakteren med skadet ledning)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...