Jump to content

Hva har du lært denne sommeren ?


Andboats

Recommended Posts

Det går vel fint ann å gjøre noe med slike gjengangere skulle man tro. De må jo inn til land for å bunkre engang iblandt de som alle andre. Håper jeg møter på vedkommende en eller annen gang.

 

Forøvrig har også jeg fått godfølelsen igjen hva gjelder båtfolk og hjelpe til ved landgang. Alltid vært den som spretter opp og hjelper til selv, skulle bare mangle, men har også vi iår merket at dette har vært bra langs svenskelandet. Hyggelig...og så blir det alltid hyggelig stemning når ankerdrammen kommer frem på brygga etterpå til medhjelpere :-)

Link to post
Share on other sites

jeg har lært (dvs repetert) at det som ikke blir gjort før båten blir satt ut, gjerne ikke blir gjort i hele tatt. I år var det småruskete forgassere, samt at styringa skapte litt trøbbel for meg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

- At lange transportetapper i motsjø ikke er populære i min familie selv om jeg nyter å sitte til rors i bølger.

- At båten min på 31+ fot er ganske liten. Spesielt merkbart da en 58 fot Princess fortøyde ved siden av meg. (Jeg er likevel godt fornøyd med min egen båt).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har lært at Skibsplast fortsatt vet å ta vare på kundene sine. Etter en litt hektisk dumping av den elskede og hatede paraplydreggen brakk lukkemekanismen på dreggluka på min 15 år gamle 605. Jeg sendte mail til Skibsplast 28.7 klokken 22.50 for å høre om de hadde den ødelagte dingsen på lager. Fikk svar 29.7 klokken 09.50. Der ble det etterspurt bilder i og med at de hadde flere typer av denne dingsen. Jeg har imidlertid for dårlig nett på hytta så jeg fikk ikke sendt bilde med en gang, men samme dag jeg sendte bildet ble dingsen (to typer til og med for å være helt sikre) postlagt sammen med en faktura på kr 70.

 

Bare så synd at de ikke produserer båter lenger.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Hva jeg lærte? Det var egentlig ganske mye.

 

1) Det GÅR an å finmanøvrere en 2,6 dyp regattabåt ved hjelp av kartplotter, selv på ganske grunt vann (jfr. en av mine tidligere tråder).

2) Det er utrolig gøy å navigere på fyr - og tilfredsstillende å se hvor nøyaktig man da kan navigere.

3) Det tar tid å lære seg alt tauverket på ny seilbåt, og det er lurt ikke å bruke makt for å få opp seil hvis man ikke forstår hvorfor det går tregt opp. Mye som kan kile seg.

4) Det går helt fint an å finmanøvrere selv en 40-foter i havn uten baugpropell, hvis man bare bruker ror og gasspådrag på en fornuftig måte. Og det er nesten utrolig hvor raust folk bruker baugpropellene sine uten at det er det minste behov for det.

5) Det er en helt utrolig deilig følelse når man klarer å trimme seilene skikkelig og en får skikkelig drag i skuta...

6) Det er viktig absolutt hele tiden å holde stålkontroll på posisjonen. Krysspeilinger straks det byr seg en mulighet.

7) Det er lurt å ta med både snorkel og svømmeføtter for å fikse oppdukkende problemer under vannlinjen på en enkel og grei måte.

8) Det er lurt å holde seg langt unna brennmaneter. Har man undervannsjobber å gjøre, så bruk en særskilt utpekt brennmanetvakt...

9) Dybdemåleren kan noen ganger slå ut på sjøgress, og på den måten lure en til å tro at det er grunnere enn det virkelig er. Det går han å håndlodde, f.eks. med et tau som er merket med båtens dypgående.

10) Båtfolk fleste er både hyggelige og hjelpsomme, og tar gjerne i mot tamper og annet. Det gjelder alt fra snekkefolk til folk i digre plastbeist. Man kommer ofte langt med å hilse hyggelig på folk. Og det er også viktig å være parat til å hjelpe andre som enten ikke har så peiling selv på å legge til eller rett og slett trenger en hånd. Vær den første til å sprette opp fra ankerdramkosen om det kommer en annen båt til!

 

Tja, det var bare noen av lærepengene. Men FOR en sommer det har vært. Synes båtinvesteringen (=utgiften) har betalt seg godt.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Det går vel fint ann å gjøre noe med slike gjengangere skulle man tro. De må jo inn til land for å bunkre engang iblandt de som alle andre. Håper jeg møter på vedkommende en eller annen gang.

Meget mulig at jeg husker feil, men ble det ikke nevnt i en annen tråd at dette var en utleiebåt? Kan jo være greit å vite før man eventuelt konfronterer noen, at det var de som faktisk disponerte båten da "råkjøringen" fant sted.

Link to post
Share on other sites

Har lært endel, ja...

 

I pinsen lærte jeg at en båt som har ligget i båsen sin ubrukt i 4 år, gror temmelig mye. At det er lurt å sjekke tauverk, fall og skjøter før en tur på 250 sjømil skal gjøres på noen få fridager. At gjestehavnen på Lista er helt fantastisk, og at det er nærmest magisk å passere Lindesnes fyr kl 01:15 på flatt vann.

 

Andre ting som ble erfart er at det er særdeles fordelaktig å ha båten helt i fri, når man legger til i båsen. Ikke ha den "bare litt" i revers. At solgangsbrisen på 12m/s kom forbausende fort, og at båtfolk med en 50' med flybridge, 2x750hk, også er greie og på tilbudssiden. Det beste av alt var jo at de kunne manøvrere skipet sitt.

 

Og siste men ikke minst:

Samboeren og jeg satt og ante fred og ingen fare. Så hører vi en som slipper ankeret med ankervinsjen, samtidig som han kjører baupropell. Ankeret får tak og bråstopper båten. Da ser stakkaren en bøye han vil bruke. Han setter båten i revers, og bommer på bøyen, men har båtshaken innen rekkevidde. Han strekker seg så lang han er, pluss litt, og mister båtshaken. Ikke lett å holde igjen siget til en Bavaria 40' seilbåt. Bøyen var nå på babord side, og han tok en tautamp og forsøkte å strekke seg og rekke øyet på bøyen da plutselig motoren stopper og alarmen piper. Jeg ser mannen gå inn i kahytten og kommer ut i badebukse. 2 + 2 = 4. Jeg satte meg i lettbåten og rodde ut til ham. Han var først litt avvisende, men da jeg sa at "Hm... det er vel kanskje ikke så lurt å dykke under båten og være helt alene. Blir jeg her jeg, og holder i tampen." Klokken var rundt 23:00 og mørket kom fort. Han takket for hjelpen, og sa at han vanligvis klarte dette selv. Han sa det på en måte som indikerte at, dette har han gjort før.

 

Etter 2 turer under var tauet løs. og han klarte å fortøye i bøyen. Nok en gang er det lurt å ha båten i fri.

Link to post
Share on other sites

Har lært at ferjen til Kjærringøen ikke venter til det er klart selv om vi ikke har mulighet til å komme unna. De bare peiser på å kjørte slalom mellom båtene bak oss og var så nærme oss at jeg kunne ta på ferja, selv om jeg bare hadde en meter å gå på på andre siden.

Link to post
Share on other sites

  1. båt butikker og motorverksteder faktisk ikke tar telefon eller svarer mail like fort som i november :wink:
  2. fendere går an og blåse opp for mye, sprakk ikke, bare nesten
  3. syrefaste rør er harde, selv når de bare sitter rundt vindskjerm
  4. ta ikke bilder av været når man lener seg mot nevnte rør med haka. Lepper, nese og panne er mykere
  5. ikke fortell hvorfor leppene er blodige, nese og panne ser ut som om de er vasket med stålull, når grunn er bilder

Og for guds skyld, ikke prøv og omvende en camping mann! Når man klarer det er man tydeligvis teknisk support, psykolog, orakel og mekaniker :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

1. At en sommerferie uten båt tilgjengelig er totalt uinteressant! Ryker motor midt i ferien så handler man ny båt :saint:
2. At 9 tonn stålbåt som får store bølger inn fra siden mens den ligger longside en gjestebrygge av tre nesten river i stykker en stakkars brygge.
3. At noen dieselpumper faktisk skal ha motorolje.
4. At ikke alle tankskip holder seg på rett side av leia i mørket.
5. At å legge mobilen på dashbordet på FB er en dårlig ide når det kommer store bølger inn skrått bakfra!
6. At det egentlig er litt kjekt med ny telefon!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært, nok en gang, at det å skifte olje er noe frb#%&¤de mes, med søl fra dørk og langt oppetter vegger, og tilhørende tilgrising av teakgulv, tepper, badeplatting og brygger. Sjøen rundt båten framstår dog i vakre farger etter jobben. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dessuten:

- at båtfolk er veldig hyggelige mennesker som det er lett å komme i kontakt med (særlig når du skryter av båten deres)

- at det ikke er riktig at båtfolk ikke hilser tilbake

- at det er veldig grunt innerst i havna på Bolærne (kom meg fri igjen ved egen hjelp)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

At man skal fortøye "løst" ved fast brygge slik at båt ikke henger i lufta på fjære sjø.

At tyske fisketurister ikke vet hva 5 knop betyr

At været skifter fort og kjennskap til havner underveis er viktig.

At sommeren 2014 vil bli nevnt minst 50 år fremover

At båtfolk (og folk i båt) er virkelig trivelige folk

Link to post
Share on other sites

At det å være båteier i sommer har vært fantastisk. ( min første sesong)

 

Ørepropper i Drøbak gjestehavn er ett must om natta/ morgenen hvis man har tenkt til å sove.

 

Å ha bestikk i tom juiceflaske syntes jeg var lurt.

 

At dama klikker når jeg bruker tid på båtplassen.no

Link to post
Share on other sites

At neste gang jeg irriterer meg over at vinduspusserene ikke virker i pøsregn og som ett resultat ender opp med å bli gjennomvåt etter kjøring med hodet ut gjennom en glipe i kalesjen, skal jeg dobbeltsjekke at jeg faktisk har trykket på riktig knapp FØR jeg demonterer bryterpanelet for å finne feilen..

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...