Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Ingen i dag, ingen i går... Flytta til sørvendt, håper vinden løyer så kan eg trekke og.... Hittil fått ein i frysaren... (Kunne nok spart noko på å gå i fiskebutikken...)

 

Vi kunne alle spart MYE på å gå i fiskebutikken og kjøpt hummer. Men gått glipp av enda mer...

 

Det å ha lyst til å gå på sjøen i all slags vær for å sjekke teiner etter jobb (og lørdag selvfølgelig :giggle: ), gjør at en får fylt opp en del av behov for dagslys slik at vinteren ikke blir så lang, for ikke å snakke om alle friske opplevelser en får! Piskende regn i ansiktet når en kjører mot neste teine i stiv kuling, iskalde føtter i november (hvor godt gjør ikke en glovarm dusj etterpå da?) , følelsen av å mestre sjø og forhold bedre og bedre for hvert år, og flotte stille dager med sol. En slurk med Cola Zero og en røyk for å feire at "der satt han igjen"! Eller en kaffe og røyk for å døyve den lille skuffelsen over at i dag ble det ikke noe kardinal-møte...

 

Den artige tergingen på jobb med hummerfiskende kollegaer og naboer / bekjente, den lille uformelle "konkurransen" en har gående med de som en føler en bør kunne sammenlikne seg med mtp fiskeplasser og erfaring. Personlige rekorder settes og slettes, tanker og drømmer om forbedring av båt og utstyr "til neste sesong" strekker seg i lang tid utover de 2 hummerfiskemånedene.

 

Ikke mye av dette en får oppleve på fiskebutikken. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Null null og atter null. 2 eller 3 hummer med rogn som gikk uti igjen. Irriterende når de 4 ukene før 1 oktober så fikk eg 12 hummer 4 med rogn. alle gikk uti igjen

 

Du skal se den sitter der (tagbar) neste gang. Er jo moro å få rognhummer også, selv om de går tilbake i sjøen. Er litt av spenningen, og en vet i hvert fall at en er på hummerplass med teina.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en moderator eller noe kunne slå sammens denne og "Skal du fiske hummer i år?" tråden? Bare ett forslag fra meg, handler litt om det samme allikevel :smiley:

 

Ble en i dag på 34 cm , 1.3 kg.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Angående "hummerbeist" og havforskningsinstituttets ønske om "størstemål":

Har dykket en del kun med formål å se på hummer (stilige skapninger også uten loff og majones....) og store hummer er nok vanligere enn teinefangst skulle tilsi. Om de ikke kommer seg inn i teinene, eller om bare evolusjonsmessig seleksjon har gjort at kun hummer med sære vaner slipper unna teinene aner jeg ikke. Men store hummer (større enn en underarm....) som "hilses på" på samme sted (under den samme steinen) år etter år, selv om det ligger ett 2-siffret antall teiner innen 3 minutters svømmetur er rett å slett ikke uvanlig. Vet om 2 stykker i Tønsbergskjærgården og en 5-6 stykker i Trondheimsfjorden som alle er av nevnte ype.

Link to post
Share on other sites

Flott bilde du la ut. :thumbsup:

 

Er jo noen beist av noen hummere du får! :eek: Er det få som fisker hummer rundt der du driver, siden det er så mange gamle store?

 

Ingen fare for at de kommer seg ut gjennom fluktåpningene, i hvert fall! (rart de kommer inn i teina :giggle: )

 

 

Det er nok litt forsjell på hummeren her og lenger sør. Vil ikke si at en hummer på 1.5 er ett beist her jeg bor :lol: Det er en del som fisker her, men område er veeeldig stort, så det er vel godt vekst og leve kår her da sikkert :smiley:

 

Fikk ikke noe mere hummer når vi fisket uten fluktåpninger heller for en del år siden :giggle: Bruker for det meste eldre polarteiner, og de har ganske trange innganger, fikk en på 3,7 kg for ett par år siden, hvordan den har kommet seg inn lurer jeg på....

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Er nok en annen bestand ja.

 

Hvor tung er de på 26 -27? Er vel passe med en hummer per person i den størrelsen :thumbsup:

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Det å ha lyst til å gå på sjøen i all slags vær for å sjekke teiner etter jobb (og lørdag selvfølgelig :giggle: ), gjør at en får fylt opp en del av behov for dagslys slik at vinteren ikke blir så lang, for ikke å snakke om alle friske opplevelser en får! Piskende regn i ansiktet når en kjører mot neste teine i stiv kuling, iskalde føtter i november (hvor godt gjør ikke en glovarm dusj etterpå da?) , følelsen av å mestre sjø og forhold bedre og bedre for hvert år, og flotte stille dager med sol. En slurk med Cola Zero og en røyk for å feire at "der satt han igjen"! Eller en kaffe og røyk for å døyve den lille skuffelsen over at i dag ble det ikke noe kardinal-møte...

 

Den artige tergingen på jobb med hummerfiskende kollegaer og naboer / bekjente, den lille uformelle "konkurransen" en har gående med de som en føler en bør kunne sammenlikne seg med mtp fiskeplasser og erfaring. Personlige rekorder settes og slettes, tanker og drømmer om forbedring av båt og utstyr "til neste sesong" strekker seg i lang tid utover de 2 hummerfiskemånedene.

 

Ikke mye av dette en får oppleve på fiskebutikken. :yesnod:

 

Godt skildret Søringen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

Piskende regn i ansiktet når en kjører mot neste teine i stiv kuling, iskalde føtter i november (hvor godt gjør ikke en glovarm dusj etterpå da?) , følelsen av å mestre sjø og forhold bedre og bedre for hvert år, og flotte stille dager med sol. En slurk med Cola Zero og en røyk for å feire at "der satt han igjen"! Eller en kaffe og røyk for å døyve den lille skuffelsen over at i dag ble det ikke noe kardinal-møte...

 

tanker og drømmer om forbedring av båt og utstyr "til neste sesong" strekker seg i lang tid utover de 2 hummerfiskemånedene.

 

Enig Søringen. :smiley: Planlegging, forventninger og naturopplevelser er mye av helheten.

Jeg var ute å tok 3.trekket idag men det var desverre ingen hummer i noen av de tre biltema-teinene idag heller. Har ikke fått noe hummer i år. :sad: Ikke noe i fjor heller for den saks skyld. Kanskje hummeren kommer seg ut av kalvene på biltema-teinene?

Link to post
Share on other sites

Det tar en del tid å bli hummerfisker. Jeg gikk fra å være jager på elgjakt, til observatør til hummerfisket for 8-9 år siden (i forbindelse med dame-bytte :giggle: ). Var med stesønn min ut de første årene, som båtfører, og han ordnet med teiner, agn og tau, og setting av teinene.

 

Etter hvert prøvde jeg meg med egne teiner, billige lette krabbeteiner og noen lånte enkle treteiner. Fikk bare krabbe og tang & tare i lang tid. Så begynte jeg å kjøpe noen få skikkelige hummerteiner, med mer tyngde og "soverom" (fangstrom).

 

For 3 år siden fikk jeg mine første egne 2 hummere i samme teina, og måtte sjekke blåsa en ekstra gang for å se om det var min teine de hadde gått i! :confused: Så har det gått bedre og bedre siden den gang.

 

Med kun 3 teiner og bare 3 trekk til nå, og lite kjennskap til om du er på en god hummerplass, ville du nok vært VELDIG heldig om du allerede nå hadde fått en hummer. De kommer sjelden på bestilling. Du må nok smøre deg med tålmodighet, og dersom du vil fortsette med hummerfisket, bør du etter hvert skaffe deg flere teiner, f.eks. også noen skotteteiner på rundt 9-10 kg, legge flid i agnet, og gradvis gjøre deg kjent i området du fisker i. Et ekkolodd er VELDIG god hjelp til å finne rette dybder, se om det er fjell / steingrunn, og at det ikke plutselig er brådypt rett utforbi der du setter teina (slik at du mister teina).

 

Når du så en dag får den første hummeren i teina di, vil du nok aldri glemme når og hvor :thumbsup: Når den tid kommer, vet du at her finnes hummer, og du kan lete opp flere områder som ligner.

 

Gjelder å ikke gi seg! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei kjetillunde,

 

- er det andre teiner i området du har dine? ( dette er ett godt tegn om en er litt ukjent)

- har du mulighet for å prate med noen av " hummerfiskerne" i havna, får de andre noe i det samme området? ( en skal lytte til erfarne fjellfolk... Osv)

 

Ellers så er det som søringen sier, riktig verktøy er halve jobben mtp teiner. Jeg tror hummeren/ krabber går ut av biltama teinene, samt at teinene er for ustabile på bunnen.Denne påstanden forde jeg nesten ikke har fått noe i disse teinene selv.

 

larss

Link to post
Share on other sites

 

Vi kunne alle spart MYE på å gå i fiskebutikken og kjøpt hummer. Men gått glipp av enda mer...

 

Det å ha lyst til å gå på sjøen i all slags vær for å sjekke teiner etter jobb (og lørdag selvfølgelig :giggle: ), gjør at en får fylt opp en del av behov for dagslys slik at vinteren ikke blir så lang, for ikke å snakke om alle friske opplevelser en får! Piskende regn i ansiktet når en kjører mot neste teine i stiv kuling, iskalde føtter i november (hvor godt gjør ikke en glovarm dusj etterpå da?) , følelsen av å mestre sjø og forhold bedre og bedre for hvert år, og flotte stille dager med sol. En slurk med Cola Zero og en røyk for å feire at "der satt han igjen"! Eller en kaffe og røyk for å døyve den lille skuffelsen over at i dag ble det ikke noe kardinal-møte...

 

Den artige tergingen på jobb med hummerfiskende kollegaer og naboer / bekjente, den lille uformelle "konkurransen" en har gående med de som en føler en bør kunne sammenlikne seg med mtp fiskeplasser og erfaring. Personlige rekorder settes og slettes, tanker og drømmer om forbedring av båt og utstyr "til neste sesong" strekker seg i lang tid utover de 2 hummerfiskemånedene.

 

Ikke mye av dette en får oppleve på fiskebutikken. :yesnod:

Dette skriv eg sjølvsagt under på, det er jo difor eg(vi) driv på med dette. (Ikkje det med røyken forresten, slutta for 32 år sidan...)

 

 

 

Enig Søringen. :smiley: Planlegging, forventninger og naturopplevelser er mye av helheten.

Jeg var ute å tok 3.trekket idag men det var desverre ingen hummer i noen av de tre biltema-teinene idag heller. Har ikke fått noe hummer i år. :sad: Ikke noe i fjor heller for den saks skyld. Kanskje hummeren kommer seg ut av kalvene på biltema-teinene?

 

Stripse inngongane, gjere dei smalare, funker... Lykke til vidare i jakta!!

Link to post
Share on other sites

Da var trekket for i dag gjort, dagens fangst:

 

bilde

 

En svær balje med krabbe! Var bom stopp for mange andre også i dag, er visst krabben som er på hugget, surt agn eller ei.

 

Men en fin dag på sjøen! Litt sol og lite vind og sjø. Flyttet 5 teiner litt lengre ut igjen, i og med værvarselet for neste uke ser brukbart ut (nå).

 

Fikk byttet termostat på motoren, og vips fungerte den som den skulle også på høyt turtall :yesnod: Termostaten må på sett og vis "snakke" med automatchoken, slik at choke står delvis på pga den føler på kald motor / vann når termostaten stod vid åpen hele tiden. Herlig å ha motor som fungerer som den skal igjen!

Link to post
Share on other sites

Jasså, så surt agn lokker krabber også :giggle: Tror jeg holder meg til vanlig salt sild :smiley:

 

Dagens fangst ble 9 hummer på 7 teiner, 5 ble med hjem. I den siste teina jeg trakk var det tre hummer, ingen krabber. En var død, tydelig vis drept av en litt større hanne, en rognhummer som hadde mistet begge klørne, og en som ble med hjem. For så vidt bra med tre hummer i ei teine, men litt trist syn etter den massakeren som har vært der. Det er nok ikke så gunstig at teinene står for lenge uten å trekkes (stått siden mandag).

 

Tro det eller ei, men i dag fant jeg faktisk igjen den teina jeg ikke fant på mandag :thumbsup: Det var dessuten to hummere i den :thumbsup::thumbsup: Den stod der den skulle iht. waypointet, men det må ha vært for mye sjø til at jeg klarte å finne den på mandag selv om jeg kjørte fram og tilbake mange ganger. I dag var imidlertid en av de andre teinene borte :thumbsdown: Tipper at den har blitt dratt med utenfor en skrent i griseværet som har vært i uka, det er 35-50 meter dypt like utenfor. Spørs om ikke det blir et søksdykk der ute :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er visst krabbetid, stesønn min fikk 70 (!) krabber i ei teine her om dagen, en nabo fikk 60 stk i ei teine i dag. Jeg hadde 21 på det meste.

 

Vært lite krabbe fram til i dag, så må være bestemte forhold som gjør at den nå løper løpsk! Er vel noe med vindretning / fullmåne e.l. hvis en spør "de gamle". :giggle:

 

5 tagbare hummer på 7 teiner er jo kjempeflott! :wink:

 

Følte jeg fikk bra treff med plassering av teinene i bunn av diverse skråninger når satte ut igjen i dag (optimisten lenge leve), så satser på å få tid til å trekke igjen mandag ettermiddag. Er jo variasjonen i fisket som gjør det så spennende. En dag er den der, de neste ikke.

 

Høres ut som et snitt på 8 - 10 hummer på ti teiner i løpet av de første 10 dagene i oktober gjelder ganske mange rundt her, også langt mer erfarne hummerfiskere enn meg. Så da er jeg godt fornøyd med mine 8. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forresten, en liten tilleggserfaring etter dagens trekk. Sist jeg trakk testet jeg rådet med å drepe noen krabber, knekke av beina, og hive inn i teina for å holde krabbene borte. Jeg gjorde dette på tre av teinene. Det er nok ikke veldig effektiv skremselspropaganda for krabbene, for i to av disse teinene var det flere krabber. I den tredje var det imidlertid bare hummer, ikke krabbe. Men om det hadde gått krabbe i denne også om jeg ikke hadde lagt i krabbedeler blir jo umulig å si.

 

Lagt til:

70 krabber i ei teine??? Er det virkelig mulig :eek:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...