Håp Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Det er jo åpenbart at de som mener det er greit å gå under hengende last mangler kunnskaper .. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) Nå strekker du kanskje begrepet "hengende last" litt vel langt - men det er i allefall åpenbart at det ikke er nok å tilstrebe seg for ikke å være under den hengende lasten, man må også tenke på fallradius og svingradius! Og siden noen hevder at vi båtfolk trenger massevis av regler og forskrifter for vårt eget beste (re vestpåbudsdebatten og promilledebatten), så er det jo opplagt at det også må være påbudt å bruke hjelm på seilbåt! ;-) (samt vernesko - jeg har vel smelt tærne inn i noe langt oftere enn hva jeg har slått hodet på seilbåt). Redigert 4.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
VannTro Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) Den mest utbredte skaden ved opptak av båt er de som skaller i skroget når de stresser for å justere sidestøttene. Derfor har jeg i hvert fall som rutine å fortelle folk at de må stresse ned og ta seg tid til å tenke før de handler. Det går både bedre og er mere effektivt. Husk at det også er en forskjell på løft med åk i kran og med truck. Et truckløft er langt mere stabilt og faren for at båten skal skli ut av stoppene er så og si ikke tilstede(så lenge underlaget man kjører på er noenlunde plant). Stroppene skal også gjennom kontroll hvert år for å godkjennes så det er ikke bare å henge på de stroppene man finner. Med alle de løftene som utføres hvert år så vil jeg vel si at dette i bunn og grunn ikke representerer noen stor fare. Da må i så fall mørketallene være store, noe jeg tror de ikke er. En hver slik type ulykke med tragisk utfall ville nok kommet i pressen. Redigert 4.September.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Håp Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Nå strekker du kanskje begrepet "hengende last" litt vel langt - Gjorde nok det, men det var mest for å illustrere hvor unyansert slike påstander er og hvor lite de bidrar til en fruktbar diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Ve, nå går jo de fleste seilere under hengende last svært ofte når de er i båten. ... Nå strekker du kanskje begrepet "hengende last" litt vel langt - ... Gjorde nok det, men det var mest for å illustrere hvor unyansert slike påstander er og hvor lite de bidrar til en fruktbar diskusjon. Takk for ditt fruktbare bidrag ! Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Ingen årsak og i like måte Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Hva skal til for og kalle seg profesjonell kranfører? Holder det med kransertifikat og anhukerkurs, samt erfaring? Jeg har dette, og jeg kjører ikke last over hodet på folk. Jeg ville aldri gått under hengende last. Da får i såfall lasten settes ned først, før justeringer gjøres. Desverre er det mange cowboyer som skal løfte mest mulig på kortest mulig tid, men så lenge jeg betaler for løft så får det ta den tiden det tar og gjøre dette skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Jeg har dette, og jeg kjører ikke last over hodet på folk. Jeg ville aldri gått under hengende last. Da får i såfall lasten settes ned først, før justeringer gjøres. Slik kan det enkelt og greit sies.. Har kranfører så dårlig tid at han ikke kan sikre lasten før justering skal gjøres, vel da velger man en annen kranfører.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tranen2 Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Liv og lære.... Jeg har en jobb hvor HMS er pri 1. Da kan jeg ikke gå under hengende last på fritiden! Da møter jeg meg selv i døra og tilliten til meg kan være nullet ut mht HMS. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Mariell Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) Sorry greier ikke å la hver. Det HMS/HSE avdlingen I offshoreelskapene er vel den størst voksende avdelingen. Overgår ingenører og costcontrollere glatt. Og den gjengen produserer mye prosedyrer. Kun ett bitte lite eksempel Siste nå, at nå må vi har gjøre en Risk Assessment (hver 6 måned), ha tool box talk(hver gang) og fylle ut hotworks skjemaet (hver gang). Når vi skal ha B.B.Q. Lunch. Tar en times tid og involverer 4-5-6 personer. og utfylling av 4 skjemaer, som selvfølgelig skal kvitteres ut når Grill lunchen er over. Grill Lunchen I seg selv er over på ett par timer. Redigert 4.September.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Herman Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Jeg har også sett mye "tvilsomt" opplagsutstyr rundt i havnene som jeg ikke ville plassert båten min på. Hvem har egentlig ansvaret for at opplagsutstyret holder tilstrekkelig kvalitet og er tilpasset båten? Er vel i utgangspunktet båteieren selv, men hva hvis han ikke ser problemet? Kan en kranfører nekte å plassere båten på opplagsutstyr som han anser uegnet/usikkert?? Og hvordan er det forsikringsmessig dersom en nabobåt velter over min båt under litt vindvær pga at eieren har brukt for dårlig/usikkert opplagsutstyr?? Der vi tar opp båten (Blommenholm båtforening) har de klare regler til hva som godtas iforhold til type støtter og antall støtter avhengig av båtens lengde og eventuelt mast oppe. Ilas krybben er f.eks. ikke tillat hvis masten skal stå oppe. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
nordan family 27 Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Ser flere av de som er sterke i talen om manglende kunnskaper hos oss som justerer krybbene våre har valgt seg yrker offshore. Det er jo reisevei og arbeidssted som historisk har krevd en del skader og liv både med helikoptertransport og lokale hendelser. Får ikke helt de bastante påstandene til å rime med de valg man selv har gjort mhp selvpåført risiko og fordømmingen av andres selvpåførte risiko. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 Det er noe som heter minimering av risiko. Man driver HMS arbeide offshore for å minimere risikoen. Samtidig som man ikke ferdes under båten når den henger i stroppene. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.September.2014 Link til dette innlegget Svart 4.September.2014 (redigert) Det voldsomme fokuset på HMS på offshore-sektoren har unektelig gitt resultater. http://www.tu.no/industri/2013/09/24/-ingen-bryr-seg-om-det-ramler-ned-et-par-helikoptre sitat: "Omkomne i norske helikopterulykker fra 2000 til i dag: Offshore: 0 Innlandet: 23" http://www.tu.no/industri/motor/2012/10/26/11-av-12-helikopterulykker-i-nordsjoen-skjedde-i-britisk-sektor http://www.tu.no/industri/2010/04/23/tryggere-a-fly-helikopter Redigert 4.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Otto R Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Det viktigste må vel være å minimalisere risiko ved løft av båt. Vi har i havna en 50 tonns kran / ca 500 løft/år. Vi bruker fast personell ved løft(kranfører og en hjelper), de høytrykkspyler, samt monterer støtter på båtene. Vi har også skiltet at det er forbudt å fjerne støtter. Dette er et problem, da noen ønsker å stoffe båt der støttene står. Vi ber de stoffe disse små "firkanter" når båt henger i stropp før utsetting. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Et truckløft er langt mere stabilt og faren for at båten skal skli ut av stoppene er så og si ikke tilstede(så lenge underlaget man kjører på er noenlunde plant). Med en truck så er det litt begrensa hva du kan løfte båten over, den ser jeg, men hvorfor er det mindre fare for at båten sklir ut av stroppene? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Hva skal til for og kalle seg profesjonell kranfører? Holder det med kransertifikat og anhukerkurs, samt erfaring? Det kreves vel strengt tatt ikke mer en at kranfører får betalt for å gjøre jobben for at han kan kalle seg profesjonell. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Med en truck så er det litt begrensa hva du kan løfte båten over, den ser jeg, men hvorfor er det mindre fare for at båten sklir ut av stroppene? Med en truck har du 2 faste punkter i det du henger en stropp fra hver gaffel. Med et åk har du 1 fast punkt i senter av åket og plasseringene av stroppene under båten slik at den er i balanse er helt essensielt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tobixen Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) Vi har også skiltet at det er forbudt å fjerne støtter. Dette er et problem, da noen ønsker å stoffe båt der støttene står. Vi ber de stoffe disse små "firkanter" når båt henger i stropp før utsetting. Risikoavveining i praksis: risikoen ved å oppholde seg "under hengende last" ifbm stoffing av disse firkantene er minimal sammenlignet med risikoen forbundet med at lekmenn fjerner/justerer på støttene. Det er sunn fornuft at man unngår å gå under hengende last - men det er absolutt ingen absolutt regel - man må alltid avveie risiki og alternative kostnader. Hvordan setter man opp støttene f.eks. på en seilbåt uten å ha folk gående "under hengende last"? (Jeg antar at lasten ikke lengre henger fritt, men at man har lagt mye vekt på kjølen før støttene reises opp - men båten vil jo fortsatt kunne velte sidelengs). Redigert 8.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Som mange andre har jeg et Lambertseter stativ til seilbåten. Det må reises mens båten henger i stroppene. Ikke til å unngå å komme under båten da... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Med en truck har du 2 faste punkter Aha. Men med åk må man vel strengt tatt få tyngdepunktet på utsiden av stroppene, altså bak den bakre eller foran den fremste før det går galt. Det skal mye til, og jeg set ikke helt hvordan en truck vil håndtere det bedre. Eller er det for tidlig på dagen for fysikkhjernen min? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) Med en truck har du 2 faste punkter Aha. Men med åk må man vel strengt tatt få tyngdepunktet på utsiden av stroppene, altså bak den bakre eller foran den fremste før det går galt. Det skal mye til, og jeg set ikke helt hvordan en truck vil håndtere det bedre. Eller er det for tidlig på dagen for fysikkhjernen min? edit: jo, det kan seff begynne å skli, ser den... Redigert 8.September.2014 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Sleip bunn etter lang tid i sjøen så kan det begynne å skli og da blir det domino-effekt i et åk, mens i en truck vil ikke høyden på stroppene endre seg. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 (redigert) . Redigert 8.September.2014 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.September.2014 Link til dette innlegget Svart 8.September.2014 Jeg tror nok Sverre og Ulf er temmelig sikre på hva de gjør i Sonskilen Båthavn. Skulle Trudelutt glidd ut av stroppene, tror jeg ikke eieren av bilen under løftet hadde blitt blid. På bildet nummer to, ser en at stroppene er strammet opp maksimalt slik at de ikke blir for lange og sving på løftet begrenses maksimalt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.