Jump to content

Kommandert under båten ved løft - greit?


Aquamatic

Recommended Posts

Jeg går under for å justere mine krybber. Dvs der jeg hadde båten sist gjorde de som tok den opp det. De hadde med seg vater, og gjorde en grundig jobb. Har pleid å være under der selv. Om alle offshore prosedyrer tas i bruk kommer også prisen på landsetting til å nå offshore kostnadsnivå, og da blir det også galt.

 

Mitt synspunkt her er nok lite politisk korrekt - innser det. Samtidig sykler jeg i trafikken til og fra jobb. Der møter jeg mange av dere på veien, og jeg registrerer at dere blåser langt i HMS og farer når dere sneier borti syklister. Da er mange av dere aggressive nesten mordere som er svært lite opptatt av lover og regler , HMS og hensyn.

 

Min konklusjon er defor at så lenge jeg tør sykle til jobb er det å justere krybbene på båten min å regne som rimelig ufarlig med svært lav skade- og dødsrisiko. Men å treffe dere på veien er derimot beheftet med en skade og dødsrisiko som bekymrer meg mye mer

Link to post
Share on other sites

Går under heng for å spyle og for å rette bukker. Marinaen eg bruker har en hjulgående dieseldrevet vogn med 4 løftesylindre og to stropper, dere kjenner sikkert type vogn. Eg vurderer at begge stropper neppe glipper, eller ryker samtidig. Kryper aldri under kjølen. Og om noe ryker så faller båten 60cm og legger seg ørlitt på siden og støttes av vogna.

Bunnstoff under bukkene bryr eg meg sjelden om.

Hadde aldri gått under last hengende i lastebilkrane.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hos oss kommer de med en indusyrispyler og spyler av på null tid mens den henger i stroppene. Inkludert i løftet.

Det er nok det som skjer i de fleste tilfeller, enten de som tar opp eller du selv spyler. Og så er det nok også en del sikrere om båten henger i en travellift enn om den henger i et ettpunkts skrev i lastebilkran eller tilsvarende.

 

Forøvrig har jeg til gode å se noen sette kjølen på bakken eller støtte opp båten mens den henger i kranen og spyles. Å spyle etter at båten er satt på plass i krybba er som regel heller ikke aktuelt, da det er krav om at slikt renhold skjer på en plass egnet for formålet, med tilfredstillende oppsamlingsanlegg.

Link to post
Share on other sites

Om alle offshore prosedyrer tas i bruk kommer også prisen på landsetting til å nå offshore kostnadsnivå, og da blir det også galt.

 

Dette har ingenting med offshore å gjøre. Det er elementær landbruksteknisk utdanning eller på norsk sunt bondevett.

Man går ikke under hengende last. Aldri. Ikke under noen omstendighet.

Jeg holder meg unna inntil båten står i krybba, og så går jeg bort og skrur til støttene. Deretter ta lasta av stroppene.

Dersom båten heises med folk i båten, skal hele innretningen inkludert stropper og båt være godkjent for personelltransfer.

Kranførere som gjør slikt påtar seg et enormt ansvar og må nærmest klassifiseres som idioter.

Link to post
Share on other sites

Før jeg går under hengende last tenker jeg hva er det værste som kan skje. Som regel at en stropp ryker. En isoporblokk rett plassert vil etterlate ett mellomrom mellom båt og bakken som gjør at en ikke blir flat (dog litt skremt). Å gå under en båt som henger over en solid krybbe er helt ok. (men synder av og til med å gå under en kran jeg stoler på). Å være i en båt under sjøsetting er helt uaktuelt. Å falle en meter i båt kan være ille, 5 meter katastrofe. Jeg håper aldri nordsjøstandart kommer i båthavna. Det vil tidoble kostnadene. Men litt mange båter velter i dag, det er kranførere som ikke burde kjørt kran. De holder jeg meg langt unna.

Link to post
Share on other sites

Man går ikke under hengende last.

 

Flekker vanligvis over med bunnstoff der krybba har støttet opp båten, hvis den har stått på land. Men det har kanskje å gjøre med at løftet gjøres av noen med 50 års erfaring og ikke en tilfeldig kranbilsjåfør.

 

Ville vært langt mer skeptisk til å stå under en svær seilbåt bare støttet opp av fire støttebukker ...

 

bilde

 

Gnukk litt ekstra med sandpapiret og så har du dominoeffekten i god gang :o) Her er det jo til og med asfaltert opplagsplass. Tenk hvor stødig dette er når smeltevann har ført vekk sand og grus i løpet av våren og fundamentet har sunket litt sammen ... grøss.

 

http://www.seilas.no/photoalbum/view4/L3Rvb2xzL3Bob3RvYWxidW1fdmlldy9jdXN0b21lci9pbWcvMzcyNi9tZWRpdW0yLzM3MjYzMS5qcGcvQ3JvcC8_eD0wJnk9MCZ3aWR0aD02NDAmaGVpZ2h0PTM1MA

Link to post
Share on other sites

Jeg går vanligvis ikke under båten når den henger i stroppene fra trucken, det har jeg ikke behov for. Når Sverre eller Ulf kommer med trucken, er alltid den andre med og ordner med bukkene under båten. Og dette kan de og har godt utstyr til. De løfter ca. 600 båter inn og ut av vannet hvert år. Og Sverre har gjort denne jobben så lenge jeg har hatt båten (siden 1987) i Sonskilen. Så med disse folkene til jobben, hadde jeg ikke nølt med å gå under båten om jeg skulle hatt behov for det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mulligan, du har rett i det du sier. Men om ingen påtok seg noe risiko på denne jord ville verden ikke kommet særlig fremover, og alt ville blitt meget dyrt og omstendelig. Det hadde blitt mange båtplassen-tråder om dyre og omstendelige båtopptak kun forbeholdt de rike som da har råd til å betale for all omstendeligheten.

 

Risiko må man ta - men man må gjøre en kalkulert vurdering i hvert enkelt tilfelle. Selvfølgelig går jeg under båten når den henger i stroppene - just for fun: jeg maler over punktene der den sto på krybba. Helt unødvendig, men jeg gjør det likevel. Kommer til å gjøre det til våren igjen. Dør jeg er jeg godt forsikret, så de etterlatte klarer seg. Kan ikke huske å ha lest mange dødsfall om det. Men det er rett som det er noen som omkommer fordi båtene velter i krybbene under vår-pussen

Link to post
Share on other sites

Dør jeg er jeg godt forsikret, så de etterlatte klarer seg. Kan ikke huske å ha lest mange dødsfall om det. Men det er rett som det er noen som omkommer fordi båtene velter i krybbene under vår-pussen

Dette er det meste idiotiske jeg har lest så langt i tråden.. og vitner om total mangel på risikovurdering :nonod: Rett og slett skremmende at det finnes mennesker som har slike holdninger..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg holder meg også langt unna når trucken kjører fra a til b, men høytrykkspyler bunnen og flekkmaler og justerer krybba om nødvendig.

Synes selv det er litt uansvarlig å høytrykkspyle, da dette bade tat tid og støyer så om noe er I ferd med å skje. En finjustering gjøres jo gjerne med båten 5-10 cm over krybba så det virker ikke avskrekkende. Samme med flekkmaling. Noe sier meg at krybba vil tåle at ene stroppen ryker, men mulig jeg er litt for optimistisk her...

Link to post
Share on other sites

Høytrykksspylingen tar truckføreren seg av. Sonskilen er en kommersiell havn med alt inkludert.

 

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dør jeg er jeg godt forsikret, så de etterlatte klarer seg. Kan ikke huske å ha lest mange dødsfall om det. Men det er rett som det er noen som omkommer fordi båtene velter i krybbene under vår-pussen

Hva om du "bare" blir invalid da ?

Du blir pleietrengende resten av livet og påfører deg selv og andre (pårørende) årevis med smerte, bekymringer og ekstraarbeide!

Link to post
Share on other sites

Har selv jobbet mye på byggeplasser når jeg leverte betong. Gutta i byggekranene er en utfordring. Det sveiper stadig last over hodet ditt uten at du er klar over det. Har selv erfart at betongtobben kommer i stor returfart når nytt lass skal hentes. Flere ganger måtte jeg la den gå i bilen med skader som følge.

Er lite man får gjort når flere hundre kilo + er i bevegelse.

Er helt normalt med hengende last over seg der, men jeg liker det ikke.

Link to post
Share on other sites

Hva om du "bare" blir invalid da ?

Du blir pleietrengende resten av livet og påfører deg selv og andre (pårørende) årevis med smerte, bekymringer og ekstraarbeide!

Et meget godt poeng, men det synker neppe inn.. Det at eventuell barn mister sin far, kanskje ens foreldre mister sin sønn, en kone blir enke på grunn av dumskap er neppe noe som opptar enkelte

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er mye som er farlig, men det som imponerer meg mest med de som går under hengende last er at de stoler blindt på en annen person og hans dømmekraft, han som styrer kranen..

 

En vet lite eller ingenting om om løfteutstyret er godkjent, er kranen godkjent, er den riktig vedlikeholdt.. osv.. man bare tror at dette er i orden..

Det at noen faktisk er så dumme at de serverer sitt eget liv i hendene på en som de knapt nok vet noe om..er rett og slett imponerende..

 

Det at noen også hevder at det er liten risiko er også imponerende, rett og slett fordi de ikke vet hva de snakker om..

 

Selv om frekvensen er lav, så er konsekvensen faktisk risiko for på blir drept, dette blir da en kategori rød risiko som er uakseptabel. Selv om den inntreffer hvert 50'ende år, dette gjelder for seriøse bedrifter vel og merke og ikke cowboyer.. Ingen store aktører i markedet tillater kategori rød.. med dødsfall som konsekvens... der er det krav om risikoreduserende tiltak, hvilket er meget enkelt å implementere for hengende last

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er det meste idiotiske jeg har lest så langt i tråden.. og vitner om total mangel på risikovurdering :nonod: Rett og slett skremmende at det finnes mennesker som har slike holdninger..

Han har da vitterlig et meget godt poeng - antall dødsfall ifbm løft av båt her til lands er ubetydelig (finnes det ett eneste eksempel?) sammenlignet med antall dødsfall ifbm båter som velter under opplag (det skjer fra tid til annen).

 

Kanskje sannsynligheten pr sekund for at ting skal gå galt er større når båten henger i en kran eller på en gaffeltruck enn når båten står i en krybbe, men dette oppveies på lang vei med at man typisk oppholder seg under båten i noen få minutter mens den henger i stropp, men kan jobbe på båten i dagesvis mens den står på bukk - samt kanskje lener seg mot krybba eller båten, etc

Link to post
Share on other sites

Ikke helt enig der Sydvesten. Kan godt hende det er mye farligere å sykle langs en trafikkert vei. Her må en vel ta i bruk sannsynlighetsberegninger, og da er det ikke sikkert at det å gå under hengende last har høy risiko. Risiko ja men fare for skade liten. Ikke lenge siden en sykkelist omkom. Har til gode å høre dette i forbindelse med båt. Skjer nok oftere i bondeyrket og tungindustri.

Prinsippet for å ikke gå under hengende last er vel laget ut ifra føre var prinsippet om å ikke utsette seg for unødvendig fare. Uten at man har sett på i hvilken grad fare man setter seg i.

Link to post
Share on other sites

Utrolig hvordan en diskusjon vedr risikoen ved å gå under en båt som henger i stropper utarter til sykling i trafikken !

 

Selv om andre ting innebærer en større risiko så er det ikke noe argument for eller imot i denne diskusjonen.

Når båten skal plasseres i krybben så er det ens egen avgjørelse hvorvidt man velger å gå under eller ikke.

Heldigvis skjer det sjelden ulykker men konsekvensen er så stor at man må ty til risikoreduserende tiltak.

I dette tilfellet betyr det å ikke gå under hengende last.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe av poenget her er vel at ts blir kommandert til å gå under båten mens den henger i luften og når han ikke vil det så blir kranfører forbanna/irritert. Man har ikke plikt til å utsette seg selv for overhengende fare (bokstavelig talt). Om en av de ansatte på båtplassen (event. kranbilen) selv går under der så er de forsikret av arbeidsgiver hvis noe skulle skje.
Hvis man som privatperson går under der så gjelder i utgangspunktet ikke kranførers forsikring for privatpersonen som er flat da de som regel kun dekker ansatte og ting/utstyr som blir ødelagt.

Redigert av JWi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...