Gunga Din Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 det er så vi har det i klubben, egen truck til båter opp til 7 tonn, sen leier vi inn mobilkraner desse containertruckene hanterer båter opp til ca 30 tonn o kan vende i vri......men det kommer sikkert bare bli stående på ønskeliste , lang tid fremover, for vår klubb ivertfall Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mons Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 God kveld. Synes det er mange bastante meninger i denne diskusjonen. Ettersom godkjenning av slikt utstyr er jobben min leser jeg tråden med stor interesse. Ser at travellift blir sett på som bra. Den løfter pr definisjon hengende last og skal ifølge skriv fra arbeidstilsynet godkjennes etter reglene som gjelder løft av hengende last. På traveliftene mangler dokumentasjon på at de tilfredstiller disse kravene, og du får ikke en samsvarsærklæring som forteller hvilke standarder den er bygd etter. Maskinene kan derfor ikke godkjennes og er pr definisjon ikke lovlig å bruke. Hvordan gjør dere det med kontroll og vedlikehold? Jeg har heller ikke sett noen av de store truckene som er godkjent for hengende last under gaflene, men det finnes kanskje. Du finner imidlertid ingen stropper som er godkjent for å legge over en gaffel med hjørner. Stroppene skal ha en viss radie på anlegget. Bare til ettertanke.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Uten å ha utøvd yrket så har jeg både truckførerbevis og også "guleboka" for gravemaskin, hjullaster osv. Det som gikk igjen under opplæring og praksisen er at lasta skulle føres lavest mulig til enhver tid. Logikken er enkel. Med lavest mulig last skal det mer til for at det oppstår ubalanse eller uønskede bevegelser (feks pendling). Og om det først skjer så er det lettere å kontrollere lasten ned om den er så lav som mulig. Virker jalla å løfte ei snekke/lasta pokkerivold opp i skyene for å slippe å rygge. ------- Han som fører trucken på Grimsøy finner veien fint med lav last uten å rygge. Tror ikke han ser gjennom båten (ingen supermann), men man ser jo en god del ut på siden, under lasten, man er kjent og farten lav pluss at de alltid har hjelpemann som følger til fots og sjekker ut på sidene der det er smalt. Men skal man gjøre det uten hjelpemann og det skal gå overmåte fort så må det vel tas noen snarveier... ------ Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 (redigert) Det er nok en gråsone å løfte båter i stropper hengende under gaflene på en truck, men så lenge man får forsikret trucken med "hengende last", som er en egen forsikring, så kan det da ikke være helt på ville veier. Stroppene kontrolleres og godkjennes hvert år og hos oss har vi en form for plastbeskyttelse som tres på gaflene der stroppene sitter. Redigert 10.September.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 God kveld. Synes det er mange bastante meninger i denne diskusjonen. På traveliftene mangler dokumentasjon på at de tilfredstiller disse kravene, og du får ikke en samsvarsærklæring som forteller hvilke standarder den er bygd etter. Bastante meninger er det nok.. men savner litt dokumentasjon som underbygger påstanden om at det mangler dokumentasjon på "alle" Travel lift, og at en heller får samsvarserklæring på disse.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Stroppene kontrolleres og godkjennes hvert år og hos oss har vi en form for plastbeskyttelse som tres på gaflene der stroppene sitter. Vi har satt krav om visuell kontroll av stropper før bruk, og 3. part kontroll årlig av godkjent kontrollorgan... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Ja, den årlige kontrollen utføres selvfølgelig av godkjent kontrollorgan hos oss også. Så er det som du sier kjekt å bruke øya å sjekke at det ikke oppstår unormal slitasje i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
mons Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Hei Sydvesten. Jeg er nok kanskje for bastant jeg også. Jeg har bare kjennskap til samme type sublift som er avbildet litt lenger opp i tråden. Den har arbeidstilsynet vurdert etter forespørsel fra meg, og konkludert at den skal ha CE-merking og en samsvarsærklæring som forteller hvilke standarder den er bygd etter, samt endel andre opplysninger om hva som skal kontrolleres ved en sakkyndig kontroll osv. Dette har jeg diskutert med produsenten som ikke har slik dokumentasjon (2011). Ansvaret ligger hos den som importerer og setter maskinen i drift i norge.... Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mulligan Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 (redigert) På traveliftene mangler dokumentasjon på at de tilfredstiller disse kravene, og du får ikke en samsvarsærklæring som forteller hvilke standarder den er bygd etter. Maskinene kan derfor ikke godkjennes og er pr definisjon ikke lovlig å bruke. Med all respekt, men det har jeg litt vanskelig for å tro. Riktignok er de amerikanskbygde, men de brukes innom hele EU-sonen. Også i Norge finnes det flere av de. Den største løfter 1000 tonn, og brukes av mindre stålskipsverft. Jeg kan ikke tro alle disse brukes ulovlig. Jeg mener da fabrikatet Marine Travelift. Redigert 10.September.2014 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Hvis noe mangler ett stempel er det jo livsfarlig. Jeg har virkelig null respekt for paragrafryttere uten praktisk innsikt. Hvilken norm er den bygd etter? Er den bedre enn de som er godkjent i Norge? det er vel ingen som bestrider at denne er tryggere enn en mobilkran? Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 God kveld..... Du finner imidlertid ingen stropper som er godkjent for å legge over en gaffel med hjørner. Stroppene skal ha en viss radie på anlegget. Bare til ettertanke.. Jeg reagerte også på hvordan stroppene var hengt på, på Lars's bilder. Rundsling av den typen får svert redusert styrke ved et slik oppheng. Av bildene så det og ut for at rundslingen kunne gli av gaffelen ved hard oppbremsing. I båthavna vå har vi spesiallagde gafler med sertifiserte kroker og sjakler for infesting av stroppene. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Lars H. Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Noen brå oppbremsing blir det neppe når det ikke kjøres fortere en en kan holde følge gående med museskritt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Jeg reagerte også på hvordan stroppene var hengt på, på Lars's bilder. Rundsling av den typen får svert redusert styrke ved et slik oppheng. Av bildene så det og ut for at rundslingen kunne gli av gaffelen ved hard oppbremsing. I båthavna vå har vi spesiallagde gafler med sertifiserte kroker og sjakler for infesting av stroppene. trucken i vår havn, har påsveist ett stopp i fremkant på gaffelene, så banden kan ikke gli av !! det går ju også å bruke bånd gjort for krok....desse tåler ju en skarp radius, alternativt påsveist en 'halvrund'-stang ovensiden gaffelen, da får man ikke en skarp radius mons ; hvordan mener du man bør løfte båter i havn ? noe som oppfyller alle krav o regler! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
mons Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Hei Gunga Din Jeg synes båter stort sett løftes på bra måter i båthavnene, men ville bare nyansere litt rundt regelverket, og at det kanskje ikke alltid er praktisk mulig å følge alle reglene. Jeg tror kanskje at den sikreste måten er hvis du finner en travellift, men ellers går det meste bra. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Gikk veldig dårlig for båten på langturseilere på Fb... Stygt syn Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 ja det var stygt...er det vognen som gjett seg ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
dennrick Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Legger inn noen bilder av 10 tonn som ble løftet av Vallø Marina. Jeg ville spyle båten under før ferien. Han som var truckfører snakket "litt" norsk og lurte på om jeg var sikker på at vekten var 10 tonn. Nei, sa jeg. Dette var vår første feriedag ift fireukers båtferie, så jeg sa at det kunne hende at båten veide 12 tonn nå som sminken var ombord. Da byttet han stropper/tok på noen ekstra. Og selv da syntes jeg det var dritskummelt at båten hang der. Var ganske nøye på å ikke gå altfor langt under (hengende last) med høytrykksspyleren. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sydvesten Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 (redigert) Skremmende bilder...Vedkommende i blå t-skjorte kan neppe være vel bevart som går under dette.. og det som heller ikke er bra er at han lærer opp barna til at dette er helt greit Redigert 19.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 (redigert) ja det var stygt...er det vognen som gjett seg ?Eier av båten skriver at vogna knakk. En annen som passerte 5 minutter før båten falt syns det så skummelt ut med den båten i den spinkle vogna med dekk nesten uten luft. Flere skriver at mange ulike båtforeninger fraskriver seg alt ansvar ved løft og legger evt ansvar på båteier/forsikring. Leksa er vel å være forsiktig under last og ha forsikringa i orden. Og da må man vel også sjekke at forsikringa dekker skade ved løft og transport, eller er det en selvfølge? Redigert 19.September.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Når det gjelder forsikringer så er det nok naivt å tro at ting er en selvfølge, det eneste som er en selvfølge med forsikringer er at man alltid leser vilkårene Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Eier av båten skriver at vogna knakk. En annen som passerte 5 minutter før båten falt syns det så skummelt ut med den båten i den spinkle vogna med dekk nesten uten luft. Flere skriver at mange ulike båtforeninger fraskriver seg alt ansvar ved løft og legger evt ansvar på båteier/forsikring. Leksa er vel å være forsiktig under last og ha forsikringa i orden. Og da må man vel også sjekke at forsikringa dekker skade ved løft og transport, eller er det en selvfølge? Skremmende hendelse.. som igjen viser at man aldri kan stole på usikret last.. En kan heller ikke stole på "fagfolk" som dette ettersigende skal være.. Derfor er leksen at man aldri går under hengende last og usikret last.. Det at noen velger useriøse marinaer som jager folk under hengende last for å spare noen kroner vitner om at de ikke verdsetter eget liv særlig høyt.. Det kan jo være greit å konkludere når man i beste fall sitter lam på Sunnaas Sykehus at løftet var iallefall billig Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Det er et must at trucken er forsikret for "hengende last"(forsikringssummen må være høy nok til å dekke det som løftes). Dette er en egen forsikring som ikke har noe med forsikringen av trucken å gjøre.I tillegg må båten være kaskoforsikret. Dette er en merkelig kombinasjon som må til da forsikringen "hengene last" bare kan benyttes under selve løftet. Ved kjøring over opplagsplassen ansees det som "transport over land" og dette dekkes bare av båtens kaskoforsikring. Her er et skriv som for øvrig underbygger dette: http://moss-seilforening.no/MSF/baathavn/GebyrerSoelyBaathavn_2011.pdf Om det finnes andre forsikringer som dekker uhell på en annen måte er jeg usikker på, men vi har denne ordningen i båtforeningen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
JRK Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 På Vallø Marina I Tønsberg følger det med en lapp der det står at forsikringen til Vallø Marina opphører når stroppene er løsnet fra båten Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Alle snakker om "forsikringa" her. Den beste forsikringa begynner med en selv. Gjøre båten klar for løft, ta av seil og rigg. Bruke ordentlig løfteutstyr. Sertifisert kran og fører. Ha ordentlig opplagsutstyr. Båten min står i ei tilpassa krybbe som veier 1.3 tonn. Jeg behøver aldri gå under båten for å justere noe som helst. Det må bli slutt på at slikt som vist blir kalt uhell og kostnaden lastet over på andre. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Hva med første gang du landet båten i den "tilpassede" krybben da? Måtte du ikke under for å "tilpasse" den da heller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.