Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

ja bare å lese kundeomtalen.

 

Ulempen for noen er jo det relativt høye strømforbruket sammenlignet med vanlige kompressorteknologi, men skal den funke i lav temperatur finnes det jo få alternativ.

 

Nå er den bestilt på collect@store.. henter i morra ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mener på at i noe av den positive omtalen (som Maeco selv skriver om avfukteren sin) så skriver de at strømforbruket totalt sett ikke er så verst, med tanke på mer effektiv avfukting per brukte watt og at man får oppvarming på kjøpet. Gjerne litt fyring for kråkene om man selv ikke er ombord, men som en kombinert "frostvakt" og avfukter er den gjerne ikke så dum :wink:

Link to post

Symbolene på knappene er ikke helt like, Men ellers ser den ganske lik ut. Det står ikke noe om ioniserende filter, men knappen helt til høyre kan minne om det. Rart at de ikke skriver det, for det er en "ekstra " greie som skille DD8L fraDD8L junior.

Så om den ikke har ioniserende filter, så minner den mest om junior-varianten.

 

Ellers har jo DD8L gått opp et par hundrelapper de siste 2 årene....

 

Importøren er på dette forum, og kan kanskje si noe om produktet. Samtidig så er det jo bare plastkassa og spesifikasjonene som er like, om det er ørlite forskjell i komponentkvalitet, er jo en annen ting. Ut-prisen til Elkjøp er vel omtrent inn-prisen for forhandlere av DD8L, så noe forskjell må det jo være...

Link to post

DD8L går i dvale om det kryper ned til minusgrader. Starter hvert 30 .min og måler temp og fuktighet.

Om apparatet i seg selv tåler frost, vet jeg ikke med sikkerhet. Sikkert ikke heldig om skuffen står full i vann og det blir 10 minus ombord. Kanskje bedre med slange da. Så lenge luker skalkes og mest mulig av gliper tettes, så drar den ut mye fukt i begynnelsen, senker RF, og innen frosten kommer, så er båten tørr og den trekker ut lite fukt.

Kald luft inneholder lite fuktighet.

Link to post

Kanskje bedre med slange da. Så lenge luker skalkes og mest mulig av gliper tettes, så drar den ut mye fukt i begynnelsen, senker RF, og innen frosten kommer, så er båten tørr og den trekker ut lite fukt.

 

jeg bruker slange..................de tørker ut riktig bra, har man mye treverk i båten, så er en hygrometer en bra investering, så man ikke får tørrsprekker......(plast over do-skålen er også ett tips! :smiley: )

S/Y Gunga Din

Link to post

Ser i en annen tråd at Sandstrøm ikke har veltesikring som Maeco sin. Hva består denne veltesikringen hos Maeco av? Min Maeco har veltet et ved et par anledninger (bølgefestival i havna på grunn av enkelte med 60-fots cabincruisere som ikke har forstått at det går an å styre med baugpropellen i stedet for å ha 12 knops styringsfart mellom flytebryggene) og har tilsynelatende ikke tatt skade av dette. Nå skal det sies at avfukteren ikke var på da dette skjedde. Er denne veltesikringen noe som stopper rotoren/vifta på avfukteren hvis den velter eller er det bare den lille ekstra foten som stikker ut på siden det henvises til?

Link to post

Har stått i båten siden i går. Funker fint og bråker ikke så veldig på medium og low. Står ikke noe i veiledningen om frostsikring, så det tviler jeg på at den har. Det virker også som viften går hele tiden, men at den kobler ut tørkingen når riktig fuktighet er nådd. Har ikke veltesikring og rør for drenering i vask eller sluk må man selv finne. Så dette er nok i beste fall en forenklet versjon av Maeco sin. Jeg har i alle fall festet min skikkelig.

Link to post

Jeg kjøpte en i går, skal pakke opp og se nå :-)

 

Man kan få kjøpt veggfeste til den http://meaco.no/2013/03/montere-avfukter-pa-vegg-veggfeste-til-meaco-dd8l/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Veltesikringen har nok med at den er på 650w som i alle hovedsak er varme, mister den luftsirkulasjonen blir det lett varmt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Byttet ut en vanlig billig kompressoravfukter med Sandstrøm'en i kveld i et uoppvarmet kjellerrom, og etter en kort stund gikk fuktigheten ned fra drøyt 60% til 45%.

Kompressoravfukteren klarer fint å holde det tørt når det er 12-15 grader eller mere i rommet men, den sliter når tempen kommer ned i 10 grader.

Nå er ikke rommet fullstendig tett heller, det lekker nok litt frisk uteluft inn.

Husker fra i vinter at når tempen i rommet gikk ned til ca 5 grader så iset kompressoravfukteren og greide ikke avfukte noe særlig i det hele tatt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå har elkjøp satt opp prisen noe http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e

Og så jeg som vurderte å kjøpe en til...

 

Bruksanvisningen er noe spinkel men denne hjelper vel litt http://bedre-inneklima.no/images_hovedside/Brukermanual%20Meaco%20DD8L%20-%20september%202013..pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vedr. strømforbruk så har Meaco DD8L et forbruk på kun 30W i lav viftehastighet. Det høres da veldig lavt ut ?

Forbruket på medium og høy hastighet er 330W og 650W og antar at den fra Sandstrøm er identisk selv om de oppgir kun 650W effekt.

 

Noen infovideoer her http://www.meaco.com/proddetail.asp?prod=DD8L

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

fant endelig svaret på strømforbruket:

 

Power consumption would be as follows;

 

30 watts when it is running in fan only mode checking the air.

330 watts when it is running in the lowest fan speed

650 watts when it is running in medium or high fan speed.

 

http://blog.meaco.com/dehumidifiers-and-ip-ratings-dont-ask/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vi kjøpte ny båt i nordnorge for en måneds tid siden og holder nå på å kjøre den til Oslo. Iflg. selgeren, som oppga å være flymekaniker fantes verken oljelekkasjer eller noe som helst form for lukt fra verken diesel eller septik i båten. Det viste seg dessverre å være pissepreik :eek: . Det stinket "båt" i båten og det var skikkelig rått ombord . Han ble godt informert i forkant at vi skulle kjøre den til Oslo og ta det som en tur, med en 2 uker gammel baby på hele turen. Nok om det...

 

Da vi kom til Lofoten og regnværet kom var det ikke noe god stemning ombord. Stram båtlukt, masse smålekkasjer og mye som ble vått. Kjøpte derfor en slik avfukter på elkjøp og kan ikke si annet enn at den gjør mirakler ombord. Jeg har en annen 1200-kroners avfukter stående, men denne er noe helt annet. Supereffekttiv, stille gående og ikke minst fjerner den så mye lukt at madamen pakket ut alt av klær og la det inn i skapene i lugaren som tidligere var fullstendig ubeboelig. Får ikke rost den maskinen nok og kommer nok til å kjøpe en til å ha ombord for å ha i forskipet. Den er brukt daglig i en måned og er et "must" å ha ombord inntil vi har fått båten hjem og ryddet opp etter tidligere eiere. ANBEFALES :thumbsup::thumbsup: Kan ikke skjønne at metaco sin kan være så mye bedre, for denne er virkelig imponerende

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post

Meaco sin er nok ikke så veldig mye bedre, kun et par finesser ekstra kanskje. Som man kanskje aldri merker noe til uansett.

Dvs. Sandstrøm sin har jo ionisering av luften, noe f.eks. DD8L Junior ikke har.

Ellers er den nok produsert på samme fabrikk vil jeg tro.

 

Kanskje noen her som har begge modeller kan operere dem litt og bekrefte det ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har Meaco DD8L. Har hatt den i snart 3 år. Dvs. jeg fikk en ny for et år siden, da det var en feil på den første jeg kjøpte. Litt flaks for meg, da den første versjonen ikke hadde noen form for automatikk.

Sist fredag kjøpte jeg Sandstrøm (Elkjøp) sin variant til kr. 1.295. Testet den i båten hele helgen, og den virker meget effektiv. Tviler på at Meaco er mer effektiv. Jeg har kun kjørt den nye på full guffe, så jeg vet ikke hvordan automatikken fungerer. Hvis det i det hele tatt er noen automatikk, det går ikke frem av manualen... Ellers meget fornøyd.

Tenkte å ha begge stående i vaskekjelleren senere i høst for å kunne gjøre en skikkelig sammenlikning.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Går ut fra at automatikken er slik som på Meaco i og med at man kan velge mellom 3 fuktighetsnivå + kontinuerlig drift med full viftehastighet (klestørk) slik som på Meaco.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...