Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

man kan jo evt. kjøpe en rimelig UPS og koble imellom for å la den få strøm ved strømbrudd.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når du skrur av DD8L med on/ off knappen, og den jobber med å tørke/ viften går, så fortsetter den en liten stund. Du skal helst vente med å nappe ut kontakten eller kutte landstrøm. Dog, den har minnefunksjon slik at den starter opp igjen etter strømstans. Den tåler at man kutter strømmen, -den vet jo ikke forskjell på strømstans og om du napper ut kontakten, men det er aldri ideelt å stanse elektriske/elektroniske apparater ved å kutte strømmen.

 

Importøren av DD8L er medlem her. Hadde selvfølgelig vært interessant om han hadde noen synspunkter. Men jeg forstår jo om han avstår.

 

Selv med normalprisen på Elkjøp, så kan man kjøpe to stk til prisen av 1 DD8L.

Link to post
Share on other sites

(...) Det stinket "båt" i båten og det var skikkelig rått ombord ... [sandstrøm er] supereffekttiv, stille gående og ikke minst fjerner den så mye lukt at madamen pakket ut alt av klær og la det inn i skapene i lugaren som tidligere var fullstendig ubeboelig.

Det er interessant. Når du sier "stinker båt", var det da septik, diesel, olje, råte eller en fin blanding av de fire forestående? Jeg har en hypotese om at remedier som hjelper på ett luktproblem ikke nødvendigvis hjelper på de andre, jeg har fått forståelsen av at avfukting generelt sett bare hjelper mot råtelukt (og ikke gir noen permanent løsning på det problemet - råtelukta kommer tilbake med umiddelbar virkning når det blir fuktig igjen), samt at ioniserende apparater ikke er så veldig effektive på å fjerne lukt. (med fare for å avspore tråden).

Link to post
Share on other sites

man kan jo evt. kjøpe en rimelig UPS og koble imellom for å la den få strøm ved strømbrudd.

UPS'er er vel normalt dyre enheter som konverterer 230v vekselstrøm ned til 12v likestrøm, har en innebygd batteribank, og deretter konverterer opp igjen til 220v. Da ville jeg heller satset på et opplegg med 12v-230v-inverter i båten, slik at man også kunne kjørt avfukteren uten å være koblet til landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Det er interessant. Når du sier "stinker båt", var det da septik, diesel, olje, råte eller en fin blanding av de fire forestående? Jeg har en hypotese om at remedier som hjelper på ett luktproblem ikke nødvendigvis hjelper på de andre, jeg har fått forståelsen av at avfukting generelt sett bare hjelper mot råtelukt (og ikke gir noen permanent løsning på det problemet - råtelukta kommer tilbake med umiddelbar virkning når det blir fuktig igjen), samt at ioniserende apparater ikke er så veldig effektive på å fjerne lukt. (med fare for å avspore tråden).

 

Du har nok rett i dette. Vi har ikke hatt avfukteren på underveis, men obliatorisk så snart vi kommer i havn. Den holder i hverfall luktproblemet i sjakk, men den endelige løsningen er selvsagt mye mer omfattende, opp med dørkplaer, skikkelig rengjøring og tetting av alle mulige kilder som lekker osv.. Er nok en blanding av diesel og råte det har luktet hos oss. Ikke merket noe fra badene, men nå har vi jo bodd ombord ganske lenge og da blir det jo vanskeligere å merke lukten.

 

Vi har hatt flere strømbrudd ombord og tror også madamen har koblet ut ledningen under drift et par ganger, men så langt kan jeg ikke se at det har skadet den. Når det er sagt, så er det nok en fordel å gjøre som det står i "boka" :rolleyes:

 

Den bruker litt strøm, men den avgir også svært mye varme, så når vi har på denne trenger vi ikke ha på noen vifteovn :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi diskuterte jo en del om fordelene med en avfukter i fjor.

 

Jeg bruker DD8L i seilbåten på 30 fot. Står på hele tiden i havn og holder det tørt og fint. Varmen den avgir gir en fin temp når det ikke er kaldt ute. Lyden er mindre hissig enn en vifteovn.

Dessuten oppleves båten varmere når lufta er tørr.

Den er et must om natten. Opplevde tidligere kondens på vindu og innerlineren over køya, dråpene hang ned, etter en natts søvn. Med avfukter er det tørt. Dyna er tørr og madrassen like så.

Nå har jeg jo gjort andre tiltak for å få en varmere båt også, med skrogisolasjon, men avfukter er uansett det ultimate for tørr båt.

Mine foreldre drar årlig på langtur med motorbåten. Da står avfukteren på når de er i havn.

 

Når det gjelder lukt så kan den nok ikke gjøre noe med kilden til lukten, men den hjelper godt på opplevd lukt i båten. Mugg trives best ov 65% RF. Holdes det på 50%, så stopper man en del av lukta, ihvertfall veksten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Sandsrømen igår på elkjøp, og prøvde den i båten idag. På ca. 1 time gikk fuktigheten ned 10% og den ga også behagelig varme. Så den er absolutt verdt pengene. Og den er også temmelig stillegående. Man kan også koble en slange til avløp, for å unngå full vanntank ( 2 liter)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Støynivået på laveste effekt (med 330W strømforbruk ifølge spesifikasjonen til DD8L)) er behagelig lavt syns jeg da, selv om jeg ikke har prøvd å sove med den.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

UPS'er er vel normalt dyre enheter som konverterer 230v vekselstrøm ned til 12v likestrøm, har en innebygd batteribank, og deretter konverterer opp igjen til 220v. Da ville jeg heller satset på et opplegg med 12v-230v-inverter i båten, slik at man også kunne kjørt avfukteren uten å være koblet til landstrøm

Så veldig dyr er nok ikke en UPS, de fås fra 5-600 kroner og oppover avhengig av kapasitet.

Tenkte når båten allikevel var tilkoblet landstrøm og dersom denne landstrømmen er ustabil.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det virker jo som at denne Sandstrøm'en er en overlegen vinner mtp pris/kvalitet. Jeg har oppdatert Båtwiki-artikkelen noe for å reflektere dette. Synd for importørene av Maeco og Echodry, det gir helt klart en verdi i å ha importøren lett tilgjengelig på forumet her - men det er vanskelig å konkurrere med de store kjedene når apparatene begynner å bli "allemannseie".

 

Jeg har foreløbig ikke kjøpt Sandstrøm'en selv, men blir sikkert til å gjøre det etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Hei og hå

Sandstrøm sin avfukter ligner veldig på Meaco sin avfukter, men den er ikke den samme. Noen har nok fått tak i skallet den bygges i, men Meaco har ikke kontroll på hvilke komponenter som er benyttet. Meaco sørger for å bruke gode komponenter og sikringer på flere nivåer for at den skal være trygg i bruk. Hvordan dette er gjort på andre versjoner er ikke godt å si. Det kan være bedre, det kan være likt eller det kan være dårligere.

 

Det finnes et par forskjellige varianter av disse kopiene, og Sandstrøm er en av dem. Vi hos Meaco i Norge skrev om dette allerede i fjor. Se blogginnlegg her: http://meaco.no/2013/11/kopi-av-meaco-dd8l-luftavfukter/

 

Det som er nytt nå er at Elkjøp har dumpet prisen. Da den kom kostet den 2990, altså det samme som Meaco den gangen om jeg ikke husker helt feil. Om den nye prisen fra Elljøp er en feil i systemet, om det er en kampanje eller om det er en pris som de skal fortsette med vet de nok bare selv. At det er en lav pris er det ingen tvil om. At det ikke er en Meaco er også sikkert.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

Kjøpte Maeco sin i fjor, og har vært godt fornøyd med den. Kjøpte nylig Sandstrøm sin for å sette i akterkabinen. Testet den i stua i natt for å sjekke at den virket før den blir plassert i båten. Jeg var skuffet over mengden vann som var i skuffen. Den var nesten tom, men det kan være at det rett og slett ikke var så mye fukt i lufta. Skulle hatt begge stående ved siden av hverandre for å sjekke det skikkelig, men selv det blir ikke riktig om hygrostatene er noe ulike.

Link to post
Share on other sites

Her har det vært litt regn de siste par dagene. Derfor forventet jeg at fuktigheten var høy nok til å samle litt. Merket heller aldri at vifta gikk ned i hastighet. Hadde den innstilt på 60% og trinn to på vifta. Husker ikke helt hvordan Maeco sin oppfører seg, men trodde den reduserte hastigheten når fuktigheten var lav nok.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en lukket og godt bygget kvalitetsbåt av merket Saga den har ligget på sjøen i alle år siden 1997. Båten har aldri hatt noen luftavfukter innvendig. Men det er en ting jeg har passet på og det er att båten er knusktørr overalt i kjølen jeg har til dags dato aldrig sett en eneste sort prikk eller opplevd noe som helst problem med og la være og ha luftfukter ombord .Båten ser bortimot fremdeles ut som ny innvendig. Så oppe i mitt hode så er det totalt unødvendig med noe luftavfukter ombord .

Link to post
Share on other sites

Jeg har en lukket og godt bygget kvalitetsbåt av merket Saga den har ligget på sjøen i alle år siden 1997. Båten har aldri hatt noen luftavfukter innvendig. Men det er en ting jeg har passet på og det er att båten er knusktørr overalt i kjølen jeg har til dags dato aldrig sett en eneste sort prikk eller opplevd noe som helst problem med og la være og ha luftfukter ombord .Båten ser bortimot fremdeles ut som ny innvendig. Så oppe i mitt hode så er det totalt unødvendig med noe luftavfukter ombord .

YMMV. Dette avhenger av mange faktorer, som båtens størrelse, isolasjon, klima, bruk, etc. Dersom man har en tett båt, holder kjølgrisen tørr, bor i et relativt tørt klima, bruker båten mest når det er godt vær ute, bruker dieselvarmer flittig når det er kaldt ute, og har en båt som er stor nok eller godt nok ventilert ifht antall mennesker som sover ombord og aktiviteter som matlaging etc, så bør luftavfukter være helt unødvendig. I mange andre situasjoner er luftavfukteren nærmest uunværlig for å holde fuktigheten på et akseptabelt nivå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...