Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

Godt fornøyd.

Etter en natt med både Sandstrøm og Meaco 40L på i kjelleren var Sandstrømen avslått pga beholderen var full. Meaco'n var tom i beholderen. Fuktigheten hadde sunket ytterligere 8% :thumbsup:

 

10gr. i kjelleren.

Meaco 40L er kjølekompressorbasert. Og skulle klare å ta ut ivertfall litt i 10gr.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Kompressorbaserte kondensavfuktere tar ut minimalt med fukt ved 10 grader C har jeg funnet ut, iallefall når man er nede under 60% fuktighet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den har nok relativt håpløs effekt i lavere temperaturer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev i en annen tråd, så kommer mye ann på bruken av båten om høst/vinter/ vår. Etter mine erfaringer og betraktninger: Har man en tett båt, regn og lufttett, som ikke brukes den kaldeste tiden, så kan man faktisk kjøre ned fuktigheten i en periode det er 8-15 grader. -sånn ca. Stenge av båten og la den stå. Har opplevd av det knapt er tatt ut vann over 1-2 uker etter at jeg forut har kjørt avfukteren en stund og tatt ut mye vann.

-men det betinger at den står avlukket.

 

Men om man er jevnlig nedom båten, på sjø eller land, så har man stor glede av avfukter som kan jobbe ved lavere temp. Eksempel er at man en gang i uken/ måneden er på tur gjennom vinteren. Det pustes og peses, kokes kaffi og bruker gass. I en seilbåt er det fuktige klær og støvler, kanskje noen seil som lagres i salongen.

Når du da er ferdig med turen, henges klærne opp i båten, seilet pakkes løst og du setter på avfukteren. Når du da kommer tilbake for ny tur, har du tørre klær, seil og tørr båt.

Ikke bare det. Men køye og sengetøy er tørt, foruten interiør forøvrig.

 

-hvor deilig er ikke det?

Link to post
Share on other sites

Mecao er vel grei når den tar all fuktighet ned til null grader. Vi har vel ikke fuktighet ved minusgrader. 2 vintre med båt i sjøen uten annen varme enn sjøvann og mecaoen pluss frostvakt på motorrom. Første vinter gikk jeg i båten med minus 6 inne i båten når vi kom i hjemmehavnen , måtte koke vann for å løse trosser, minus 10 ute, så opplevde jeg ingen fuktighet i båten. Brukte rett nok en god time eller to på på få båten varm inne, men det ble ingen kondens. Begge vintre har vi hatt sengetøy liggende i båten uten at det har blitt klamt (slått seg)

Tips: ikke spar på hundrelappene da dette er komfort , kjøp nå, og unngå råte og muggsopp. Mecaoen er det beste kjøpet vi har kjøpt av utstyr til båten.

Redigert av Rolf A.G. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk - kjøpte selv Sandstrøm varianten. Tenker det blir tørt og fint. Spørsmålet var mer om maskinen også fortsetter å jobbe - og trekke strøm - uten at det har noen effekt vinteren igjennom ved minusgrader, eller om den har temperatursensor og slår seg av? Om ikke - vil den tåle det om jeg setter på en ekstern strømbrytet med temperaturvakt på støpselet?

Link to post
Share on other sites

Teoretisk funker den vel i minusgrader også, men man er jo da avhengig av varmekabel i avløpsslangen.

Internt i avfukteren er det jo varmeelement som varmer opp tørkerotoren.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var mer om maskinen også fortsetter å jobbe - og trekke strøm - uten at det har noen effekt vinteren igjennom ved minusgrader, eller om den har temperatursensor og slår seg av?

Den har vel hygrostat? I minusgrader blir vel lufta fort så tørr at apparatet skrur seg av på hygrostaten?

 

Om ikke - vil den tåle det om jeg setter på en ekstern strømbrytet med temperaturvakt på støpselet?

Ihht andre innlegg her så "må" strømmen stå på en stund etter at apparatet har vært skrudd av. I praksis fungerer det nok å kutte strømmen, men gjør man det regelmessig risikerer man i allefall å miste reklamasjonsretten.

Link to post
Share on other sites

Meaco'en jobber fortsatt selv om det blir kuldegrader, så i prinsippet tar den ut vann. Nå er det sånn at i kuldegrader er det veldig lite vann å fjerne, så i praksis tar den ikke ut noe. Derfor går det som regel greit å bruke den selv om det er kuldegrader (selv om det ikke har noen effekt). Problemet kommer den dagen det blir mildvær for så å bli frost. Dersom avfukteren fjerner vann i mildvær og dette samler seg i beholderen, så vil beholderen kunne fryse i stykker når kulden kommer. Dette er worst case, og i praksis går det som regel bra, men det anbefales å bruke slange i når det kan bli kuldegrader, slik at det ikke samles vann i maskinen. Da går det som regel bra.

 

Det å bruke temperaturvakt på strømtilførselen vil derfor ikke løse problemet. Når det er kuldegrader tar den ikke ut noe vann likevel, problemet er bare om den tar ut vann i mildvær, for deretter å fryse når det blir kaldt. Dette løses jo ikke av en slik temperaturvakt.

 

Det er heller ikke bra om strømmen kuttes for ofte. Den skal kjøle seg ned når den slås av, og derfor er ikke en slit temperaturstyrt strømforsyning bra, ei heller en timer som noen bruker. Det går bra i enkelte tilfeller, men om dette skjer ofte vil det kunne gå ut over levetiden på varmeelementet. Derfor anbefales det ikke å gjøre dette.

 

Det finnes varmekabler å få tak i som man kan stripse fast i avløpsslangen. Det er en bedre løsning.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

luft av fukter :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Sandstrøm SDH08L13E kostet kr 1495,- hos Elkjøp Kristiansand 07.10.2014

 

larss

 

Offisielt koster den for tiden 1995,- på hjemmesiden.

Men det er kanskje slik at noen butikker legger seg under denne prisen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tette alt for at ikke avfukteren skal forsøke tørke hele verden?

Ja :smiley: Jeg har stort sett avfukteren på på dagtid, da skalker jeg alle luker for å kun avfukte innsiden av båten. Dette fungerer fint, når jeg kommer hjem til båten på kvelden er det et tørt og godt inneklima ombord. Så skrur jeg av avfukteren og fyrer i opp dieselbrenneren, både for varmens skyld og for å unngå viftelyden fra Maecoen når jeg sover.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...