Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

Trur jeg kjøper en slik i dag. Målsetningen er at den skal stå på nå når båten er kommet på land for å trekke ut fukt som er lagret i interiør, møbler og skrog. Deretter når det blir kaldt, lukke båten slik at det forblir tørt.

 

Hva med å legge slangen ned i en 5 eller 10 liters plastkanne f.eks. Vinduspyler kanne på 5 l? Da slipper jeg å fylle 2 liters karet og slipper å la vannet renne ned i gråvannstanken etter at denne er vinterkonservert. Alt gråvann går via en tank og pumpes ut med en nivåvakt.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Det geniale er at den funker nesten like bra ned til 1 varmegrad i motsetning til de vanlige kondensavfukterne som selges ellers av bl.a. CO som har dårlig eller ingen virkningsgrad i temperaturer under 10 grader.

På halv hastighet bruker den 330W så den trenger nødvendigvis ikke bruke så mye mere enn vanlige avfuktere. Den avfukter veldig bra på halv hastighet også.

 

Å bruke en drøy båtpenge på en slik avfukter er for mange den best investerte båtpengen noensinne.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja jeg mente vel egentlig laveste hastighet. Men den funker fint også på laveste hastighet, og fyller beholderen på under et døgn i et par kjellerrom jeg har hjemme.

 

Har to Sandstrøm gående på lav hastighet, de holder ca 55% fuktighet i rommene. når jeg velger 50% fuktighetsnivå.

Det er 5 grader i det ene og 10 grader i det andre rommet for tiden.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha, SAP. Det betyr at den ikke er noe for meg, som skal ligge i Leangbukta i vinter og bare har 300 W til disposisjon.

 

Den bruker 330W på lav hastighet men avfukter ganske godt da også.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Roald, jeg har tenkt som deg, inntil jeg «brøt sammen» og kjøpte meg en avfukter i fjor høst. Har brukt den noen ganger i båten i sommer, og effekten av tørrbollene er bare ikke i nærheten av avfukteren. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Nå er det en stund siden jeg har brukt tørrbollen, men synes å huske at den kunne samle noen desiliter vann i uka. Avfukteren samler 4-5 liter pr. døgn, så det er i en helt annen liga. Merker klar forskjell i båten når jeg har brukt avfukteren et døgn, spesielt madrasser, puter og sengetøy blir «knusktørt» som hjemme.

 

Har brukt avfukteren aller mest i garasjen, der den sørger for god tørk og en liten lunk. Har vært så fornøyd at jeg har tenkt lenge på å anskaffe en til så jeg slipper å flytte mellom båt og garasje. Men prisen har vært litt for stiv til at jeg har klart å forsvare det i budsjettet. Siden båten ligger langt unna så ønsker jeg en som starter automatisk igjen etter strømbrudd, og det gjør ikke den jeg allerede har (av merket «Ruby Dry»).

 

Billa: Ville ikke brukt «ekstern tank» på den måten. Når du bruker slange så stopper ikke avfukteren ved full tank, så da må du passe på selv for å ikke få søl utover når kanna er full. Du vil typisk kunne fylle en tiliterskanne på et par tre dager.

Link to post
Share on other sites

...Har brukt den noen ganger i båten i sommer, og effekten av tørrbollene er bare ikke i nærheten av avfukteren. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. ...

Vel, nå vil min evt. bruk av avfukter være når båten er på land om vinteren. Du har sikkert rett, dette er mer effektivt - også i rommene lengst unna. Men nå har jeg hatt båten drøyt 23 år (den er 33 totalt), og så langt har det altså gått bra med tørrboller. Hva skulle være argumentet for å få det enda tørrere? Jeg skal ikke være om bord i den båten når den er på land, og så lenge da mugg og annet er fraværende må det vel være ok? Kan det til og med hende at treverket har bedre av at det kanskje ikke er altfor tørt? Det blir i alle fall tørrboller på meg i år også, etter å ha vært på god vei til en avfukter i stedet.

Link to post
Share on other sites

Storstas, takk for rådet. Må prøve meg frem. 20 lters tank burde holde en stund?? Den skal stå i en 30 ft motorbåt som er relativ tørr. Lukker døra og stenger av. Fjerner oppsettet før det blir frost selvsagt.

 

Har bestilt en hos Elkjøp til ca 1300 kr. Hadde to igjen i Moss.

 

Veldig fornøyd med å finne denne tråden. Det er første sesong jeg har større båt og har lurt på hvordan fuktsikring skal gjøres best mulig.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Billa, hva med å sette avfukteren på benken i byssa, med slangen i vasken og åpent utløp? Medmindre du står innendørs da. Ellers så kan du jo prøve deg frem med stor kanne hvis du bare ser til båten jevnlig. Avfukteren vil nok gi mest vann i begynnelsen, og mengden avtar etter hvert som fuktnivået i båten synker.

 

Roald, når du ikke har behov eller ser poenget så kan du selvfølgelig spare de pengene, ikke meningen å påstå noe annet. Og ja, treverket kan også bli for tørt og sprekke, men disse avfukterne har hygrostat så de slår seg av før det blir noe problem.

Link to post
Share on other sites

StorStas. Båten skal stå kaldt inne og har heller ikke åpent avløp. Vann fra vask og bad går via en gråvannstank. I gråvannstanken står en nivå styrt pumpe som pumper vannet ut ved behov. Denne tanken inneholder frostveske om vinteren. Hadde jeg åpent avløp så var saken klar ja. Tror jeg setter en stor kanne i kjølsvinet foran pentry. Skulle det flyte over ved et uhell så vet jeg hvor vannet er å finne.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Roald, jeg har tenkt som deg, inntil jeg «brøt sammen» og kjøpte meg en avfukter i fjor høst. Har brukt den noen ganger i båten i sommer, og effekten av tørrbollene er bare ikke i nærheten av avfukteren. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Nå er det en stund siden jeg har brukt tørrbollen, men synes å huske at den kunne samle noen desiliter vann i uka. Avfukteren samler 4-5 liter pr. døgn, så det er i en helt annen liga. Merker klar forskjell i båten når jeg har brukt avfukteren et døgn, spesielt madrasser, puter og sengetøy blir «knusktørt» som hjemme.

Nå er det ikke mengden vann man tar ut som er det avgjørende momentet (ref "avfukte atmosfæren"), men om man får det tørt nok eller ikke.

 

Jeg er også av den oppfatning at noen få "tørrboller" i en relativt stor båt ikke har særlig signifikant effekt på luftfuktigheten - riktignok er det sannsynliggjort atnoen desiliters fuktuttak i en hermetisk lukket båt uten fuktreservoarer (puter, vannansamlinger i kjølsvin, etc) kan påvirke RL vesentlig, men en båt er ikke hermetisk tett, det er alltid litt ventilasjon, det er ofte små regnvannslekkasjer, det er ofte fuktighet lagret andre steder enn bare i lufta, etc)

 

Med avfukter trenger man ikke å lagre alt av puter og inventar hjemme, men kan la det være ombord i båten - slik sett er det en bekvemmelighetssak.

 

Men ellers - det går nok tilsynelatende oftest "bra" uten avfukter og fuktnivåer over 70%, bare man tar nødvendige forholdsregler. Jeg er imidlertid av den oppfatning at etter en 5-10-20 år så vil det være store forskjeller i båter som "alltid" har hatt avfukting i de våte sesongene og de båtene som ikke har hatt det. Rust, irr, kontaktfeil på det elektriske anlegget, råte, mugg, problemer med lukt av råte og mugg selv om det ikke er synlige skader, etc, etc. Pluss at avfukteren gir en slags form for forsikring - at man har greid seg gjennom de våte sesongene uten fuktproblemer i tidligere sesonger betyr ikke at det går bra til neste sesong. Har man båt som fortsatt er verd mange tusen, så er en til halvannen "båtlapp" for avfukter pluss noen hundrelapper for el hver vintersesong en bagatell i den store sammenhengen.

 

Men ulemper er det jo - avhengighet til landstrøm, alltid en viss brannrisiko med elektriske apparater, kostnader, bekymringer over avløp eller ansamlingsboks for fuktighet som evt kan slites i stykker av frosten.

Link to post
Share on other sites

Trur jeg kjøper en slik i dag. Målsetningen er at den skal stå på nå når båten er kommet på land for å trekke ut fukt som er lagret i interiør, møbler og skrog. Deretter når det blir kaldt, lukke båten slik at det forblir tørt.

En lukket båt er ikke hermetisk tett, det er alltid litt ventilasjon, det er ofte små regnvannslekkasjer - så det er nok begrenset hvor lang tid det går fra man napper ut pluggen på avfukteren til det er "uakseptabelt høy luftfuktighet" igjen. Avhengig av hvor båten er lagret og klima. Har man fått det tørt inne, og det er minusgrader ute, så ja ... da vil nok båten holde seg tørr. Men, så har man jo våte typer vinterklima også - bittesmå snepartikler som virvles rundt i vinden, og som finner veien inn gjennom åpninger hvor regnvann normalt ikke kommer inn, overganger fra frost til mildvær og vice-versa, slaps, etc ... jeg tror man risikerer en del fukt også vinterstid.

 

Uansett om avfukteren kjører eller ikke - det er viktig å se til at alt står bra til med båten med jevne mellomrom.

Link to post
Share on other sites

En lukket båt er ikke hermetisk tett, det er alltid litt ventilasjon, det er ofte små regnvannslekkasjer - så det er nok begrenset hvor lang tid det går fra man napper ut pluggen på avfukteren til det er "uakseptabelt høy luftfuktighet" igjen. Avhengig av hvor båten er lagret og klima. Har man fått det tørt inne, og det er minusgrader ute, så ja ... da vil nok båten holde seg tørr. Men, så har man jo våte typer vinterklima også - bittesmå snepartikler som virvles rundt i vinden, og som finner veien inn gjennom åpninger hvor regnvann normalt ikke kommer inn, overganger fra frost til mildvær og vice-versa, slaps, etc ... jeg tror man risikerer en del fukt også vinterstid.Uansett om avfukteren kjører eller ikke - det er viktig å se til at alt står bra til med båten med jevne mellomrom.

Ja, båten min får så mye oppmerksomhet at kona blir litt lei seg. Også om vinteren. Kommer til å følge opp og har egen fuktmåler som jeg skal ta med og la stå i båten. Båten skal stå inne i uoppvarmet lager i år.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Dro på lefdal i går og fant den siste sandstrøm'n de hadde. Var ikke prislapp på hylla men med lapp om 20%. Tok den med å spurte om pris, og ihht datasystemet var det 1299... Og det var visstnok etter 20% avslag.

Har dere fått den for under denne prisen på andre lefdalbutikker?

 

Det ble handel og den skal få bo i kjelleren en stund. DD8L'n skal få komme tilbake til båten.

Så skal jeg nok få sammenlignet de to etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Handlet en av to Sandstrøm som sto i hylla på Elkjøp Lade i ettermiddag. Testet den litt i kjellerstua. Trakk ut en bra skvett på en time på den laveste hastigheten. Denne tror jeg blir bra i båten i vinter. Takker for tips om denne geniale saken. :thumbsup:

 

Angående slange. Det følger ikke med, og jeg målte stussen til 8,3 millimeter. Får man tredd en slik 8 mm plastslange fra Biltema innpå her tro? Det er vel bedre at den er litt for trang enn for vid forsåvidt ...

Link to post
Share on other sites

Har dere fått den for under denne prisen på andre lefdalbutikker?

1295 - 20% = 1036 på Lefdal Alnabru tirsdag ettermiddag. Dog kjøpte jeg den ikke, som det fremgår av tidligere innlegg. Tipper det lå 5-7 stk igjen i hylla. 20%-kampanjen på hyllepris var vel over ved stengetid tirsdag. Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

til den prisen hadde jeg kjøpt minst 2 :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da er Sandstrøm'n rigget opp i kjelleren sammen med DD8L.

 

Første øyekast: temmelig like. Grålig farger på Sandstrøm'n samt litt andre symboler på knappene. Dog identisk funksjon. Uhøytidlig måling av viftestyrke med vindmeterappen: lik styrke.

Så ulikheter: støvfilteret på DD8l er nok mere sofistikert. Det har et sølvaktig belegg og er grovere på DD8L( husker ikke funksjonen til dette belegget) Sandstrøm'n har et enkelt syntetisk finmasket filter.

 

Så funksjonstest: skrur de på ved siden av hverandre. Sandstrøm'n er mere stillegående. DD8L har en lavfrekvent during, som tilleggslyd.

Jeg kan ikke huske om den har vært der hele tiden. Det skal understrekes at DD8L ble kjøpt sommer/høst 2012 og gjort jobben i seilbåten upåklagelig. Om lyden er på grunn av tidens tann vet jeg ikke. Skal sammenligne med en annen DD8L som står i motorbåten.

 

1413491431.jpg

 

1413491486.jpg

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var på Lefdal på Alna i dag, og sannelig hadde de tilbud fremdeles:

 

bilde

 

Jeg tok med meg den siste ut døra. Den er til salgs for 1600,- med henting i Oslo. ;-)

 

(Presisering: Den skal brukes i båten, men hvis noen er desperate så...)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...