Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

Så oppe i mitt hode så er det totalt unødvendig med noe luftavfukter ombord .

Det var en bastant uttalelse :wink:

 

Å ha det helt tørt i bunn av båten er bare en ønsketenkning for mange. Også for min del, gjennomgående mast og fransk byggekvalitet setter effektivt en stopper for det. I tillegg bor jeg i båten, pust og svette høyner fuktnivået. Så lenge dieselfyren går trenger jeg ikke bruke avvfukter, men når det er for varmt til å fyre kunne jeg ikke bodd ombord uten Maecoen, det er sikkert. Tror svært mange har båter der kondens og innlufting av fuktig luft utenfra gjør at de trenger avfukter for å holde et akseptabelt fuktighetsnivå ombord. Klima rundt spiller også en viktig rolle. Her i strøket står hygrometeret ofte på godt over 70-80% selv med alle luker åpne. Spesielt på kveldstid/natt. Tørkerotorteknologien har tilført verdifull avfuktning for mange båtteiere, så takk og lov for Maeco og dens like!

Link to post
Share on other sites

Jo jeg også ser et klart behov for luftavfukter hvis jeg hadde bodd ombord i Båten i de kaldeste månedene men for min del så legger jeg båten i opplag sånn ca midt i Oktober. Må jo også føye til att om jeg ikke føler behov for luftavfukter i min båt så kan jo behovet være til stede i andre båter.

Link to post
Share on other sites

Jo jeg også ser et klart behov for luftavfukter hvis jeg hadde bodd ombord i Båten i de kaldeste månedene

 

Det blir helt feil.

I de kaldeste månedene er det ikke behov for avfukter. Jeg sette Maeco'n vekk når det er blitt såpass kaldt ute at jeg har dieselvarmer og/eller annen varmekilde på 24/7.

Er spessielt på vår og høst at det virkelig er behov for avfukteren + litt på sommeren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Meaco slår seg av/ned når riktig fuktighet er oppnådd :-)

Ja det gjør naturligvis Sandstrøm'en også i og med at man kan velge fuktighetsnivå i likhet med Meaco.

Dersom den ikke slår seg av/ned når ønsket fuktighet er nådd så ville jo funksjonen med å kunne velge flere fuktighetsnivå ha vært meningsløs.

Det står forøvrig i bruksanvisningen til Sandstrøm'en at den opprettholder f.eks. et fuktighetsnivå på 50% når man har valgt dette, så det kan vel ikke misforstås.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det blir helt feil.

I de kaldeste månedene er det ikke behov for avfukter. Jeg sette Maeco'n vekk når det er blitt såpass kaldt ute at jeg har dieselvarmer og/eller annen varmekilde på 24/7.

Igjen, YMMV. Årsaken til at du ikke har behov for avfukting er jo at du har varmekilder som går 24/7. Når utelufta ligger på minussiden og man har relativt god ventilasjon og 20C innombords, så blir lufta meget tørr. Bytter man ut oppvarmingen med gode klær, stenger båten så godt som mulig for å ta vare på det som er av varme, og har høy fuktproduksjon i form av utånding, koking av tevann, etc, så vil man høyst sannsynlig oppleve ganske store kondensproblemer. Også, dersom man begrenser oppvarmingen til en liten salong m/ bysse og har tilstøtende kalde kabiner, så kan man oppleve fuktproblemer i kabinene.

 

Ellers, vinterstid kan man få kondensproblemer selv om innelufta er "tilstrekkelig" tørr. Har man 20C innombords og innvendige bolter o.l. som holder minusgrader, danner det seg fort kondens der. Vinduer er også utsatt. Dette er det imidlertid vanskelig å bekjempe med en luftavfukter - isolering er nødvendig.

 

Andre ganger har man kanskje stuerom som ikke er isolerte, da kan temperaturen der ligge godt under romtemperaturen ellers i båten, og man kan få lokale fuktproblemer og kondens.

Link to post
Share on other sites

Ja det gjør naturligvis Sandstrøm'en også i og med at man kan velge fuktighetsnivå i likhet med Meaco.

Dersom den ikke slår seg av/ned når ønsket fuktighet er nådd så ville jo funksjonen med å kunne velge flere fuktighetsnivå ha vært meningsløs.

Det står forøvrig i bruksanvisningen til Sandstrøm'en at den opprettholder f.eks. et fuktighetsnivå på 50% når man har valgt dette, så det kan vel ikke misforstås.

 

Det er flere måter en avfukter kan slå seg "av" på. De enkleste har ikke hygrostat, og tørker dermed hele tiden. Da kan den gå unødig mye, med dertil høyt strømforbruk. Det som ser billig ut i utgangspunktet blir dermed dyrt i lengden.

De fleste avfuktere med hygrostat er slik at de slår av tørkingen når man kommer ned på det fuktighetsnivået man har bedt om (for eksempel 50%RH som teerex nevner). Viften og elektronikken går fortsatt, og selv om den ikke bruker strøm på avfukting så går det noe strøm til å holde vifte og slikt igang. Meaco har tatt dette enda lenger, slik at når fuktighetsnivået er oppnådd så slår den av så mye som mulig. Da stopper også viften. Dette gjør den for å spare strøm, og når fuktigheten stiger igjen så starter viften automatisk. Hvordan det er på Sandestrømmen vet jeg ikke, men jeg vil tro den fortsatt kjører viften med dertil hørende strømforbruk.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Share on other sites

DD8L bruker 330W på lav hastighet og 650W på medium/full hastighet.

Sandstrøm oppgir kun 650W men antar de muligens har glemt at den bruker mindre på lav hastighet ?

Eller kanskje den bruker 650W uansett... noen som kan koble opp en forbruksmåler og måle ? ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at det meste kjem frå Kina:

 

http://youlongtw.en.alibaba.com/product/204543969-50158920/YL_208A_desiccant_dehumidifier.html

 

I teksten til Youtube-linken under, blir det hevda at Maeco er identisk med Youlong-avfuktaren.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mR57FhytzFk

 

Dersom opplysningane i første linken stemmer, ser det ut til at Kinafabrikken er i stand til å levere eit svært stort tal avfuktarar.

Det ser og ut til at få blir selt under namnet Youlong. Avfuktarane får kanskje namn som Maeco eller Sandstrøm før dei blir sendt ut på marknaden?

Link to post
Share on other sites

Dersom opplysningane i første linken stemmer, ser det ut til at Kinafabrikken er i stand til å levere eit svært stort tal avfuktarar.

Det ser og ut til at få blir selt under namnet Youlong. Avfuktarane får kanskje namn som Maeco eller Sandstrøm før dei blir sendt ut på marknaden?

Helt normalt, og jeg mistenker nok at det er slik det henger sammen.

 

Det har også vært tilfeller hvor jula og biltema har solgt akkurat samme vare, bortsett fra logo.

Link to post
Share on other sites

"Branding" heter vel det og det finner vi i alle bransjer. Eller som mange sier "Same shit, new wrapping"

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vil tro begge dekker behovet.

Om jeg skulle bruke så mye penger på avfukter som en M koster, da ville jeg heller godt for en fast montert.

Som et appropo mht merker, min kjære svigerfar kommer også til bestemmelses stedet til tross for at han kjører Toyota Yaris.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Ble såpass imponert over Sandstrøm'en at jeg kjøpte en til.

Man vet jo aldri når man kan trenge den, for disse varer vel ikke evig.

Og kommer sikkert til å streike når man trenger den mest.

 

Har nå 6 avfuktere stående (4 forskjellige typer), noen i drift i et par hus og noen i backup.

 

1. Coolix 10 liter/døgn, kondensavfukter. Kjøpt på Europris for en del år siden for kr 990. Trinnløs hygrostat, funker fint men bare 1,5 liter vannbeholder (men kan påkobles slange)

 

2. Cotech 20 liter/døgn, kondensavfukter. På tilbud nå for kr 1598. Kraftig avfukter med digital hygrostat og flere funksjoner. Stor vanntank. Anbefales til sommerbruk iallefall, og til delvis oppvarmede rom.

 

3. OK 12 liter/døgn, kondensavfukter. Kjøpt på kampanje hos Byggmakker for kun kr 499 ! Veldig enkel med kun av/på bryter men stor vanntank og effektiv i bruk. Har duret og gått i sommer og tatt unna store mengder vann. Kan også påkobles slange. Mye for penga! (så jeg kjøpte 2).

 

4. Sandstrøm 8 liter/døgn, rotoravfukter. Eneste som funker i temperaturer under 10 grader. Kr 1295 på Elkjøp så jeg kjøpte 2 stk. Må nok ha en i båten.

 

Jeg burde være dekket for en stund da.

 

coolix-mdt-10dkn3.jpg

 

1411725771.jpg

 

9081696583710.jpg

 

445995437_1_big.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"Branding" heter vel det og det finner vi i alle bransjer. Eller som mange sier "Same shit, new wrapping"

Jeg husker forøvrig at det i et innlegg i fjor ble advart mot en spesifikk kinesisk-produsert luftavfukter da det hadde vært branntilfeller med denne. Advarslen kom fra amerikanske myndigheter, og inneholdt en liste på et titalls merker denne spesifikke modellen var blitt solgt under i USA. Det vites ikke hvilke merkenavn samme apparat har blitt solgt under i Europa.

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som har testet sin Sandstrøm noen dager i båten sin. Funker bra og drar ut mye vann. Kjører ned vifta og stopper ved behov samt at han har testet at den har veltesikring.

 

Virker som den fungerer likt som Meacoen min. Tror jaggu jeg skal kjøpe en Sandstrøm og putte i kjelleren hjemme :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

har testet den i båten med 10mm tilkoblet slange. Står vel at det skal være 12 mm, men fikk på 10mm slange greit på stussen. Testet først og så at vann rant ut i slangen. Da jeg kom tilbake etter en uke hadde den stoppet da vannbeholder var full. Tenkte at jeg hadde for lite fall på slangen eller noe og kappet den, men samme skjedde neste uke. Tror den kan være at slangediameter var litt snau, men tipset er å lage et lite luftehull i overkant av slangen der den kommer ut av vannoppsamlingsboksen.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da har de satt opp prisen til 1995,-. Det er kanskje høysesong snart for slike produkter. http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e

Glad jeg sikret meg 2 stk til 1295,- da :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

 

 

har testet den i båten med 10mm tilkoblet slange. Står vel at det skal være 12 mm, men fikk på 10mm slange greit på stussen. Testet først og så at vann rant ut i slangen. Da jeg kom tilbake etter en uke hadde den stoppet da vannbeholder var full.

Jeg har også brukt slange, som jeg hadde liggende da jeg har Meaco fra før. Jeg opplevde at det ikke havnet noe vann i beholderen på Sandstrøm'en når jeg brukte slangen. På min 1 år gamle Meaco, derimot, havner det en del vann i beholderen. Det gjorde det ikke da den var ny...

Skal forsøke å lage et hull i slangen på den.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

har testet den i båten med 10mm tilkoblet slange. Står vel at det skal være 12 mm, men fikk på 10mm slange greit på stussen. Testet først og så at vann rant ut i slangen. Da jeg kom tilbake etter en uke hadde den stoppet da vannbeholder var full. Tenkte at jeg hadde for lite fall på slangen eller noe og kappet den, men samme skjedde neste uke. Tror den kan være at slangediameter var litt snau, men tipset er å lage et lite luftehull i overkant av slangen der den kommer ut av vannoppsamlingsboksen.

 

 

Min sandstrøm har gått en uke med en hageslange tilkoplet. Har foreløpig bare ført slangen ned i vasken, men kommer til å ordne en mer permanent installasjon etter hvert. Den fungerer utrolig bra.

 

Hentet ut min fra posten i dag. Målte stussen bak for å skaff slange i morgen, og den var 8mm utvendig. Hageslange eller 12mm vil i vert fall gi meg problemene atletico1 beskriver om en ikke er heldig å får lagt slangen med godt fall helt fra stussen.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...