Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

Jeg benytter slange rett til avløpet i vasken. Så langt har det ikke kommet mange dråpene ut av slangen, alt vannet går alikevel i beholderen til den er full, og maskinen (DD8L) slår seg av.

Jeg har boret luftehull i slangen uten at dette hjelper nevneverdig.

Noen tips?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og på Lefdals nettside koster den 1995,- så det er jo utrolig at de selger den til nesten halv pris der idag da.

Synd for alle som bor langt unna.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter slange rett til avløpet i vasken. Så langt har det ikke kommet mange dråpene ut av slangen, alt vannet går alikevel i beholderen til den er full, og maskinen (DD8L) slår seg av.

Jeg har boret luftehull i slangen uten at dette hjelper nevneverdig.

Noen tips?

Samme hos meg. Vet ikke hvor mye som renner i vasken, men beholderen blir full i løpet av ett døgn eller to.

Link to post
Share on other sites

Master_740

Har du lyst å dele kvitteringen med oss så kan vi benytte oss av prisgarantien for å få lik pris hos Elkjøp?

 

"Vi har ingen prisgaranti i Elkjøp, men med 30 dager åpent kjøp kan du komme tilbake med varen om du finner den billigere noe annet sted."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg benytter slange rett til avløpet i vasken. Så langt har det ikke kommet mange dråpene ut av slangen, alt vannet går alikevel i beholderen til den er full, og maskinen (DD8L) slår seg av.

Jeg har boret luftehull i slangen uten at dette hjelper nevneverdig.

Noen tips?

jeg hadde også problemer med dette, men etter at jeg har vært veldig nøye med å legge slangen slik at den ligger med fall hele veien så fungerer det bra.

 

Det beste er å sette avfukteren inntil vasken og kappe slangen slik at slangen henger ned i vasken , den tåler veldig dårlig å ligge i en kveil i bunnen av vasken.

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

så mye sjonglering med prisene på få uker har vi vel aldri sett :giggle:http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Avfukteren min står jo selfølgelig høyere enn vasken. Men har ikke kappet slangen enda. Jevnt fritt fall, og jevnt fall i kveilen i vasken. Men beholderen fylles altså opp. Kan jo prøve å kappe den, eller lage hull i overkant av slangen. Men når det blir minusgrader blir det vel tull å la det gå i vasken, med evt oppbygging av is i vannutløpet ut av båten, så da blir det vel å bruke beholderen uansett.

Link to post
Share on other sites

Dersom slangen ligger slik at det oppstår en vannlås i den, vil vannet gå til beholderen i stedet. Det må slippe luft inn gjennom slangen når vann renner ut. Jeg har funnet det enklest å kappe slangen slik den har fall hele veien, og ender godt over bunnen/vannspeilet i avløpet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest alle detaljer i innleggene, men vannet kan vel ikke renne oppover ..

Å nei? I følge Oslolosen rant Akerselva oppover i gamle dager. Nemlig.

Ellers takk for tipset om å unngå kveil i bunn av vasken. Skal prøve det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Spørsmål fra uinvidd: Hva et det geniale med denne avfukteren sammenlignet med Cotech fra Clasern?

At CO avfukterene (og de fleste andre) er kompressorbaserte og har relativt dårlig effekt i lave temperaturer der hvor vi med båt trenger det mest.

 

Den Meaco Meaco / Sandstrøm som er omtalt her er tørkerotoravfuktere som er mer egnet i lave temperaturer.

Disse har et høyere strømforbruk (ca 650w) som også er en bonus for å få litt varme og bedre sirkulasjon av luften.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt litt rundt dette... Var på Lefdal og så på den i går, og kunne få den til 1.036. Hadde egentlig tenkt å kjøpe, men så...

 

Si meg - dere som skal ha en slik i båten i vinter, er det fordi dere bor der, eller er det like velegnet om båten står på land? Jeg har snekke med tre "rom"; for- og akterkabin, pluss "hovedrommet" i midten. Denne båten skal stå på land i vinter. Jeg har tidligere brukt tørrboller, en i hvert rom + en på toalettet, med ok resultat. Hvis jeg setter en slik Sandstrøm i hovedrommet, hvor sikker kan jeg være på at det sørger for tørke over alt, like godt som mine tørrboller? Jeg skjønner at dører osv. må være oppe, men likevel...?

 

Der jeg stod å så og følte på denne Sandstrømmen i går, så kom jeg til at jeg like gjerne kunne gå for gammelt opplegg. Selv om avfukteren var billig, så er den jo uansett ikke gratis. Dyrere enn 4 poser med "tørrfor" også. Veldig lett å bli ivrig på tilbudsvarer i handlingsøyeblikket, jeg vet jo det, men viste (muligens?) moral og styrke og avsto fra handel. Tenker jeg veldig feil...?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...