Jens_P Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Det for være grenser for idioti.. Redigert 22.September.2014 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 I den grad jeg er kvalifisert for å synse----- Jeg tror man skal være meget forsiktig med å trekke dette for langt. Den store kandidatmassen for slike kurs bruker sin båt på Skagerrakkysten/Oslofjorden. Han har en åpen båt som brukes et par timer en gang i blant for å komme utpå når det er dønn vindstille og fjorden ligger flat. Han vil garantert aldri bruke båten til nattseilas. Å tvinge gjennom nattseilas med samling i en båt som er for ham totalt fremmed vil virke mot sin hensikt. Han vil gi blaffen. Jeg kan ikke la være å tenke at når tilstrekkelig med personer fra Storting og styringsverk har blitt kjørt gjennom den mølla vil kravet til båtførerbevis stille forsvinne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Med tanke på disse komplett ubrukelige "lynkursene" med ren eksamenspugging, kanskje det bør innføres konkrete krav til selve kursene? F.eks minimum x antall undervisningstimer før eksamen? Ja, det vil gjøre det litt dyrere enn å ta ett lynkurs for så å ta eksamen og få lappen, men poenget med båtførerprøven er vel at man skal lære noe, ikke bare at man skal bestå eksamen? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Det er mange som også kjører sin bil kun når det er lyst, med sola i ryggen og hjemlengsel kun på tørre bare fine veier.. men også de må gjennom den samme opplæringen som de som kjører året rundt.. Har man klasse B, vel så har men det, og ikke noe light versjon.. Det skiller kun på de som velger automat. men det er ikke noe light versjon med tanke trafikkregler.. Reglesettet de skal gjennom er det samme Redigert 22.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Du må ikke ta førerkort for buss for å kjøre Leaf til jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Men du må kunne de samme generelle trafikkreglene! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Båtførerprøven skal og bør være et bevis på at man kan vikepliktsreglene, samt grunnleggende navigasjon, regelverk og sikkerhet. Prisen bør være lav og kursingen overkommelig for at dette skal være et lavterskeltilbud for alle. Skal det bli obligatorisk med nattseilas og praktisk bruk, så vil andelen som tar dette gå drastisk ned, samt prisen gå drastisk opp. En tilpassing av pensum til dagens status på sjøen er helt ok, men kurset bør ikke bli vesentlig utvidet i tid og kostnad. Husker hverken blink eller reflekser på kardinalmerker i hodet. Har dog hjelpemidler for sånt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trixie2 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Hva har endret seg siden jeg avla båtførerprøven? Kartplotter: Bruk av elektroniske duppedingser for navigasjon må jo inn, positive og negative sider. Fart: Tipper snittfart og motorstyrke er vesentlig høyere enn før. Selv om sikkerhet på sjøen bør være ett selvsagt pensun, så la båtførerprøven være en båtFørerPrøve, ikke en sjøsikkerhetkampanje på generellt grunnlag. Dette bør andre institusjoner drive med hele tiden, for alle som er i båten. Å la være å lære seg navigasjon fordi det er "vanskelig" synes jeg er en avsporing. Hilsen en som avla eksamen på båtførerprøven i 1978 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Skal det bli obligatorisk med nattseilas og praktisk bruk, så vil andelen som tar dette gå drastisk ned, samt prisen gå drastisk opp. Nå er det alt i dag en del av pensum å lære seg dette, dog er det ikke snakk om obligatorisk praktisk utsjekk på nattseilas slik jeg har forstått dette.. Kan heller ikke se at noen har tatt til ordet for dette.. Men at en skal kjenne til fyrsektorer, lys/lykter på sjøen anser jeg som minimum av kunnskaper en må inneha.. Det samme gjelder lyd og lys signaler, inkludert lanterner.. Klarer man ikke tilegne seg denne kunnskapen, vel da bør man vurdere om sjøen er det rette element å ferdes i.. Det som er imponerende er den svært negative holdningen til kunnskaper som enkelte bringer til torgs her, man kan jo spekulere litt rundt hvorfor mange er livredde for å øke kunnskapsnivået sitt. Er det på grunn av frykt for å ikke klare å lære dette, eller det for at dette vil koste noen hundrelapper.. Redigert 22.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Ord, ord,ord. Uten mening. Det man skal være forsiktig med er å gjøre dette dyrt og komplisert for den gjennomsnittlige båtbruker. For da går det med dette som med 80 grensa på nye E18. Folk forstår ikke hvorfor, og gir følgelig blaffen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) For da går det med dette som med 80 grensa på nye E18. Folk forstår ikke hvorfor, og gir følgelig blaffen. Det at de ikke forstår hvorfor er ikke grunn nok til å gi blaffen, da må en forsøke å lære de .. Det kan da ikke skade å øke kunnskapsnivået også til bilistene i Vestfold, det skal ikke så mye til Redigert 22.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 De fleste som kjører på den veien skal til Oslo eller hjem til Telemark. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Det er ingen som er imot kunnskap. Jeg stiller bare spørsmålet om det å bruke mye av begrenset tid i en båtopplæring på noe, som for de fleste ikke er relavant, er lurt? Det er jo ingen hemmelighet at kunnskap du aldri bruker går fort i glemmeboka. Men som nevnt over så burde det gjøres undersøkelser om hva majoriteten av de nyutdannede med båtførerbevis faktisk har bruk for av kunnskap. Kan hende jeg tar feil og at nattseilas bør være et viktig fokus i opplæringen. KK Redigert 22.September.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 22.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2014 Dette blir en veldig bra tråd, med stort sett gode og relevante tilbakemeldinger! Jeg har gjort sjøfartsdirektoratet oppmerksom på at her kommer frem mange momenter som er verdt å merke seg i det videre arbeidet, så bare kjør på med saklige og vel begrunnede innspill - dette legges merke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
gsg Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Med tanke på disse komplett ubrukelige "lynkursene" med ren eksamenspugging, kanskje det bør innføres konkrete krav til selve kursene? F.eks minimum x antall undervisningstimer før eksamen? Ja, det vil gjøre det litt dyrere enn å ta ett lynkurs for så å ta eksamen og få lappen, men poenget med båtførerprøven er vel at man skal lære noe, ikke bare at man skal bestå eksamen? Som lærer i 37 år på bil,mc og båt har eg sett: At elever med "lærevansker" dei kan eg hjelpe til og forstå men elever som har "lærevegring" kan eg ikkje hjelpe. Men det er den siste gruppen som er mest utsatt for ulykker. " For "dårer" er selv Gud fortapt". Redigert 22.September.2014 av gsg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 (redigert) Hva med en harmonisering mot EU og ICC? Det vil jo være en fordel om et norsk sertifikat kan brukes i utland og vice versa. Redigert 23.September.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Det er alt på plass det, men ikke som en del vanlig båtførerprøve men er i dag vel en tilleggsmodul (prkatisk utsjekk).. Men Kongeriket Norge har ratifisert Resolution 40 og Båtskolen Poseidon har også dette på programmet med den praktiske biten iallefall... Men har kan nok Poseidon selv gi utfyllende svar Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 23.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2014 Hva med en harmonisering mot EU og ICC? Det vil jo være en fordel om et norsk sertifikat kan brukes i utland og vice versa. Ja, det hadde utvilsomt vært en fordel, men en full harmonisering ligger dessverre et godt stykke inn i fremtiden - det er ihvertfall ikke aktuelt som en del av denne revisjonen. Det som imidlertid har skjedd og som Sydvesten er inne på, det er ratifisering av Resolusjon 40. Dette kom nok som et resultat av at det grunnleggende norske båtførerbeviset fikk stadig dårligere aksept blant båtutleiere i utlandet. Et båtførerbevis som er rent teoretisk, uten noe som helst krav til en praktisk prøve ....... Derfor har nå Norge etablert en ordning hvor det er mulig å avlegge en praktisk prøve, i henhold til en matrise fra Sjøfartsdirektoratet. Består man denne praktiske prøven og kombinerer det med båtførerprøvens teori, da kan man få utstedt ICC - International Certificate of Competence - som vi ofte kaller internasjonalt båtførerbevis. Men det er foreløpig en rent frivillig sak. Baatskolen POSEIDON var forøvrig den første båtskolen i Norge som ble godkjent for ICC-prøver og deretter den første som fikk godkjenning for både motor- og seil-ICC, så vi prøver etter beste evne å ligge i forkant. Mht harmonering så må også nevnes at EU-land som Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og UK har temmelig ulike strukturer og krav og rettigheter i sine båtførerbevis.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreamer Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 (redigert) Noen kommentarer: - Papirkart kommer ikke til å gå av moten i overskuelig fremtid. Opplæring i bruk av slike kart bør derfor styrkes, i alle fall ikke svekkes. Opplæring på GPS / plotter må komme i tillegg, ikke i stedet for. - Å huske hvilke staker som har spiss topp og hvilke som er butt, er ganske håpløst for lystbåtfolket. Her burde man finne et bedre system som kan indikere retningen direkte, uten å være avhengig av hukommelsen. - Det samme gjelder hurtigbåtmerkene. Hva er filosofien med å måtte tyde et tall og en refleks for å velge riktig side, i stedet for en direkte indikasjon? Man blir ikke akkurat imponert over kreativiteten som ble benyttet da disse merkene ble vedtatt. - Hvor mange småbåteiere kan forklare hva lateralsystemet er? Hvorfor bruke et så håpløst uttrykk? - Nattseilas og manøvrering bør være obligatorisk for alle. - Til Poseidons tanker om dag- og nattsertifikat. Kanskje pensum til båtførerprøven kunne deles opp i "moduler", og dermed tilpasses den enkeltes behov. Modulene kan eventuelt samordnes med fritidsskipper- og kystskippersertifikat som en påbyggingsordning? Redigert 23.September.2014 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Noen kommentarer: - Papirkart kommer ikke til å gå av moten i overskuelig fremtid. Opplæring i bruk av slike kart bør derfor styrkes, i alle fall ikke svekkes. Opplæring på GPS / plotter må komme i tillegg, ikke i stedet for. - Her er jeg enig, og grunnleggende ligger i kartet og det å skjønne kartet og dets begrensninger og muligheter samt hva navigasjon egentlig er .. Kan man det så kommer bruken gps/plotter av seg selv.. siden en da kun trenger å lære seg å bruke dingsen som ikke vanskelig, men vil variere fra dings til dings. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skjær i sjøen Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Jeg synes det burde være krav til gjennomføring av kurs. Det er mye enklere å formidle gode holdninger i kurssituasjon enn gjennom en lærebok. Litt usikker på nettkurs. For min egen del, som ikke måtte ta beviset, men ønsket det for å lære, så var arbeidet i klasserommet og det som kurslederen formidlet der viktigere for meg enn det jeg kunne lese meg til for å klare prøven. Dette vil for enkelte øke terskelen for å gjennomføre kurset og det blir selvsagt også dyrere. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Å endre / sette inn nye sjømerker ville være bra, og sikkert spart masse fritidsbåter for kostbare reparasjoner. Eg trur imidlertid at kostnaden med å merke om kysten vår ville være umulig å få nok skattepenger til. Og hvilke symbol eller indikasjoner som skulle være bedre en dagens ville blitt en nøtt å knekke. Kanskje ein del av symbola på sjøen er litt internasjonale, slik at vi lager trøbbel for skipstrafikken. Det er nok bedre å droppe hurtigkurs som ikkje setter skikkelige spor. Klarer man å huske at spissene peker opp på nordmerket og ned på sydmerket, så er man godt på vei. Lateralmerker får man parvis og burde være sjølvforklarende. Hurtigbåtmerkene er også enkle å forstå, refleksen er farget. Nummeret er ikkje for navigering men referanse til kystverket så vidt eg husker. Litt bruk av elektronisk navigasjonsutstyr bør innføres. Kart må ikkje falle ut. Ellers bør sjøveisreglene innføres ekstra timer på. Det viser alle årlige trådene om hvem som skal vike og ikkje. Mange båtfolk kjenner ikkje til at lanterner har lysvinkler som kan være hjelpemiddel. Og mange kjenner ikkje til om armen på staken peker mot ureint eller reint farvann. Eg kan ikkje sjå at nokon er tjent med å gjøre båtførerprøven lettere iallefall. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Prøven må gjøres så lett at ikke folk kvier seg for å ta den. Folk flest har en liten åpen båt som blir brukt åtte uker om sommeren til å tilbringe noen timer på sjøen i godt vær midt på dagen. Den har heller ikke noen kartplotter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 (Skal man si det samme om mopeder, de brukes bare noen timer om dagen på sommeren ? Og noen brukes kanskje bare i bygdenorge... ) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 23.September.2014 Del på Facebook Svart 23.September.2014 Tydeligvis mange forskjellige bruksmønstre på båt her. Men man kan ikke la dette styre pensumet. Uansett hva man har planlagt, så kan turen bli mer omfattende og man trenger mer kunnskap. Nå har stortinget bestemt at alle skal ha båtførerprøve, og da blir det helt feil om man uthuler dette ved en forenklet båtføreprøven. De fleste på forumet her er fullt kapable til å ta et førerkort for bil. Pensumet til båtførerprøven er relativt lite I forhold, så jeg ser ingen grunn til at ikke alle skal lære seg forskjellen på butte og spisse staker og andre nødvendigheter. Om jeg skulle komme med noen forslag, så måtte det være å trykke opp sjøveisregler, navigasjonsregler osv I en sjøvannsbestandig mappe, som skulle vært påbudt I båt på lik linje med redningsvester. Da har man et lett tilgjengelig oppslagsverk som man kan slå opp I, om man treffer på butte eller spisse staker. Noen trenger kanskje bare å sjekke en gang, mens andre flere. Etterhvert så husker alle dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.