Jump to content

Båtførerpensum er under revisjon, kom gjerne med innspill


Poseidon

Recommended Posts

Nytt RS-magasin i posten, Lederartikkelen har overskrift "Fra folk i båt til båtfolk". Lederartikkelen går langt i å antyde at Båtførerprøven kan utgjøre forskjellen. Konkluderer også med at praktisk opplæring er viktig og bør gjøres obligatorisk.

Dette er selvsagt noe de som innehar kunnskaper om risikosanslyser, og sikkerhetsfokus enig i.. Så vidt meg bekjent så er det ingen som er reelt opptatt av sikkerhet som er uenig i dette, videre er det også viktig at vesten skal være på i små åpne båter underveis..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som et apropos til noen av innspillene i denne tråden kan det passe å trekke frem denne rapporten fra Statens Havarikommisjon for Transport, som sjøfartsdirektoratet sendte ut idag: Rapport om sjøulykke - kollisjon mellom Isabella LK3827 og fritidsbåt i Kragerø 27. juli 2013

Rapporten er omfattende og grundig, den vurderer hva som ble gjort og hva som kanskje burde ha vært gjort - og hva vi har mulighet for å lære av denne tragiske ulykken.

 

Hele rapporten kan lastes ned fra den viste siden, og den er vel verdt å bruke litt tid på hvis du er opptatt av sikkerhet på sjøen.

 

Uten at jeg har noe håndfast å vise til, vil jeg tro at denne ulykken godt kan ha oppstå uavhengig av hva man må kunne for å få båtførerbeviset. Det nevnes blant annet at båtføreren hadde en promille over 0.8 og jeg har vanskelig for å tro det kan skyldes at han ikke var klar over at det er promillegrense til sjøss også. Det er nærliggende å tenke at dette ikke skyldes manglende kompetanse, men manglende vilje til å forholde seg til lover og regler.

 

Selv er jeg av den oppfatning at en som kjører båt i mørket (om natten) i 25-30 knop med promille over 0.8 sannsynligvis ikke vil påvirkes av hvilke ting man vektlegger i forbindelse med båtførerprøven. Det finnes selvfølgelig en liten mulighet for at vedkommende ville forstått farene ved den han gjorde litt bedre hvis han hadde fått mer opplæring, men som sagt mistenker jeg at hovedproblemet var at han gav faen i lover og regler og valgte å gjøre som han ville.

 

Alle vet at det er svært mange som kjører ulovlig fort på norske veier. Når jeg kjører på E18 mellom Oslo og Vestfold, hvor fartsgrensen på store deler av strekningen er 100 km/t, stiller jeg som regel cruise-controllen på 105 km/t, da vet jeg ut ifra GPS-målinger at min faktiske hastighet er mellom 99 km/t og 100 km/t, altså helt opp imot det som er lovlig. Hvorfor kommer det da hele tiden biler bakfra og kjører forbi meg? Fra Asker til Drammen tar det drøyt 10 minutter når trafikken flyter bra. I løpet av disse 10 minuttene kan det godt være 20 biler eller mer som kjører forbi meg til tross for at jeg ligger helt oppunder fartsgrensen. Er det noen som tror at disse kjører for fort fordi de ikke vet at det er forbudt å kjøre fortere enn 100 km/t? Er det noen som tror at de kjører for fort fordi de ikke har lært at høy hastighet er forbundet med høyere risiko? Er det nødvendig å øke fokuset på fartsgrenser og konsekvensene/risikoen ved høy hastighet? Jeg tror ikke det. Denne observasjonen, som helt sikkert de fleste andre her også har gjort, vil jeg forklare med at folk driter i loven og tar seg til rette. Dermed kan jeg ikke se at opplæringen kan endre på dette i noen særlig grad. Det som vil ha en effekt er økt kontroll som fører til at folk får seg en smekk når de kjører for fort. Det ser man på veistrekninger med gjennomsnittsmålinger, at folk holder seg under fartsgrensen, gjerne med god margin også. Et annet eksempel er bruk av bilbelte. Hvert år er det tusenvis av folk som blir tatt for å kjøre uten bilbelte. Er det fordi de ikke vet at det er påbudt å bruke bilbelte? Jeg tror ikke det. Jeg heller mer til den samme forklaringen at dette er et bevisst valg. Folk vet både at bilbelte er påbudt og at det reduserer den generelle risikoen ved å kjøre bil, men noen velger likevel å ikke forholde seg til det fordi de verken planlegger å kollidere eller å bli tatt i politikontroll.

 

Nå sier jeg ikke at alle ulykker skyldes at folk handler mot bedre viten. Det skjer også ulykker som er en direkte konsekvens av manglende kunnskap, men det er viktig å være klar over at dette ikke gjelder alle ulykkene. Hvis man vil få ned antall ulykker er det viktig å sørge for god opplæring og stille krav til kunnskap, men det er begrenset hvor langt man kommer med bare dette fokuset. Det viser seg dessverre at med liten kontroll, så begynner folk å ta seg til rette, først og fremst med tanke på ting som er ulovlig, men også med tanke på ting som er direkte farlig for dem selv. Mennesker er slik skrudd sammen at erfaring tillegges mye vekt når beslutninger blir tatt. Dette er åpenbart fornuftig i mange sammenhenger, men man mister et viktig aspekt som kan forhindre store ulykker, nemlig de sjeldne hendelsene som ikke har gjort seg gjeldende i erfaringen man har tilegnet seg. I det øyeblikket du drukner, er det ikke lenger mulig for deg å ta beslutninger ut ifra denne erfaringen. Man må altså overstyre det erfaringen sier og noen gjør dette ved hjelp av kunnskap og forståelse. Man vet at selv om man aldri har krasjet med bil, så kan det likevel skje og derfor spenner man på seg bilbeltet. Men andre greier ikke å forholde seg til dette. Det er derfor det er så effektivt med kontroll og straff for å ivareta sikkerhetsregler. For å sette det litt på spissen, hvis det hadde vært gjennomsnittsmåling overalt på norske veier, slik at man visste at man ville få bot om man kjørte for fort, ville folk flest aldri brutt fartsgrensen. Jeg kjenner faktisk en som nylig ble tatt i politikontroll. Innimellom brukte han beltet og innimellom gadd han ikke. Nå, etter at han ble tatt, bruker han det alltid. En negativ erfaring har gjort seg gjeldende og ført til han i hvert fall foreløpig velger å bruke bilbeltet. Det er tross alt bedre at den negative erfaringen er en bot på 1500 kroner enn at den er alvorlige skader fra en kollisjon uten bilbelte.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har noe håndfast å vise til, vil jeg tro at denne ulykken godt kan ha oppstå uavhengig av hva man må kunne for å få båtførerbeviset. Det nevnes blant annet at båtføreren hadde en promille over 0.8 og jeg har vanskelig for å tro det kan skyldes at han ikke var klar over at det er promillegrense til sjøss også. Det er nærliggende å tenke at dette ikke skyldes manglende kompetanse, men manglende vilje til å forholde seg til lover og regler.

Jeg tenker det samme. Lanternefeil, høy fart i nattemørket og uaktsomhet hos en profesjonell taxikaptein er nok heller ikke noe som løses vha obligatorisk opplæring. Dersom denne rapporten skal brukes som argument i debatten, blir det vel nærmest et argument mot obligatorisk opplæring, siden det allikevel ikke nytter.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når utgangspunktet skal være å hindre ulykker på sjøen synes jeg pensum til båtførerbeviset allerede er en total skivebom fordi det siktes laaangt over og utenfor målet. Og å tre ting som de åpenbart ikke trenger nedover hodet på folk ser jeg dessuten på som et rent offentlig overgrep (blant mange andre). Når det gjelder sikkerhet i fritidsbåter synes jeg, som allerede nevnt, ulykkesstatistikken bør være det riktige utgangspunktet.

Sitat sakset fra Sydvestens innlegg:

Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt omhandler 331 personer som omkom i
fritidsbåtulykker i perioden 2002-2011. Faktagrunnlaget for ulykkesstatistikken som
gjengis i rapporten er mangelfull. Tallene er derfor beheftet med usikkerhet. Nedenfor gis
en kort oppsummering av rapporten med relevans til ulykken som undersøkes:
- Av dødsulykker med fritidsbåter omkom 43 % i åpen motorbåt.
- Fall over bord og kantring er den ulykkestypen som skjer hyppigst (over 60 %).
Kollisjoner med andre båter eller objekter står for kun 8 %.
- Flere enn 2 av 3 omkom som følge av drukning, mens for de øvrige er
dødsårsaken annet eller ukjent. Av alle omkomne var det 61 % som ikke brukte
flyteutstyr, 16 % brukte flyteutstyr, mens det var ukjent for 23 %.
- Av de som omkom oppgis at 26 % var påvirket av alkohol, mens 29 % ikke skal
ha vært påvirket. I 45 % av tilfellene var alkoholpåvirkning ukjent. Hvilken grad
av promille som skiller en alkoholpåvirket og en edru person er ikke definert i den
rapporten.

 

 

Spørsmålet blir jo da hvordan man skal unngå at folk faller overbord, kantrer, kjører i fylla, bryter farsgrensene, lar være å bruke redningsvest (når det burde være nødvendig) ...

 

Jeg har ikke noe godt fasitsvar på dette, men ser iallfall klart at det ikke har noe å gjøre med spiss og butt stake, fyrlykter og navigering etter kart og kompass. Kanskje en gjennomgang av ulykkesårsaker på sjøen kunne være mer riktig vinkling?

 

Jeg synes selvfølgelig at det er en kjempebra tiltak at det legges opp til opplæring som kan gjøre oss til gode båtfolk, med kursbevis og det hele, så lenge det er frivillig. Derfor har jeg også tatt båtlappen. Selv om mange synes pensum er for enkelt, ga det meg en fin innføring i sjøveisreglene og ting jeg synes jeg bør ha nytte av utfra min båtbruk og mine interesser.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når utgangspunktet skal være å hindre ulykker på sjøen synes jeg pensum til båtførerbeviset allerede er en total skivebom fordi det siktes laaangt over og utenfor målet. Og å tre ting som de åpenbart ikke trenger nedover hodet på folk ser jeg dessuten på som et rent offentlig overgrep (blant mange andre). Når det gjelder sikkerhet i fritidsbåter synes jeg, som allerede nevnt, ulykkesstatistikken bør være det riktige utgangspunktet.

Ulykkesstatistikken er et godt utgangspunkt, men det er viktig å være klar over at den ikke gir noen direkte indikasjon på hvilken opplæring som er viktig for å unngå ulykker. Som du ser at vi har drøftet om du leser litt over her, er det slik at en del ulykker kan tilskrives manglende vilje til å opptre i henhold til det som anses som sikker og trygg adferd og forøvrig det som anses som lovlig adferd, til tross for at man har nok kunnskap. Verden er ikke så enkel at hvis man informerer alle om at det er forbudt å begå innbrudd, så vil det ikke lenger finnes noen innbruddstyver. Det er derfor ganske naivt å tro at de som i dag kjører i fylla gjør det bare fordi de ikke vet at det er farlig og dessuten forbudt. Det er like naivt å tro at de som lar være å bruke redningsvest gjør det fordi de ikke vet/forstår at det vil fremme deres egen sikkerhet om de bruker redningsvest.

 

I tillegg er det også slik at en stor del av de som ferdes på sjøen i dag faktisk har en del kunnskap, blant annet om vikepliktregler og navigasjon. Så når statistikken viser at bare 8% av dødsulykkene skyldes kollisjoner med andre båter eller objekter, er dette på ingen måte noe mål på hvor viktig denne kunnskapen er. Rent hypotetisk, kan man jo tenke seg at hvis folk hadde manglet denne kunnskapen, så kunne kollisjoner stått for en mye større andel av dødsulykkene. Det har flere ganger blitt nevnt her at folk flest ikke trenger å kunne navigere i mørket. Men det er samtidig opplagt at det finnes noen som trenger det. Hvis man da fjerner dette fra pensum (etter å ha slått fra seg tåpelige ideer om å innføre flere forskjellige klasser av båtførerbeviset) kan det godt tenkes at ulykker som følge av feilnavigering i mørket etter hvert vil bli mer vanlig.

 

Det er viktig å ha realistiske mål til hva folk flest kan og vil lære seg, men jeg ser ikke at man overgår slike realistiske mål i dag ved ta med f.eks. navigasjon i mørket. Samtidig er det også viktig å ha realistiske mål til hva man kan oppnå ved stille krav til obligatorisk kunnskap med tanke på å forebygge ulykker. Når vi allerede vet at det i mange år har vært fokus på sammenhengen mellom høy promille og ulykkesrisiko, og likevel ser at høy promille fortsatt er et problem, burde man tenke litt over om det har noe for seg å legge ytterligere fokus på dette, eller om man allerede har nådd frem til dem som er mottakelige for fornuft. Det er like greit å innse med en gang at uansett hva alle lærer, vil det alltid være noen som velger å se bort ifra sin lærdom. Hvis man ikke tar dette til etterretning, kan man i verste fall ende opp med båtførerkurs som primært legger vekt på alkoholbruk uten at det vil ha noe som helst for seg ettersom man i dag allerede dekker dette godt.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

............ Som du ser at vi har drøftet om du leser litt over her, er det slik at en del ulykker kan tilskrives manglende vilje til å opptre i henhold til det som anses som sikker og trygg adferd og forøvrig det som anses som lovlig adferd, til tross for at man har nok kunnskap. ...........

 

Jeg har ikke bare lest "litt over her", men bidratt stort sett "over her" med de tanker du selv markedsfører. Vi er jo enige i nesten alt. Det er ikke mangel på kunnskap om fyrlykter, staker, kart og fartsgrenser som er problemet.

 

Man kommer nok også ikke forbi at politiet må være mer til stede. Noe av det mer positive med et båtførerbevis er kanskje at du kan miste retten til å føre båt når du opptrer som en idiot og setter andre i fare. Det bør være lett å få og lett å miste.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

 

Man kommer nok også ikke forbi at politiet må være mer til stede. Noe av det mer positive med et båtførerbevis er kanskje at du kan miste retten til å føre båt når du opptrer som en idiot og setter andre i fare. Det bør være lett å få og lett å miste.

Dessverre så er nok dette sant, det er svært mange som ikke respekterer lover og regler om de vet at de ikke kan bli tatt.. De har dessverre en så lav moral, at de er nødt til å føle en reell trussel for straff for å innrette etter samfunnets lover og regler...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

SV siterer "rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt" - den burde man egentlig ha lest før man synser om sikkerhet her på forumet - det har i allefall jeg tenkt å gjøre.

 

Rapporten finnes her: http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/12474/rapport_lavopploest.pdf

 

"Utredning om obligatorisk båtførerbevis" bør man vel også ha lest før man mener så mye om obligatorisk båtførerbevis og hva som er særlig viktig til eksamen. Dessverre var jeg ikke i stand til å finne denne vha et kjapt google-søk.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...