Jump to content

Prosjekt: Vinterprosjektet 1987 Rana 530 DC


Langheim

Recommended Posts

Neste steg var å legge 2 lag med 2-komp biltema lakk

 

bilde

 

Vannlinjen ble så flyttet ned på lakken så 2 lag til med grunning under vannlinjen.

 

Så ble den nye kjøllisten skrudd på

 

bilde

 

Båten ble så snudd og arbeidet oppi båten begynte.

 

ENDA MER PUSSING!! Og sparkling..

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så først 1 lag med lakk

 

bilde

 

Så 2 strøk

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Så begynte arbeidet på toppen  :sweat:

 

Stripping og pussing

 

bilde

 

Ferdig lakkert

 

bilde

 

bilde

 

 

Så begynte arbeidet med ny fenderlist!

 

Koking av list i god gammel oljetønne

 

bilde

 

Og etter litt varme av list, ble den festet på begge fester bak på båten (Den var kappet til rett størrelse før vi begynte) Så ble den strukket helt til front å dunket inn langs sidene! Vips 5minutters arbeid!

Hadde gruet meg litt til denne jobben, men det gikk overaskende fort  :cheers_wine:

 

Her er listen og toppen montert på båten (Toppen var ikke på når vi tok på fenderlist)

 

bilde

 

bilde

 

 

Det som skal monteres nå er nye smykker, sette inn de nye vinduene og bygge nye benker inni båten! Helt nytt putesett til Rana 530 ligger klar til montering! Så nå er jeg snart klar for sesongen!

 

:cool:  

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

En liten oppdatering:

 

Nytt teppe har båten fått:

 

img_1328.jpg

 

 

Og jobben med inventaret har nå startet. De gamle vasstrukne platene blitt byttet ut med ny x-finer  :thumbsup:

 

img_1326.jpg

 

Måtte også lage et par ny plater til den nye sofaen, men dette gikk veldig lett da jeg nå har det originale putesettet til Rana'en.

 

img_1329.jpg

 

img_1336.jpg

 

 

Og vips! ny sofa på plass!  :cheers_wine:

 

img_1342.jpg

 

img_1343.jpg

 

Nå mangler bare malingen av platene så jeg får de sånn smålig vanntette  :giggle:  og i en litt mer passende farge.

 

Har også lappet igjen to stooore hull i styrekonsoll, da jeg skal ha inn diverse målere og ny styresnekke.

Pluss den også skal bli hvit

 

img_1327.jpg

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Har også lappet igjen to stooore hull i styrekonsoll, da jeg skal ha inn diverse målere og ny styresnekke.

Pluss den også skal bli hvit

 

 

 

:sailing:

 

Det som kan være lurt når man lapper igjen store hull som dette er å legge en glatt plate på utsiden og støpe fra innsiden. Da får du glatt utside i samme nivå som resten. Mindre sparkling og sliping etterpå...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Det som kan være lurt når man lapper igjen store hull som dette er å legge en glatt plate på utsiden og støpe fra innsiden. Da får du glatt utside i samme nivå som resten. Mindre sparkling og sliping etterpå...  :smiley:

 

Hehehe! fant ut dette ;) maaaaaaassee pussing!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg måtte flytte motoren da en av mine verkstedvenner måtte ha motorbukken, Så da havnet motoren på båten litt før tiden. 

 

Så mitt spørsmål er nå, har jeg montert den riktig  :confused:

 

Motoren er en 50HK mercury 4 takter. 

 

Jeg har søkt en del på forum og på nett om høyde på motoren, og blir ikke mer klok av dette.. Når jeg satt motoren slik at den henger helt nede på motorfeste så kommer kav.platen ca 2-3cm under bunnen på båten. Har fått med meg at denne skal ligge flush med bunnen, men vet ikke om det gjelder min båt da denne har kjøl?

 

Jeg tok nå utgangspunktet i hva en annen forummedlem hadde fått gjort på et verksted (Han fikk beskjed om at motoren skulle henge i alle fall 5cm over bunn)  og hevet den ca 3 fester opp og havnet her:

 

bilde

 

Er jeg helt ute og kjører her? 

 

Noe annet som bekymrer meg er at den nå henger så langt oppe fra "kant festet" til motoren.. 

 

bilde

 

Ca 4-5 cm over kanten. Er dette trygt? Er festet med 4 bolter. 

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte flytte motoren da en av mine verkstedvenner måtte ha motorbukken, Så da havnet motoren på båten litt før tiden. 

 

Så mitt spørsmål er nå, har jeg montert den riktig  :confused:

 

Motoren er en 50HK mercury 4 takter. 

 

Jeg har søkt en del på forum og på nett om høyde på motoren, og blir ikke mer klok av dette.. Når jeg satt motoren slik at den henger helt nede på motorfeste så kommer kav.platen ca 2-3cm under bunnen på båten. Har fått med meg at denne skal ligge flush med bunnen, men vet ikke om det gjelder min båt da denne har kjøl?

 

Jeg tok nå utgangspunktet i hva en annen forummedlem hadde fått gjort på et verksted (Han fikk beskjed om at motoren skulle henge i alle fall 5cm over bunn)  og hevet den ca 3 fester opp og havnet her:

 

bilde

 

Er jeg helt ute og kjører her? 

 

Noe annet som bekymrer meg er at den nå henger så langt oppe fra "kant festet" til motoren.. 

 

bilde

 

Ca 4-5 cm over kanten. Er dette trygt? Er festet med 4 bolter. 

 

mye bra arbeid her som du gjør:)

jeg hadde samme problem på motorbåten min en gang i tida, jeg skar til en ekstra plate der så den sto i klem, blir en del brytning på vei opp i plan å når den ligger å graver i vannet

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha montert motoren slik at  kavitasjonsplaten ligger flukt med bunnen og ha det som utgangspunkt. Årsaken til at man ønsker å heve den er for å minke vannmotstand som propellstammen gir, men med denne båten som har kjøl og "bare" 50 hk mener jeg det ikke er behov for å montere motoren så høyt som du har gjort nå.

Du risikerer at propellen spinner luft med denne monteringen og kjølen kan forsterke dette problemet.  

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, jeg ser jo på samtlige Rana 530 båter på finn med 50hk at motoren henger helt nedpå akterspeilet. Så da får jeg gjøre det samme.

Følte bare med den gamle motoren (25HK 4takt merc) at det var litt vannsprut, men dette kan jo også være echoloddet..

 

:sailing:  

Redigert av Langheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du kan jo legge en list på akterspeilet slik at braketten hviler på denne - så blir den i flukt med istedetfor 2-3 cm under.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

du kan jo legge en list på akterspeilet slik at braketten hviler på denne - så blir den i flukt med istedetfor 2-3 cm under.  

 

Det kan jeg jo. Men jeg blir ikke klok på om den skal ligge flush med bunnen i bakkant av båten da den har en så stor kjøl?

Link to post
Share on other sites

er jo ikke store kjølen på denne vil jeg si.   

 

Jeg ville som sagt, montert med plata i flukt, men du kan bore monteringshullene slik at du kan senke motoren på hullene i braketten om nødvendig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tid for en liten oppdatering!  :smiley:

 

Da var jeg ferdig med alt av kabling og småtteri, og det begynner å ligne en båt igjen  :sailing:

Den nye kalesjen er på plass:

 

bilde

 

Stereo og lys montert i front:

 

bilde

 

Båten bak med kalesje rullet inn i posen:

 

bilde

 

Fremme i båten:

 

bilde

 

 

bilde

 

Det som gjenstår nå er feste til flaggstangen og bunnsmøring så er vi "good to go!"  :cool:

Håper bare sommeren også kommer snart  :pray:

 

Link to post
Share on other sites

På min båt henger ikke motoren helt nedpå "ripa" baki der. Er da heller ikke nødvendig da den er skrudd fast med 4 bolter tvers gjennom akterspeilet. Dette ble utført på lokal båtpushershappe av kapable folk. Har i grunnen ikke lagt merke til åssen motoren står, men 40 hester på min samt montering og propellvalg er perfekt. (jeg har en halvplaner)

Og nå er det til og med rennende vann i byssa, så jeg er klar for en sesong uten fiskeblod på puselankene. :p

 

Nydelig båt du har!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...