Jump to content

Prosjekt: Vinterprosjektet 1987 Rana 530 DC


Langheim

Recommended Posts

Rekkene kommer fra Maritim.no. Kjøpt til vinterpris. Den svake kurven i rekka fikk vi til ved å være bestemt... :D
Består av to endestykker og et midtstykke, og så trer man røret imellom og skrur fast den siste enden heeelt til slutt.

 

Ikke la deg skremme av glassfiber og epoxy-arbeid! Enklere enn du kan forestille deg!!! :D

 

 

Skal jeg gjøre noe omatt, skal jeg bruke stitch-and-glue! Metoden er barnslig enkel. Du kapper til platene til de passer der de skal være og du har formen du ønsker. Så legger du en fuge av epoxy og bomullskapp eller mikroglassballonger, i alle skjøter. Når dette er herdet, sliper du lett og legger på duk. Dette gjøres ved at du FØRST kapper til duken slik at den passer til området der den skal brukes. Når dette er gjort, kan du blande epoxy og smøre på platene. Så dytter du duken på plass; den vil sitte greit på plass mot den fuktige platen. Så er det å mette duken med epoxy til duken blir gjennomsiktig. Jeg bruker en god pensel (ikke kjøp noe billigdritt som røyter verre en bikkja om våren; du kan rengjøre i aceton og bruke penselen leeeeeenge), og så drar jeg av det overflødige med en vindusnal. Det blir ikke bedre av masse epoxy; blir bare gris av det.

 

Alt dette kan du lese mer om på forumet til bateau.com. Der ser du MASSE byggetråder der folk viser åssen de bygger 28" trawlere av kryssfinér, epoxy og glassfiber.

 

Lærer du deg glassfiberarbeid, har du lært noe veldig viktig for oss DIY'ers. Da er det plutselig ingen begrensninger lengre!

 

Det skal også sies at benkene som jeg bygget for noen år siden, er like fine den dag i dag. De er malt med oljemaling, 3 strøk. De er også montert slik at det ikke kan stå vann mot de noen steder (all hail the sicaflex!) og så befinner de seg inni båten der det er tørt og fint (stort sett).

 

Men med glassfiber kan du få sexy, runde kurver på tingene. Kryssfinér-benker VIL bli kantete...

 

Advarsel: lærer du deg glassfiberarbeid, kan du få ville ideer om å bygge drømmebåten. Som f.eks. en 24 fots minitrawler som bare trenger en 9.9-hester bakpå hekken... ajajaj...

MT24_CR_7.JPG

 

http://www.bateau.com/studyplans/MT24_study.htm?prod=MT24

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

hehehe Takk for tips igjen Vidar! Kan godt være jeg prøver meg på litt Stich and Glue, har sett et par videoer på youtuben, så dette ser ut som en morsom ting å prøve :smash: Så kan godt være det blir runde hjørner en metallskinner på benkene. Sikkert rimeligere også :cheers_wine:

 

Har nå funnet ut at bunnen må tas først! så nå skal båten vendes på hode :sweat: Da kan jeg skrape ned gammelt bunnstoff (i en MYE bedre arbeidsstilling) å fikse litt skraper og hakk i skrog. Så da ble overdelen skrudd av :smiley: Blir også mye lettere å male inni når denne er borte.

 

img_0956.jpg

 

 

Lite spørsmål..

 

Disse skrapene i gelcoat'en kan fikses med gelcoatsparkel i båtens farge? (Har gjort et søk i forumet og kommet frem til at fargekoden må være: rana 530 dc (1986-1995): 8012?) noen som kan bekrefte mitt fargefunn? og hvor mye bør jeg pusse rundt skrapene for best mulig heft?

 

img_0957.jpg

 

Har også tenkt å bytte ut kjøljernet, prøvd å søke litt på bytting av dette og kommet frem til noe som heter KeelGuard.. Er dette å anbefale istedenfor standard syrefast jern?

Link to post
Share on other sites

Update of the day :)

 

Toppen er fjernet!

 

bilde

 

Og vips var båten på hode! (Tja, vips den var tung!!)

 

bilde

 

Og nå har skrapesyken inntatt lokalet :/

 

bilde

 

Så et nytt spørsmål.. Hvor langt inn må jeg skrape? Er inne på no grått nå som mok er grunninga..

Redigert av Langheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok. etter litt søking så fant jeg vel egentlig svaret på om alt må bort :blush: Jeg prøvde meg med pussemaskin med 80 papir i går. Fant fort ut at det nok må skrapes først, for det klumpet seg bra på papiret hvis ikke.. :thumbsdown:

 

Så to nye spørsmål! vil det funke bedre med pussepappir beregnet på maling/lakk? tenker da på feks: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipepapir/Sliperondell-20906/ Eller trenger jeg ikke tenke på innkjøp av dette?

 

Og går det an å pusse ned helt til gelcoate for så våtslipe gelcoate etterpå og få det like fint som resten av båten? Har jo båten på henger, så bunnstoff er jo i prinsippet ikke nødvendig :confused:

Link to post
Share on other sites

bygge opp nytt inventar med mulighet for sengeplass fremme og portapotti i front. Har en plan om å bygge den lik nyere modell 530DC. Hva er de beste byggematerialene? Kryssfiner?

 

 

Selv ville jeg valgt en variant av "stich & glue" utelukkende i glassfiber. Kjøp deg en baderomsplate i høyglans, støp plater på denne. Lim sammen platedeler, støp, litt pussing og flikking, så har du innredning med proff finish. Selv bruker jeg to lag 600 grams matte for å støpe plate, men når jeg skal begynne på min egen innredning har jeg ambisjoner om å lage sandwichplater med kun et lag 300 grams rovingduk på hver side for å spare vekt, men da snakker vi om litt andre volum på innredning, slik at besparelsen fort kan bli et par hundre kilo eller mer.

Link to post
Share on other sites

planen var først å fjene (flere lag) av gammelt bunnstoff, så smøre den opp på ny med det som kreves når en båt skal bunnsmøres. Men så lurte jeg på om det var mulig å fjerne alt helt inn til gelcoat for så å vannslipe gelcote opp til samme blankhet som resten av båten, og da ikke bunnsmøre siden båten står på henger og ikke ligger ved brygge.. Som sagt alt dette er nytt for meg :worry: Jeg har sett flere Rana båter på finn uten bunnsmøring :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tid for en liten oppdatering :)

 

Vi begynte ved godt skrapemot og fikk tatt en liten stripe etter et par timer...

 

bilde

 

Da dette gikk aaaaaltfor seint, gikk jeg til innkjøp av bunnstofffjerner! Påføres først en gang, vent 2 timer så påføres et nytt lag som igjen skulle stå 24 timer

 

bilde

 

Etter disse 24 timer, ble den høytrykkspylt. Dette gjør jeg aaaaldri igjen!! Fysj for et søl! Ikke nok med at det var kraftig vind den kvelden og alt rundt meg var rødt! Og jeg følte spylingen ingen ende skulle ta..

Men den tok nå det værste laget med bunnstoff (dette middelet skulle ikke ta primer)

 

bilde

 

Så etter litt lettere skraping..

 

bilde

 

Og en hel del pussing!

 

bilde

 

Så ble det nå resultater av dette også :)

 

Nå ska hull og skader fikses, og ny primer og bunnstoff legges. Legger 1komp primer på, da jeg ikke vet om nåværende primer er 1 eller 2komp.

Redigert av Langheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål.. Jeg skal bytte ut Stevjern/kjøljern. og kan få tak i orginalt jern som går over hele båten 4,84m. men dette kan ikke leveres før etter nyttår en gang. Så spørsmålet mitt er: er det nødvendig med stevjern over hele kjølen eller holder det med feks: http://www.maritim.no/stevnjern-syrfast-2500mm som er 2.5m?

Link to post
Share on other sites

Og til trådstarter, ser ut til at dette blir en flott båt! Når det gjelder småskader i gelcoat så har jeg brukt en sånn Dremer-kopi ifra Clas Ohlson. Satte på en slags fres med myk tupp som ikke var for aggressiv. Dro denne bare pent over og rundt skadested. Vasket så over med aceton før jeg sparklet. Sitter dere enda;-)

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Torsen67 :smiley:

 

Jeg har nå kommet til et holdepunkt. Bør jeg slipe bort resten av gammel primer, eller bør jeg bare la denne være :confused: :

 

bilde

 

Jeg var å skulle kjøpe nytt bunnstoff og primer hos BestMarin og selger annbefalte meg en 1-komp primer fra seaJet da jeg ikke var sikker på hva komp på orginal primer var. Så et selvpolerende bunnstoff som uten at jeg husker nok også er 1-komp da jeg ikke husker å ha fått med noe herder..

så om alt dette er 1-komp så er det vel ikke noe problem med restene. :confused: Eller burde jeg heller satse på 2-komp på alt?

 

 

Jeg har også et sparkelspørsmål. Forrige eier var så flink å feste batteriet i båten :giggle: problemet var bare at skruene ble skrudd gjennom skroget :headbang: så jeg tettet disse med gjennomgående bolter og en haug med sika slik at båten kunne brukes i sommer. Det har holdt fint men nå skal dette fikses. Spørsmålet mitt er da: Bør jeg slipe dette ned til glassfiber X cm rondt hullene for så å bygge opp med duk ++ eller er det bra nok med fibersparkel? tenker da dette skal også dekkes av mange lag primer + bunnstoff

 

bilde

 

Og en siste sparkelsak :pray:

 

Ser det er gjort en noe hurtig reprasjon helt bak på båten som jeg ikke syns ser noe serlig bra ut.. (Nå er ikke jeg noe ekspert) Bør jeg bare la denne være som den er å sparkle litt for å jevne denne. Eller burde jeg fjerne alt rep. å bygge opp på nytt? Den går ca 1cm ned bak også.

 

bilde

 

Takker for alle svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er best å bruke 2-komp grunning til bunnstoffet.

 

Og mener å ha lest i tråden din at du skal ha båten for det meste på henger når den ikke er i bruk? Da er det best med et hardt bunnstoff, ikke selvpolerende. Selvpolerende bunnstoff vil smitte av når du drar båten på hengeren, på klær og det meste som kommer i kontakt med bunnstoffet.

 

2 strøk med 2-komp grunning, og minst 2 strøk med hardt bunnstoff.....

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Du kan uten problemer bruke 2-komp primer utenpå 1-komp primer, om det var det du siktet til.

 

Vet ikke om du har brosjyren til Jotun som omhandler de aller fleste spørsmål og veiledninger om bunnstoff, plastpest og mye mer. Lastes ned her.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei Robop!

 

Ja, fikk kjøpt orginal 2stegs stige hos PW plastservice ? han hadde også mye annet utstyr blant annet stevjern til rana. Han fikk ikke inn stevjern til 530 før etter nyttår da, så lurer litt på om jeg skal vente på det kommer inn. Fikk også kjøpt meg den orginale batteriboksen som skulle være bak.

 

Arbeidet på min er nå litt sporadisk, da jeg vegrer meg litt på å begynne med sparkling og bunnsmøring. Leser det jeg kommer over for tiden slik at jeg får gjort alt riktig ?

Eller så har jeg nå fått opp et partytelt over båten innendørs slik at jeg nå har en god "lakkboks" for videre arbeid ?

 

Du må få ut noen bilder av rana'en din rebop!

Redigert av Langheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå kommet til et holdepunkt. Bør jeg slipe bort resten av gammel primer, eller bør jeg bare la denne være :confused: :

 

Jeg var å skulle kjøpe nytt bunnstoff og primer hos BestMarin og selger annbefalte meg en 1-komp primer fra seaJet da jeg ikke var sikker på hva komp på orginal primer var. Så et selvpolerende bunnstoff som uten at jeg husker nok også er 1-komp da jeg ikke husker å ha fått med noe herder..

så om alt dette er 1-komp så er det vel ikke noe problem med restene. :confused: Eller burde jeg heller satse på 2-komp på alt?

 

 

Jeg har også et sparkelspørsmål. Forrige eier var så flink å feste batteriet i båten :giggle: problemet var bare at skruene ble skrudd gjennom skroget :headbang: så jeg tettet disse med gjennomgående bolter og en haug med sika slik at båten kunne brukes i sommer. Det har holdt fint men nå skal dette fikses. Spørsmålet mitt er da: Bør jeg slipe dette ned til glassfiber X cm rondt hullene for så å bygge opp med duk ++ eller er det bra nok med fibersparkel? tenker da dette skal også dekkes av mange lag primer + bunnstoff

Hvis jeg hadde vært usikker på om primeren er 1 eller 2 komponent hadde jeg fjernet alt for å kunne bruke 2 komponent primer.

 

Hullene dine vil jeg på det sterkeste anbefale å bruke duk på. Slip godt ned minimum 10cm rundt hullene (mangeanbefaler mer, men aldri hatt problemer selv med hard kjøring med småbåt med tynt laminat.)

 

 

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heisan, har vist blitt litt lite oppdateringer her. Mye jobb på båten, så har ikke vært her inne så mye.

 

Her har dere min oppdatering så langt:

 

 

Jeg ende opp med å slipe ned hele grunninga på båten da dette viste seg å være 1-komp!

 

Mer pussing!

 

bilde

 

 

Ferdig pusset

 

bilde

 

bilde

 

Ferdig sparklet nå klar for vasking så grunning

 

bilde

 

Ferdig med første laget med grunning

 

bilde

 

Etter 2 lag med grunning, ble vannlinjen satt

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...