Jump to content

Hvordan vil forbudet mot septiktømming til sjø håndheves i Sverige


Lars H.

Recommended Posts

... En annen sak. I store gjestehavner bør en vel rigge et system med en båt/lekter greie som kan putre rundt og tømme båter mens de ligger på plassen sin? Kanskje mot en liten betaling siden det er "mobil suging" og en slipper å gå til avsuging med båten (jada, morsomme ord dette).. :-)

Et lokalt avsutt?:-o eller det store svenskesuget! :-S

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hej

Här finns gängdimensioner och mycket mera.http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Teknik/TEK-halltankmaj2014.pdf

 

Hälsningar Ove

Ser de skriver følgende i dokumentet: "Hålltankar rymmer vanligen 40-100 liter, men bör aldrig fyllas till mer än 3⁄4. En person ger upphov till allt mellan 2 och 5 liter toalettavfall (sk svartvatten) per dygn."

 

Vil det si at de mener en familie på 4 ikke fyller septiktanken med mer enn 20 liter i døgnet og således burde greie seg i 4-5 dager om de har en tank på 100 liter de utnytter hhv 75 eller 100%?

 

I så fall rimelig konsentrert septik .

Realitycheck??

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vår tank er på 45 - 50 liter, og med to voksne i båten, holder dette for 4 døgn. Vi har TMC elektrisk dass med kvern.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det med lange slanger til tank, kan jo bety noe for vannforbruket. Hos oss er det neppe over 2 meter, med fall mot tanken. Så for oss er det greit å ligge fra torsdag til mandag.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok litt overforsiktig Lars. Innrømmer det.

Bruker mye vann og sanitærveske.

 

Hater septikkproblemer og lukt som pesten.

-Og ett av de bildene som virkelig har brent seg fast på netthinnen min er det bildet du har postet endel ganger av slange full av urinsten... [emoji43]

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tømme slangen for hver gang man er på toalettet? Har et par meter med slange, i tillegg sitter innløpeet på toppen av tanken som er festet til skutesiden altså en del høyere enn toalettet. Fire- fem pumt ekstra er nok, Jokerventilen holder tett. Når turen er over pumpes det nok til at sangen tømmes for dritt. Luktproblemer har jeg bare hatt når lutinga har blitt tett. Vetus sanitærslange.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tømme slangen for hver gang man er på toalettet?.

Skylle.

Fordi jeg har vært ombord i altfor mange båter der jeg får brekningsfornemmelser bare man går under dekk.

Urinsten er en annen konsekvens på sikt, så tett slange og jobben som følger. Som regel går det tett når det passer minst og slangen er full av drit når den må dras av stussen.

Nesten så jeg brekker meg bare ved tanken, Hehe ;-)

 

Folk får gjøre som de vil i sin båt.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, det blir mye dritt av kloakk :lol:

 

Tank er naturligvis forbeholdt størrelse på båt. På den Princess 65 jeg hadde hadde vi 1000 liters tank. Det å slippe det ut i havgapet er nok noe jeg kommer til å fortsette med sågar med ny båt og naturligvis forventer jeg ikke at folk svømmer på forumet. :giggle: kloakken er kun næring. Prøve selv å tisse i hagen, gresset gror :lol:

 

Win win :yesnod:

 

Bor en i campingvogn ser jeg at kloakk kan by på¨problemer dersom drensrør ikke er lagt ut :lol:

 

300 m fra land fra m3/ 24/7 med dritt ser jeg om helt greit noe snekke folket og båtfolket klarer helt utmerket utenfor 300 m beltet , dersom en skal tømme mer enn 100 l gammel morro ? :wink:

 

Vi skal også være klar over. Det har blitt mer fisk i fjorden proporsjonalt med mer "gammel morro" Hvorfor kommer fisken inn i indre Oslo fjord ?

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Vekker denne til live igjen.
 

Jeg har i utgangspunktet tenkt meg innom Strømstad en tur i sommer, men rekker ikke bygge om til landtømming.

 

Hvordan er det med håndhevingen av dette i dag? Bot om man ikke har tømmemulighet eller bare om man tømmer i havet? Og hvordan er det om man faktisk skulle bli tatt for noe? Størrelse på bot o.l.? Skjer det noe mer enn bare en bot?

Link to post
Share on other sites

I dag har vi vært ute med båten på svenskekysten i en måned, og har kun sett at det er blitt tømt septik til land to ganger. På Käringön er det fint å legge til for tømming, men når ingen bruker opplegget, kan det jo brukes til noe annet.

 

bilde

 

 

Lars H.

pt. Gullholen Sverige

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan man ikke bare dumpe sepik slik, da :giggle: ?:

 

bilde

 

Den der ligner ikke så lite på drittelva en fyr la etter seg på blankt hav når han krysset Kosterfjorden sist jeg var der. 

 

Og vi krysset kjølvannet deres. Ikke noe lækkert og var et øyeblikk glad vi ikke lengre har båt med saltvannskran eller at ingen satt på do og skulle skylle når vi krysset drittelva.

 

Antar at det var såpass synlig siden det var en speilblank Kosterfjord. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da tar jeg meg nok en tur over grensen. Så får vi prøve å ikke fylle septiktanken helt før vi skal tilbake igjen.

 

Uten tømmestuss, hvor i norsk farvann tror du at du lovlig kan tømme?

 

Det er ikke så mange plassene du kan tømme tanken lovlig i sjøen på Norskesiden.

 

Om noe område jeg tipper blir overvåket i sommer så er det vel langs svenskegrensa, fordi mange tror de kan tømme lovlig i norsk farvann, noe de som oftest ikke kan. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...