Jump to content

Hvordan vil forbudet mot septiktømming til sjø håndheves i Sverige


Lars H.

Recommended Posts

 

Kan du være brydd med å komme opp med de faktiske tallene som en del av din realitetsorientering? Og så kan vi jo sammenligne dine tall med hva andre kilder bruker? Redningsselskapet anslår at rundt 80% befinner seg rundt Oslofjorden og at antallet totalt i landet anses å være 600'/800'.

her er noen tall fra 2012

Antal bruksdager Oslo, Akershus og Buskerud 1 484 000 + 1 387 636 + 655 273 = 3 526 909

Tar en med Østfold ,Vestfold og Telemark blir det 2 mil til på bruksdager

Antal bruksdager Norge 15 000 000

Båter med toalett. Oslo 30 % , Akershus 30 %, Buskerud 50 % Østfold 33 % , Vestfold 29 % , Telemark 50 %

Antall båter Norge 752 000, Region Øst 275 000 = Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark,

noe sprik opp til redningsselskapet sin %.

http://www.knbf.no/docs/faktafolder_region.pdf

http://www.knbf.no/docs/baatlivsundersokelsen_2012_knbf.pdf

Mener å ha lest et en fikk bot i Kosterparken for å tømme septiktanken der, så det blir vel på det nivået.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Blir nok noen turer til sverige neste sommer også. Og da blir det sniktømming av septik. Synes det blir for mye styr for ingen ting å bygge om til vakumtømming. Skiftet ut hele septiksystemet i fjor helt fra selve toalettet til skroggjennomføring for septik,inkl tank,slanger,ventiler pumper etc..Ikke så veldig lysten på å begynne å kline med dette igjen:-) Desuten er det kjedelig å bruke godværsdagene til å finne plasser å tømme.. Synes også at dette forbudet er tullete og til ingen nytte så lenge man tømmer et stykke fra land.

Link to post
Share on other sites

Siste jeg var på koster så tømte nabobåten sin septiktank i gjestehavnen, og hans definisjon var nok at dette var et stykke fra land.. Selv er jeg uenig i dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

På tide med litt realitetsorientering.

Langt de fleste båter som blir benyttet på en fin sommerdag i indre Oslofjord har ikke toalett installert.

Og følgelig heller ikke noen svartvannstank.

Og de fleste som har det benytter den ikke.

En fin sommerdag.

I indre Oslofjord.

Og ingenting er som å trå seg oppi noe herlig mannskit på land i en fin uthavn. Mange som geriljadriter.

 

Med noenlunde normal fordøyelse så må det ut til slutt.

Link to post
Share on other sites

Og ingenting er som å trå seg oppi noe herlig mannskit på land i en fin uthavn. Mange som geriljadriter.

 

 

Sant dette.. Er dessverre mange som mener uthavnen er langt nok fra land, og det er de selvsagt i sin fulle rett til å mene.. Det er ingen grunn til at disse skal respektere loven mer enn de som velger å ignore loven om svømmeforbud i Sverige .. De er begge i samme båt, de driter i lover

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ingen grunn til at disse skal respektere loven mer enn de som velger å dzignore loven om svømmeforbud i Sverige .

Vel har svenskene mye rart for seg, men svømmeforbud for nordmenn i Sverige er vel foreløpig bare et forslag da? ;-)

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hehe, ble litt feil der ja. :lol: men det driter en vel i enkelt og greit

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vil faktisk hevde at et klart flertall av båtene i området her har toalett installert ombord! Jeg vil også hevde at de det store flertallet driter på toalettene de har ombord og ikke i land.

 

Det er lett å se seg blind på egen situasjon. Her på båtplassen antar jeg at flertallet har toalett og septik. Ankrer man opp i Sandspollen er det lett å tenke at de fleste har seilbåt, men ihht "rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt" er det åpne motorbåter som er aller mest brukt her i landet (og seilbåtfolket er en for meg overraskende marginal gruppe). Om dette også gjelder indre Oslofjord aner jeg ingenting om. Men åpne motorbåter har ikke fastmontert toalett med septik ombord.

Link to post
Share on other sites

... men, denne tråden digregerer. Jeg lurer fortsatt på ...

 

  • vil det være lov å ferdes i Sverige med fastmontert toalett uten septik eller uten dekksgjennomføring? Evt, går det bra om man har porta-potti ombord? Må man i såfall kunne sannsynliggjøre at det er denne som blir brukt?

  • for lenge siden hørte jeg rykter om at tappekran for tømming til sjø måtte være avstengt i Sverige, f.eks. med strips eller hengelås. Stemmer dette?

  • For oss som har tømming vha gravitasjon og under vannlinjen, det er vel i praksis umulig å bli tatt på fersk gjerning så lenge ingenting flyter opp?

Jeg antar forbudet avhenger helt av at båtfolk flest respekterer det.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Men åpne motorbåter har ikke fastmontert toalett med septik ombord.

Nei, kanskje ikke. Forskjellen her er at motorbåter stort sett fortøyer mot land, og kan bruke fasiliteter i land. Ser en i Sandspollen som ble nevnt, ligger det her gamle seilbåter tett i tett på svai hver helg sommeren i gjennom. Ikke rart at veterinærmyndighetene etter hvert må sette opp skilt som fraråder folk å bade.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er lett å se seg blind på egen situasjon. Her på båtplassen antar jeg at flertallet har toalett og septik. Ankrer man opp i Sandspollen er det lett å tenke at de fleste har seilbåt, men ihht "rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt" er det åpne motorbåter som er aller mest brukt her i landet (og seilbåtfolket er en for meg overraskende marginal gruppe). Om dette også gjelder indre Oslofjord aner jeg ingenting om. Men åpne motorbåter har ikke fastmontert toalett med septik ombord.

 

Når jeg skriver "området her" så mener jeg akkurat hva jeg skriver, nemlig "området her". Helt konkret er dette da Asker og Bærum som ligger i Indre Oslofjord og har en meget stor andel av båtene i området. Også i dette området til tross for sin store tetthet av båter er tømming av septik i sjøen for musepiss å regne, og et pålegg om installering av tanker ombord i alle båter og bruk av tømme-stasjoner er det over hodet ikke kapasitet til, vil ta lang tid å få bygget ut og til en stor kostnad uten at man vil få noen ønsket effekt i form av en renere fjord. De som måtte mene noe annet må gjerne komme opp med tall og fakta som motbeviser hva jeg hevder!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Jeg antar forbudet avhenger helt av at båtfolk flest respekterer det.

 

Dette er en forutsetning for alle lover og regler i samfunnet.. De lovlydige respekterer lover regler, de kriminelle gjør ikke det ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt at spørsmålene mine blir besvart.

 

"Äldre båtar kan slippa tömma båtens toalett i land. De måste då vara k-märkta."

 

Men hva betyr dette i praksis for oss nordmenn på gjestevisitt i Sverige?

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt at spørsmålene mine blir besvart.

 

"Äldre båtar kan slippa tömma båtens toalett i land. De måste då vara k-märkta."

 

Men hva betyr dette i praksis for oss nordmenn på gjestevisitt i Sverige?

Du må lese i linken du fikk

 

Alla fritidsbåtar berörs av förbudet mot att släppa ut toalettavfall. Förbudet gäller oavsett till exempel ålder och storlek på båten eller från vilket land båten kommer med undantag för fritidsbåtar som är K-märkta av Statens Maritima museer och byggda före 1965. Dessa båtar får släppa ut toalettavfall, dock minst en halv nautisk mil från närmaste land.

 

Kan det skrives klarere.

 

P S: Men det er lys i Tunnelen, Tilbake til Nattpotte er OK, så hiv ut Toalettet.

 

Vad menas med toalettavfall?

Toalettavfall omfattar allt utsläpp av avloppsvatten och annat avfall från varje toalett eller urinoar. Omfattar även porta potti, som räknas som fast båttoalett.

Tömning av toalettavfall från hink, potta eller liknande omfattas däremot inte av definitionen av toalettavfall.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

....

 

"Äldre båtar kan slippa tömma båtens toalett i land. De måste då vara k-märkta."

 

Men hva betyr dette i praksis for oss nordmenn på gjestevisitt i Sverige?

 

"K-märkta" er spesielle "kultur-båter". Dvs gamle båter som ikke skal endres.

 

I praksis så betyr det at det ikke er lov å tømme septik i sjøen fra faste instalasjoner.

Har du ikke skrogjennomføring så er jo saken grei.

Har du mulighet til å tømme i sjøen så antar jeg at denne muligheten må være låst eller at du på annen måte sansynligjør at du ikke tømmer i vannet.

Hvorvidt porta-potti er fast eller ikke er for meg et åpent spørsmål.

 

Det er en del uklarheter rundt håndhevingen og jeg har lest at mynfighetene ikke vil prioritere kontroll av enkeltbåter.

Tror at dette innføres nå men at effekten blir "drit-dårlig" i starten.

Link to post
Share on other sites

Du må lese i linken du fikk

Jeg ser ingenting der re emnet "hvordan vil forbudet håndheves" - men ettersom det ikke står noe der kan man vel tolke det dithen at det ikke vil bli noen effektiv offentlig håndhevelse av forbudet, at norske verneverdige kulturbåter ikke berøres av unntaket, at det er greit å bruke båt med "gal" toalettinstallasjon så lenge toalettinstallasjonen ikke brukes eller man venter med å tømme tanken til man er utenfor svensk farvann. Dersom loven blir allminnelig akseptert og respektert, så kan man oppnå en viss "peer pressure", at folk som har en fungerende toalettordning som ikke kan benyttes lovlig blir uglesett, samt at båter som ankommer havn uten å besøke sugestasjonen også blir uglesett.

 

Ellers er https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Om-miljopaverkan-och-undersokningar-som-ligger-till-grund-for-forbudet/?id=12685 interessant å lese.

  • Man har ikke gjort noen vurdering av miljøkostnadene ifbm lovlig tømming av septik
  • Sverige har forpliktet seg til å redusere fosforutslipp til Østersjøen med 290 tonn, derav behovet for en strengere regulering enn i dag. Pr 2012 slippes det ut mindre enn 3.7 tonn fosfor fra den svenske fritidsbåtflåten.
  • 12.3% av den svenske fritidsflåten hadde toalett ombord pr 2012. Av disse var det 54% som trengte oppgraderinger for å kunne brukes lovlig.
Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det forventes vel at svenske lover og regler følges av oss

på samme måte som at vi forventer at utenlandske borgere som kommer til Norge skal følge våre lover og regler :smiley:

 

Spørmålet blir egentlig hva svenske myndigheter gjør med båter som kommer over grensa og som har mulighet for å tømme septiktanken i havet. Skal de nekte oss adgang til Kongeriket Sverige?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingenting der re emnet "hvordan vil forbudet håndheves" - men ettersom det ikke står noe der kan man vel tolke det dithen at det ikke vil bli noen effektiv offentlig håndhevelse av forbudet, at norske verneverdige kulturbåter ikke berøres av unntaket, at det er greit å bruke båt med "gal" toalettinstallasjon så lenge toalettinstallasjonen ikke brukes eller man venter med å tømme tanken til man er utenfor svensk farvann. .

 

Ellers er https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/Om-miljopaverkan-och-undersokningar-som-ligger-till-grund-for-forbudet/?id=12685 interessant å lese.

Vad kan hända om jag bryter mot förbudet?

Påföljden för utsläpp från fartyg regleras idag i 10 kap. 1 § lag om åtgärder mot förorening från fartyg (1980:424) (LÅFF). Enligt detta lagrum kan den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot förbudet att släppa ut avfall dömas till böter eller fängelse i högst två år. Detta lagrum kommer också att omfatta utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar.

Hur många fritidsbåtar finns det i Sverige som är större än 400 brutto?

Idag finns endast två svenska fartyg för fritidsändamål som är större än 400 ton brutto och dessa används inte för sjöfart idag. Det innebär i praktiken att alla svenska fritidsbåtar tillämpar 11 a kap i TSFS 2012:13.

Denna författning träder i kraft den 1 april 2015.

46 tømmestasjoner Strømstad / Gøteborg den 28 maj 2014, 12:30

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det forventes vel at svenske lover og regler følges av oss

på samme måte som at vi forventer at utenlandske borgere som kommer til Norge skal følge våre lover og regler :smiley:

Hvilket - så langt jeg kan se - betyr at man forventes å gjøre sitt fornødne på land dersom man ikke har septiktank eller dekksgjennomføring. Eventuelt holde på avfallet til man har forlatt Sverige dersom man har septiktank men ikke dekksgjennomføring.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående fosfor, det utvinnes i dag fra gruver, er å anse som en ikke-fornybar ressurs, og dagens matvareproduksjon er veldig avhengig av fosfortilgangen (kunstgjødsel).

 

Altså, tradisjonelt har man hatt et naturlig fosforkretsløp:

 

mat -> toalettavfall -> gjødsel -> mat

 

I dag er det:

 

gruver -> kunstgjødsel -> mat -> toalettavfall -> problem.

 

Etter at vannklosettet ble allminnelig har det vært naturlig å føre toalettavfallet ufiltrert til sjø (evt via elver og innsjøer), og dermed er det ikke annet å vente enn at man får problemer med for mye fosfor i sjøen - men avrenning av kunstgjødsel fra landbruket er jo også et kjempeproblem. Hvordan fungerer dagens renseordninger mtp ekstrahering av fosfor?

 

For en bærekraftig utvikling må det være balanse i hvor mye fosfor vi tilfører havene og hvor mye vi tar ut (f.eks. i form av at vi spiser fosforholdig sjømat).

 

Men, strengt tatt en avsporing fra tema. At man i teorien risikerer en streng straff for en forbrytelse er ikke særlig avskrekkende når sjansen for å bli tatt på fersk gjerning er omtrent ikke-eksisterende. Eneste mulighet for effektiv "håndheving" av loven (slik jeg ser det) er "peer pressure", at man blir "uglesett" dersom man ikke orden på toalettsystemene sine, og ikke benytter mulighetene til å bruke sug, tømme porta-potti i WC eller hyppige toalettpauser på land. (ja, porta-potti er også "rammet" av forbudet - eneste mulighet til å lovlig tømme ut i sjø er dersom man bare har et simpelt bøttetoalett eller potte).

Link to post
Share on other sites

Det forventes vel at svenske lover og regler følges av oss

på samme måte som at vi forventer at utenlandske borgere som kommer til Norge skal følge våre lover og regler :smiley:

 

Det er greit nok, men spørmålet her er hvordan de har tenkt å håndheve den det nye forbudet.

 

Jeg regner med at vi fortsatt kan reise til Sverige med båten, selv om båten fremdeles kan tømme septikken rett i sjøen og at den ikke har mulighet for å suge septikken opp ved en tømmestasjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...