Jump to content

Hvordan vil forbudet mot septiktømming til sjø håndheves i Sverige


Lars H.

Recommended Posts

Uten tømmestuss, hvor i norsk farvann tror du at du lovlig kan tømme?

 

Det er ikke så mange plassene du kan tømme tanken lovlig i sjøen på Norskesiden.

 

 

Vi vet ikke, Pinkvin, hvor vi ikke kan tømme her i Norge - annet enn å forholde oss til reglene for avstand fra land. Samme spørsmål som jeg stilte i den siste vannscooter tråden: hvor er disse nasjonalparkene nedover norskekysten? Hvor kan vi kjøre vannscooter?

 

 

Overført til septik: Hvem av oss er klar over disse reglene ift septik utslipp?

 

Med bilkjøring er ting greit. Med båt må man jo være spesielt interessert for å kunne få et forhold til (få med seg) hvilke regler som gjelder, eller? 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Vi vet ikke, Pinkvin, hvor vi ikke kan tømme her i Norge - annet enn å forholde oss til reglene for avstand fra land. Samme spørsmål som jeg stilte i den siste vannscooter tråden: hvor er disse nasjonalparkene nedover norskekysten? Hvor kan vi kjøre vannscooter?

 

 

Overført til septik: Hvem av oss er klar over disse reglene ift septik utslipp?

 

Med bilkjøring er ting greit. Med båt må man jo være spesielt interessert for å kunne få et forhold til (få med seg) hvilke regler som gjelder, eller?

 

Det enkle svaret er at du i dag ikke kan tømme fra ca Nesoddlandet i indre oslofjor til svenskegrensa om du skal til Sverige. Dvs du kan holde Hurumsia og tømme der før Tjøme, da er det slutt. Og fra neste år blir det vanskelig før Grimstad, dvs fra færder og hele veien om du skal til Sørlandet.

Link to post
Share on other sites

Svenskene flyr med helikopter langs "E6'en" og sjekker.  Men jeg har ikke peiling på om de ønsker å ta noen eller bare forsøker å finne ut hvor stort problemet med brudd på reglene er.  Ikke tro at dette ikke blir tatt alvorlig i Sverige selv om det er fremmed for oss.

Link to post
Share on other sites

Da blir trolig neste nordover Havstensund. I forrigårs var det tre båter som køet foran tømmestasjonen, mens den fjerde knotet for å få det til. For oss som ligger i uthavn for å kjøre aggregat, gidder ikke det. På Koster er det en manuell stasjon (håndpumpe), samme i Kebalviken, automatisk i Strömstad. Jeg trodde at alle stasjoner i Sverige skulle være gratis å benytte. Dette gjelder i hvert fall Hönö-Klova og Koster/Strömstad.

Link to post
Share on other sites

Det enkle svaret er at du i dag ikke kan tømme fra ca Nesoddlandet i indre oslofjor til svenskegrensa om du skal til Sverige. Dvs du kan holde Hurumsia og tømme der før Tjøme, da er det slutt. Og fra neste år blir det vanskelig før Grimstad, dvs fra færder og hele veien om du skal til Sørlandet.

Da må du opplyse meg/oss. Jeg trodde det fortsatt far 300-meter regelen som gjaldt, er det ikke det lenger?

Link to post
Share on other sites

Det jeg tror "Pinkvin" henviser til er nok forbudet om å tømne septik i verneområder. Der gjelder ikke 300 meters regelen, og siden det stadig blir etablert nye verneområder, skrumper områder med 300 meters regelen kraftig inn.

 

 

Selv om jeg ikke er tilhenger av tømme forbudet, er jeg tilhenger av verneområder. At man ikke lenger kan tømme septik der,er egentlig en liten pris å betale for at naturen generelt tas bedre vare på.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Da må du opplyse meg/oss. Jeg trodde det fortsatt far 300-meter regelen som gjaldt, er det ikke det lenger?

Nesodden har forbud, Vestby har forbud og så har du ei lita glippe før Hvaler nasjonalpark som går over i Koster nasjonalpark.

 

Så sånn er det med den saken. Glem 300 metersregelen i Oslofjorden. Og fra neste år, glem den før vestlandet.

 

Men ja du kan finstudere reguleringer og kart og finne smutthull, men virkelig, er det noen som gidder?

 

Bedre å benytte tømmestasjoner eller bygge om først som sist.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Litt etterslep på tilgjengelighet og funksjonalitet her skjønner du. Kanskje politikerne dine angriper "problemet" fra feil ende.

? Dette har jo gjeldt i flere år nå. Har et "smutthull" utenfor der jeg ligger men med Hvaler og Koster som nærområde bygde jeg om i våres. Kostet meg rundt 2500,- og tre dagers arbeid. (Kjøpte brukt)

 

Syns det er greit å ikke slippe egen dritt ut i nasjonalparker. Men det beste er å bli kvitt septikkhelvetet en gang for alle. Kvitt tank, kvernpumpe og stinkende slangedritt.

 

Hadde gjort det uansett hva du måtte mene.

....

 

I sommer, med 5 i båten, løftet jeg ut en tredjedels full søppelsekk med tørr kabel og toalettpapir, ca 3-4 kg, en gang i uka som gikk i nærmeste avfallsdunk.

 

Andre velger sin måte og må gjerne dra langt til havs eller ligge i kø for å suge for min del.

 

Men ikke forvent sympati da, voksne folk, gjør noe med det i stedet.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, jeg vurderer sterkt opplegget ditt. Når jeg ligger og kjører aggregat fem døgn i uthavn, så er min 120 liter septiktank full. Og er det i juli, så må jeg køe i en eller annen smekkfull havn for å få dumpet (pumpet ut) dritten. Alternativet, jeg er ikke modig nok, å henge hekken over ripa og la det gå rett i sjøen, i en overfylt uthavn. Eventuelt via en bøtte. Ville sikkert blitt nabobråk.

Link to post
Share on other sites

Haha, Hulda?

 

Selv jeg som realist ift dette opplegget med manglende tømmestasjoner, ville nok ha valgt å bruke 100 liter diesel for å gå 12 mil ut og inn igjen??

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg selvsagt tømmemulighet over dekk men det som virkelig gjør susen er treveisventilen som gjør at alt rennende kan slippes rett i sjøen mens alt annet går til tank. Det mangedobler i realiteten kapasiteten på septiktanken og gjør at det kan gå opptil to uker før jeg behøver å tømme.

Link to post
Share on other sites

... alt rennende kan slippes rett i sjøen mens alt annet går til tank....

Klippet fra svenske transportstyrelsen

"Vad många inte vet är att det faktiskt är just urinen som innehåller högst halter av näringsämnena fosfor och kväve, så om man ser till att det hamnar på land istället för direkt i vattnet är mycket vunnet då marken kan filtrera det på naturlig väg."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...