Jump to content

Hvordan vil forbudet mot septiktømming til sjø håndheves i Sverige


Lars H.

Recommended Posts

Jeg er enig med deg i dette Dennrick.

Kloakkutslipp fra fritidsbåter slik det funker i dag er et fluepiss i havet bokstavelig talt.

Dette vedtaket vil være mulig å gjennomføre i praksis, totalt manglende infrastruktur, koster ørten millioner og gir i praksis null miljøgevinst.

Men ser flott ut på papiret for de uten kontakt med den virkelige båtverdenen.

Noen ganger forundres jeg over folk som automatisk applauderer etthvert påbud, forbud eller regulerering som om de var hjernedøde zombier. Bøyer seg frem og tar imot uansett hvor dumt, dyrt, lite gjennomtenkt, gjennomførbart og idiotisk det som kommer måtte være. Noen hadde vel hoppet ut fra stupet også bare det stod på det rette papiret...

Hvem er hjernedøde zombier?

Det et stor forskjell på å applaudere og gi blaffen.

Jeg håper ikke neste års båtsesong blir dominert av tullinger som velger å følge

sin egen tolking av hvor dumt, DYRT, lite gjennomtenkt, gjennomførbart og idiotisk endel lover og regler er,

men at at de kanskje synes at f.eks diesel er så DYRT at de gir blaffen og holder seg hjemme✌️

God lørdag!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg kan være enig i at lovendringen pr. nå neppe vil ha noen større praktisk betydning om vi ser på det store bildet ifht utslipp, men en lov har jo virkninger utover det. Kostnadene ved å innføre en slik regulering kan vel gi et negativt mijløregnskap når en regner inn produksjon av diverse innretninger, transport osv.

 

Det kan virke som deltagere i debatten velger perspektiv ut fra ståsted, dvs om man er i mot lovendringen så er fokus på der hvor en slik lov ikke har noen virkning, greit nok det.

---

 

Kan jo bidra med mitt perspektiv, som åpenbart har en "ego" fokus. Jeg elsker å ta morgenbad fra båten men dessverre har jeg opplevd at sjøen/vannet i en del populære uthavner med mange båter i om sommeren ser helt jævlig ut om morgenen. Jeg aner selvsagt ikke hva all dritten i sjøen består av utover at olje/dieselfilm på overflata vel antagelig er fra motor/drivstoff. Men all møkka/grumsa i selve vannet får jeg alltid mistanke om at er fra septik som blir tømt. For det er jo rare greier når svære båter ligger i populære uthavner over mange døgn med mye folk ombord som ikke er på land, hvor blir dritten av? Har de gigantiske septiktanker? Eller blir de kanskje tømt samtidig som gjengene med motorbåter starter opp motorene felles (det er sympatisk at alle gjør det samtidig, hurra for det) for å lade?

 

Ikke vet jeg, men noe morgenbad blir det ikke, og aller helst vil jeg ikke la ungene bade i slikt vann heller. For en legger jo merke til at veldig mange av de voksne ikke bader på slike plasser, til tross for nydelig vær og varmt vann, er ikke det påfallende?

 

Pleier selv å ta ungene med ut i jolla og vekk fra båter når vi skal bade alle sammen.

-----

 

Og så har vi jo opplevelser hvor båter som ligger rett ved i uthavn motstrøms plutselig roper til ungene sine "ikke bad på en stund nå!". Kjekt å gi beskjed til egne unger i det minste, men hva med oss som ligger to båtlengder i fra som også har unger som bader. Er det greit å la andre sine unger bade i septikken?

-----

 

For å ikke være skinnhellig så skal jeg være første til å innrømme at jeg har "tyvtømt" tanken når vi har ligget ved land, både i gjestehavn og fulle uthavner. Og jeg tror helt og holdent at den nye loven vil redusere det problemet over tid når nye og gamle båter får et anlegg for tømming via land og holdningene til å tømme i sjøen endrer seg. Om feks min datter får bevissthet rundt det at en ikke skal tømme i sjøen så vil kapteinen, jeg, bli kjølhalt.

 

Noe jeg har tenkt på. Hadde en sommer en båt med Portapotti. Det var vel den mest miljøvennlige sommeren vi hadde ifht utsllipp av septik. Om vi lå i uthavn så heiv jeg tanken i jolla og tømte den enten på egnet sted på land eller gikk så langt jeg turte/klarte ut i havet og tømte den. Skulle gjerne hatt en løsning hvor jeg kunne svitsje over til en tank som var portabel. En portaportiaktig løsning med avsug hadde vært stas.

 

Folk kan jo tenke selv. Vil dere foretrekke å bade i smekkfulle Fredagshullet, Paradisbukta ved Helgeroa eller Perleporten slik som det er nå eller når dere er sikre på at båtene hverken kan eller vil tømme tanken der de ligger?

----

 

Så for egen del ser jeg åpenbare fordeler ved en slik lovendring. At det neppe løser det store miljøproblemet, greit nok, men blir kvaliteten på badevannet bedre så er jeg langt på vei fornøyd. En lovendring pluss praktiske løsninger og bedre holdninger vil gjøre en forskjell.

 

Det handler ikke om å ta i mot alle lovendringer uten kritisk blikk. Sånn jeg ser det så virker det som motstanden kommer fra de som hele tiden går i mot enhver endring av prinsipp. "Ikke noe poeng med en lov som ikke kan håndheves", "Mindre frihet", og de typiske "dette kommer fra politikere som ikke har peiling" argumentene repeteres igjen og igjen samme pokker hvilken endring det handler om. Og så leter man med lykt og lupe etter et perspektiv eller noe konkret der en ikke kan måle noe resultat, eller hvor loven faktisk ikke virker.

 

Så er det påan igjen, blah, blah, blah.

 

Hva med å være litt proaktive og positive til endringer i stedet? Prøve noen andre perspektiv, smake litt på argumentene i stedet for å ri ideologiske prinsipper om at enhver endring er negativ.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvorfor skulle folk slutte å tømme septiken i badevannet ditt etter en slik lovendring? Dette er jo allerede forbudt, men i følge dine observasjoner skjer det jo likevel.

Fordi flere ikke vil gjøre det og flere ønsker å slutte når en drøfting rundt problemet har skjedd pga en lovendring.

 

Gjennom debatt blir flere opplyst, kompetansen øker og sprer seg, holdninger endrer seg, handlinger endrer seg.

 

Vha bruk av tømmestasjoner kan en vise omgivelsene at man tar ansvar og ikke er en bakstrebersk slabbedask som tømmer septiken i badevannet til andre. Da oppstår også et sosialt press for å oppføre seg.

 

Sikkert en del som tømmer all søpla på sjøen fortsatt, men tipper det nå er flere som har sluttet med det en de som alltid har gjort det.

...

 

Skal innrømme at jeg sliter med å skjønne hvordan det er mulig å se på en slik endring som noe annet en et gode for alle.

 

Hva er fordelen for oss alle ved å tømme septiken i badevannet?

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det ikke vil være praktisk mulig for de fleste å få tømt på svenskekysten neste sommer.

 

Retorikken din med at alternativet er at det da tømmes i badevannet er veldig gjennomsiktig.

 

Tømmer man utaskjærs f.eks ihht den norske 300m loven tør jeg påstå at ingen får foringet sitt badevann.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tømmer man utaskjærs f.eks ihht den norske 300m loven tør jeg påstå at ingen får foringet sitt badevann.

Helt enig i det.

 

Men jeg tror uansett en lovendring, nye do og septikløsninger ombord, tømmestasjoner og holdninger vil gi færre tømminger i det nære badevannet.

 

Og det holder egentlig for meg... Men er også glad om mer septik totalt sett håndteres på en mer miljøvennlig måte. Men tviler på totalregnskapet...

Link to post
Share on other sites

Fordi flere ikke vil gjøre det og flere ønsker å slutte når en drøfting rundt problemet har skjedd pga en lovendring.

Gjennom debatt blir flere opplyst, kompetansen øker og sprer seg, holdninger endrer seg, handlinger endrer seg.

Vha bruk av tømmestasjoner kan en vise omgivelsene at man tar ansvar og ikke er en bakstrebersk slabbedask som tømmer septiken i badevannet til andre. Da oppstår også et sosialt press for å oppføre seg.

Sikkert en del som tømmer all søpla på sjøen fortsatt, men tipper det nå er flere som har sluttet med det en de som alltid har gjort det.

...

Skal innrømme at jeg sliter med å skjønne hvordan det er mulig å se på en slik endring som noe annet en et gode for alle.

Hva er fordelen for oss alle ved å tømme septiken i badevannet?

Både for dette og forrige innlegg, godt du greier å holde det på et mer saklig nivå enn meg og endel andre.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at det ikke vil være praktisk mulig for de fleste å få tømt på svenskekysten neste sommer.

 

 

Svaret får vi til sommeren,

Regner med at antall sugestasjoner vil øke utover våren.

 

Nå har Finnene hatt forbudet i 14 år, uten noe problemer som er registrert.

Og det er bare 10% som tømmer til sjøen.

I Sverige er det 65% som tømmer til sjøen.

I Oslo ble 4 stasjoner brukt ca. 800 ganger i fjor.

 

Med nærmere 250 dager Danmark de siste årene har jeg ikke registrert noe kø, selv om de er flittig i bruk.

Det virker som avgangen fra havna blir tilpasset etter tilgangen på sugestasjonen, så enkelt er det. Og noen tømmer ved ankomst.

 

Kaoset kommer da 10 stykker skal avgårde kl 12 og kjemper seg fram til sugestasjonen.

 

Østersjøen var "DØD" i 2000 da det ble bestemt at kloakken og annet vann skulle renses.

I dag er det bedring, men langt igjen.

 

Hvorfor er det så få "BLÅ flagg" i Norge og Sverige når Danmark har godt over 200.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kaoset kommer da 10 stykker skal avgårde kl 12 og kjemper seg fram til sugestasjonen.

 

Jeg vil tro at kaoset (dersom det kommer) vil bli i fellesferien ut på dagen når alle skal tømme før de finner den siste plassen i havnen. Eller er det nettopp da alle gir blaffen og tømmer før de kommer inn mot havnen? Jeg ville i hvert fall ikke lagt meg i kø for tømming mens andre med tomme tanker fosset forbi og tok de siste plassene i havnen! Det skal bli spennende å se hvordan dette vil fungere. Dere som ferierer i fellesferien får komme med rapporter til sommeren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg vil tro at kaoset (dersom det kommer) vil bli i fellesferien ut på dagen når alle skal tømme før de finner den siste plassen i havnen. Eller er det nettopp da alle gir blaffen og tømmer før de kommer inn mot havnen? Jeg ville i hvert fall ikke lagt meg i kø for tømming mens andre med tomme tanker fosset forbi og tok de siste plassene i havnen! Det skal bli spennende å se hvordan dette vil fungere. Dere som ferierer i fellesferien får komme med rapporter til sommeren.

Vi har fast toalett på land i Springet som är din andra hemna hamn ??

Redigert av Svensk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror en av grunnene til at det ikke er kø i DK er at mange tømmer i rom sjø som i DK stort sett vil si 5-10 min etter man er ute av havna.

Et annet moment er at de fleste båtturer starter og ender i en havn/ by/ sted med tømmemulighet hver dag da uthavner omtrent ikke eksisterer. Folk som ikke allerede har tømt tanken i sjø befinner seg da automatisk i nærheten av en tømmemulighet hver dag.

 

Problemet med at folk MÅ innom tømmestasjoner forsterkes i kystområder med skjærgård hvor mange ligger i uthavn og drar videre til neste uthavn. Strekningen Gtb - Lindesnes f.eks.

 

Jeg har null tro på at folk flest kommer til å kjøre store omveier innom en by eller organisert havn med tømmestasjon for så å stå i tømmekø i sin dyrebare ferietid og helger når kjerring og gretne unger SKAL ut på holmene.

 

En typisk båt med en familie på 3-5 pers har én eller maks to dagers kapasitet på tanken ved normal bruk. Synes jeg ser de kjøre ens erend fra Väderöerna og inn til Grebbis for å tømme tanken. Det kommer ikke til å skje tror jeg.

 

Det viktigste poenget er dog at det spiller null og niks rolle for miljø og badevann om fritidsbåter tømmer den lille skvetten sin f.eks mer enn 2-300 m fra land slik de fleste gjør i dag.

 

Jeg tror det blir mange "kriminelle" på Bästkusten neste år....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Det viktigste poenget er dog at det spiller null og niks rolle for miljø og badevann om fritidsbåter tømmer den lille skvetten sin f.eks mer enn 2-300 m fra land slik de fleste gjør i dag.

 

Jeg tror det blir mange "kriminelle" på Bästkusten neste år....

 

Fortsatt enig, i begge deler. Men bevissthet rundt dette gjør at noen flere vil tømme tanken i sugeanlegg, noen flere vil bygge om båten til avsug, nye båter får avsug og over tid vil flere benytte seg av muligheten til å ikke tømme tanken i sjø. Særlig i utsatte områder som feks Oslofjorden tror jeg det vil kunne ha en faktisk betydning på vannkvaliteten. Og der vil det vel også være relativt enkelt å få god dekning på sugestasjoner.

 

Men det store regnestykket tror jeg ikke på. Om man slår i sammen alle innsatsene som skal til for at alle tømmer tanken i sugestasjon så kan regnestykket umulig gå i sammen. Sugestasjoner skal produseres, installeres, ekstra deler til båter, båtene må kanskje gå en del lengre for tømming, dritten skal transporteres og så brukes det energi på å prosessere den videre osv. Har ikke helt trua.

---

 

Men så er det et annet perspektiv. Ingen, absolutt ingen (utover oss selv) bryr seg om noen "rike" fritidsbåteiere får en miljølov tredd nedover hodet. Det rammer svært få, det rammer folk med overskudd og ressurser som driver med noe luksusgreier på fritiden.

 

Dette er svært god symbolpolitikk. Noen en kan snakke høyt om i taler som rammer en gruppe ingen/få har sympati for ;-)

---

 

Men hva så, la oss nå prøve dette. Om det ikke gjør noe utslag på klimakrisen så gir det en anledning for eiere av større fritidsbåter (med dass) til å være forbilder. Ressurssterke og kompetente forbilder som ikke driter i eget badevann.

 

Sutring over noe så marginalt som dette fra oss gir ikke noen videre godvilje, tvert i mot tror jeg det kan virke mot sin hensikt. Om det eksisterer noen folkelig godvilje ovenfor folk med store fritidsbåter så tror jeg den må pleies svært forsiktig.

 

Klaging på drivstoffpris for å få en svær fritidsbåt opp i plan, eller klaging på å måtte tømme septiktanken i en sugestasjon kan enhver bruke for å bevise at folk med store båter åpenbart er... ja... fyll inn hva du vil.

 

Var det ikke noen som sa at en må velge sine kamper. Dette er neppe en av de.

Link to post
Share on other sites

Hei, hei hei!

 

Selv om det jeg var jeg som startet denne tråden, har jeg selvfølgelig ikke styringsrett på innholdet. Men nå er diskusjonen langt unna tittelen på tråden.

 

Kunne det være mulig å komme tilbake til tema? Og jeg må innrømme at jeg selv har latt meg rive med og sporet av.

 

Er det andre drittting en ønsker å diskutere, er det vel bare å åpne en ny tråd??

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H:

 

Naturlig tråddrift spør du meg.

 

Roger-Jo postet det du ser i sitatet under noen sider tilbake.

Tipper det ikke er fare for noen form for kontroll på en stund. Det vil være håpløst og umulig å kontrollere.

 

Og den dagen det evt måtte komme et krav om plombering av utløp umiddelbart etter ankomst til SWE for utenlandske båter med det styret og praktiske utfordringer det hadde medført tror jeg båtturismen hadde stoppet seg selv.

 

 

transportstyrelsen.se har sagt at de starter med å kontrollere pumpestasjonene og regner med at båtene følger loven. (Du skal melde ifra hvis du ikke får tømt tanken i en havn)

Men hvis pumpestasjons besøk ikke kommer opp på et nivå som gjenspeiler trafikken i skjærgården kommer nok plombering av utløpsventilen fort.

Da blir kontrollen enkel.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så, så, så, skjenk et glass med litt rødt i og slapp av :-)

 

Som sagt, så gjort. Nå har fruen og jeg delt en flaske argentinsk Masi Tupangato 2012 årgang og er klare for "byan lallan". Nå er det bare tid for en tur på toalettet for å gjøre det som må gjøres. :lipseal: Så nå er vi godt avslappet begge to (pluss skipshunden som er klar for å ligge mellom oss i sengen).

 

Lars H. :smiley::wflag: :wflag:

 

:sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei, hei hei!

 

Selv om det jeg var jeg som startet denne tråden, har jeg selvfølgelig ikke styringsrett på innholdet. Men nå er diskusjonen langt unna tittelen på tråden.

 

Kunne det være mulig å komme tilbake til tema? Og jeg må innrømme at jeg selv har latt meg rive med og sporet av.

 

Er det andre drittting en ønsker å diskutere, er det vel bare å åpne en ny tråd??

 

Lars H.

 

 

 

 

 

Haha - å problemet er?

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En ting er perspektivet rundt miljømessing symbolpolitikk i Norge, men se det fra svenskene sitt perspektiv. Velfødde og oljesmurte "norbaggar" kommer inn i Sverige i sine fine båter og ikke vil overholde svensk lov ang tømming av septik i den svenske skjærgården... ohlala.

 

Tror vi skal holde lav profil. Bare å legge seg i kø ved pumpestasjonene tenker jeg, eller gå (veldig) langt ut før en tømmer tanken.

---

 

En annen sak. I store gjestehavner bør en vel rigge et system med en båt/lekter greie som kan putre rundt og tømme båter mens de ligger på plassen sin? Kanskje mot en liten betaling siden det er "mobil suging" og en slipper å gå til avsuging med båten (jada, morsomme ord dette).. :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan være enig i at lovendringen pr. nå neppe vil ha noen større praktisk betydning om vi ser på det store bildet ifht utslipp, men en lov har jo virkninger utover det. Kostnadene ved å innføre en slik regulering kan vel gi et negativt mijløregnskap når en regner inn produksjon av diverse innretninger, transport osv.

Som jeg skrev lengre opp, kanskje miljøkostnaden er signifikant, kanskje ikke - det er i allefall noe man må utredes. Riktignok kan det være en politisk balansegang å vurdere f.eks. CO2-utslipp mot fosforutslipp - men dersom man gjennom internasjonale avtaler har vedtatt at begge skal reduseres, kan man ikke bare se isolert på hvilken effekt et forbud vil ha på fosforutslipp.

 

Det kan virke som deltagere i debatten velger perspektiv ut fra ståsted, dvs om man er i mot lovendringen så er fokus på der hvor en slik lov ikke har noen virkning, greit nok det.

Sant nok.

 

Kan jo bidra med mitt perspektiv, som åpenbart har en "ego" fokus. Jeg elsker å ta morgenbad fra båten men dessverre har jeg opplevd at sjøen/vannet i en del populære uthavner med mange båter i om sommeren ser helt jævlig ut om morgenen. Jeg aner selvsagt ikke hva all dritten i sjøen består av utover at olje/dieselfilm på overflata vel antagelig er fra motor/drivstoff. Men all møkka/grumsa i selve vannet får jeg alltid mistanke om at er fra septik som blir tømt.

Vi er jo mange som liker å bade i sjøen, og toalettavfall i badevann er ... både ekkelt, helsefarlig og ... ekkelt. Oljesøl likeså. Jeg tenker også mitt, og unngår helst å bade på steder hvor båtene ligger tett.

 

Dette er imidlertid greit nok ivaretatt med dagens 300-meters-grense. Nå argumenterer du for at et generelt forbud vil virke holdningsskapende, moraliserende og redusere problemet med de ulovlighetene som begås i dag. Slik er det jo også med vestpåbudet og promillegrensen. Kanskje, kanskje ikke ... men personlig har jeg etter å ha fulgt med en del her på forumet falt ned på at jeg ønsker minst mulig av lovreguleringer i båtlivet.

 

Men for å være ærlig - jeg kjøper argumentet med at lover er holdningsskapende, og holdninger er et bevegelig mål. På åttitallet var det helt utenkelig at vi skulle komme så langt som vi har gjort med røykefrie soner - dette går langt utover røykeloven, folk flest (og særlig foreldre) røyker ikke lengre i egne hjem eller biler, folk spør om å få lov til å røyke ute når de er på besøk. Her har nok lovene hatt mye å si. En annen ting som kanskje er enda mer utrolig er hvor raskt holdningene har endret seg angående homofili - fra å ikke være akseptert i det hele tatt til å være helt allminneliggjort - men her er det nok andre ting enn lovverket som har bidratt.

 

Sosialt press skal heller ikke undervurderes. I min lille båt har jeg ikke septiktank engang, og jeg har jo til tider følt at man blir litt uglesett da. (Små ærend føler jeg at er ganske betydningsløse, toalettpapir samler vi helst i en egen pose, og vi voksne greier jo stort sett å holde oss slik at vi kan få gjort ærendene i land, men allikevel ...)

 

Noe jeg har tenkt på. Hadde en sommer en båt med Portapotti. Det var vel den mest miljøvennlige sommeren vi hadde ifht utsllipp av septik. Om vi lå i uthavn så heiv jeg tanken i jolla og tømte den enten på egnet sted på land eller gikk så langt jeg turte/klarte ut i havet og tømte den. Skulle gjerne hatt en løsning hvor jeg kunne svitsje over til en tank som var portabel. En portaportiaktig løsning med avsug hadde vært stas.

Ja, ikke sant ... men komposteringstoalett (ala nature head etc) er nok enda mer miljøvennlig.

Link to post
Share on other sites

Hei, hei hei!

 

Selv om det jeg var jeg som startet denne tråden, har jeg selvfølgelig ikke styringsrett på innholdet. Men nå er diskusjonen langt unna tittelen på tråden.

 

Kunne det være mulig å komme tilbake til tema? Og jeg må innrømme at jeg selv har latt meg rive med og sporet av.

Hmvel. Vi er så vidt jeg kan se ferdigdebatterte og ferdigkonkludert angående tråtittel: Det vil f.eks. ikke være ulovlig å bruke båt med do som går rett i sjøen, det vil bare bli ulovlig å bruke selve doen, tilsvarende vil det være fullt lovlig å besøke Sverige uten dekksgjennomføring, så lenge man venter med å tømme tanken til man er hjemme i Norge igjen, eller evt på god vei mot Danmark. Blir man tatt på fersk gjerning kan man forvente en solid smekk på fingrene, men dette kan ikke og vil ikke bli effektivt kontrollert, det vil i praksis bli opp til hver enkelt å velge om man vil respektere loven eller ikke.

Link to post
Share on other sites

 

Når jeg skriver "området her" så mener jeg akkurat hva jeg skriver, nemlig "området her". Helt konkret er dette da Asker og Bærum som ligger i Indre Oslofjord og har en meget stor andel av båtene i området. Også i dette området til tross for sin store tetthet av båter er tømming av septik i sjøen for musepiss å regne, og et pålegg om installering av tanker ombord i alle båter og bruk av tømme-stasjoner er det over hodet ikke kapasitet til, vil ta lang tid å få bygget ut og til en stor kostnad uten at man vil få noen ønsket effekt i form av en renere fjord.

 

Just presis :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

En annen sak. I store gjestehavner bør en vel rigge et system med en båt/lekter greie som kan putre rundt og tømme båter mens de ligger på plassen sin? Kanskje mot en liten betaling siden det er "mobil suging" og en slipper å gå til avsuging med båten (jada, morsomme ord dette).. :-)

Det kunne vært en grei løsning på de største presstedene i Juli. Antagelig ikke økonomisk gjennomførbar, men likevel en artig ide.

Ser et stort potensiale i humoristiske slagord/ reklameskilt på siden av sugebåten, hehe.

 

"Vi suger der du ligger" og mot slutten ferien når trøkket begynner å gi seg og de vil lokke til seg de siste kundene; "halva priset for sug ut Augusti"

Og blir det mot formodning stor konkurranse mellom aktørene: "suger bäst, snabbast och billigst" hehe.

 

Jeg har prøvd sugestasjoner ved et par anledninger tidligere og det fristet ikke til gjentagelse. Dette gjelder de frittflytende stasjonene i Besumkilen og Frognerkilen i Oslo og det var en grisete affære.

 

Brygger fulle av måke og gåsemøkk i tillegg til kloakksøl. Slange, håndtak og pistol hadde også kloakksøl på seg og det var lett at det dryppet møkkvann fra pistolen og ned på dekket når pistolen skal opp og ned av dekkstussen.

 

Følte for å vaske hender, sko, dollbord, tauverk, fendre og kloakkflekker på båt og merker etter møkk fra sugeslangen. Hele brygga bar preg av at folk hadde sølt så det holdt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har prøvd sugestasjoner ved et par anledninger tidligere og det fristet ikke til gjentagelse. Dette gjelder de frittflytende stasjonene i Besumkilen og Frognerkilen i Oslo og det var en grisete affære.

 

Brygger fulle av måke og gåsemøkk i tillegg til kloakksøl. Slange, håndtak og pistol hadde også kloakksøl på seg og det var lett at det dryppet møkkvann fra pistolen og ned på dekket når pistolen skal opp og ned av dekkstussen.

 

Følte for å vaske hender, sko, dollbord, tauverk, fendre og kloakkflekker på båt og merker etter møkk fra sugeslangen. Hele brygga bar preg av at folk hadde sølt så det holdt.

 

Dette er egentlig argumentasjon for at en vil ha betalingsvilje for å la proffer gjøre jobben :-) En sugebåt hvor de også har høytrykkspyler og kjapt vasker/spyler reint etter avsugning.

 

I sommer møtte vi en sugebåt som tømte utedasser i Vestfold. En flatbunna sak med laange slanger ombord slik at de kunne strekke hele veien til dassene. Bråka fælt og lukta jævlig så jeg tror en må finne en annen løsning for bruk i gjestehavner.

 

Om dette med tømming på land tar helt av så kan det vel integreres som en del av løsningen på bryggene etterhvert. Som en sentralstøvsuger med mange uttak for septik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...