Jump to content

Hvordan vil forbudet mot septiktømming til sjø håndheves i Sverige


Lars H.

Recommended Posts

For eksempel tømme innholdet i septiktanken, hva ellers?

På tide med litt realitetsorientering.

Langt de fleste båter som blir benyttet på en fin sommerdag i indre Oslofjord har ikke toalett installert.

Og følgelig heller ikke noen svartvannstank.

Og de fleste som har det benytter den ikke.

En fin sommerdag.

I indre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Det vil være upraktisk å måtte dra til havn for å tømme hver dag. Jeg vet mange andre eldre båter også har små septiktanker.

 

 

Med andre ord så tømmer du septiktanken i havnen :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Det er utslipp fra "faste instalasjoner" som er forbudt. Du kan altså gjøre ditt fornødne i en bøtte og så tømme den overbord.

Mao vil en Porta Potti kunne være en metode å komme unna lovverket på ?

 

Tanken vår holder til ca 2 døgn, mens kjøleskapet holder til 4-5 dager, og enda lenger hvis vi fangster litt selv eller sper på med boksemat.

Som Njal sier så blir det litt for upraktisk å måtte dra innom en havn for å tømme nesten annnehver dag.

 

Alternativet er jo å holde seg vekke fra Sverige, men det er nå litt for galt det også :nonod:

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ligger vi i uthavn bruker vi doen ombord, dagen etterpå seiler vi kanskje til en annen uthavn. Hvis vi da ikke har lov å tømme septiken i sjøen (underveis), blir vi nødt til å stoppe innom en organisert havn kun for å tømme septik, sikkert vente i kø også...

 

 

Poenget mitt er bare at dette forslaget passer best for båter med stor septiktank.

 

Jeg kommer uansett ikke til å montere dekksavsug i min båt

Link to post
Share on other sites

Inntil videre kommer både svensker og nordmenn til å fortsette å tømme septikken rett i havet, og det endrer seg selvsagt ikke når vi passerer svenskegrensen.

 

Skal like å se at polisen kommer ombord i båtene våre når vi kommer inn til Strømstad for å sjekke septikken. Dette er bare tull og kommer selvsagt ikke til å bli håndhevd, med mindre du tømmer tanken inne i havna. Hvordan skal de finne ut at noen har tømt tanken, så lenge man gjør dette et stykke fra land?

Link to post
Share on other sites

At dette forutsetter stor septiktank er jeg enig i.. spørsmålet er vel mer om en skal tillate utslipp av urenset klakk i de norske fjorder.. Det har vært gjort mye de siste årene på faste installasjoner land installasjoner og vi er kommet langt der.. Det er svært få i dag som normalt slipper urenset kloakk rett ut i norske fjorder.. Det er ingen nybygg som får tillatelse til å slippe urenset kloakk rett ut... For min del så driter like mye per døgn hjemme som i båten, det samme gjelder de andre i husstanden.. Hjemme kan jeg ikke slippe dett rett ut i fjorden, men det kan jeg i båten.. Hvorfor denne forskjellen?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett noen tidligere ha dokumentert at det er et problem for Norske fjorder tidligere. Man skal uansett være 300 meter fra land.

Jeg tror faktisk det er forbudt å tømme septik i Nesodden kommune..

 

Skal Svenske Polisen har full kontroll, må de plombere septikranen til alle Norske båter vi kommer til strømstad. Da kan de ta stikkprøver underveis på at alle har plomberingen inntakt.

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Det er utslipp fra "faste instalasjoner" som er forbudt. Du kan altså gjøre ditt fornødne i en bøtte og så tømme den overbord.

 

 

Mao vil en Porta Potti kunne være en metode å komme unna lovverket på ?

....

 

Er usikker på om Porta-Potti er regnet som fast eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Nå er nok de fleste båtførere lovlydig borgere og forholder seg til de lover som gjelder, dermed burde det ikke være nødvendig med kontroll.. Men at det finnes kriminelle elementer også blant småbåtfolk er nok også mulig, og de har jo som kjent en lemfeldig omgang til lover og regler og lager gjerne sine egne ..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er drit i fjorden!

kommuner & jordbruk slipper delvis ut ekstremt mye grunnet manglende kapasitet på renseanlegg og overgjødsling...hmm. Vrien sak..Hvordan skal vi løse dette politisk uten og sette oss selv i kattepine?

 

-Kan vi skylde på andre?- Check!

-Kan vi lage et meningsløst påbud/forbud for en tilnærmet uskyldig 3 part-Check!

-Problemet løst!

 

Har myndighetene alltid rett, selv om de har rett til og utstede lover?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sett noen tidligere ha dokumentert at det er et problem for Norske fjorder tidligere. Man skal uansett være 300 meter fra land.

Jeg tror faktisk det er forbudt å tømme septik i Nesodden kommune..

 

Skal Svenske Polisen har full kontroll, må de plombere septikranen til alle Norske båter vi kommer til strømstad. Da kan de ta stikkprøver underveis på at alle har plomberingen inntakt.

Sist vi var i Sverige ankom vi rundt Gøteborgtraktene, og Strømstad var vi aldri innom, så de må nok gå bredere ut enn det.

 

 

Er usikker på om Porta-Potti er regnet som fast eller ikke.

Hmm.

Får ta jolla inn til land og drite bak en stein da. Da må vel alle bli fornøyd :lipseal:

Eller Berserkmetoden, sette ræva utfor ripa og drite rett i sjøen.... :rolleyes:

 

Jeg er egentlig ikke så redd for de svenske reglene, der kan vi holde oss unna hvis vi må.

Det jeg frykter er tilsvarende regler her hjemme.

At det er regler på at du må langt ut for å tømme synes jeg er greit, og at det kan være lokale strenge regler der vannkvaliteten faktisk er dårlig er også greit, men at man ikke skal kunne dra på ekspedisjon ut i farvann som er litt langt fra folk og tømmestasjoner uten å bryte loven synes jeg blir for regulert.

 

Men kanskje det er en foretingside å lage seg en Septiktømmebåt og reise rundt i populære Svenske naturhavner og tilby tømming. Blir tydeligvis ett marked her :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

For min del så driter like mye per døgn hjemme som i båten, det samme gjelder de andre i husstanden.. Hjemme kan jeg ikke slippe dett rett ut i fjorden, men det kan jeg i båten.. Hvorfor denne forskjellen?

Volum ble tatt høyde for i det innlegget du siterte fra.. :yesnod: Jeg legger kabelen i samme lengde og like ofte enten jeg sitter på dassen hjemme eller i båten, så volumet er likt

 

Har du lest litt om volum?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På tide med litt realitetsorientering.

Langt de fleste båter som blir benyttet på en fin sommerdag i indre Oslofjord har ikke toalett installert.

Og følgelig heller ikke noen svartvannstank.

Og de fleste som har det benytter den ikke.

En fin sommerdag.

I indre Oslofjord.

 

Kan du være brydd med å komme opp med de faktiske tallene som en del av din realitetsorientering? Og så kan vi jo sammenligne dine tall med hva andre kilder bruker? Redningsselskapet anslår at rundt 80% befinner seg rundt Oslofjorden og at antallet totalt i landet anses å være 600'/800'.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hvilken tidsenhet en ser på.. Ser en på per time, per døgn, per år, eller 10år osv..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Å sammenligne utslipp fra et bolighus,er jo helt på jordet.

 

At samme mengde dritt kommer ut av rævva er en ting,men det er mange liter med annet gråvann fra ett hus som man gjerne vil samle opp.Er fortsatt ett fåtall båter som har vaskemaskin ombord.

Og sterke vaskemidler prøver ihvertfall jeg å unngå å bruke i båt hvis jeg må slå vaskevannet overbord.

 

Ett snev av forskjell i praktiske årsaker finnes også,samt at det foreløpig er flere hus på land enn båter på vann.

 

 

Glem ikke at dritt består nærmest bare av næring.

 

Hvis det er noe som skulle vært renset her i landet, så er det elvene som fører med seg resene etter bøndenes overgjødsling,og fiskeoppdrettsanlegg som etter min mening skulle vært truet på land med renseanleg for lenge siden.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Ta en tur i båthavna.

Der vil du se at langt de fleste båtene har ikke toalett ombord.

 

Jeg vil faktisk hevde at et klart flertall av båtene i området her har toalett installert ombord! Jeg vil også hevde at de det store flertallet driter på toalettene de har ombord og ikke i land. Hvis hver båt trenger totalt fem minutter for å legge til/fra, koble opp og tømme tanken så er det maks 12 båter per time per anlegg som kan få dette gjort, og når man vet at det ofte vil bli søndag ettermiddag som er det naturlige tidspunktet så sier det seg nesten selv at det blir kø også der. Uansett så er dette et "ikkeproblem" hva angår å forurense fjorden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...