Jump to content

Hvordan vil forbudet mot septiktømming til sjø håndheves i Sverige


Lars H.

Recommended Posts

Det er greit nok, men spørmålet her er hvordan de har tenkt å håndheve den det nye forbudet.

 

Jeg regner med at vi fortsatt kan reise til Sverige med båten, selv om båten fremdeles kan tømme septiken rett i sjøen og at den ikke har mulighet for å suge septiken opp ved en tømmestasjon.

 

Du kan fortsatt reise med båten til Sverige selv om du har mulighet til å tømme i sjøen.

Tror ikke dette blir kontroll av enkeltbåter.

Den eneste måte å kunne kontrollere på, dersom du ikke blir tatt på fersken, er vel at tømmemuligheten er låst i lukket stilling.

Link to post
Share on other sites

Du kan fortsatt reise med båten til Sverige selv om du har mulighet til å tømme i sjøen.

De aller, aller fleste har mulighet til tømming til sjø.

 

Det er det motsatte jeg spør om, om det er lov å reise til Sverige dersom man bare har mulighet til å tømme i sjøen, evt ingen tank i det hele tatt. Ettersom det ikke står noe eksplisitt om dette, tolker jeg svaret til å være: ja, men da må man benytte toaletter på land.

 

Og så lenge det heller ikke står noe eksplisitt om at tømmehendel må være låst på noen måte, tolker jeg det dithen til at det ikke er noe slikt krav.

 

Eneste måte å få til noen effektiv håndheving av loven på, slik jeg ser det, må være å stille krav til båtene som blir brukt. Tømmehendel låst på en slik måte at tømming krever mer innsats enn å bare åpne en hendel (evt på en slik måte at man ved to inspeksjoner kan avdekke om "forseglingen" har vært brutt), det kunne vært krav om at båttoaletter som går rett til sjø skulle vært stengt av med tape som ikke må røres gjennom svenske farvann, etc.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...om det er lov å reise til Sverige dersom man bare har mulighet til å tømme i sjøen, evt ingen tank i det hele tatt. Ettersom det ikke står noe eksplisitt om dette, tolker jeg svaret til å være: ja, men da må man benytte toaletter på land.

 

Og så lenge det heller ikke står noe eksplisitt om at tømmehendel må være låst på noen måte, tolker jeg det dithen til at det ikke er noe slikt krav.

 

Eneste måte å få til noen effektiv håndheving av loven på, slik jeg ser det, må være å stille krav til båtene som blir brukt. Tømmehendel låst på en slik måte at tømming krever mer innsats enn å bare åpne en hendel...

 

-JA! (Du kan også fortsette å benytte toalettet dit bare du ikke tømmer innholdet i sjøen.)

 

-Har heller ikke sett noen krav om låsing, men forstår ikke hvordan det ellers skal kunne kontrolleres.

(men det er kanskje ikke noen problem siden det sansynligvis ikke blir noen kontroller (på lang tid ennå.))

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordelen med Sverige er at det er frivillig å reise dit med båt, liker man ikke reglene så lar man være å reise dit?

 

Sverige har sine regler, Norge har sine regler.. og de følger man selvsagt.. Jeg forventer at utlendinger i Norge respekter de norske regler på lik linje som jeg forventer at de vaskeekte nordmenn respekter de samme reglene.. For meg er det naturlig at jeg respekter de svenske reglene når jeg er i Sverige , og jeg tror også svenskene forventer at utlendinger respekterer de samme reglene

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

I 2007 ble Østersjølandene enige om å redde sjøen og forby all urenset Toalett utslipp.

Sverige har hvert litt treg med i innlemme fritidsflåten, 1.4.15. ( måtte bygge ut sugestasjoner først)

Norge er enda tregere tipper at hele Oslofjorden får forbud i 2017.

 

Er det ikke like godt for de med tank og montere dekk-avsug, koster bare 2 -3 havnebesøk i Gøteborg.

 

transportstyrelsen.se har sagt at de starter med å kontrollere pumpestasjonene og regner med at båtene følger loven. (Du skal melde ifra hvis du ikke får tømt tanken i en havn)

Men hvis pumpestasjons besøk ikke kommer opp på et nivå som gjenspeiler trafikken i skjærgården kommer nok plombering av utløpsventilen fort.

Da blir kontrollen enkel.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er fromt og fint Sydvesten. Jeg for min del nøyer meg med å si at jeg etter beste evne skal forsøke å begrense toalettbruken i båten slik at jeg kan vente til jeg kommer til Norge igjen med å tømme tanken.

 

Jeg innrømmer det at frommere enn det er jeg faktisk ikke. Må jeg, så må jeg....... og da kommer jeg til å tømme langt fra land, men jeg kommer altså ikke til å søke Kong Carl Gustav om utslippstillatelse. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig svenskene sier. Jeg har altså lov å tømme potta mi I sjøen? Har jeg oppfattert det slik at når min familie går til den svenske skjærgården så har hver og en sin personlige potte og den tømmer vi om morgenen. Om alle gjør dette blir ikke dette noe griseri I alle uthavner?

 

Håper virkelig at jeg har missfortått noe her

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig svenskene sier. Jeg har altså lov å tømme potta mi I sjøen? Har jeg oppfattert det slik at når min familie går til den svenske skjærgården så har hver og en sin personlige potte og den tømmer vi om morgenen. Om alle gjør dette blir ikke dette noe griseri I alle uthavner?

 

Håper virkelig at jeg har missfortått noe her

 

Du har kanskje oppfattet det rett når den gjelder "din familie".

De fleste øvrige vil nok ikke oppføre seg slik.

Ellers tror jeg det på sikt blir mindre griseri med ny ordning.

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig svenskene sier. Jeg har altså lov å tømme potta mi I sjøen? Har jeg oppfattert det slik at når min familie går til den svenske skjærgården så har hver og en sin personlige potte og den tømmer vi om morgenen. Om alle gjør dette blir ikke dette noe griseri I alle uthavner?

 

Håper virkelig at jeg har missfortått noe her

Imponerende evne til kverulere, kanskje like greit å holde seg til hjemmelige farvann.

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig svenskene sier. Jeg har altså lov å tømme potta mi I sjøen? Har jeg oppfattert det slik at når min familie går til den svenske skjærgården så har hver og en sin personlige potte og den tømmer vi om morgenen. Om alle gjør dette blir ikke dette noe griseri I alle uthavner?

 

Håper virkelig at jeg har missfortått noe her

DET HAR DU.

Du må nok følge loven og ta de 4 pottne ned i jolla og ro 926,5 m fra land og tømme de.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Iden med ett förbud är nog riktigt men de som utrett, skrivit och fattat beslut om dessa lagar är lite insatta i verkligheten.

Skall detta fungera i verkligheten måste möjligheterna till tömning vara mycket goda. Enkel tilläggning, snabb sugning många anläggningar och i det närmaste gratis.

Under några veckor i juli är det minst 15000 tömningar/dag (lågt räknat) på sträckan Strömstad - Göteborg och var tömning tar ca 10 minuter (inkl förtöjning mm) och detta är då 2500 timmar.

Optimalt används dessa sugtömningar 12 timmar/dag och då behövs 208 tömningsstationer. Detta är mycket lågt räknat.

Alla som varit på sjön (och de flesta andra ) förstår att detta inte kan vara klart till sommaren 2015.

Som vi brukar säga... Tänkte inte på det. :confused:

Detta är en ren skrivbordsprodukt även om grundvärdena är goda. Detta blir fel från starten och sedan är det inte lätt att komma tillrätta med problemet

Vilket kom först hönan eller ägget??? :confused:

Link to post
Share on other sites

 

Du har kanskje oppfattet det rett når den gjelder "din familie".

De fleste øvrige vil nok ikke oppføre seg slik.

Ellers tror jeg det på sikt blir mindre griseri med ny ordning.

 

 

Imponerende evne til kverulere, kanskje like greit å holde seg til hjemmelige farvann.

 

Tja er ikke helt sikker på hvem som kverrulerer her, Jeg skrev da vitterlig "Håper virkelig at jeg har missforstått noe her" Og det hadde jeg! Og jeg fikk frem det jeg ville høre, du kan faktisk ikke gjøre det, og både jeg og dere kan ligge trygt. Det jeg gjorde var å sette ting på spissen. Det dere gjør er personhets av mitt innlegg uten å bidra I til tråden I det hele tatt. :nonod:

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Tja er ikke helt sikker på hvem som kverrulerer her, Jeg skrev da vitterlig "Håper virkelig at jeg har missforstått noe her" Og det hadde jeg! Og jeg fikk frem det jeg ville høre, du kan faktisk ikke gjøre det, og både jeg og dere kan ligge trygt. Det jeg gjorde var å sette ting på spissen. Det dere gjør er personhets av mitt innlegg uten å bidra I til tråden I det hele tatt. :nonod:

Bidra ?????? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Iden med ett förbud är nog riktigt men de som utrett, skrivit och fattat beslut om dessa lagar är lite insatta i verkligheten.

Skall detta fungera i verkligheten måste möjligheterna till tömning vara mycket goda. Enkel tilläggning, snabb sugning många anläggningar och i det närmaste gratis.

Under några veckor i juli är det minst 15000 tömningar/dag (lågt räknat) på sträckan Strömstad - Göteborg och var tömning tar ca 10 minuter (inkl förtöjning mm) och detta är då 2500 timmar.

Optimalt används dessa sugtömningar 12 timmar/dag och då behövs 208 tömningsstationer. Detta är mycket lågt räknat.

 

 

Ser at Dyrön Sier at de har 15000 gjestebåter i året. = fult belegg i 5 ,5 mnd

Og de har to havner med 40 og 50 plasser.

Hvor ofte trenger en vanlige båt å tømme?

Sier en hver 3 dag og hvis 40 av de 90 må tømme = 40 X 15 min / 60 = 10 timer og det er med en uerfaren Norman.

Med ditt tempo greier de alle i havna 40 +50 + 30 til som stikker innom for å tømme på 12 timer.

Men av lista fra i fjor på 47 stasjoner, er det noen som må montere sugestasjon i vinter.

Hvor mange gjestehavner er det ned til Gøteborg? 70 ?

Det blir spennende å se hvor mange tømminger det blir.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ser at Dyrön Sier at de har 15000 gjestebåter i året. = fult belegg i 5 ,5 mnd

Og de har to havner med 40 og 50 plasser.

Hvor ofte trenger en vanlige båt å tømme?

Sier en hver 3 dag og hvis 40 av de 90 må tømme = 40 X 15 min / 60 = 10 timer og det er med en uerfaren Norman.

Med ditt tempo greier de alle i havna 40 +50 + 30 til som stikker innom for å tømme på 12 timer.

Men av lista fra i fjor på 47 stasjoner, er det noen som må montere sugestasjon i vinter.

Hvor mange gjestehavner er det ned til Gøteborg? 70 ?

Det blir spennende å se hvor mange tømminger det blir.

På den listan med 47 befintliga stationer kan du i år räkna bort ca 30% som inte fungerar och ytterligare 20 % där det låg båtar förtöjda av andra anledningar som handletur övernattning mm. Det blir inte många kvar då.

Link to post
Share on other sites

På budet om mottak kom i 2001, SJÖFS 2001:13 så det har hvert god tid .

Ser da at mange har forsømt seg.

 

Om en hamn inte tar emot eller tar extra betalt ska detta rapporteras till Transportstyrelsen.

 

e-post för sjöfartsärenden: sjofart@transportstyrelsen.se

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Kontakta-oss/Stall-fragor-lamna-synpunkter-eller-information/Sjofart/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Du har kanskje oppfattet det rett når den gjelder "din familie".

De fleste øvrige vil nok ikke oppføre seg slik.

Ellers tror jeg det på sikt blir mindre griseri med ny ordning.

 

 

... Jeg skrev da vitterlig "Håper virkelig at jeg har missforstått noe her" Og det hadde jeg! Og jeg fikk frem det jeg ville høre, du kan faktisk ikke gjøre det, og både jeg og dere kan ligge trygt. Det jeg gjorde var å sette ting på spissen. Det dere gjør er personhets av mitt innlegg uten å bidra I til tråden I det hele tatt. :nonod:

 

Av mine tre setninger så bidrar to til tråden.

Den første var satt på spissen, akkurat som du selv skriver du gjorde i ditt innlegg.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden startet vel kalaset? Så tok en annen tråd over, med fokus på hva vi skal gjøre for å være "innafor".

 

Min mening er at denne tråden egentlig fortjener mer oppmerksomhet, nettopp fordi jeg tror ikke vi bør gjøre veldig mye med båtene foreløpig.

 

Mitt inntrykk er at dette sjøsprøytet er vedtatt av politikere uten spesielt god peiling, og som er ute etter å tisse på en stolpe i miljøhypokonderiets navn (ser bra ut å være miljøbevisst for en politiker - dette er en stor sak om den blir gjort stor nok). Minner om dieselbil anbefaling vs bensinbil her i Norge. Tok ikke lang tid før det ble snudd. Samme kunnskap tilgjengelig hele tiden.

 

De som skal håndheve dette er nok ikke like enige med de nye reglene, fordi de ser de samme problemene som er reist her. Det blir helt håpløst - spesielt kombinert med at jeg tror den jevne båtsjåføren har sin egen bestemte mening om hvor lite skutas bæsj har å si på det store havet (så lenge den slippes langt nok unna en badestrand). Jeg kommer ihvertfall til å gi blaffen.

 

At politikere har rett til å bestemme nye regler betyr ikke at de har rett. Vi har litt ansvar vi også som den jevne mannen i gata til å si ifra når ting er helt forskrudd.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Denne tråden startet vel kalaset? Så tok en annen tråd over, med fokus på hva vi skal gjøre for å være "innafor".

 

Min mening er at denne tråden egentlig fortjener mer oppmerksomhet, nettopp fordi jeg tror ikke vi bør gjøre veldig mye med båtene foreløpig.

 

Mitt inntrykk er at dette sjøsprøytet er vedtatt av politikere uten spesielt god peiling, og som er ute etter å tisse på en stolpe i miljøhypokonderiets navn (ser bra ut å være miljøbevisst for en politiker - dette er en stor sak om den blir gjort stor nok). Minner om dieselbil anbefaling vs bensinbil her i Norge. Tok ikke lang tid før det ble snudd. Samme kunnskap tilgjengelig hele tiden.

 

De som skal håndheve dette er nok ikke like enige med de nye reglene, fordi de ser de samme problemene som er reist her. Det blir helt håpløst - spesielt kombinert med at jeg tror den jevne båtsjåføren har sin egen bestemte mening om hvor lite skutas bæsj har å si på det store havet (så lenge den slippes langt nok unna en badestrand). Jeg kommer ihvertfall til å gi blaffen.

 

At politikere har rett til å bestemme nye regler betyr ikke at de har rett. Vi har litt ansvar vi også som den jevne mannen i gata til å si ifra når ting er helt forskrudd.

Link to post
Share on other sites

Tombåt: Du har misforstått innlegget mitt. Les en gang til er du snill. "At de har rett til.... osv... betyr ikke at de har rett". Rett = at de har riktige konklusjoner. :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at dette sjøsprøytet er vedtatt av politikere uten spesielt god peiling, og som er ute etter å tisse på en stolpe i miljøhypokonderiets navn (ser bra ut å være miljøbevisst for en politiker - dette er en stor sak om den blir gjort stor nok).

.......

 

De som skal håndheve dette er nok ikke like enige med de nye reglene, fordi de ser de samme problemene som er reist her. Det blir helt håpløst - spesielt kombinert med at jeg tror den jevne båtsjåføren har sin egen bestemte mening om hvor lite skutas bæsj har å si på det store havet (så lenge den slippes langt nok unna en badestrand).

Jeg er enig med deg i dette Dennrick.

 

Kloakkutslipp fra fritidsbåter slik det funker i dag er et fluepiss i havet bokstavelig talt.

Dette vedtaket vil være mulig å gjennomføre i praksis, totalt manglende infrastruktur, koster ørten millioner og gir i praksis null miljøgevinst.

Men ser flott ut på papiret for de uten kontakt med den virkelige båtverdenen.

 

Noen ganger forundres jeg over folk som automatisk applauderer etthvert påbud, forbud eller regulerering som om de var hjernedøde zombier. Bøyer seg frem og tar imot uansett hvor dumt, dyrt, lite gjennomtenkt, gjennomførbart og idiotisk det som kommer måtte være. Noen hadde vel hoppet ut fra stupet også bare det stod på det rette papiret...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Når man går inn på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Fragor-och-svar/ så får man nesten et inntrykk av at dette er gjennomtenkt. Helt til man klikker på spørsmålene ... her er et par gullkorn:

 

Har man även undersökt vilken miljöpåverkan transporterna för att tömma toalettavfallet i hamn har?

 

Detta har inte ingått i kartläggningen. (...)"

Enhver lovregulering har både kostnader og gevinster; ut fra et miljøvernperspektiv er ikke dette tiltaket gratis. Det koster energi både å produsere anleggene, gjøre ekstra besøk til pumpene, samt å pumpe dritten opp fra septiktank og videre til kloekkbehandlingsanlegg på land. Dette innebærer CO2-utslipp - som svenskene ganske sikkert også har pålagt seg selv å redusere. Det kan godt hende at dette er et helt marginalt problem, men jeg rynker panna over at det ikke er lagt ned noen innsats for å finne ut av dette.

 

"Hur stor är påverkan på miljön från toalettavfall från fritidsbåtar jämfört med till exempel industrier, reningsverk handelsjöfarten och jordbruket? Hur stor blir minskningen med förbudet?

 

Sverige har ett beting gentemot alla andra östersjöländer om att minska övergödningen i östersjön om 290 ton fosfor. Vår uppskattning är att utsläppet från fritidsbåtar med toalett maximalt uppgår till 3,7 ton."

Altså, dette forbudet har kanskje potensial til å bidra med 1% av de kuttene svenskene har pålagt seg selv å gjøre - dvs at de trenger å gjennomføre 99 tilsvarende tiltak for å komme i mål.

 

Jeg tror ikke denne loven kommer til å bli revertert, den kommer til å bli stående. Hvor lang tid det tar fra loven er innført til den er allment akseptert er et annet spørsmål. Det er ganske innlysende at loven (slik den står nå) ikke kan håndheves på annen måte enn at båtfolket selv må respektere og følge loven.

 

Vi kommer oss ingen steds dersom alle skal tenke "mitt avfall er helt insignifikant i den store sammenhengen", forurensing må reguleres - men man må alltid gjøre en nøktern avveining mellom kostnader og nytteverdi. Det tror jeg ikke er gjort i denne saken. Toalettavfall er et naturlig produkt som til en viss grad hører hjemme i sjøen, det er per se ikke forurensing, problemet (slik jeg ser det) er at vi har knekt det naturlige kretsløpet; det burde være unødvendig å drive med fosforgruvedrift for å produsere gjødsel. Per i dag er det ikke balanse mellom fosformengden vi slipper ut i havet og fosformengden vi tar opp fra havet. Problemet er i første rekke bruk av kunstgjødsel, avrenning fra jordbruket, samt at vi generelt sett lar kloakken renne ut i havet (i motsetning til før, da man stort sett brukte utedo, og til en viss grad resirkulerte toalettavfallet - eksempelvis, på sekstitallet ble mye toalettavfall fra Oslo samlet inn og sendt tilbake til landbruket).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...