Flammingokid Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Blir inspirert av sånt ja!! Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Hærlig ! Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Så poenget da: det er fortsatt 4-5 grader i vannet og lite sannsynlig at det legger seg is i noen særlig grad så lenge man er i åpent farvann. Isen som legger seg inne i viker og trange fjorder er gjerne mindre salt og mer stillestående. Saltvann fryser først på omlag -2°C. Blir det vindstille og kaldt kan du ikke se bort fra at det fryser på Bunnefjordsiden av Nesodden. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Fantastisk video Sone II, fikk nesten lyst på seilebåt Iallefall forsøke å få båten extra tidlig ut til Våren. Prøver å få båten så tidlig ut som mulig, men blir som regel rundt 1 mai. Får satse på blide værguder og uttak rundt midten av April i 2015! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 flott video ! gleder meg til påsken... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bidevind Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Flott video ! Til tross for 4 min lengde ble den ikke kjedelig. Her er det mange som har noe å lære ! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Noe å lære om videoredigering, eller noe å lære om seiling i is etc? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bidevind Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Flott video ! Til tross for 4 min lengde ble den ikke kjedelig. Her er det mange som har noe å lære ! Noe å lære om videoredigering, eller noe å lære om seiling i is etc? :-) Videoredigering, var det jeg hadde i tankene. ;-)) Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Jeg er ikke ekspert, hverken hva angår videoredigering eller seiling i is. Men til spørsmålet om det er galskap å legge ut på tur langs svenskekysten denne julen så mener jeg at is neppe vil være noe hinder. Klart det lønner seg å følge med på værmeldingen, og får man en lang periode med streng kulde kombinert med lite vind øker sannsynligheten for ising. Det er 4-5 grader i overflaten nå, og det tar relativt lang tid før dette kjøles ned mot -2. Min spådom er at ytre skjærgård holder seg isfritt langt ut i januar, nesten uansett hva slags vær vi har foran oss. Dagene før jeg reiste ned til Danmark i fjor var det -15 til - 20 grader hjemme på Langhus og overflatetemeperaturen i sjøen lå på - 1 til - 3. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Ytre skjærgård ja ... men jeg ønsker jo helst muligheten til å kunne gå litt beskyttet innenfor de ytterste øyene i allefall. Menja, jeg satser på at det går greit :-) Jeg har laget en provisorisk liten mini-ishud ut fra noe metallskrap som lå her hjemme (rustfritt stål), den bør beskytte mot det værste, men bare akkurat på spissen av baugen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mariell Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Tror du kan ta det helt med ro. Faren for is selv innaskjærs langs hovedleden nå I December 2014, tror jeg er veldig liten. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fjord28cs Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Et godt tips for å brekke opp is i en bukt eller sund er å gå frem og tilbake ved iskanten med den farten som lager størst hekksjø. Den sprø fersvannsisen brekkes lett opp, mens sjøis tåler litt mer. Det gir i allefall en svekkelse i isen og med din provisoriske ishud år det sikkert bra. Lykke til og ha en god Juletur i skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 flott video ! gleder meg til påsken... Ja, de flotteste turene er definitivt i sesongens ytterkanter dvs. før mai og etter september. Slik er det vel for oss som finner størst glede i båtlivet tilbragt uten trengsel i verken uthavner eller gjestehavner. Og jeg misunner Tobixen som kan benytte juleferien til langtur, selv om dagene er korte. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 I Strömstad er nå vanntemperaturen pluss 5 grader. Jeg var på seiltur for en ukes tid siden. Måtte gjennom litt nattis da jeg gikk ut. Da jeg kom tilbake var det ikke en isbit å se. Været fremover er lavtrykkspassasjer. Lenger syd ligger dagtemperaturen i luften på mellom 5- og 7 plussgrader. Så fra Strömstad og sydover er muligheten for is helt null i de nærmeste to ukene. Men det blir vind. Og det blir tidlig mørkt. Den største faren jeg ser, er når man hopper i land på noe som ser ut som en våt trebrygge. Og den ikke er våt, men dekket av et tynt islag. Gå på snørra er den største risikoen. Dessuten kan det samme vært tilfelle med eget båtdekk, usynlig islag om morran. Som andre skriver, strøm ser ikke ut til å være noe problem, vann er mangelvare utenom der yrkesbåter fyller. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 (redigert) Hva er typisk julemat i Sverige, og hvordan er det med åpningstider til Systembolag og matbutikker i Strömstad, Grebbestad og lengre sør til neste uke? Redigert 16.Desember.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Vet ikke, men det er bare å Google systembolaget. Kort gangvei både i Strömstad og Gribbestad. Tradisjonell svensk julemat vet jeg ikke noe om. Men et par brett øl og akk-jakk burde vel uansett gjøre susen. Selv om julematen består av sylta pølser. Noe slikt må være generell anbefaling. Landligge dagen vil være påkrevet: Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 23. desember kl 19 er visst frist for å handle inn på Systembolaget - neste mulighet er lørdag 27. desember :-) Men hvordan er det med matvarer forøvrig, muligheter for bunkring mellom 23. desember og 27. desember? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 I Strömstad er det automat for bensin/diesel. Du kan sjekke med Axelsson Marin AB, det er de som eier sakene. Mat i Strömstad kjøpes greit på ICA nede ved kaiene inn mot sentrum, der Kosterfergene legger til. Eller hos COOP på vei opp til Systembolaget. Greie butikker begge to. I Grebbestad kan det handles mat i butikken ved siden av Systembolaget innerst i bukten. I Grebbestad er det etter husken ingen muligheter for å fylle bensin/diesel. Og der du fyller får du sannsynligvis biodiesel. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Diesel fylles i Utgårdkilen, hvaler. På nettet finner du åpningstider for butikkene. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Ja, dieselbunkring foretar jeg i Utgårdkilen - det var matvarebunkring jeg tenkte på. Ordvalget var kanskje ikke det heldigste :-) Jeg vet hvor jeg finner butikker i Strömstad og Grebbestad, dette var mer et generelt spørsmål - er alt like stengt i Sverige som i Norge i juledagene? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 (redigert) Websidene til Ica Strömstad sier "åpent hver dag 08-22" uten å spesifisere noe spesielt for jula - men man vet jo aldri, stoler ikke helt på at det vil være like åpent på de mest hellige dagene. Jeg har opplevd stengte butikker i Sverige før - og i Tromsø har jeg opplevd at en døgnåpen bensinstasjon rett og slett var stengt 1. juledag. post-edit: https://www.coop.se/Butiker-varor--erbjudanden/Butiker-import/Coop-Konsum/Coop-Konsum-Stromstad-/ - stengt første juledag, stenger tidlig julaften, og ellers litt reduserte åpningstider på enkelte av dagene. Det er mer som forventet :-) Redigert 16.Desember.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Svensk Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 ICA o Coop på de flesta ställen är öppet alla dagar över jul o nyår. Normalt stänger de flesta matbutiker 16,00 på Julafton och Nyårsafton. annars öppet 09,00 till 20,00. Undantag kan finnas i mindre butiker som på Koster, Resö, Malmön, Fiskebäckskil mm Så länge du håller dig till butiker på de något större platserna behöver du inte vara utan mat. Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Hva er typisk julemat i Sverige, og hvordan er det med åpningstider til Systembolag og matbutikker i Strömstad, Grebbestad og lengre sør til neste uke? Typisk Jul mat i Sverige och då främst här på Västkusten. Inlagd sill i olika varianter och inlagd mackrill och till detta ganerade ägghalvor. + en sillpotatis Några sallader som röbetsallad (ett måste till skinka o köttbullar som jag ser det) och någon god skaldjursallad. Gravad, rökt och inkokt lax med div såser Rökt ål. Köttbullar, julskinka, tjocka reben,+ en söt stark senap för den som tycker om detta, omelätt och inte att förglömma jansson. (Sök på Janssons frestelse) Lutfisk eller salt långa förekommer hos många fram på kvällen Risalamalta (risgrynsgröt med flöte) och saftsås till efterätt. Tror inte detta skiljer så mycket från Norsk julmat. Till julmaten dricks det ofta öl i olika varianter och snaps för den som önskar. Barnens favorit är Julmust (tror inte detta finns i Norge) Är du i Strömstad finner du en hel del goda delikatesser hos Strömstad Räkor som ligger i samma hus som fiskauktionen. Smaklig måltid Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 (redigert) i tillegg til vad Svensk skriver Glögg, Vørtbrød....best av alt er Vörtbröd med julskinka o senap og gjerne Bohusläns nasjonalrett.....Äggost til dessert Hva er typisk julemat i Sverige, etter du firat jul med svensk julmat...så kommer du sejle til Sverige hver jul ! Redigert 17.Desember.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Svensk Svart 19.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2014 Är båten packad och är du på väg. Ingen risk för is som blir långvarig. Välkommen att fira Jul i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.