Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Vanskelig å finne ut av dieselproblematikken - timingen kunne ikke vært værre, juletreet må fjernes, vanntankene tømmes og resten av familien må ut av båten for at jeg skal komme meg skikkelig til. Jeg har altså ikke funnet kilden enda - ikke engang i nærheten. Jeg har luftet godt, vasket litt der det ble observert dieselsøl, og jeg har ikke merket noe særlig til diesellukt i båten etter. Jeg har nå også fått putta nesa nedi de rommene hvor dieseltankene er, og kunne ikke kjenne noe der. Det kan jo hende at luktesansen er bedøvd etter å ha vært så lenge i båten ... hmnei, jeg luktet meget godt at det var diesel på kluten da jeg vasket i går.

 

Jeg tipper at dersom vi bare greier å holde oss unna store bølger og kraftig krenging, så skal vi komme oss greit hjem.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke ønsker vind og bølger, så bør du vel sette nesa hjemover om ikke så lenge. Varsel fra DMI:

bilde

Yr, som er nokså konservative når det gjelder vind, varsler opp til 15 m/s fra SW på onsdag. Men vinden tar seg opp allerede på tirsdag. Det blir mildere utover i uken, for så å bli

kaldere igjen. Om vi skal tro profetene. Strömstad havn er isfri, men Kebalviken er frosset over. Son havn er frosset over.

 

Jeg var nede på Hulda (Kebalviken) i går. Vanntemperaturen på 1 meter var 2,1 grader. Utetemperaturen var -7 grader, vindstille med lett nordadrag.

 

Når det gjelder oppflising av teakdekk kan det være en reell observasjon. Tropiske treslag tåler dårlig frost om de er våte. Tidligere ble båter med undervannsskrog av tropiske treslag tatt på land i september for å sikre tørking før frosten kom. Har vært med å bytte deler på båter som ikke fikk til denne tørkingen. Nordiske treslag har ikke dette problemet.

Link to post
Share on other sites

Vi får følge med på værmeldingen. Nesten i Göteborg nå.

 

En ting jeg synes er særlig vakkert er alle de bebodde øyene uten fast veiforbindelse. I Norge har vi en tendens til å ville bygge bruer eller veitunneller til nærmest enhver holme hvor det bor én person, mye av idyllen blir ødelagt når stedene får bilveier, parkeringsplasser etc.

Link to post
Share on other sites

Lura lite på ditt vatten på kölen.

Var det sött eller salt?

När du var i Kungshamn och vi fyllde vatten i dina tankar kom det aldrig något vatten i avluftningen när tankarna var fulla upp i korken vilket normalt sker.

Det är inte så att i samband med fyllning av vatten att avluftningen lossnat eller frusit sönder och du fått in vatten på kölen den vägen?

Har det legat lite disel i någon ficka sedan gammalt och när vatten börjar skvalpa runt tar detta med sig disel och det behövs inte mycket för det börjar lukta ?

Bara en tanke som slog mig.

Link to post
Share on other sites

Hva er alder på kidsa?du må sette kjerring og unger på ett spisested ,så du kan finne roen til og sjekke diesel problem.lykketil.

1, 3 og 10. Tiåringen kan være veldig flink til å hjelpe til - men bare når han selv føler for det, ikke når vi virkelig trenger det, og vanskelig å finne spisesteder hvor ungene trives.

 

 

Lura lite på ditt vatten på kölen.

Var det sött eller salt?

Jeg vet ikke annen triviell måte å sjekke det på enn å smake - og det har jeg ikke tort å gjøre, det ser ikke rent ut for å si det mildt - og det blir ikke akkurat bedre når det ligger en liten dieselfilm på toppen. Jeg må komme meg til bunns i problemene her, men det er sannelig ikke enkelt. Møbler og juletre må ut. Vanntankene må ut. Batteribanken må ut. Jeg må kravle rundt omkring med hodelykt. Det er lite aktuelt å få gjort dette ila ferien nå.

 

När du var i Kungshamn och vi fyllde vatten i dina tankar kom det aldrig något vatten i avluftningen när tankarna var fulla upp i korken vilket normalt sker.

Jeg har lurt på det samme, men slik har det alltid vært på denne båten, jeg har ikke funnet noen lufting på vanntankene, antageligvis har de ikke noen lufting - det er fleksible tanker, så de trenger ikke lufting på samme måte som faste tanker.

 

Har det legat lite disel i någon ficka sedan gammalt och när vatten börjar skvalpa runt tar detta med sig disel och det behövs inte mycket för det börjar lukta ?

Bara en tanke som slog mig.

Neppe. Vi har vært ute i hardt vær før, men dette er første gang jeg finner diesel der. Kjølsvinet kan være tørt i ukesvis mens båten ligger i hjemmehavn, men når det blir litt bevegelse kan det plutselig havne masse vann der. Enten er det bortgjemte lommer med stående vann som skvalper over slik at vannet havner i kjølsvinet, eller lekkasjer som bare gjelder ved hardt vær - f.eks. lekkasjer ifbm skroggjennomføringer over vannlinjen.

 

Dieseltankene er faste og må jo nødvendigvis ha lufting noe sted - men jeg aner ikke hvor. Kanskje det ble gjort en snarvei og luftingen ble lagt innombords, og at det rett og slett har skvulpet over da jeg fyllte diesel på Utgårdskilen nå. Dieselen har så blitt liggende i en skjult lomme (under batteribanken er det et tomrom hvor jeg tror det flyter noe, men det er ikke mulig å komme til uten å ta ut batteribanken. Jeg vurderte å gjøre denne jobben for en måned siden - men det er altså masse tunge parallellkoblede batterier med kun kort avstand mellom batteripolene ... jeg fant ut at jeg ikke torte å begynne på jobben. Må legge ned litt tankeaktivitet for å finne ut hvordan batteribanken kan demonteres på en trygg måte).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å finne ut om det er sjøvann du har i kjølen er enkelt å sjekke med litt grønnsåpe. Da kan du bruke denne testen nedenfor

for å finne ut av hva det består av. Fyll et beger med vannet, og tilsett grønnsåpe.

bilde

 

Og har du ikke grønnsåpe ombord, får du sikkert kjøpt det i Göteborg. Hva heter grønnsåpe på svensk, Svensk?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg henger etter med bilder.

 

Kungshamn.

 

bilde

 

Her er det litt is på vannet i indre deler av havna. Det var små lettbåter med påhengsmotor som gikk inn og ut her og lagde råker. Kanksje beboere fra Røsholmen?

 

bilde

 

Så gikk vi spasertur mot Tången. Mange båter å myse på der.

 

bilde

 

I mitt hode er slik "shrink-wrapping" lite smart, fuktigheten må jo trenge inn lettere enn hva den slipper ut?

 

bilde

 

I Tången var det også antydninger til is.

 

bilde

 

Disse sjarkene ser ut til å ha sett sine beste dager - men vi benytter sjansen til å studere hvordan ishuden er lagt.

 

Deretter gikk vi opp til utsiktspunktet - men da var dessverre mobilen min fri for batteri.

 

Senere på dagen kom det en person kjørende bort til brygga der vi lå - han spurte om vi var fornøyde med kalesjen som han hadde laget :-)

Link to post
Share on other sites

Da vi forlot Kungshamn var det mørkt, så det ble ingen bilder på veien ned mot Lysekil. På turen fra Lysekil til Marstrand var det dagslys, så da ble det en del bilder. Disse presenteres uten kommentarer, selv om de nok burde vært merket med stedsnavn. Jeg tar kanskje "pøs på med bilder" litt for bokstavelig? Mye samme tema på de fleste bildene her: små landsbyer med båter og brygger men uten biler og parkeringsplasser, beliggende på begge sider av et sund. Mange fine bygninger og mange fine båter, og mye skjønn natur.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

PS: alle bildene er tilgjengelig i større formater, samt med geotagging via http://www.baatwiki.no/wiki/Spesial:Nye_filer

Link to post
Share on other sites

Fra dagen i dag.

 

Avreise fra Marstrand - første bildet ble uklart, fortsatt ikke helt dagslys:

 

bilde

bilde

 

Morsom båt. Tror den lå der i sommer også:

 

bilde

 

Mer kystbebyggelse:

 

bilde

 

Selene. Vi så sel i Göta elv også - oppdaget plutselig en sel som svømte etter oss!

 

bilde

bilde

bilde

 

Huset:

 

bilde

 

Så ble telefonen lagt til lading.

 

Dette kaller jeg service altså ... etter å ha sett dette, bestemte jeg meg for å gjøre en skikkelig innsats i å få betalt havneavgift:

 

bilde

 

Bildet er kanskje litt uklart - men, vi legger til kai, det begynner å sne, og før vi har kommet oss skikkelig ut av båten har noen strødd brygga frem til båten vår, og helt til kanten hvor vi skal inn i båten. (det var nok mest slumpetreff at brygga ble strødd rett etter at vi aankom, men allikevel ...)

 

Havneavgift ja ... det var ikke lett i Göteborg! Oppslag om at vi kan ringe for å få service, i tidsrommet 07-23. Vi ringer, ingen som svarer (men samtaleavgiften løper ... "de er nå nummer ett i køa"). Jeg prøvde å sende SMS også. En av de fastboende slapp oss inn på toalettet og prøvde å ringe mye lengre enn hva jeg gjorde til havneverten og til slutt ble det respons. Han skrudde på strømmen for oss og spurte om vi hadde noen flere spørsmål - men han kunne ikke svare på noen av spørsmålene!

 

1) er det muligheter for å fylle på vann? (han ringte noen og spurte om det mulig å skru på vannet for hele brygga!) Mens den ansatte gjorde sitt beste for å finne ut av spørsmålet var den fastboende innom igjen, så han kunne vise oss en tralle med veldig lang vannslange, samt ett vinteråpent tappepunkt vi kunne bruke.

 

2) finnes det septiktømming? Den ansatte kunne svare på hvor det lå, men han ante ikke om det fungerte vinterstid. (den fastboende tvilte på at septiksuget var åpent, og mente det bare var å slippe ut ting - underforstått, rett i Göte elv, i gjestehavna).

 

3) Trådløst internett? Her skulle vi ha fått en kupong med innloggingsopplysninger, men det hadde han ikke for hånden.

 

Vi betalte 200 kroner for strøm og ett døgns opphold. Jeg tipper selve "utrykningen" koster mer enn det i overtidsbetaling til den ansatte!

 

Jeg er bekymret for at det skal fryse til her i natt - det er -9 ute nå. Dagtid er det ikke noe problem, det går ei ferge i rute her som gir godt med propellkraft akkurat inn her mens den henter og leverer passasjerer - men nå går den ikke mer, og hvordan ting er i morgen tidlig, det er ikke greit å si. De innerste plassene i gjestehavna har allerede frosset til.

 

Brua rett over oss, ihht kartplotteren skal den være høy nok for båten vår, men på selve brua står det noe slikt som 18 meter. Jeg trodde det var mulig å ta seg oppover elva med en stor seilbåt, men tydeligvis ikke.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gjestehavner vi har besøkt så langt:

 

===

 

Slemmestad.

 

Plass: Lett å legge til longside.

Septiktømming: nei.

Vann: nei.

Søppeltømming: husker ikke.

El: ja

Betaling: selvbetjening, kontanter i konvolutt i kasse (100 kroner IIRC). Vi unnlot å betale (ingen informasjon om hva et off-season dagsbesøk koster).

 

===

 

Strömstad.

 

Nå er gjestehavnen selvbetjent på internett - og man må spesifisere hvor man ligger. Ettersom vi lå på en privat plass, "klikket" det litt allerede der. Det var ellers ingen informasjon om hva man ville få etter å ha betalt gjestehavnsavgift. En annen ting, jeg vet at det er grunt ved bryggene langs land - men det er ingen informasjon om dette. Havna var også relativt full av båter med fast plass gjennom vinteren, og vi måtte legge oss ved en privat brygge da vi ikke så noen opplagte steder vi kunne legge oss. Alt i alt, Strömstad var ikke noe greit sted å komme til på denne tida.

 

Plass: Trangt.

Septiktømming: Aner ikke? Så skilter som pekte retning mot septiktømmingen, men fant ikke selve tømmestasjonen.

Vann: nei? De fastboende må jo få seg vann på noe vis, men så ingenting opplagt. Muligheter bak fiskeauksjonen, men alt av vinteråpne vannkraner er tilsynelatende innelåst, man må evt avtale noe.

Søppeltømming: dunker overalt, ingen adgangskoder.

El: mot ekstra avgift.

Betaling: selvbetjent over internett. Vi skippet.

 

===

 

Vettnet (Nord-Koster).

 

Plass: Lett å legge seg til longside.

Septiktømming: nei.

Vann: nei.

Søppel: husker ikke. Tror vi tok med oss søpla til Kungshamn.

El: mot avgift. Bare "huskontakter", vi manglet overgang, brukte ikke el og betalte heller ikke.

Betaling: tilsynelatende gratis vinterstid. Elavgift betales i kasse.

 

===

 

Kungshamn.

 

Plass: Lett å legge til longside.

Septiktømming: ingen aning.

Vann: Vi fikk jo vann - men tror ikke det er noe opplegg for det i gjestehavna.

Søppel: Her er det meningen at man skal få en kode ved betaling av gjesthavnsavgift - men vi fant en dunk bak en åpen dør.

El: mot avgift - 50 kroner IIRC.

Betaling: betalingsautomat. Rabatt for off-season-besøk. Vi betalte avgift for el og tilgang til servicebygg, men ikke havneavgift siden vi ikke ble over natta. Vi betalte også for bruk av dusj (det burde vi egentlig bare ha gjort ombord - siden vi allerede betalte for strøm til varmtvannstanken og akkurat hadde fått fyllt opp vanntankene).

 

===

 

Marstrand.

 

Plass: Lett å legge seg til longside - men de plassene vi først prøvde oss på var skumle! Fastboende båter med veldig mange og veldig lange tau til alle tenkelige kanter, hadde jeg ikke hatt lommelykt hadde vi ikke sett det! (Også her ignorerte vi glatt et skilt som forbydde longside-fortøyning. Vi var tross alt eneste båt på nordsiden av en veldig lang flytebrygge!)

Septiktømming: ingen aning. Nå måtte vi jo krysse noe åpent vann rett før Marstrand ...

Vann: ingen aning.

Søppel: fant en dunk hvor det stod "ej hushållsavfall" elns ... hmmmm ...

El: ja

Betaling: aner ikke - vi fikk aldri tid til å gjøre research på dette. Vi snek oss altså til en gratis overnatting, med strøm og søppeltømming. Fy på oss ;-)

 

===

 

Göteborg.

 

Plass: Vi er vel eneste ikke-fastboende her, og det er nok med plass, men ikke helt lett å komme til (særlig ikke da vi prøvde å gå inn mens ferga skulle hente/levere passasjerer). I de indre delene av havna har de fastboende satt opp tau på kryss og tvers, og sperret v store deler av havna. Det er noe skummelt dersom man ikke ser tauene ...

Septiktømming: antageligvis stengt vinterstid.

Vann: Ja.

Søppel: Ja, dersom man betaler havneavgift får man tilgang til søppelrom, inkludert mulighet til å kvitte seg med spesialavfall.

El: Ja, dersom man betaler havneavgift (kontaktene er relestyrte og kontrolleres fra havnekontoret)

Betaling: Manuell! Man må bruke telefon for å få lov til å betale. El og dusj inngår.

 

Stort minus: tilgangskoden vi fikk til servicebygget sluttet å virke kl 23 :-(

Link to post
Share on other sites

Det er isfritt i dag også - bortsett fra noen små flak som ligger akkurat ved skutesida vår og lager ulyder hver gang ferga passerer. Ferga kommer inn i havnebassenget og snur på returen - det er ikke mange meters klarning mellom flytebrygga og ferga i det den snur.

 

Ellers ergrer jeg meg over å ikke ha lagt ut spring ... båten rykker mye frem og tilbake når ferga kommer. På tide å komme seg ut på dekk og bli herre over situsjonen ...

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kunne føle luftforurensingen på lang vei før vi kom til Göteborg, og det er ikke gøy å trampe rundt i saltslaps, men allikevel - fantastisk å komme til en storby på en slik ferietur. Julegöteborg kveldstid i går var strålende.

 

Så langt i dag har vi gått litt oppover langs elva og sett på båter, botanisk hage og Albert Åbergs kulturhus.

 

Det siste var dyrt, lite og dårlig planlagt. En gylden mulighet for oss voksne å slappe av, jobbe med datamaskinen og gjøre ting som ikke er mulig med ungene i båten (f.eks. støvsuge og vaske), men dårlig utnyttet.

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert, og ikke så reint lite misunnelig også egentlig...

 

Kult å feire julen med familien i båt på tur på Svenskekysten, og det må jo være en fantastisk flott tur i en så flott båt også?

Tenk å få oppleve hele Bästkusten en siste gang i 2014, og denne gangen i ro og mak, uten alle hekksjøgeneraler.

 

Ha en strålende tur videre, dersom diesel lukten er til å leve med, ville jeg ha prioritert det når dere var kommet hjem igjen.

 

Gleder meg til neste oppdatering, og nå har jeg dere på AIS`en også... :wink:

 

Fernanda

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...