Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Direkt från Springet i Kungshamn.

Ser ut som om det går gott till slut för valen.
Är nu utanför hamnen men har snutt flera gånger men blivit motad av räddningstjänstens båtar.
Har stora sår på ryggen efter den fastnade under en brygga.
Många 100 åskådare som följt arbetet.
Ser till slut ut som det kommer att sluta bra.

Link to post
Share on other sites

ser ut som den har många stygge sår på ryggen

 

bilde

Här kommer några bilder.

Fick inte så mycket tid då vi som var först på plats fick mycket att göra med valen och framför allt med den brygga som den fastnade under.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Inte rätt forum för valfrågor men det blev som det blev med detta och det får jag be om ursäkt för.

Link to post
Share on other sites

Strömstad, fortsatt.

 

Forsov meg litt i dag morges, var først oppe 09:30.

 

Jeg fant ingen åpenbare, lettvinte gjestehavnsplasser, og med såpass kraftig vind og usikre dybdeforhold ved longsideplassene inne ved lnd torte vi ikke annet enn å legge oss ved en privat brygge.

 

Vi åt brunch på "Orienten", meget velsmakende. Deretter var det Systembolag, coop, ica og fiskehandler.

 

Utsolgt for Prinskorv i hele byen. Vi har kjøpt ingredienser til Janssons, pluss en liten pakke med ferdig produkt. Eggost lagde de på Coop'en for en del år siden, men nå er det visst ikke å oppdrive i Strömstad, og vi har ikke krefter til å lage det selv. Fant ikke vann, mannen i fiskebutikken ved fiskeauksjonen mente fiskebåtene bunkret vann på et sted som het noe slikt som Myren. Dårlig utvalg på den fiskebutikken i dag, det var bedre på torvet der Kosterfergene går fra.

 

Tenker å dra til Koster i morgen tidlig. Men nå er det fullt stress med å få vasket litt rundt og få opp juletre ...

Link to post
Share on other sites

Strömstad, fortsatt.

 

Forsov meg litt i dag morges, var først oppe 09:30.

 

Jeg fant ingen åpenbare, lettvinte gjestehavnsplasser, og med såpass kraftig vind og usikre dybdeforhold ved longsideplassene inne ved lnd torte vi ikke annet enn å legge oss ved en privat brygge.

 

Vi åt brunch på "Orienten", meget velsmakende. Deretter var det Systembolag, coop, ica og fiskehandler.

 

Utsolgt for Prinskorv i hele byen. Vi har kjøpt ingredienser til Janssons, pluss en liten pakke med ferdig produkt. Eggost lagde de på Coop'en for en del år siden, men nå er det visst ikke å oppdrive i Strömstad, og vi har ikke krefter til å lage det selv. Fant ikke vann, mannen i fiskebutikken ved fiskeauksjonen mente fiskebåtene bunkret vann på et sted som het noe slikt som Myren. Dårlig utvalg på den fiskebutikken i dag, det var bedre på torvet der Kosterfergene går fra.

 

Tenker å dra til Koster i morgen tidlig. Men nå er det fullt stress med å få vasket litt rundt og få opp juletre ...

 

Äggost köper man inte det gör man.

Vatten finner du noen plats runt Fiskauktion.

Beklagligt att sortiment var begränsat i Fiskaffären på Torskholmen då det normalt är bra.

Link to post
Share on other sites

Äggost köper man inte det gör man.

Ja, skjønner det - men vi har litt knapt med tid og energi.

 

Vatten finner du noen plats runt Fiskauktion.

Vannkranene ute på bryggene var naturlig nok stengt av for sesongen - men jeg hadde forventet å finne en utekran m/ varmekabler på en vegg ... det var mørkt, kan jo hende at jeg har gått rett forbi den uten å se den, men det tviler jeg egentlig på. Jeg så at en av fiskebåtene som lå der hadde en ledning strekt som gikk inn under en garasjeport - det er jo meget mulig at det finnes vannuttak på baksiden av disse garasjeportene.

 

Beklagligt att sortiment var begränsat i Fiskaffären på Torskholmen då det normalt är bra.

Jeg tipper at de forbereder seg på juleferie ...

Link to post
Share on other sites

Bilder?

Ja, det må vi vel få til. Det er jo begrenset med dagslys, så det blir ikke tatt så mye bilder. Fruen har sikkert tatt noen bilder fra lørdag/søndag, og gjestene våre også ... jeg vet at fruen tok mange bilder fra Utgårdskilen, jeg får vel kontroll på det etterhvert.

 

Først, her er et bilde fra et par helger siden, fra Bærum. Det var en utrolig stemning å våkne opp med tåke, is og den svarte staken ... kremt, stanga ... som stakk ut av isen litt lengre bort. Det lar seg ikke helt fange opp på et foto, men jeg har i allefall gjort et forsøk:

 

bilde

 

Her er den provisoriske ishuden jeg mekket til, men glemte igjen i bilen (monteringen med vevtape er for illustrasjonsformål, tanken var å skru det fast):

 

bilde

 

Fra i dag ... normalt nøyer jeg meg ofte med en baugtrosse og en aktertrosse, men i dag var det mye vind, litt kort brygge, og brygga føltes ikke helt trygg - så bedre med ett tau for mye enn et for lite. Tenker også at det blir mindre rykk og napp og mer spredning av kreftene med flere tau:

 

bilde

 

Nå har vi fått opp juletre også (eller rettere sagt ned - se på bildet over, det er noe grønt nederst langs masta). Det mangler to ting - pynt til toppen og lys, jeg fant ingen juletrelys hjemme som går på 12v, og jeg har ikke tid/lyst til å prøve å "hacke" til noe heller:

 

bilde

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ditto der Swan... Men heldigvis vil kona og unga ut i romjulen! Ryker nedover om det ikke blir kuling... Kaldt og stille er helt greit...

En ting er iallfall sikkert, ski til jul er bortkasta... Vinteren varer jo bare 1 uke når en får sånne muligheter :-).

 

Blir det koster i kveld Tobix ?

God feiring!!!!!

Link to post
Share on other sites

Var ikke helt sikker på hvor i Kostersund vi ble anbefalt å legge til ... så vi la til på Vättnet på Nord-Koster. Det var skikkelig spøkelsesaktig, det føltes som at vi var eneste folkene på hele øya. Men sannelig møtte vi ikke massevis av folk da vi gikk tur - og ved Vestbrygga var det rent folksomt! Det var mye båter også og lite plasser der, så jeg er glad vi endte opp her. Bortsett fra strømmen - det er "vanlig" huskontakt, og vi har ikke overgang, kun sånn "båtplugg". (Båten kom med en vanlig stikkontakt, men overgangen vår ble igjen i Kristiansand i sommer, neste båtbutikk vi så var i Danmark, der hadde de ikke overgang, bare plugg ...)

 

Myren så fra utsiden ikke ut som noe plass hvor det var lettvint tilgang på vann - og siden jeg var alene våken seilte jeg bare forbi og videre i morges. Det blir kanskje litt stusselig julaften, med vannrasjonering, strømrasjonering og varmtvannsrasjonering. Vi har i allefall nok mat og drikke ;-)

Link to post
Share on other sites

Det blir ribbe og to stykk Jansson's frestelse på julaften - én laget ihht oppskrift av fruen, samt en "ferdigvare" fra butikkhylla på coop, så får vi se hva som smaker best. Smörgåsbord får vente til i morgen, evt sen kvelds (det var alltid tradisjonen i min familie - først julemiddagen, deretter kaffe avec, deretter en liten pause, deretter gaver og champagne, og til sist koldtbord med juleøl og akevitt).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...