Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

 

Tobixen, nå må du improvisere litt. Vettnet er ikke verdens navle i vintermørket, men det er ditt valg.

 

For å få strøm klipper du av kontakten på landstrømkabelen din. Avisoler hver enkelt ledning på kabelen, bøy dem dobbelt for å lage dem litt tykkere.

Ta med en liten skrutrekker og trykk dem inn i kontakten i skapet som sitter på den røde bua ved brygga.

 

Mer behagelig med strøm ombord på denne tiden av året.....alle lamper og lys tennes.

 

Fortsatt god jul!

Link to post
Share on other sites

Vettnet er et flott sted! Var der i sommer. Ta turen opp til de to gamle fyrene på toppen - flott utsikt derfra. Tar du til høyre når du går ut fra havneområdet kommer du til Kosters eneste campingplass - med en flott sandstrand - selv om det vel ikke akkurat er fristende å bade der nå... :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vettnet er ikke verdens navle i vintermørket, men det er ditt valg.

Finnes det noe bedre sted å feire julaften? Jeg bare spør :-)

 

Julaften er noe man feirer ganske så isolert sammen med nær familie - da har man ikke behov for å være i "verdens navle". Her har vi omtrent alt vi kunne ønske oss - mulighet til å gå i land og strekke på beina (i motsetning til når vi ligger på svai), frisk luft, god utsikt, ingen bråk fra naboer, og ingen naboer å ta hensyn til :-)

 

For å få strøm klipper du av kontakten på landstrømkabelen din. Avisoler hver enkelt ledning på kabelen, bøy dem dobbelt for å lage dem litt tykkere.

Jeg vurderte noe slikt, men det ble med vurderingen. Da mørket senket seg ble det temmelig opplagt at det er ganske langt til nærmeste levende nabo - flere hundre meter til nærmeste hus som det er lys i. Vi så på en av infotavlene at det ikke er lov med tomgangskjøring eller aggregatkjøring i Koster ... men tross alt ... i kuling og helt alene, tyve minutter med motorgange fra eller til spiller ingen trille - vips har vi løst både varmtvannsproblemet og "OMG, batterispenningen er kritisk lav"-problemet. Vi har LED-lys så det holder, LED-lommelykter, parafinlamper, dieselvarme og gass ... så vi greier oss fint uten landstrøm, men solcellepanelene gir jo ingenting på denne årstiden, og batteriene varer ikke evig.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vatten kan det däremot vara lite svårare med. Strömstad vid fiskauktionen, kanske på Resö, Grebbestad vid fiskemotaget, Tanumstrand, Fjälbacka vid sjöräddningen, Kungshamnsfiskarna i Kungshamn o Norden på Smögen. Fiskhamnen i Lysekil, Lyckans slip i Fiskebäckskil är några platser du får vatten.

Nå er vann førstepri - restbeholdningen varer kanskje ett døgn med full rasjonering. Grebbestad ved fiskemottaget - er det bankers å finne vann der på selveste juledagen? Jeg antar at det alltids vil være mulig å be om vann når det er virksomhet der - men første juledag skjer det vel ikke noe fiske? Enn de andre stedene, er de sikre? Vi kommer oss fint til Smögen før vannet tar slutt dersom vi starter litt tidlig i morgen - og enda lengre dersom vi må ;-)

 

Ta med noen 10 liters plastkanner, man finner alltid en vinterkran nesten uansett hvor man er.

Jeg angrer på at jeg ikke fulgte den oppfordringen. Fruen mente det var unødvendig, vi hadde ikke noe som duger for drikkevann hjemme, og sparte tid på å ikke kjøpe inn noe. Vi har med egen vannslange, samt en del koblingsdeler (gardena, etc), så sålenge vi kan finne en vannkran på en vegg et sted som ikke er alt for langt fra nærmeste fortøyningsmulighet, så får vi fylt.

Link to post
Share on other sites

Vettnet er et flott sted! Var der i sommer. Ta turen opp til de to gamle fyrene på toppen - flott utsikt derfra. Tar du til høyre når du går ut fra havneområdet kommer du til Kosters eneste campingplass - med en flott sandstrand - selv om det vel ikke akkurat er fristende å bade der nå... :smiley:

Vi var på en relativt lang spasertur med hele familien i dag. Kommer jeg meg opp tidlig i morgen, er det kanskje mulighet for en "egotripp", det blir nok i såfall muligens eneste sjanse til å få med meg fyrene.

 

Veldig god utsikt fra Lotsutkiken. Var heldig, kom meg opp dit da Kosterferga var på retur.

Link to post
Share on other sites

Det går vel også an og ta en tur på land og kjøpe noen 5-litere med vann.

 

Ellers så melder Son i dag 10,1 kalde grader. Værutsiktene for Strömstad er som følger:

bilde

 

Så lenge det trekker fra land eller nordadrag, så fryser ikke Oslofjorden. I går var det is i buktene i Son. I dag, med nordadrag, er isen vekk.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet om vann :-)

 

Vi har passert Hafstenssund nå, jeg tenker at vi finner et sted å ankre opp før Kungshamn og komme dit i morgen tidlig. Går vi tom for vann før vi har passert Fjällbacka, ringer vi sjöräddningen og spør om det er muligheter for å fylle vann der.

 

Det er ganske rolige forhold nå, så det er neppe noe vits i å undersøke om vi kan få åpnet brua i Sotenkanalen.

 

Ellers kom vi oss opp til fyrlysene i dag morges - hele familien (unntatt ettåringen som sov i vogn). Blir å poste flere foto så snart jeg får tid :-)

Link to post
Share on other sites

Det er nok abstinensen med båt på land som brer seg hos oss andre. Men jo, - jeg synes det er litt ekstraordinært med en slik tur. Nå begynner det jo å lakke på dagen, så hvordan går det, er dere fremdeles under veis? Hva er temperaturen hos dere? Her hjemme hos meg på Skjetten ved Lillestrøm bikket det nettopp under -20oC!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En vakker stripe med land ... blir som regel ikke noe mer enn en stripe når man prøver å ta bilde av den ...

bilde

Dette forbudet ble ignorert. Jeg tenkte først at dette var av kapasitetshensyn, først etter å ha forlatt tenkte jeg på at det også kan ha noe med hva slags krefter bryggen er dimensjonert for. Det var ganske hard vind rett inn mot brygga, fenderene mine fikk jobbe godt i natt - og sikkert bryggefortøyningen også.

bilde

Fra dagsturen vår juleaften - Bastevika. Igjen, jeg synes ikke helt bildet får frem idyllen godt nok ...

bilde

Litt småfe - populært blandt ungene ...

bilde

Kaldt i dag - og vi observerte antydninger til sjøis ...

bilde

Legg merke til vannlinja på nabobåten ...

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå begynner det jo å lakke på dagen, så hvordan går det, er dere fremdeles under veis?

Ja, natteseiling har jeg alltid satt pris på - men nå som vi har kartplotter og radar blir det mye stirring på skjerm og lite av å følge med på sektorlys etc. Vi ønsker å ta kveld nå, men det er fortsatt omtrent 3 nm til utpekt ankringsplass - 58o 22.742' N, 11 o 14.345' E. Vi har lite visuell oversikt over omgivelsene fra innsiden av båten samt fra innsiden av cockpitteltet pga dugg og is, men vi har jo radar, også stikker jeg hodet utenfor cockpitteltet nå og da (særlig for å se etter staker - de er ikke alltid der kartplotteren mener de bør være).

 

Hva er temperaturen hos dere?

Kaldt! Vi har dessverre ikke termometer for utelufta. Fingrene mine føles ganske tørre nå, bør kanskje vurdere å bruke noe slags form for fuktighetskrem på dem. Inne har vi komforttemperatur. Jeg fryser litt i cockpit nå, men har fortsatt flere klær jeg kan ta på. Bruker flytedress.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...