Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Artig og følge med dere på en noe uvanlig båttur vinterstid lags bästkusten Tobixen.

Må være en spesiell følelse der nede på denne tiden av året.

 

Har du AIS/ mAIS? Hadde vært gøy å fulgt ferden deres på kartet.

Pøs på med bilder.

 

Fortsatt god jul til deg og familien :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser att ni ligger kvar i Kungshamn.

Rekommenderar Malmön och Fiskhamnen.

Där ligger du tryggt gratis och tror det är el där.

Om vädret ändrar (som det skall i morgon)

så nattisen försvinner ta en tur in i Åbyfjorden på insidan Malmön till Nordens Ark. Bra brygga att ligga vid och bara 200 m till parken. Sök på Nordens Ark. Garanterat värt ett besök för stora o små särskilt nu på vintern när inga löv finns på träden.

Ligg inte kvar här över natten med tanke på is.

Lilla Kornö är en liten fin ö med bra hamn och många här på BP kan rekommendera ett besök här. Tror el finns här.

Fiskebäckskil och Lyckans Slip finner du el god hamn och en bra restaurang som troligen är öppen.

Stanna inte här över natten om det är många -grader med tanke på is. Gå då i stället till Grundsund och även där tror jag du finner el o ligger gratis.

Gullholmen däremot finns ingen el och du lär få betala flera 100 kr för en natt om jag inte tar fel.

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er vi omtrent klare til å forlate Kungshamn - men vi er fortsatt usikker på neste destinasjon. Lilla Kornö høres ut som et perfekt sted for meg - men resten av familien foretrekker litt mer urbane destinasjoner. Malmöen er nesten for nært, Malmö for fjernt ;-) ... men Nordens Ark vil sikkert være bra for ungene. Mon tro om ikke Marstrand kan være verd et besøk - sist vi prøvde gikk det ikke, vi måtte bytte impeller og mistet det lille vinduet hvor det var mulig å finne plass der.

Link to post
Share on other sites

Vi burde hørt på råd og gått til Malmöen eller Kornö i går kveld ... i det minste på innsiden ;-)

 

Vi har ankret opp utenfor Fiskebäckskil i natt. Tok turen nokså direkte på utsiden av Malmöen og Kornö - tok sjansen da det "bare" var meldt bris på yr - det stemte ikke helt, vindmåleren var sjeldent under 16 m/s - det føltes som at det brått ble vindstille da vinden en liten stund løyet av og falt fra 22 m/s til 11 m/s. Det var ikke smart å gå på utsiden - vi sparte ikke noe tid på snarveien, det ble mange gretne familiemedlemmer, minsten ble sjøsyk og spydde, så det ble mye opprydding og vasking. Juletreet står også på halv-tolv nå og må fikses bedre. Fruen er fri for rene klær etter spyingen, så det blir ingen tur inn til Fiskebäck. Mye løsøre som flyter rundt i båten nå som alle julegavene er åpnet - men med litt seil ute gikk det stort sett greit, løsøre på le side av båten ble stort sett liggende.

 

Bortsett fra dét (samt noen smådetaljer som at putene våre var frosset fast til veggen da vi la oss i forgårs) og bortsett fra vannsituasjonen, det har vært en fin tur, rådende forhold er greie, og værmeldingen fremover nå viser lite vind men en del minus gjennom helga, og plussgrader til uka. Vi har observert en del is i indre havner bak moloer, og som Svensk påpeker kan det nok bli is i de trangeste vikene, men ellers er det meste av ankringsplasser o.l. åpne.

Link to post
Share on other sites

Ville vært ytterst forsiktig med seiling i mye vær nå på denne tiden av året. Dekket blir glatt og skulle det kreves

Dekksarbeid fordi ett eller annet skjer, kan det bli en stor utfordring. Derfor meget defensiv seiling, og helst i dagslys. Forøvrig en spennende, fornøyelig tråd.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har du AIS/ mAIS? Hadde vært gøy å fulgt ferden deres på kartet.

Pøs på med bilder.

 

Nei, men jeg burde vel vurdere mAIS om ikke annet.

 

Nydelig seiling i dagslys, solskinn og bidevind i dag. Jeg fikk til og med sjansen til å legge meg flatt på dekk i sola og stirre opp i himmelen i noen minutter i formiddag. Vi har sydlig kurs nå, fruen ønsker å komme seg til Gøteborg, der har vi ikke vært på 15 år elns.

 

Klok av skade går vi i dag på innsiden av det meste, selv om forholdene nok er ganske rolige i dag. Hm, tror vi våger oss på utsiden av Bråtø.

Link to post
Share on other sites

Hei, var for å forberede tur i dag, men måtte raskt skrinlegge turen - nedturen var raskt et faktum.. Det lå 4 cm med is i hele havnebassenget og greier neppe å presse meg ut...... Det var helt fritt her lille julaften....

 

Så da tobixen - da er deg vi må følge... Som flere her har ymtet frem med, er dette en fin tråd for oss som lider av abstinenser... Stå på videre, vi følger... Gjerne bilder og beskrivelser av forhold og steder!!!

Link to post
Share on other sites

Marstrand nå. Idyllisk tur i dagslys og solskinn gjennom diverse sund, i stedet for spasertur på land i dagslyset ... men nå er ungene overmodne for en tur ut. Vi var så heldige at vi begge to fikk sitte i cockpit store deler av turen, mens ungene var stille. Stille før stormen ...

 

Forøvrig, ikke alt som er gått like bra.

 

Like før Kungshamn sviktet plutselig ankervinsjen, i det jeg tok opp ankeret. Jeg kjørte ankeret litt opp og ned for å prøve å fjerne gjørme da det skjedde. De siste meterene fikk jeg dratt opp for hand. Gudskjelov viste det seg at det var så enkelt som en bryter som plutselig stod i av-posisjon - men veldig merkelig, ungene var så vidt jeg kan se i en annen ende av båten da dette skjedde.

 

Det virker som at teakdekket fliser noe opp.

 

Ellers har vi lekkasjer vi ikke helt har kontroll på, og særlig etter litt røffe turer er det mye vann i kjølsvin, propellakslingsskap og diverse andre steder. I propellakslingsrommet var det nå vann på et helt nytt sted - og diverse filtre og reservedeler lå å fløt i vann, her er det nok verdier for et titalls hundrelapper som bare kan kasseres (selger av båten hadde rikelig med reservedeler ombord).

 

Men så det som er absolutt mest ille - på toppen av vannet i kjølsvinet fløt det noe diesel da jeg sjekket i går kveld :-( Særlig skremmende etter å ha lest diverse tråder med folk som har lekkasjer på nye dieseltanker (forrige eier la inn nye vann- og dieseltanker for å få mer kapasitet og bedre balansering). Nå har jeg jo nettopp toppet tankene, pluss at vi har vært ute i røfft vær, så jeg har en hypotese om at lekkasjen er på selve påfyllingsrørene. I såfall er det "bare" å gjøre godt rent i kjølsvin, forbruke diesel etter beste evne, samt unngå røffe forhold, så kan problemsøking og fiksing utsettes til vi er tilbake hjemme. Det er ganske vanskelig å få gjort noe ombord når vi har tre unger oppe - jeg har et lite "vindu" mellom ungene kommer seg til sengs og før jeg selv kollapser hvor jeg kan åpne luker og inspisere og vaske. Men det haster, det begynner å bli et snev av diesellukt ombord nå.

 

Er det mulig å poste bilder direkte fra android'en til forumet dersom jeg installerer Tapatalk?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...