Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Nordgående seilbåt burde ha gitt signal til de han innhentet og de skullle svart med et kvitteringssignal før han passerte. Det var ikke opplagt at det var forsvarlig å passere i denne sutuasjonen. Nordgående seilbåt burde ha vist mer hensyn enn det han gjorde. Dette var i juli med stor båttrafikk, og han utsatte seg selv og andre for helt unødvendig fare.

 

Helt enig med deg og jeg ville ikke gjort noe slikt selv men det er kjekt å vite om han faktisk var i sin fulle rett. En kan jo fort selv ende opp som "forulempet part" og sitte og lure på "hva f.... skjedde nå?" i en tilsvarende situasjon.

Link to post
Share on other sites

 

Det betyr at om jeg kommer seilende, og det begynenr å bli trangt, må jeg heise en "Kjegleformet figur med spissen ned", for at jeg skal bli oppfattet som "fartøy hemmet av sitt dypdegående".

 

da kommer du oppfattes som motorseilere.......

 

skall du oppfattes som hemmet av ditt dypgående skall du heise en sylinder.......

 

(i Täresund, eller Sverige generelt, så slipper båter under 12m o vise dagsignal, særsvensk bestemmelse)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Går du i et trangt sund, holder du til Styrbord. Med motkommende båter og dårlig plass, da må den båten som innhenter båten foran vike.

 

Styrbord regelen er kjekk den.

 

Hvis derimot en signaliserer tidlig at en holder kurs midt i. Da må motkommende trafikk vente til signaliserende båt er i gjennom.

 

Tvetydig manøver kan også løses via og kalle opp på VHF., eller bruke signalene for : jeg forstår ikke din manøver.

 

Skape stress er unødvendig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har i mange år brukt båter som stikker dypere enn 2,5m. Det er ikke alltid lett i trange, grunne sund. Vi har hatt 10 cm under kjølen der motorbåter (og små seilbåter) ikke forstår at vi ikke kan gå hvor som helst. De har jo sett andre seilbåter gå der før... Da er gjerne farten 0,5 knop, og vi ligger midt i sundet. Forstår at de vi møter blir litt frustrert. Men vi går aldri inn i trange, grunne sund når det er mye båter, da går vi heller rundt eller venter. Hvis det er tvil, har alltid praktisert at innhentende båt har vikeplikt.

 

Hadde jeg trodd at noen forsto at en kjegle med pilen ned hadde betydd at vi er hemmet av dypgående skulle jeg anskaffet det.

Link to post
Share on other sites

enig, jeg tror at dagsignaler knapt har noen verdi, kanskje med unntak av å fomelt ha gjort alt riktig om uhellet er ute. En gjennomsnittlig båtfører vil hverken se eller forstå hva signalet betyr om noe slikt henger i riggen.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Aha. Hjemmesnekra regler til spesialformål. Sjøveisreglene sier ikke et kvekk om seilfartøy i regel 9, Trange farvann.

 

:lipseal:

Regelen er ikke hjemmesnekra, men finnes dog ikke i regel 9.

Regel 13 derimot (koipert fra http://www.navcen.uscg.gov/?pageName=navRulesContent#rule13

 

 

Rule 13 - Overtaking

(a) Notwithstanding anything contained in the Rules 4-18, any vessel overtaking any other shall keep out of the way of the vessel being overtaken.

(b) A vessel shall be deemed to be overtaking when coming up with a another vessel from a direction more than 22.5 degrees abaft her beam, that is, in such a position with reference to the vessel she is overtaking, that at night she would be able to see only the sternlight of that vessel but neither of her sidelights.

© When a vessel is in any doubt as to whether she is overtaking another, she shall assume that this is the case and act accordingly.

(d) Any subsequent alteration of the bearing between the two vessels shall not make the overtaking vessel a crossing vessel within the meaning of these Rules or relieve her of the duty of keeping clear of the overtaken vessel until she is finally past and clear.
Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg dette er en finurlig paragraf.

"Uttrykket «fartøy som er hemmet av sitt dypgående» betyr et maskindrevet fartøy"

Det betyr at om jeg kommer seilende, og det begynenr å bli trangt, må jeg heise en "Kjegleformet figur med spissen ned", for at jeg skal bli oppfattet som "fartøy hemmet av sitt dypdegående".

...

skall du oppfattes som hemmet av ditt dypgående skall du heise en sylinder.......

...

 

Hadde jeg trodd at noen forsto at en kjegle med pilen ned hadde betydd at vi er hemmet av dypgående skulle jeg anskaffet det.

Poenget mitt var at for å bli oppfattet som et "fartøy som er hemmet av sitt dypdegående", må du være ett maskindrevet fartøy. Om det er med vilje vet jeg ikke, men ved nærmere ettertanke er det fornuftig. Kommer du i ett trangt farvann, som er så trangt (og grunt) at du skal kunne "kreve din rett", bør du nok gå med motor, og være forberedt på å ihvertfall låre seilene ganske raskt. Jeg er enig i det, selv om jeg mener alle som har seilbåt bør kunne gå til og fra kai for seil, og de skipperne på de gamle redningsskøytene visstnok (en av dem) skal ha sagt: "Motor er fint på havet, men manøvrering er best for seil."

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...