Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Regner med det er en D2 55. Dette er en utrolig god motor som vi har hatt 2 stk av. Ikke mye service med de. Det er kun filtere som skiftes frem til ca 600 timer og litt kjærlig stell.

 

Hadde den med fast propell når jeg hentet den ny. Skiftet fort til foldeproppel da jeg fikk støy mellom ca 1200 til 1800 omdreininger. Vi matsjet på ca 2100 omdreininger. Mener topp er 2950.

 

Så prøv over 2000 om det er det samme. Motoren en VP D2 55 er en Perkins/Shibota..

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg observerte dem en gang de kom inn i havna på Resø, tror det var i fjor påske. Da med båten Smørøyet.

Kuling og regn, og akkurat i det vi kom inn i havnebassenget streiket motoren. Det var et under at vi fikk fortøyd båten uten skader - og det første vi hørte etter å fått satt foten på land var: "der kan dere ikke ligge!". Jeg hadde brukt massevis av timer på å skru på Webastoen, men til lite nytte, den lagde mer røyk enn varme. Et ektepar med liten båt kommenterte at det var søtt å se folk med enda mindre båt komme i havn. Det var vel omtrent da vi for alvor fant ut at vi trengte nyere, større og mer komfortabel båt, og bestemte oss for å satse på den pene skuta med "til salgs"-plakat som vi så på Skjærhalden. :)

Link to post
Share on other sites

Har selv aldri vært så nervøs som når vi ferierte i snekke... å bare stole på at motoren skal gå og gå gjorde nesten nervevrak av meg (den stoppet faktisk aldri, annet en når jeg kjørte den tom for diesel). En båt uten plan B (seil) er ikke en fullverdig båt ;-) Selvfølgelig satt på spissen det men når jeg er ute med hele familien så gir seilbåt en trygghet jeg helt vil slippe å være foruten.

Kremt, må nok si meg uenig der...snekka mi er så absolutt en fullverdig båt! :smiley: Men jeg kjenner meg igjen i usikkerheten når det gjelder motoren. Som fersk båteier med null greie på motorer var det min store bekymring i begynnelsen også. Særlig når jeg skulle ut på aleneturen min til Sverige i august. Jeg var var for den minste lille endring i motorlyden, men det gikk bra! Nå har jeg totalt 155 turer bak meg med båten, og den 30 år gamle motoren har ikke sviktet meg en eneste gang! Så nå er jeg noe roligere...Men jeg har en sammenleggbar åre blant nødutrustningen. Den strekker neppe til hvis noe skulle skje, men hvem vet? Kjekt å ha... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...