Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Hei, og takk for god Jule underholdning [emoji2] har fulgt med fra første dag, og har merket meg at farten har vært ca. 4 knop hele tiden dere går for motor. Hva er turtallet? Båten bør ha ca. 8 knop som marsj fart. Er det en mulighet for at du ha ligget for lenge på et for lavt turtall og at motoren har sotet ned/gått sur? Lykke til videre. Følger med på Tour de Ski, hoppuka og MarineTrafic[emoji16]

Link to post
Share on other sites

Jeg gir aldri mye fart på motoren, bortsett fra i nødsituasjoner. Jeg lurer på om det er noe feil med propellen, for den begynner å lage ulyder i større fart. Skrogfart burde ligge på ca 8 knop, men i praksis butter det på 5 knop. Vi har aldri vært i mer enn 7.5 knop (da for seil).

 

Vi tar båten på land i vår, får vel se på propellen da.

 

Solskinn og varmt i dag.

Link to post
Share on other sites

Du har motor på ca. 55 hk. Den kan gå på 2- til 3000 rpm. Mulig du har en resonans som følge av feil svingemasse. Marsjfart på båten din er ikke 8 knop, men mellom 5- til 6 knop. Topp fart vil ligge i området 8 knop. Da vil du trenge ca. 75 hk.

 

 

Motoren til Hulda er sperret på 3600 rpm. og gir da 140 hk. Men vi kjører sjelden over 1500- 1800 rpm. Og vi soter ikke.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De hadde uflaks ombord i går. Det kunne sikkert gått mye verre. Men det gikk bra. Tobixen kjenner sin egen båt og mannskap best. La han ta sine vurderinger og beslutninger selv. Jeg synes det blir feil å dramatisere for mye. Det er en seilbåt, og folk har klart seg i hundrevis av år uten motor.

 

Helt enig. Har med glede fulgt Tobixen sine tråder og innlegg på BP nå over flere år. Det som går igjen er den nær bunnløse ærligheten, ikke noen skjønnskriving av situasjonene, slik jeg tror de fleste av oss har en tendens til å gjøre. Dermed kan ting som er beskrevet kanskje virke mer dramatiske enn de er, eller så kanskje har Tobixen et anlegg for drama i sin penn :-D For å ikke snakke om det utrettelige arbeidet med båtwikien (eller hva den heter), den mannen er et opphav av kunnskap og har også analysert og summert utallige drøftinger her på BP på en faglig og god måte.

 

Jeg ble imponert, men ikke overrasket, over hvor godt han taklet situasjonen, alene på dekk, heiste seil og manøvrerte seg ut av situasjonen med et øye på plotteren så han unngikk grunna osv. Godt jobba.

 

Hadde det vært en motorbåt så hadde vi hatt en avissak i dag, kanskje med fatalt utfall.

---------

 

Har selv aldri vært så nervøs som når vi ferierte i snekke... å bare stole på at motoren skal gå og gå gjorde nesten nervevrak av meg (den stoppet faktisk aldri, annet en når jeg kjørte den tom for diesel). En båt uten plan B (seil) er ikke en fullverdig båt ;-) Selvfølgelig satt på spissen det men når jeg er ute med hele familien så gir seilbåt en trygghet jeg helt vil slippe å være foruten.

Link to post
Share on other sites

Er enig med seilaren og pinkvin. Men tror nok også at skipperen med kone har litt høyere grense for hva en mener er kalt og surt enn mange oss andre. Jeg observerte dem en gang de kom inn i havna på Resø, tror det var i fjor påske. Da med båten Smørøyet. Jeg har aldri sett våtere manskap med mindre klær enn tobixen og kone. Det blåste og regnet, skipper og mannskap (kone) uten lue eller hansker og med tynne jakker, åpne i halsen og pissbløte. Møtte tobixen på brygga etterpå, like våt, like lite klær, på tur til butikken. Så ut som det var helt greit og hverdagslig for han. Jeg for min del hastet ned i egen båt med varmeren på full guffe.

Har googlet dem etter å ha lest om juleturen deres, og det var da jeg kjente igjen manskapet jeg husker så godt fra Resø.

God tur videre.

Link to post
Share on other sites

Du er velkommen ombord slik at du selv kan lytte :)

 

Jeg er ikke så god til å lytte. Men du kan få følgende tips:

1) Ubalanse i propellen, forskjellige årsaker

2) Feil oppretting av drivlinjen

3) Skjevhet i propellakslingen

4) Feil i demperplate

5) Feil i fleksibel kopling

6) Feilmaskinering av komponenter

7) Kritisk turtall ligger innenfor operasjonsturtall

8) Akseltetningen eller stevnlager gir ulyd, blant annet om stevnlager (Cutless) har vært kjørt med for lav vannsmøring

 

Når det gjelder kritisk turtall kan dette være ganske vanlig på 'hjemmesnekring'. Selv om jeg er klar over forholdet, hadde jeg det samme på Hulda. Byttet propell, problem solved. Den gangen jeg jobbet med komponenter til større maskinerier, var det vanlig å legge operasjonsturtallet mellom første- og annet kritiske turtall. Og det var bestandig spennende under første prøvekjøring om utstyret greide seg gjennom første kritiske uten å trip'e.

 

Uansett, hold deg unna området med vibrasjon inntil du får sjekket det ut.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Har selv aldri vært så nervøs som når vi ferierte i snekke... å bare stole på at motoren skal gå og gå gjorde nesten nervevrak av meg (den stoppet faktisk aldri, annet en når jeg kjørte den tom for diesel).

 

Er du nervøs når du kjører bil også?

Har ikke noe seil på den :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...