Fjord28cs Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Hei, og takk for god Jule underholdning [emoji2] har fulgt med fra første dag, og har merket meg at farten har vært ca. 4 knop hele tiden dere går for motor. Hva er turtallet? Båten bør ha ca. 8 knop som marsj fart. Er det en mulighet for at du ha ligget for lenge på et for lavt turtall og at motoren har sotet ned/gått sur? Lykke til videre. Følger med på Tour de Ski, hoppuka og MarineTrafic[emoji16] Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Jeg gir aldri mye fart på motoren, bortsett fra i nødsituasjoner. Jeg lurer på om det er noe feil med propellen, for den begynner å lage ulyder i større fart. Skrogfart burde ligge på ca 8 knop, men i praksis butter det på 5 knop. Vi har aldri vært i mer enn 7.5 knop (da for seil). Vi tar båten på land i vår, får vel se på propellen da. Solskinn og varmt i dag. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Turtallet ligger på 1.5k. Hva burde det ligge på? Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord28cs Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Kjenner ikke din motor, men antar at du burde ligge behagelig med 2300-2500 på marsj. Ser at du er igang igjen. Lykke til videre.[emoji2] Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 (redigert) Du har motor på ca. 55 hk. Den kan gå på 2- til 3000 rpm. Mulig du har en resonans som følge av feil svingemasse. Marsjfart på båten din er ikke 8 knop, men mellom 5- til 6 knop. Topp fart vil ligge i området 8 knop. Da vil du trenge ca. 75 hk. Motoren til Hulda er sperret på 3600 rpm. og gir da 140 hk. Men vi kjører sjelden over 1500- 1800 rpm. Og vi soter ikke. Redigert 4.Januar.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Tok den opp til 2krpm nå. 5.5 knop, men mye støy fra propell. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Tok den ned til 1.6 krpm. Det ble for mye støy og vibrasjoner. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Det du hører er en vibrasjon, hold deg vekk fra det turtallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Jeg tror ikke det er resonans, for det blir værre jo høyere turtall. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Janda Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Du burde nok sjekket propellen, skal ikke være noe problem med turtall på 2.500 på denne motoren. Er enig med de som støtter deg i å fortsette. Bare tull å gi opp for så å ta buss hjem, når du har seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Jeg tror ikke det er resonans, for det blir værre jo høyere turtall. Har du fått tau i propellen, eller går motoren ikke på alle sylinderne ? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Tror ikke det, den har alltid vært sånn. Husker ikke hva turtall vi hadde da vi prøvekjørte båten. Selger nevnte noe om propellstøy, men jeg husker ikke helt hva som ble sagt. Jeg bør vel spørre ham om det. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Du har feil utgangspunkt i teorien din. Det er snakk om kritisk turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 De hadde uflaks ombord i går. Det kunne sikkert gått mye verre. Men det gikk bra. Tobixen kjenner sin egen båt og mannskap best. La han ta sine vurderinger og beslutninger selv. Jeg synes det blir feil å dramatisere for mye. Det er en seilbåt, og folk har klart seg i hundrevis av år uten motor. Helt enig. Har med glede fulgt Tobixen sine tråder og innlegg på BP nå over flere år. Det som går igjen er den nær bunnløse ærligheten, ikke noen skjønnskriving av situasjonene, slik jeg tror de fleste av oss har en tendens til å gjøre. Dermed kan ting som er beskrevet kanskje virke mer dramatiske enn de er, eller så kanskje har Tobixen et anlegg for drama i sin penn :-D For å ikke snakke om det utrettelige arbeidet med båtwikien (eller hva den heter), den mannen er et opphav av kunnskap og har også analysert og summert utallige drøftinger her på BP på en faglig og god måte. Jeg ble imponert, men ikke overrasket, over hvor godt han taklet situasjonen, alene på dekk, heiste seil og manøvrerte seg ut av situasjonen med et øye på plotteren så han unngikk grunna osv. Godt jobba. Hadde det vært en motorbåt så hadde vi hatt en avissak i dag, kanskje med fatalt utfall. --------- Har selv aldri vært så nervøs som når vi ferierte i snekke... å bare stole på at motoren skal gå og gå gjorde nesten nervevrak av meg (den stoppet faktisk aldri, annet en når jeg kjørte den tom for diesel). En båt uten plan B (seil) er ikke en fullverdig båt ;-) Selvfølgelig satt på spissen det men når jeg er ute med hele familien så gir seilbåt en trygghet jeg helt vil slippe å være foruten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord28cs Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Bifaller Pinkvin[emoji106] Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Du har feil utgangspunkt i teorien din. Det er snakk om kritisk turtall. Du er velkommen ombord slik at du selv kan lytte :) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Hvilke verksteder i Strömstad er evt anbefalt? Strømstad Marina Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sequoia Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 (redigert) Si i fra om du vil ha sjekket propellen. Det er fort gjort å gjøre et dykk, før båten eventuelt tas på land. Redigert 4.Januar.2015 av diaX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Strømstad Marina Stengt frem til onsdag. Tror vi fortsetter mot Norge. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Si i fra om du vil ha sjekket propellen. Det er fort gjort å gjøre et dykk, før båten eventuelt tas på land. Jøss, jeg ville gjort det selv om jeg hadde hatt en god tørrdrakt :) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Janda Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Er enig med seilaren og pinkvin. Men tror nok også at skipperen med kone har litt høyere grense for hva en mener er kalt og surt enn mange oss andre. Jeg observerte dem en gang de kom inn i havna på Resø, tror det var i fjor påske. Da med båten Smørøyet. Jeg har aldri sett våtere manskap med mindre klær enn tobixen og kone. Det blåste og regnet, skipper og mannskap (kone) uten lue eller hansker og med tynne jakker, åpne i halsen og pissbløte. Møtte tobixen på brygga etterpå, like våt, like lite klær, på tur til butikken. Så ut som det var helt greit og hverdagslig for han. Jeg for min del hastet ned i egen båt med varmeren på full guffe. Har googlet dem etter å ha lest om juleturen deres, og det var da jeg kjente igjen manskapet jeg husker så godt fra Resø. God tur videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Du er velkommen ombord slik at du selv kan lytte :) Jeg er ikke så god til å lytte. Men du kan få følgende tips: 1) Ubalanse i propellen, forskjellige årsaker 2) Feil oppretting av drivlinjen 3) Skjevhet i propellakslingen 4) Feil i demperplate 5) Feil i fleksibel kopling 6) Feilmaskinering av komponenter 7) Kritisk turtall ligger innenfor operasjonsturtall 8) Akseltetningen eller stevnlager gir ulyd, blant annet om stevnlager (Cutless) har vært kjørt med for lav vannsmøring Når det gjelder kritisk turtall kan dette være ganske vanlig på 'hjemmesnekring'. Selv om jeg er klar over forholdet, hadde jeg det samme på Hulda. Byttet propell, problem solved. Den gangen jeg jobbet med komponenter til større maskinerier, var det vanlig å legge operasjonsturtallet mellom første- og annet kritiske turtall. Og det var bestandig spennende under første prøvekjøring om utstyret greide seg gjennom første kritiske uten å trip'e. Uansett, hold deg unna området med vibrasjon inntil du får sjekket det ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Har selv aldri vært så nervøs som når vi ferierte i snekke... å bare stole på at motoren skal gå og gå gjorde nesten nervevrak av meg (den stoppet faktisk aldri, annet en når jeg kjørte den tom for diesel). Er du nervøs når du kjører bil også? Har ikke noe seil på den Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Biler driver svært skjeldent opp på stranda dersom motoren stopper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Og båter er ikke så lett å svinge ut på veiskulderen med og sette på varselblinkeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.