Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Tenker det ja, hvis vi fortsetter så bør vi kjøre med begge kranene åpne. Men først må jeg få tappet ut sb vannutskiller, for den ser som sagt noe grumsete ut. Hvordan gjør jeg det? Starte motoren og åpne opp kranene slik at det blir trykk på den, for så å åpne i bunnen av vannutskilleren? Eller løsne slangen slik at den kan fylles med luft? Jeg aner ikke hvordan jeg evt lufter denne motoren - og lufting er jo generelt stort sett noe griseri.

Link to post
Share on other sites

Finfilter byttet. Lufting av motor og vask av motorrom gjenstår. Har egentlig ikke funnet ut så mye - men jeg tenker at dersom vi tar våre forholdsregler så bør vi kunne fortsette. Synd vi har motvind.

 

Jeg seilte to uker fra Tromsø til Finnmark i en båt uten motor for noen år siden. Dette er en seilbåt, vi er strengt tatt ikke avhengig av motor - det som er viktig er at man tar høyde for at motoren kan fuske. Tenker det kan være smart å kjøre med storseilet oppe.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Avhengig av vær og forhold og hvor jeg skulle gått og om motoren går greit under noe belastning uten for mye fusk ville jeg seilt/motorseilt hjem men da etter å ha tenkt i gjennom og gjort klar for ulike senario. Feks "hvilken fjord/havn/hvor kan jeg seile inn i og droppe anker med x vindretting på akkurat det vanskelige strekket" osv. . Ville latt motoren gå hele tiden.

 

Og på vanskelige strekk rent manøvreringsmessig mtp seiling/kryss i urent farvann ville jeg sett på alternative ruter. Om været blir bra kan en kanskje gå lengre ut og kjøpe seg bedre tid i tilfelle noe skulle skje? Ligger du godt unna grunner, skjær og annet uhumske greier så har en jo en grei sjanse og tid til å både seile og vurdere alternativer.

 

God ruteplanlegging i tilfelle rottefelle motoren ikke vil samarbeide ville jeg brukt litt tid på nå. Pluss litt mer søvn slik at en ikke gjør dårlige vurderinger ;-)

 

Som du sier, det er en seilbåt :-)

-----------

Link to post
Share on other sites

Fra Moss kan vi ta tog. Det var uansett planen, at vi kunne la båten ligge igjen i Moss og dra på jobb/skole mandag dersom vi ble sent tilbake, og hente siden.

Hvis dere kommer til Moss skal jeg prøve og hjelpe med en plass til båten noen dager. Kort vei til jernbane men transport kan ordnes.

Eventuell mekaniker kan jeg også prøve å finne i morgen.

 

Hvis dere har superforsikring på båt og motor burde vel dette bli dekket av selskapet...

Link to post
Share on other sites

Finfilter byttet. Lufting av motor og vask av motorrom gjenstår. Har egentlig ikke funnet ut så mye - men jeg tenker at dersom vi tar våre forholdsregler så bør vi kunne fortsette. Synd vi har motvind.

 

Jeg seilte to uker fra Tromsø til Finnmark i en båt uten motor for noen år siden. Dette er en seilbåt, vi er strengt tatt ikke avhengig av motor - det som er viktig er at man tar høyde for at motoren kan fuske. Tenker det kan være smart å kjøre med storseilet oppe.

Först har du det så travelt så du måste passera Gula Humpen i det väder som var i går + mörker. Sedan rotar du med filter i 15 timmar utan att ta hjälp som inte kostat en krona. Du gör konklutionen att du i stort är oavhängig av motor för det är en segelbåt och skall dra vidare. Tänk på resten av besättningen.

Nu är det som du själv skriver i rubriken. Galskap.

Link to post
Share on other sites

Å seile en seilbåt med litt ustabil motor er da ikke galskap? Mann har bare brukt opp litt av ekstraresursene.

Hvis det var en tomotors motorbåt der en motor fjusket hadde det vel heller ikke vært galskap å fortsette?

 

Spar motor til havnemanøver og seil resten. Få skuta og besetningen hjem, og ta feilsøk/repp når du har verktøy og tid.

Det ville ihvertfall jeg gjort.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

;-) :-o :$

Beklager mine litt underlige innlegg i morges. Jeg leste denne tråden sammen med min ni år gamle datter i går kveld, og har fulgt turen på marinetraffic og i sjøkartet. Hun har tydeligvis fortsatt lesingen på egen hånd før jeg våknet i dag og trykket litt på egenhånd.

 

Vi kan trygt si at turen til tobixen engasjerer flere generasjoner:-)

Link to post
Share on other sites

Galskap.

De hadde uflaks ombord i går. Det kunne sikkert gått mye verre. Men det gikk bra. Tobixen kjenner sin egen båt og mannskap best. La han ta sine vurderinger og beslutninger selv. Jeg synes det blir feil å dramatisere for mye. Det er en seilbåt, og folk har klart seg i hundrevis av år uten motor.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Finfilter byttet. Lufting av motor og vask av motorrom gjenstår. Har egentlig ikke funnet ut så mye

Hvordan så det ut inne i finfilteret du tok ut?

Så du noe der? Prøv Evt å helle ut innholdet i en kasserolle.

Samme med grovfiltetene dine om du får dem løs.

Har du ekstra filter med og mangler filtertang kan man kjøre en stor skruttekker tvers gjennom filteret og bruke den som momentarm.

 

Lykke til Tobixen og husk og lufte systemet (pumpa over finfilteret).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sedan rotar du med filter i 15 timmar utan att ta hjälp som inte kostat en krona.

Vi har sovet godt og spist pannekaker, ikke så veldig mye bortkastet tid egentlig.

 

Å taue en båt til Strömstad koster ganske mye, selv om jeg ikke betaler en krone. I min bok er det misbruk av Sjøredningstjenesten å be om assistanse til en seilbåt hvor motoren fungerer. Ja, det var kritisk nært i går - og vi tar lærdom av dét. Jeg tror ikke det hadde gjort stor forskjell om vi hadde hatt dagslys.

 

Det tar lang tid for meg og det blir mye griseri å skifte filter og inspisere avtappingskranene siden jeg ikke er mekaniker og har begrenset tilgang til utstyr - men det er lærerikt. Dette er ting jeg burde kunne bedre enn i dag.

 

Nå er finfilteret skiftet, motoren luftet, motorrommet rensket opp for diesel så godt det lot seg gjøre, motoren sviver rundt på allminnelig turtall, dersom den går uten tegn til hikke på en halvtime tror jeg vi skal kunne tørre å passere Havstenssund.

Link to post
Share on other sites

Har lagt ut dette før, men denne metoden fungerer bedre enn de filtertengene jeg har.

 

bilde

Det var noe slikt jeg gjorde for å få ut filteret, bortsett fra at jeg brukte PVC-tape i stedet for strammebånd. Ved å surre det mange nok ganger rundt, samt bruke surringsmetoder jeg lærte i speideren som barn, satt skrujernet som støpt.

Link to post
Share on other sites

Grovfilterene har jeg ikke skrudd opp enda, nei. Jeg så ingenting unormalt i finfilteret.

Det har vore kjekt å bli med dere på seiltur i denne tråden her i jula:) Ser ingen grunn til å ikkje bruke båten på vintertid og dette er jo beviset på at det går an å gjøre akkurat det.

 

No har eg ikkje dobbeltsjekka i tråden kva du har sjekka og ikkje sjekka, men du skriver grovfilter, altå filteret nærmast tanken i dieselsystemet? Det filteret burde vel absolutt være sjekka?? Er vel her grumset samler seg?

Det at motoren går fint på tomgangsturtall er sikkert greitt nok, men viss noko er tett i dieselsystemet kan det tenkast at motoren får nok diesel , men ved høgare turtall/belastning kan det bli for lite diesel gjennom systemet og motor begynner å gå dårlig, dvs når filtera er tomme for diesel.... Når motoren har stått ei stund så har vel filtera fyllt seg oppatt (vakuum i slangene )og motoren går normalt, til man "tømmer" filtera på nytt......

Har skrudd litt på dieselmotorer, men ikkje på Volvo, berre så det er sagt.

 

Hadde er vore deg hadde eg kjørt litt rundt i trygt område med bra turtall ei god stund før man setter av gårde i trange/utsatte farvann. Som sagt, motoren går fint på tomgang, men ikkje dermed sagt den går like bra med turtall i lengre tid.

 

Er også enig med deg angåande bruk av redningstjenesten om det strengt tatt ikkje er nødvendig, evt kansje be om følge på utsatte farvann. Dette vurderer du heilt skjølv:)

 

God tur videre:)

Redigert av Kapteinbåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grovfilterene burde vært sjekket, ja - men jeg har brukt ganske lang tid nå, og vi har jo tross alt redundans på grovfilterene. Jeg har tomgangskjørt motoren med noe turtall. Ja, skal ta et par runder rundt i bukta her før vi går gjennom sundet. Og vi tar opp storseilet og har fortøyningstau klart slik at vi i værste fall kan kuvende i sundet eller legge til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...