Chiefengineer Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Man kan se at cutlesslageret er noe "offset" montert inne i huset sitt jfr. senter av huset. Er dette med hensikt og motsatt på den andre siden? Eller er det som følge av tilpasninger under byggingen/montasjen da båten ble bygd? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Jeg forstår ikke helt hva du mener? 🧐 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Tom Rør skrev 1 minutt siden: Jeg forstår ikke helt hva du mener? 🧐 Støypelaget utenfor lager er en del tynnere på høyre side enn på venstre side, men det er mulig at senterhullet i brakettene maskineres ift linjeforholdet i akslingen etter at brakettene er monterte. Bare en observasjon🤔. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Chiefengineer skrev 37 minutter siden: men det er mulig at senterhullet i brakettene maskineres ift linjeforholdet i akslingen etter at brakettene er monterte. Det har jeg vondt for å tro. Det hadde blitt en dyr produksjonsmetode. Og tenk deg det problemet du ville fått med sperring. Tipper disse brakettene blir støpt og maskinert, deretter linjet opp ved montering. At det er avvik på godstykkelsen er vanlig på alt som er støpt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nie Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Chiefengineer skrev 40 minutter siden: Støypelaget utenfor lager er en del tynnere på høyre side enn på venstre side, men det er mulig at senterhullet i brakettene maskineres ift linjeforholdet i akslingen etter at brakettene er monterte. Bare en observasjon🤔. Tipper at det er rent fototeknisk og skyldes optisk forvrengning ved at objektivet på mobilkameraet har en offset i forhold til motivet kombinert med at bildet er tatt svart nært. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2022 Nå som tankene er ferdige, og de snart skal monteres ombord, har jeg et par spørsmål. De gamle var isolerte mot maskinene, men den isolasjonen vil jeg ikke bruke på nytt. Hva slags isolasjon bør man bruke? Det andre spørsmålet er hva som egner seg best til å tett gjengene der jeg skrur på ventiler? Jeg driver svært lite med diesel, og hamp er vel ikke det beste, selvom det er mitt foretrukne tettemateriale. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2022 Del på Facebook Svart 17.Februar.2022 Loctite 577. Du kan godt bruke Permatex og hamp oppstrøms filtrene. Ikke fiber, tape og denslags nedstrøms filtrene. Stort sett er opplegget mitt kon/flensmutter. Isolasjon har jeg ikke noe forhold til. Den bør/må være brannsikker. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 On 1/23/2022 at 7:53 PM, Tom Rør said: Det var på høy tid å bytte slanger på pakkboksene, da disse var sprukket. Det kunne fort blitt spennende om disse hadde sprukket skikkelig i litt guffent vær. Moden for søplekassa Tenker på alle de (flesteparten) som kjører rund i god tro med båter vesentlig eldre en din som ikke har ofret pakkboksen og andre slitedeler en eneste tanke. Husker jeg leste i manualen på PSS pakkboks/ tetningsystemet som satt i min båt. Der stod det klart at belgen (som tilsvarer denne slangen med litt annet prinsipp) var slitedel og skulle byttes hvert 5. år. Skulle ikke forundre meg om det står noe tilsvarede i manualen på disse pakkboksene, men hvem tenker på slikt? Kan jo tenkes man får et problem med forsikringen om båten hadde gått ned pga disse slangene, og det kommer for dage at de skulle vært byttet på årsintervalll for lenge siden. Ellers tipper jeg godfølelsen og lave skuldre kommer til sommeren når dere tusler rundt i forvissnig om at båten er i bedre teknisk stand enn de fleste andre tilsvarende Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 18.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 @sap_2000 Jeg ser jo at det er mange ting som ikke blir byttet innenfor intervallene, men ting som ikke syns blir ofte glemt. Jeg har et lite spørsmål til dere igjen i dag også. Hvilken farge ville dere valgt på isolasjonen på tankene mot maskinene? Det står mellom hvit og aluminium 🧐 Jeg vurderer produktet fra disse. De sier at det er ypperlig til det formålet. https://low-e.no/produkter/isolasjon/low-e-innvendig-isolasjon-121cm/ Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Februar.2022 Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Tom Rør skrev for 3 timer siden: @sap_2000 Jeg ser jo at det er mange ting som ikke blir byttet innenfor intervallene, men ting som ikke syns blir ofte glemt. Jeg har et lite spørsmål til dere igjen i dag også. Hvilken farge ville dere valgt på isolasjonen på tankene mot maskinene? Det står mellom hvit og aluminium 🧐 Jeg vurderer produktet fra disse. De sier at det er ypperlig til det formålet. https://low-e.no/produkter/isolasjon/low-e-innvendig-isolasjon-121cm/ Low-e er ypperlig som isolasjon. Bruker den selv. Isolerte med den i maskinrommet i Storebroen. Tåler varme men smelter ved høy varme. F eks eksos utløp fra dieselbrenner rett etter brennkammeret. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 19.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Solbris II skrev for 4 timer siden: Low-e er ypperlig som isolasjon. Bruker den selv. Isolerte med den i maskinrommet i Storebroen. Tåler varme men smelter ved høy varme. F eks eksos utløp fra dieselbrenner rett etter brennkammeret. Høres bra ut 👍 Det skal i utgangspunktet kun brukes på selve tanken, så den store varmen blir det jo ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Februar.2022 Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 sap_2000 skrev for 18 timer siden: Husker jeg leste i manualen på PSS pakkboks/ tetningsystemet som satt i min båt. Der stod det klart at belgen (som tilsvarer denne slangen med litt annet prinsipp) var slitedel og skulle byttes hvert 5. år. Skulle ikke forundre meg om det står noe tilsvarede i manualen på disse pakkboksene, men hvem tenker på slikt? Kan jo tenkes man får et problem med forsikringen om båten hadde gått ned pga disse slangene, og det kommer for dage at de skulle vært byttet på årsintervalll for lenge siden. Ideelt sett burde vel alle slike detaljer, særlig de som går på sikkerhet og driftsikkerhet, vært satt opp i et vedlikeholdsskjema for båten. Båtprodusenten setter jo sammen et komplekst produkt, med komponenter fra mange forskjellige leverandører. Motor er bare en av dem, men kanskje den komponenten ombord som har mest fokus hos brukeren, og best beskrivelse av vedlikeholdsrutinene. Båtprodusenten burde imidlertid omtale alle komponenter ombord som har behov for regelmessig service. Har Princess, eller andre anerkjente båtprodusenter noe slikt? Tom Rør skrev for 15 timer siden: Hvilken farge ville dere valgt på isolasjonen på tankene mot maskinene? Det står mellom hvit og aluminium 🧐 Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor skal du isolere tankene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Februar.2022 Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Tom Rør skrev for 11 timer siden: Høres bra ut 👍 Det skal i utgangspunktet kun brukes på selve tanken, så den store varmen blir det jo ikke. Hvor mye trenger du? Jeg har en del igjen. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Tom Rør Svart 19.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Solbris II skrev 1 time siden: Hvor mye trenger du? Jeg har en del igjen. Pokker😳 Det var en av tingene jeg skulle sjekke da jeg var i båten i dag 😂 Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 19.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2022 Nå er det like før tanker blir montert. Så må maskiner på plass igjen om ikke lenge(håper jeg). Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Komodo skrev for 12 timer siden: Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor skal du isolere tankene? Ingen spørsmål er dumme 😊 De gamle tankene var isolert på den siden som vender mot motorene, og jeg tipper det er for å beskytte mot strålevarme fra de varme stålklumpene. Det er ganske stor temperaturforskjell fra den kalde skutesiden på den ene siden, og den varme maskinen på den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Ser meget bra ut 👍👍😊😊 Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Lunde14 skrev 31 minutter siden: Ser meget bra ut 👍👍😊😊 Jeg er absolutt optimist nå. Det blir godt å tenke på noe annet enn dårlige dieseltanker framover 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Om den underliggende kvaliteten i utførelsen av disse tankene er like bra som finishen ser ut blir dette veldig bra😊. Ville utvilsomt valgt aluminium farge på iso, samme som originalt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Virkelig profesjonelt utført. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Tom Rør skrev for 10 timer siden: Ingen spørsmål er dumme 😊 De gamle tankene var isolert på den siden som vender mot motorene, og jeg tipper det er for å beskytte mot strålevarme fra de varme stålklumpene. Ok, da skjønner jeg. Da ville jeg gått for en isolasjon som har en blank aluminiumsoverflate. Du har tre forskjellige typer varmeoverføring, konduksjon (varmeledning), konveksjon (strømninger i fluider) og stråling. Når temaet for deg er ståling, vil en blank overflate reflektere en vesentlig del av varmestrålingen, noe en matt, hvit overflate er dårlig på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Riktig som anført over. Uansett blir dieselen nokså varm, avhengig i hovedsak av varmen på returdieselen. Så akkurat der gjelder det å ha en kjøler som funker optimalt. I motorrommet bruker Hulda i hovedsak isolasjon innerst med glassfiberduk med aluminiumsfolie (sveiseduk) mot motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Takker så mye folkens. Jeg går for alu. Jeg føler at jeg nok en gang får bekreftet at dette forumet er i en klasse for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 (redigert) Noen flere bilder av tankene Her skal ingen kunne stjele diesel 😌 Redigert 21.Februar.2022 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Det er et ganske annet produkt du har fått deg her Tom, kontra de originale Princess tankene! Den måten han har gjort sammeføyningene på liker jeg. Legger også merke til at han bruker maskinerte mannlokk med O-ringer, kontra den simple løsningen som var på de gamle tankene. Egentlig litt merkelig å tenke på. Helt fra jeg begynte å lese her på Baatplassen kan jeg ikke huske annet enn at Princess og Fairline har blitt lovpriset opp i skyene når det gjelder byggekvalitet og detaljløsninger. Tydelig at det ikke er gull alt som glimrer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.