Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

De lekkasjene har vært på steder hvor man har hatt en form for kontroll, og mulighet for å gjøre quickfix med Belzona.

De har alle vært på jurene der tappeventilene sitter, og jeg har lurt meg selv med at det sikkert bare er de som er dårlige. 
Den siste lekkasjen fikk jeg i sommer, og ble oppdaget rett etter ankomst Vesterø Havn på Læsø.

Da var lekkasjen i en skjøt på selve tanken, og faretruende nær der man ikke lenger kan reparere med lurium.

Da bestemte jeg meg for at det store skrittet måtte tas.

Motorer og tanker må ut, og tanker repareres eller byttes, hvis det er det som må til.

Nå har ballen begynt å rulle, og begge maskinene og tankene er ute av sjarken.

Nå skal motorene strekkes, og tanker uten lekkasje skal på plass før påske. 
5B64D35A-8CB2-4A4E-90FF-3C6C0DEA63CE.png.1c8b77e2fb4a04e24eb8c51053b5d0ca.png

Som i fjor ligger vi innendørs636211E4-4851-49FD-823F-119B87942E55.jpeg.e935857ac6790e9fa5a486f96cef599b.jpegMye rot i denne prosessen0355BBDB-BD41-4A22-BF80-C3A7FBE35DEB.jpeg.581e47bb728eec632e2672ecf38b9332.jpegHvalross??? E93DB08C-BF09-486C-B61B-2C9FBCE44168.jpeg.03ebaf656bf80e11880ed9213538be25.jpegGrønn nr 1CC0AF7EA-2C68-4803-9423-B634E92C4CFA.jpeg.5df72c4a516757d328368a7e1fb03828.jpegGrønn nr 2A4C83091-7D1A-4BA6-B82F-A059531A3AEA.jpeg.a851b17c0e90a142e8e49c0166b77141.jpegHer må det skuresF77BEEFB-A382-4EC3-9BB9-5FB920356C31.jpeg.c385581a33355a35a2a37de49cab16d7.jpegMye møkk etter demontering C722F273-74CB-43D1-B3AB-E1D10EA218C8.jpeg.bb3714e1a43cdda1abff10fdcdabc2d2.jpegSynder nummer 1A3200AA0-4042-40DE-AF54-26BED477D737.jpeg.26acd171a023ce063837dbf7097b07a4.jpegSynder nummer 2

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev Just now:

Riktig 👍😊

 

Hvis du kjenner til de to som holder på med speedbåter i garasje anlegget der borte, så får du hilse fra taxibåt sjåføren fra Kragerø som lå der noen dager i sommer :) 

 

fint støpe verksted på baksida av lokalene til Glomma båt, kunne tenkt meg en såpass stor og fin hall til den type jobb 

Link to post
Share on other sites

Undres på om dette kan være en tikkende bombe på flere Princess modeller i denne årsklassen, kanskje nyere og eldre. Og muligens andre merker.

 

Blir interessant å se hva den spesifikke årsaken til dette er. Regner med du vil ha dette på avdekt, både ift. evt. tiltak på nye tanker samt på mer generelt grunnlag. Legg gjerne inn detaljebilder da det fins mye dybdekunnskaper hos mange her på forumet.

 

Dette er absolutt et tema av stor interresse da både omfanget er betydelig og kostnadene likeså om man må gjennomføre en slik operasjon på en tomotors båt av tilsvarende konsept.

Link to post
Share on other sites

Veldig ofte er det slik at om det er korrosjon en plass, så er det på gang en rekke andre plasser. Som ikke umiddelbart er lett å oppdage. Når det gjelder diesetanker i alu, er det gjerne bunnplate og litt opp på sidene med sveiser som blir angrepet. En teknisk direktør i et tankrederi jeg jobbet for, forlangte dieseltank i malt karbonstål. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 1 time siden:

Foreløpig er planen å bytte tanker, såfremt det viser seg at det å evt. reparere er minst like bra ( noe som er lite sannsynlig) 

Tja, si ikke det. Det er ikke umulig at platene i tankene er like gode som nye, og at svakheten ligger i sveisene. Også en mulighet for at platene i bunn har fått angrep av tildekkingskorrosjon under avleiringer av dritt. Men det ser du jo når du får satt en vinkelsliper borti der. Med den prisen som er på syrefast og sjøvannsbestandig alu nå, så hadde jeg ikke slått fra meg rep før en grundig inspeksjon. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

Tråden er frå 2014. Eg håpar at ts ikkje har hatt julemareritt kvar jul i åra etter at han starta tråden. 

Så vidt jeg forstår så har det vel vært noen marerittfrie år mellom tank en og tank to :lol:

 

Maika skrev 45 minutter siden:

Spør fordi jeg ikke kan dette i det hele tatt: Hva er grunnen til at man velger å ha tank i metall og ikke glass-/karbonfiber? Brannfare?

(Jeg har glassfiber, men så har jeg også en selvbygd seilbåt fra gamle dager:)

Det er mange argumenter for ulike materialer når man skal bygge tanker. Levetid er en, økonomi er en annen. Men når man handler båt er vel dette noe man bare må ta med på kjøpet. De færreste velger vel båt ut fra hva dieseltanken er laget av.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 11 minutter siden:

Det er mange argumenter for ulike materialer når man skal bygge tanker. Levetid er en, økonomi er en annen. Men når man handler båt er vel dette noe man bare må ta med på kjøpet. De færreste velger vel båt ut fra hva dieseltanken er laget av.

Jeg formulerte meg feil; hvorfor bygges det tanker i metall i det hele tatt? Du skriver levetid og økonomi, vil det si at metalltanker varer lengre og er billigere?

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 15 minutter siden:

Du skriver levetid og økonomi, vil det si at metalltanker varer lengre og er billigere?

Nei, jeg sier bare at det er to argumenter. Levetid kan være et argument for å bygge en tank i kompositt, men også et argument for å bygge i syrefast istedenfor alu. Kostnader kan være et argument for å sveise sammen en tank i billigst mulig materiale kontra å bygge en "evigvarende" komposittank, som kan være kompleks å bygge. En god komposittank må jo ha gode løsninger på både innvendig coating, skvalpeskott, mannluker og stusser. Da kan sluttregninga bli høy. De som bygger båter må hele tiden avveie hvor mye penger de skal bruke på de forskjellige komponentene ombord. En godt bygget dieseltank av aluminium bør uten problemer holde i 40 år. Da er problemet ute av verden for Princess sin del for maaange år siden. Vi har både diesel og septik i alu i vår Viksund fra 1984, begge tanker lever i beste velgående. Eller, de lever i alle fall :rolleyes:  Dieseltanken har blitt reparert en gang, og septiktanken vurderer jeg å bytte ut. Men de har jo holdt lenge da, og ganske sikkert mye lenger enn beregnet. 

 

Husker en liten anekdote her fra baatplassen for en del år tilbake, tror den kom opp i tråden om han som hadde en Rodman 44 med opptæret hylserør (som alle trodde var av bronse). En kar hadde overhørt en samtale på en båtmesse mellom to representanter, den ene fra Sealine. Det var snakk om skroggjennomføringer, og Sealinemannen liret av seg noe sånt som at "så lenge den holder i 5 år er det ikke vårt problem lenger". 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Så vidt jeg forstår så har det vel vært noen marerittfrie år mellom tank en og tank to :lol:

Det kan du godt si, for det var kun den første gangen det var et mareritt.

De neste tre fire gangene var det rutinemessig å fikse lekkasjene.

Det var når det begynte å lekke på tilnærmet utilgjengelige steder at marerittfølelsen begynte å melde seg igjen 😊

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev On 14.12.2014 at 14.42:

En spændende lærerig tråd, men billederne er desværre væk? 

(Jeg ville læse tråden fra starten i 2014)

Er det af hensyn til server-kapaciteten?

Redigert av Clasg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Clasg skrev for 2 timer siden:

En spændende lærerig tråd, men billederne er desværre væk? 

(Jeg ville læse tråden fra starten i 2014)

Er det af hensyn til server-kapaciteten?

Jeg skulle gjerne lagt de ut på nytt, men den telefonen jeg hadde bildene på ligger på bunnen av havet☺️

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Tom Rør skrev 9 minutter siden:

Båtlivet holder fart i økonomien 😂

 

 

Ja det er det ingen tvil om, regningene strekke til😁

Det blir nok en god følelse når disse oppgraderingene er utført.

Hvor lenge siden er det siden forrige rens av kjølere?

Hadde rens av mine i fjor, god følelse når det er gjort.

Redigert av _Bliss_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

_Bliss_ skrev 15 minutter siden:

Ja det er det ingen tvil om, regningene strekke til😁

Det blir nok en god følelse når disse oppgraderingene er utført.

Hvor lenge siden er det siden forrige rens av kjølere?

Hadde rens av mine i fjor, god følelse når det er gjort.

Det ble kjørt systemrens for tre år siden , og det ser jo ikke bra ut nå😳

Jeg må lage et system for å flushe med ferskvann når båten skal ligge litt. Tror det lønner seg👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...