offpist Svart 13.Februar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 (redigert) Victron har laget en god forklaring på AGM VS Lithium: https://www.victronenergy.com/blog/2015/03/30/batteries-lithium-ion-vs-agm/ Forskjellen er spesielt stor når det gjelder høye belastninger og hurtig lading med store dynamoer. Redigert 13.Februar.2016 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JeanneauØyvind Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Takk for gode svar, med all respekt, vi har helt identiske båter, begge med targa bøyle, avanserte strømopplegg dog forskjellige teknologier, gode vindaggregat har vi, begge har seriekoblede solcellepaneler med MPPT styring, vi er tre ombord og sparer ikke på strøm idet hele tatt, TV står på og surrer, lys overalt, 5 Kw Webasto går for fulle mugger, store deler av den mørke årstid, har monitoring av batteri banken på 500 A , Sterling PDAR styring på original HITACHI dynamo og har rett og slett aldri manglet strøm på lange turer og ute i skjærgården, mitt anlegg har kostet meg ca. 27.000.- med søkke og snøre, Se gjerne mine bilder og artikler i Jeanneau klubbens Forum http://jeanneauklubben.no/ Så et tidl innlegg at du kunne selge strøm, vel det kan ikke jeg, smil. men er dette et nødvendig behov hos deg/dere, eller er dette din hobby/forskning/lidenskap og innteresse?, når alt dette er sagt, så blir det nok Lithium på meg og om noen år, da er nok prisene og brann fellene redusert og muligens eliminert. Takk iallefall for deling av dine kunnskaper, meget bra!. Mvh.'SPRAY" Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 26.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2016 https://www.seilas.no/innhold/seilbater-og-utstyr/?article_id=38219 Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 27.April.2016 Del på Facebook Svart 27.April.2016 Syke mann. Men imponerende er det! Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
offpist Svart 14.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2016 Bare en liten oppdatering her. Vi er for tiden på 1 år seilas via "melkeruta" til Karibien og tilbake. All matlagingen foregår på induksjonsplatene og vi har også kjøpt en liten halogen ovn. Man bare setter temperaturen, tid og viftehastighet og trykker start. Så lagt så har vi laget muffins, boller, pizza, kylling (stekt fra rå), svinesteik (med sprø skorpe), ostesmørbrød osv. Fungerer på mange måter bedre enn å bruke gass ovn. Vaskemaskinen har vi også hatt god nytte av, den går nesten hver dag. LIFEPO4 batteriene fungerer utmerket, vi har enda ikke vært under 60% SOC. Solcellene gir alt fra 150AH til 300AH pr dag, mens dynamoene topper opp hver gang vi forflytter oss med motor. Watermakeren fikk vi litt problemer med men den har vi fått overhalt i Nederland så nå håper vi den holder ut hele turen. I dag drar vi videre til Belgia, og regner med å være i England på onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Ka synest du om vaskemaskinen sålangt? Fungerer den greit? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
offpist Svart 14.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2016 Ja den har fungert veldig bra. Stillegående, vasker godt og sentrifugerer like godt som en helt vanlig vaskemaskin. Faktisk et av de bedre invisteringene vi har gjort på båten. Sparer oss for mye tid og logistikk når man skal bo og reise i båten over lang tid. Det går med ca 25 liter vann pr vask. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.August.2016 Del på Facebook Svart 14.August.2016 Det var ikke ille. Hvilket merke? Link? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
offpist Svart 15.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2016 Vaskemaskinen bestilte jeg fra Korea. http://m.ebay.com/itm/190566349832 Jeg veit flere har kjøpt etter meg og de virker også fornøyd. Noen praktiske målinger: Normalvask, ca 29 minutter. -Krever 25 liter vann. (1 vask med såpe, 1 stk skylling med tøymykner, 1 stk bare skylling) -For å drive maskinen rundt med klær og vann i så bruker den 8A. (13V) -Sentrifuge krever på det meste 12.8A (13V) -En hel vask krever bare 4,5AH. «Baby care vask, 80`C», ca 55 minutter. -Krever 25 liter vann. (1 vask med såpe til 80`C, 1 skylling med tøymykner, 1 vask med bare skylling) -Varme elementet trekker 141A (13V) -En hel vask krever 58AH (13V) Sitér dette innlegget Link to post
Astridhj Svart 15.August.2016 Del på Facebook Svart 15.August.2016 Halogenovnen ser også spennende ut. Hva slags type er dette? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 15.August.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2016 Søk på Flavorwave Turbo så finner du en del treff. Ligger også noen på finn.no til en billig penge. Feks http://www.finn.no/74972095 Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 13.Desember.2016 Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 Det er interessant med lifepo4 batterier, men foreløpig for dyrt selv om det er bra kapasitet i forhold til vekt. Med 4-5 ganger prisen av bly batterier er det uaktuellt for de fleste. Men prisen vil sikkert synke når produksjonen blir enklere og det lages flere batterier. Blybatterier kommer nok til å bli produsert lenge ennå. Bly fra brukte batterier blir resirkulert og går i produksjon av nye batterier. Jeg har foreløpig ikke funnet noen lifepo4 batterier som er billige nok til at jeg kjøper. Har imidlertid byttet ut batteri i batteridrillen med li ion batteri. Lifepo4 batterier er en del dyrere, så jeg valgte li ion nå. Det var 8 stk 1,2 volt nicad batterier som gav 9,6 volt i drillen. Men en eller flere celler tok kvelden. Men li ion batteri har 3,7 volt, så brukte tre i serie som gir ca 11,1 volt. mulig litt for høyt for 9,6 volt motoren, men det er hastighets kontroll, så foreløpig gått bra. Skal prøve med et par dioder i serie for litt spennings drop. Mye lettere drill med bare tre batterier i det huset som de orginale batteriene var montert i. Skal montere kobling til batteri monitor og bms litt senere når jeg får en lader for li ion batterier som er bestilt. Er sikkert ikke nødvendig med bms på bare tre batterier, men får begynne et sted å forberede til større prosjekt senere. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
offpist Svart 13.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 Må ikke glemme at levetiden er også mye lengre enn syre og agm batterier. Og har man montert det riktig med BMS er det nesten umulig å ødelegge de ved et uhell. (Som oftes ved å tappe de for mye). Akkurat nå ligger vi til anker i Karibien. Vi kjører vaskemaskin, watermaker, stor 230V fryser, stort kjøleskap, støvsuger, ja til og med en time med AC rett fra inverter/batteri før leggetid. Solcellene bidrar med underkant av 300AH pr døgn, også kjører vi motoren litt annenhver dag. Da lader vi nesten 300AH i timen. Jeg hører skepikere si at lifepo4 ikke er verdt pengene, la oss bare si jeg er uenig ;) Sitér dette innlegget Link to post
JeanneauØyvind Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Hei igjen, håper seilene er bra?, vel nå er jeg og i Lithium verdenen?, ble batterier m bluetooth fra lithiumbatterier,no, tommy der er en dyktig kar. kjører foreløpig dc/dc 60A lader fra sterling og 1500 inverter, men er jo litt interessert i den vaskemaskinen jeg og, jeg har jo maken båt, hjvordan monterte du den, ser jo at det er mot skottet til potta bak. Hvordan oppfører "Go beyond" seg på tur, er det noe du vil forandre på?? mvh. Øyvind Høgslund "Spray" Sitér dette innlegget Link to post
JeanneauØyvind Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Hei igjen, håper seilene er bra?, vel nå er jeg og i Lithium verdenen?, ble batterier m bluetooth fra lithiumbatterier,no, tommy der er en dyktig kar. kjører foreløpig dc/dc 60A lader fra sterling og 1500 inverter, men er jo litt interessert i den vaskemaskinen jeg og, jeg har jo maken båt, hjvordan monterte du den, ser jo at det er mot skottet til potta bak. Hvordan oppfører "Go beyond" seg på tur, er det noe du vil forandre på?? mvh. Øyvind Høgslund "Spray" Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 14.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Genoan fungerer bra, storseilet er med som backup.Vaskemaskinen er montert i den fremre lugaren på veggen mot toalettet. Båten virker veldig fint på langtur og jeg synes vi har truffet bra med utstyret vi har montert. Watermaker, vaskemaskin, mye solceller og stor batteribank har virkelug gjort livet ombord mye enklere. Jeg tok ned vindmøllen før turen og det var kanskje ikke så lurt for her blåser det konstant. Men enn så lenge er jeg fornøyd med å lade med motor litt hver dag. Et problem jeg ikke hadde forutsett er at man ønsker å kjøle ned båten innvendig om natten med å ha lukene oppe. Men utfordringen er at nesten hver natt så passerer det gjerne 20-30 regnbyger hvor det virkelig høljer ned. Så man ender opp med å ha alle lukene igjen og det blir både varmt og klamt inne. Vi har satt opp en stor 230V vifte på soveromet og det hjelper mye. For å bruke AC bruker for mye strøm i lengen. Sitér dette innlegget Link to post
JeanneauØyvind Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Okei. takk for svar, har tenkt på dere, smil. da må jeg gruble litt på ventilasjons greia, tenker meg noe kalesje løsning her, hvilken watermaker endte du opp med?? og hvor monterte du den. Takk for svar. Mvh. Øyvind Høgslund Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 14.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Vi gikk for Schenker Smart 60L/T, montert under sittegruppen på styrbord side. Viktig at den ikke sitter for høyt.. og at det er korte slanger.. samt enkel tilgang for lufting og feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 20.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2017 Vi har nå lagt til 4 stk 100W fleksible solcelller som gir oss totalt 1054W. Det gir oss nok strøm til at vi ikke trenger å starte generator eller motor for å lade, selv når vi ligger i ro i ukesvis. Til tider har vi ligget på 300AH i døgnet på forbruk og nå overgår solcelle produksjonen dette. Selv med watermaker i gang annenhver dag og all matlaging på strøm går vi i pluss. På det meste ser vi rundt 70A fra solcellene alene, det er ganske vilt. Noen som vil kjøpe vår 4KW Vetus diesel generator når vi kommer hjem, send meg en PM. Vi trenger den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Offpist, ser at det blir nevnt at Lifepo4 batterier ikke kan (bør) lades i kuldegrader. Vet du om dette er en reel problemstilling ved helårsbruk av båt i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 21.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Winston benytter lifeYpo4, altså har de tilsatt Yttrium for å forbedre prestasjonene i kaldt vær. Lagring og utlading i kuldegrader er ikke noe problem men man skal være forsiktig med å lade når batteriet er under frysepunktet. Å holde batteriet over 0 grader skulle være mulig selv om man seiler mye i arktiske strøk. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 (redigert) Eg har ladet mine lifepo4 gjennom vinteren uten problem. Men om det har vert minusgrader inne i båten er jo ein anna sak (uvisst). Men utenfor har det ver -7 på det minste,og tynn is rundt båten. Det har ikkje stått landstrømlading på, men solceller har ladet batteria kvar dag. (har hatt litt forbruk). Ifølge historien på victron mppt controlleren min, så var det ingen dager at batteria ikkje hadde tatt til seg lading. Men igjen så veit eg ikkje korleis det hadde oppført seg ved kraftig lading i minusgrader. Redigert 21.Februar.2017 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Ally Svart 21.Februar.2017 Del på Facebook Svart 21.Februar.2017 Takk for svar Har målt temperatur i båten i vinter, i den kaldeste perioden (ca. -14) var det 0 grader i lasterommet i nærheten av der batteriene står. Så med litt fornuftig bruk bør det gå bra, har også muligheten til å lage et uttak fra dieselvarmeren til lasterommet slik at jeg kan forvarme i veldig kaldt vær. Kritisk tidspunkt vil være lading med en gang jeg kommer til båten i minus 20 grader, når båten er varm er vil det være liten fare. Er det slik å forstå at batteriene bare blir varig skadet ved lading i kuldegrader, altså ingen eksplosjonsfare... Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Det har gått litt over 3 år så i går gjorde jeg en kapasitets test. Ladet først til 14V, og deretter satte jeg på varmovner slik at strømforbruket var i underkant av 200A. Da batteriet nådde 12V (3,0V pr celle) så kuttet jeg testen og da hadde vi brukt 1100AH. Spenningen var så 12,42V ubelastet. Så det er tydelig at selv etter 3 års hardt bruk er den fremdeles godt over 100% angitt kapasitet. Hvem kan si det samme om sine blybatterier? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Imponerende! Og gode nyheter for oss som har gjort investeringen ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.