Jump to content

Prosjekt, bygge Lifepo4 batteripakke for bruk i båt


offpist

Recommended Posts

BMS sitter i bilen enda ja. Tenkte å plukke ut den når det slutter å snø igjen :)

Disse kretskortene er alle koblet sammen serielt mot BMS i bilen og ved over/underlading kobles lader fra/til.

 

Selve laderen som står i bilen ser mer ut som en eldre sveisetransformator, men denne leverer 150 - 160V.

Forøvrig en av de enhetene som gjør at bilen kondemneres.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått sjekket opp dette. "Brikkene" som står på hver celleblokk er selvregulerende BMS som balanserer alle cellene på slutten av ladeprosessen.

De skal være "PlugnPlay" på alle ordinære ladere.

Fra leverandør fikk jeg dette svaret:

 

"Du kan fint bruke de 12Volt batteriene du har slik som de er. BMS brikkene vil da balansere cellene ved slutten av ladeprosessen.

Du kan da bruke de fleste solcelleregulatorer. BMS brikkene begynner å balansere cellene når spenninga kommer opp til 3,60Volt. Maks ladespenning er da ideellt 14,4Volt"

 

Så får jeg sørge for at jeg ikke overstiger 14,4 volt :)

Nå begynner det å høres relativt trygt ut og jeg har da 12x200ah batterier. :lol:

Link to post
Share on other sites

Høres ut som dette kan bli en bra løsning, kodalse.

 

Vi har brukt LiFePo på noen prosjekter på jobben, og de er stort sett veldig enkle å ha med å gjøre. Det som har vært største ulempen for oss er at utladningskurven er så flat at det er veldig vanskelig å få noe godt bilde av State of Charge uten å telle ladning. Jeg ville derfor investert i en skikkelig batterimonitor (Victron for eksempel) dersom ikke BMS har funksjoner for dette.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Ja en skikkelig monitor må på plass. I det store og hele er det små båtpenger i sammenhengen.

Det som blir spennende er om jeg kan bytte thruster batteri med en eller to av disse siden de ikke har den samme tendensen som bly/syre til å dra ned spenningen til 10,5v istedet for 12+. Oppsiden med dette kan være så mye som 20% høyere effekt av baugtrusteren.

 

Jeg skal likevel sjekke om det er mulighet for å komme inn på styringssignalet for å hente ut SOC verdier.

 

En annen sak er at hvis det fungerer bra i båten vil det nok fungere minst like bra på hytta. Så var det bare å se om alle 12 batteriene er i orden, de fem første var ihvertfall det.

 

Jeg legger inn oppdateringer i tråden, ikke for å stjele den fra trådstarter, men for å samle kanskje flere konklusjoner under ett.

Link to post
Share on other sites

Skal jeg tippe, så er det ikke noe avansert SOC å hente ut fra BMS, men det blir spennende å se hva du finner.

 

Jeg tipper også at et sånt batteri vil levere bra med strøm til thrusteren, men det beste er jo å gjøre en praktisk test før du gjør for mye jobb med montering osv. En skikkelig batteritester på et bilverksted bør vel kunne gi en god indikasjon på hvor mye trøkk det er i batteriet.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Siste oppdatering fra leverandør gjør at jeg nok går for bytte til LiFepo4 batterier i løpet av våren.

 

Kort oppsumert vil BMS brikkene beskytte mot overlading. Det jeg må passe på er underlading og eventuell reversering av cellene.

Samtidig vil de nå etter hvert vanlige MPPT solcelleregulatoren sørge for å gi en god lading når jeg ikke kjører.

 

Med fire av disse batteriene på 200Ah hver vil jeg ha 800Ah hvor jeg kan ta ut inntil 80% istedet for 50% på ordinære batterier.

Jeg har da 640Ah til rådighet. For å sammenligne med ordinære bly/syre/AGM tilsvarer det en forbruksbank på 1280Ah såvidt jeg kan skjønne.

Vektmessig ligger batterien på ca 1/4 av vanlige fritidsbatterier med tilsvarende kapasitet.

 

Da har jeg bare 8 batterier igjen som jeg må finne en anvendelse for :lol:

Link to post
Share on other sites

Blir nok bra dette.

Jeg ville likevel vurdert en litt bedre bms som også beskytter mot underlading.

Det er veldig kritisk på Lifepo4 batterier. Glemmer du å slå av en last og batteriet går tomt så er det faktisk farlig å bruke etterpå.

Det andre er jo monitoreringen, det vil være veldig vanskelig å si for deg hvor mye SOC du har tilgjengelig til enhver tid.

 

Jeg har også kommet et viktig steg videre.

Har fått tak i 44 stk HETER-3.3V-115Ah.

Så teoretisk sett kan jeg nå bygge en 12V batteripakke på 1260AH, men det kan hende jeg modererer meg noe pga plass.

Tok ut de gamle batteriene i går, og gjorde en del tegninger og målinger. Ser jeg får enkelt plass til 6P4S oppsett i den eksisterende batterikassen, altså 690 AH.

Sparer ca 60 kg i vekt sammenlignet med den gamle løsningen, samtidig som jeg får 4X så mye utnyttbar kapasitet.

 

BMS kommer neste uke.

 

Blir nok bra dette.

Jeg ville likevel vurdert en litt bedre bms som også beskytter mot underlading.

Det er veldig kritisk på Lifepo4 batterier. Glemmer du å slå av en last og batteriet går tomt så er det faktisk farlig å bruke etterpå.

Det andre er jo monitoreringen, det vil være veldig vanskelig å si for deg hvor mye SOC du har tilgjengelig til enhver tid.

 

Jeg har også kommet et viktig steg videre.

Har fått tak i 44 stk HETER-3.3V-115Ah fra en vraket elbil.

Så teoretisk sett kan jeg nå bygge en 12V batteripakke på 1260AH, men det kan hende jeg modererer meg noe pga plass.

Tok ut de gamle batteriene i går, og gjorde en del tegninger og målinger. Ser jeg får enkelt plass til 6P4S oppsett i den eksisterende batterikassen, altså 690 AH.

Sparer ca 60 kg i vekt sammenlignet med den gamle løsningen, samtidig som jeg får 4X så mye utnyttbar kapasitet.

 

BMS kommer neste uke.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Helt enig at BMS skulle jeg hatt hvilken er det du har i bestilling?

Batteriene virker jo til forveksling å være noe det samme som jeg har.

 

Batterikassen på Princessa er STOOR så jeg får nok ikke noe problemer der :)

 

Fortego: Jeg fikk tak i det fra egen bil som nå blir vraket. Kanskje jeg velger en Renault ZOE med 25.000 i innbytte på vrakpant.

Ellers kan du kontakte www.alternativenergi.no. Det er en ihuga kar som har holdt på med dette en del år nå og som leverer bra utstyr såvidt jeg kan skjønne.

 

Bilen som jeg vraker er kjøpt av han, men den vrakes ikke pga et dårlig kjøp. Bilen er allerede tjent inn i spart drivstoff og bompenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker denne:

http://www.rec-bms.com/ABMS.html

Mener å huske prisen ble 5600 kr inkl frakt (+mva).

Da er display, to contactorer, sikringer, temp følere osv med.. egentlig alt man trenger.

 

Vil legge ut bilder og mer info når jeg får den, og får det koblet opp.

 

De er veldig åpne for å programmere støtte for forskjellige interfacer som er CAN bus kompatible så jeg driver og maser litt om det. Har direkte kontakt med han som utvikler softwaren.

Får man det på NMEA 2000 kan man også få det over på Masterbus.

Da kan man se spenningen og SOC i displayet på kartplotteren for eksempel.

 

Har brukt BMS fra dem en stund nå, siden de også har levert BMS for mitt solcelle prosjekt hjemme.

Litt annen modell berenget for opp til 16 celler i serie.

http://www.rec-bms.com/BMS9R.html

 

Leker også litt med tanken om elektrisk påhengsmotor fra Torqueedo til jolla, med hjemmelaget 48V batteri.

Men en ting av gangen ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg leste om solcelleprosjektet ditt på elbilforumet. Det er bare en ting å si om det - Meget interessant!

 

Har selv et tak i ca 33 graders vinkel omtrent rett mot sør.

Hvilken spenning benytter du fra solcellepanel? Ligger du rundt 110v 230v eller er du nede på 48v som vi "selvmekkere" har lov å operere innenfor?

 

Hvis det kommer enøk tilbakebetaling fra stalig/kommunal side er dette høyaktuelt.

Link to post
Share on other sites

Der ER allerede mulig å få støtte fra Enøk, fra 1.1.2015.

 

Anlegg som dette virker gjerne mellom 200V og 600V. så det er nok utenfor hva som er lov for selvmekkere.

Men man kan montere alt utstyret, og få elektriker til å koble det elektriske.

 

Jeg har hjulpet mange med å realisere lignende prosjekter.

 

 

33% vinkel rett mot sør er et bra utgangspunkt. Jeg har jo øst/vest tak.. lagt i fra optimalt, men produserte over 5600 KWH i 2014.

Link to post
Share on other sites

Hvordan fungerer måling av temp, indre motstand, og individuell spenning. Er det egne tilkoblinger for hver celle?

Hvordan er egenskapene for lading i forhold spenning/temperatur. Tåler de høyere spenning ved lav temperatur, slik som mange ladere og eksterne regulatorer gir ?

Link to post
Share on other sites

Temperatur målinger foregår via egne eksterne sensorer, 2 stk i mitt tilfelle.

Individuelle celle spenninger foregår via sense-ledninger som går til hver celle. Så på et 12V batteri med 4 celler trenger man 5 ledninger til dette.

Det er også de samme ledningene som brukes til å balansere batteri cellene, så de må være kortest mulig. (maks 1,2 meter)

Indremotstanden måles med de samme ledningene. Fleste BMS`r regner indremotstanden ved å måle spenningsfallet kombinert med last og ladning. Det må alså være et vist forbruk for det dette skal kunne måles.

 

 

Så, over til dette med temperatur.

Karakteristikken på batteriet endrer seg med temperatur. Det gjelder både SOC vs Spenning, og max last/ladning.

Alt dette legger man inn i programmet i BMS`n.

 

Hjemme hos meg så kommuniserer BMS og lader/inverter over CAN, slik at BMS hele tiden bestemmer hvor mye Lader/inverter har lov til å ta ut.

Men siden batteribanken er så overdimmensjonert så er ikke det noe tema. Jeg bruker bare 4.600W, og maks er ca 120.000W!

 

 

I båten blir det litt mer komplisert.

Laderen for solceller har egen temp sensor.

Laderen for wind har egen temp sensor.

Landstrøm laderen har egen temo sensor.

Dynamoene har vel strengt tatt ikke temp sensor på batteriet, men den gjør bare bulk ladning.

 

Løsningen er å sørge for at man har overdimensjonert batteripakke og samtidig justere laderene slik at man har marginene på rett side.

Batteripakken min med 6P4S oppsett har i følge databladet en anbefalt standard ladestrøm på 138A. Og maks utladning på 690A.

De fleste Lithium batterier tåler også hurtigladning veldig bra pga den lave indremotstanden.

 

I Nissan Leaf batteri pakken så er det innebygget 5 stk varme elementer som går på 12V.

Disse aktiveres om bilen står i -20 grader eller kaldere over en viss tid.

 

Jeg har det siste året demontert 4 slike batterier og tatt vare på disse varme elementene.

Det er rett og slett bare en tynn plate som avgir litt varme når man kobler på 12V.

 

Kommer kanskje til å sette de inn i batterikassen, men det har neppe noe praktisk nytte.

Det må på en måte være virkelig kaldt før man trenger å tenke på slike ting.. og den dagen det er -20 inne i batteri rommet, da skal ikke jeg ut på tur for å si det slik.

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Li-Ion teknologi har forskjell som annen batteri teknologi, produsert er A-seller til tøffe forhold og B-seller til mindre krevende forhold.

Disse seller du henviser til er B-seller og dem har annen pris. Men spørs er om dem holder ikke til ditt bruk?

 

 

 

Det skal vi finne ut av nå.

Jeg har tatt steget og bestilt 4 stk winston WB-LYP1000AHC.

Disse er altså på 1000AH, total batteripakke blir ca 168 kg. (4 X 42KG)

(Aner ikke hvordan de kom frem til 130KG i bildet under.)

 

Det skulle bety en helt sinnsyk lagringskapasitet.. Men så har det også kostet litt.

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, hvis du tapper denne banken langt ned, så skal jaggu ladeutstyret ditt jobbe hart. enten det er en lader eller dynamo.

Hva skal du gjøre på den siden ?

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Mastervolt 100A laderen takler nok det bra. Til land, eller med generator kan jeg tanke 100ah i timen. Har også 2x80a dynamo, 654w solceller og 400W vind.

 

Skal jeg utvide på noe mer nå blir det nok en mastervolt 2500w inverter med innebygget 100a lader. Følger med på eBay..

 

Har planer om watermaker etter hvert, så da er det godt med romslig batteri kapasitet.

Link to post
Share on other sites

Med den pakken din kan du full-lade andre båter som måtte trenge litt på fyll, så du får heise flagget for salg av strøm , Du få kalle båten "Elkrafto" :wink: eller "Elbanken" :thumbsup:

Dine erfaringer blir av stor interesse for oss alle.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Overoppheting av dynamoen er ikke noe forandret, interne regulatoren tar seg av det.

 

Tenker egentlig å tune alle lade systemene så HV releet aldri skal slå ut. Det er mest som en sikkerhets anordning.

 

Men som du er inne på har jeg FET Batteri Isolator på begge dynamoene, så om releet kobler bort hovedbatteriet så vil strømmen fremdeles kunne gå både til start batteriet og batteriet til baugpropellen.

 

Også har vi også Morningstar TS-45 som står og dumper opp til 45A når spenningen kommer over en angitt verdi.

Den virker ikke bare når vindgeneratoren overproduserer, men det gjelder alle lade systemene.

 

Har bestilt Mastervolt USB interface, slik at jeg har mer kontroll på hva som foregår, og kan gjøre justeringer på laptopen,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...