Jump to content

Prosjekt, bygge Lifepo4 batteripakke for bruk i båt


offpist

Recommended Posts

Takk for gode svar, med all respekt, vi har helt identiske båter, begge med targa bøyle, avanserte strømopplegg dog forskjellige teknologier, gode vindaggregat har vi, begge har seriekoblede solcellepaneler med MPPT styring, vi er tre ombord og sparer ikke på strøm idet hele tatt, TV står på og surrer, lys overalt, 5 Kw Webasto går for fulle mugger, store deler av den mørke årstid, har monitoring av batteri banken på 500 A , Sterling PDAR styring på original HITACHI dynamo og har rett og slett aldri manglet strøm på lange turer og ute i skjærgården, mitt anlegg har kostet meg ca. 27.000.- med søkke og snøre, Se gjerne mine bilder og artikler i Jeanneau klubbens Forum

http://jeanneauklubben.no/

 

Så et tidl innlegg at du kunne selge strøm, vel det kan ikke jeg, smil. men er dette et nødvendig behov hos deg/dere, eller er dette din hobby/forskning/lidenskap og innteresse?, når alt dette er sagt, så blir det nok Lithium på meg og om noen år, da er nok prisene og brann fellene redusert og muligens eliminert.

Takk iallefall for deling av dine kunnskaper, meget bra!.

Mvh.'SPRAY"

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Bare en liten oppdatering her. Vi er for tiden på 1 år seilas via "melkeruta" til Karibien og tilbake.

All matlagingen foregår på induksjonsplatene og vi har også kjøpt en liten halogen ovn.

Man bare setter temperaturen, tid og viftehastighet og trykker start.

Så lagt så har vi laget muffins, boller, pizza, kylling (stekt fra rå), svinesteik (med sprø skorpe), ostesmørbrød osv.

Fungerer på mange måter bedre enn å bruke gass ovn.

 

Vaskemaskinen har vi også hatt god nytte av, den går nesten hver dag. 

 

LIFEPO4 batteriene fungerer utmerket, vi har enda ikke vært under 60% SOC.

Solcellene gir alt fra 150AH til 300AH pr dag, mens dynamoene topper opp hver gang vi forflytter oss med motor.

 

Watermakeren fikk vi litt problemer med men den har vi fått overhalt i Nederland så nå håper vi den holder ut hele turen.

 

I dag drar vi videre til Belgia, og regner med å være i England på onsdag.

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja den har fungert veldig bra.

Stillegående, vasker godt og sentrifugerer like godt som en helt vanlig vaskemaskin. Faktisk et av de bedre invisteringene vi har gjort på båten. Sparer oss for mye tid og logistikk når man skal bo og reise i båten over lang tid. Det går med ca 25 liter vann pr vask.

Link to post
Share on other sites

Vaskemaskinen bestilte jeg fra Korea.

http://m.ebay.com/itm/190566349832

 

Jeg veit flere har kjøpt etter meg og de virker også fornøyd.

 

Noen praktiske målinger: Normalvask, ca 29 minutter.

-Krever 25 liter vann. (1 vask med såpe, 1 stk skylling med tøymykner, 1 stk bare skylling)

-For å drive maskinen rundt med klær og vann i så bruker den 8A. (13V)

-Sentrifuge krever på det meste 12.8A (13V)

-En hel vask krever bare 4,5AH.

 

«Baby care vask, 80`C», ca 55 minutter.

-Krever 25 liter vann. (1 vask med såpe til 80`C, 1 skylling med tøymykner, 1 vask med bare skylling)

-Varme elementet trekker 141A (13V)

-En hel vask krever 58AH (13V)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det er interessant med lifepo4 batterier, men foreløpig for dyrt selv om det er bra kapasitet i forhold til vekt.

Med 4-5 ganger prisen av bly batterier er det uaktuellt for de fleste.

Men prisen vil sikkert synke når produksjonen blir enklere og det lages flere batterier. 

 

Blybatterier kommer nok til å bli produsert lenge ennå. Bly fra brukte batterier blir resirkulert og går i produksjon av nye batterier.

 

Jeg har foreløpig ikke funnet noen lifepo4 batterier som er billige nok til at jeg kjøper.

 

Har imidlertid byttet ut batteri i batteridrillen med li ion batteri. Lifepo4 batterier er en del dyrere, så jeg valgte li ion nå. 

Det var 8 stk 1,2 volt nicad batterier som gav 9,6 volt i drillen. Men en eller flere celler tok kvelden.

Men li ion batteri har 3,7 volt, så brukte tre i serie som gir ca 11,1 volt. mulig litt for høyt for 9,6 volt motoren, men det er

hastighets kontroll, så foreløpig gått bra. Skal prøve med et par dioder i serie for litt spennings drop.

Mye lettere drill med bare tre batterier i det huset som de orginale batteriene var montert i.

Skal montere kobling til batteri monitor og bms litt senere når jeg får en lader for li ion batterier som er bestilt. Er sikkert ikke nødvendig

med bms på bare tre batterier, men får begynne et sted å forberede til større prosjekt senere.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Må ikke glemme at levetiden er også mye lengre enn syre og agm batterier. Og har man montert det riktig med BMS er det nesten umulig å ødelegge de ved et uhell. (Som oftes ved å tappe de for mye).

 

Akkurat nå ligger vi til anker i Karibien. Vi kjører vaskemaskin, watermaker, stor 230V fryser, stort kjøleskap, støvsuger, ja til og med en time med AC rett fra inverter/batteri før leggetid. Solcellene bidrar med underkant av 300AH pr døgn, også kjører vi motoren litt annenhver dag. Da lader vi nesten 300AH i timen.

 

Jeg hører skepikere si at lifepo4 ikke er verdt pengene, la oss bare si jeg er uenig ;)

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, håper seilene er bra?, vel nå er jeg og i Lithium verdenen?, ble batterier m bluetooth fra lithiumbatterier,no, tommy der er en dyktig kar.

kjører foreløpig dc/dc 60A lader fra sterling og 1500 inverter, men er jo litt interessert i den vaskemaskinen jeg og,

jeg har jo maken båt, hjvordan monterte du den, ser jo at det er mot skottet til potta bak.

 

Hvordan oppfører "Go beyond" seg på tur, er det noe du vil forandre på??

mvh. Øyvind Høgslund  "Spray"

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, håper seilene er bra?, vel nå er jeg og i Lithium verdenen?, ble batterier m bluetooth fra lithiumbatterier,no, tommy der er en dyktig kar.

kjører foreløpig dc/dc 60A lader fra sterling og 1500 inverter, men er jo litt interessert i den vaskemaskinen jeg og,

jeg har jo maken båt, hjvordan monterte du den, ser jo at det er mot skottet til potta bak.

 

Hvordan oppfører "Go beyond" seg på tur, er det noe du vil forandre på??

mvh. Øyvind Høgslund  "Spray"

 

 

Link to post
Share on other sites

Genoan fungerer bra, storseilet er med som backup.Vaskemaskinen er montert i den fremre lugaren på veggen mot toalettet.

 

Båten virker veldig fint på langtur og jeg synes vi har truffet bra med utstyret vi har montert. Watermaker, vaskemaskin, mye solceller og stor batteribank har virkelug gjort livet ombord mye enklere.

 

Jeg tok ned vindmøllen før turen og det var kanskje ikke så lurt for her blåser det konstant. Men enn så lenge er jeg fornøyd med å lade med motor litt hver dag.

 

 

Et problem jeg ikke hadde forutsett er at man ønsker å kjøle ned båten innvendig om natten med å ha lukene oppe. Men utfordringen er at nesten hver natt så passerer det gjerne 20-30 regnbyger hvor det virkelig høljer ned. Så man ender opp med å ha alle lukene igjen og det blir både varmt og klamt inne. Vi har satt opp en stor 230V vifte på soveromet og det hjelper mye. For å bruke AC bruker for mye strøm i lengen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vi har nå lagt til 4 stk 100W fleksible solcelller som gir oss totalt 1054W.

Det gir oss nok strøm til at vi ikke trenger å starte generator eller motor for å lade, selv når vi ligger i ro i ukesvis. Til tider har vi ligget på 300AH i døgnet på forbruk og nå overgår solcelle produksjonen dette. Selv med watermaker i gang annenhver dag og all matlaging på strøm går vi i pluss. På det meste ser vi rundt 70A fra solcellene alene, det er ganske vilt.

 

Noen som vil kjøpe vår 4KW Vetus diesel generator når vi kommer hjem, send meg en PM. Vi trenger den ikke.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Winston benytter lifeYpo4, altså har de tilsatt Yttrium for å forbedre prestasjonene i kaldt vær.

 

Lagring og utlading i kuldegrader er ikke noe problem men man skal være forsiktig med å lade når batteriet er under frysepunktet.

 

Å holde batteriet over 0 grader skulle være mulig selv om man seiler mye i arktiske strøk.

Link to post
Share on other sites

Eg har ladet mine lifepo4 gjennom vinteren uten problem.

Men om det har vert minusgrader inne i båten er jo ein anna sak (uvisst). Men utenfor har det ver -7 på det minste,og tynn is rundt båten.

Det har ikkje stått landstrømlading på, men solceller har ladet batteria kvar dag. (har hatt litt forbruk). Ifølge historien på victron mppt controlleren min, så var det ingen dager at batteria ikkje hadde tatt til seg lading.

Men igjen så veit eg ikkje korleis det hadde oppført seg ved kraftig lading i minusgrader.

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar :smiley: 

Har målt temperatur i båten i vinter, i den kaldeste perioden (ca. -14) var det 0 grader i lasterommet i nærheten av der batteriene står.

Så med litt fornuftig bruk bør det gå bra, har også muligheten til å lage et uttak fra dieselvarmeren til lasterommet slik at jeg kan forvarme i veldig kaldt vær.

Kritisk tidspunkt vil være lading med en gang jeg kommer til båten i minus 20 grader, når båten er varm er vil det være liten fare.

 

Er det slik å forstå at batteriene bare blir varig skadet ved lading i kuldegrader, altså ingen eksplosjonsfare... :sweat: 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Det har gått litt over 3 år så i går gjorde jeg en kapasitets test.

Ladet først til 14V, og deretter satte jeg på varmovner slik at strømforbruket var i underkant av 200A.

Da batteriet nådde 12V (3,0V pr celle) så kuttet jeg testen og da hadde vi brukt 1100AH. Spenningen var så 12,42V ubelastet.

 

Så det er tydelig at selv etter 3 års hardt  bruk er den fremdeles godt over 100% angitt kapasitet.

Hvem kan si det samme om sine blybatterier? ;)

 

5a76b6e37b5f5_Lifepo4test.jpg.1379540d2204f4934ba5e5094c14aa20.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...