Jump to content

Prosjekt, bygge Lifepo4 batteripakke for bruk i båt


offpist

Recommended Posts

Spesial laget batterikasse er montert, så nå er installasjonen endelig komplett.

 

Lå for motor i 4 timer i dag og de eksterne regulatorene fungerer som de skal.

De er linket opp mot Mastervolt sin shunt som sitter på LIfepo4 batteri pakken. 

 

Ligger masse for anker.. Dieselvarmer og 230V inverter står på hele døgnet, enda ikke vært under 85% SOC.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Gjør et forsøk på å tappe batteriet helt ned denne helgen.

Nesten vanskelig å få til, for solcellene lader rundt 300AH i døgnet alene selv med blandet skydekke ;)

 

Men med både varmtvanns tank og varmeovner på i mange timer går det stadig nedover.

Ser ut som om batteriene er i henhold til spesifikasjonene. Er på 27% SOC og fremdeles 12,74V batterispenning, med 110A last.

 

 

Legger også med screenshot fra solcelle laderen, klokken 10:00 på morgenen:

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Litt OT, men jeg kjøpte en stor nedsenkbar vannpumpe på biltema. 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-DP-751-2000035451/

 

Skulle jeg være uheldig å få en lekkasje så har jeg 14 000 L i timen ekstra i pumpekapasitet, i tillegg til de vanlige pumpene ombord.

750W tilsvarer omtrent 60A fra batteriet, som betyr jeg kan holde den gående ca 16 timer på batteriet alene.

 

Med aggregatet eller motoren i gang kan jeg holde pumpen i gang i flere dager.

 

Kanskje er det ikke nok til å holde alt vannet unna, men det kan være nok til å holde skuta flytende til hjelpen er kommet.

 

Med 10 m kabel på pumpa, og 30 m skjøtekabel så kan jeg også i teorien kunne hjelpe en annen båt med pumpehjelp ved behov.

 

Synes jeg var en smart investering.

 

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Den ene dynamoen ser ut til å ta kvelden allerede, den andre fungerer fint.

 

For å styrke ladingen ved dynamo har jeg skaffet meg 2 stk Balmar dynamoer.

En 60-120-SR-IG-CX (120A)

En 60-100-SR-IG-CX (100A)

 

Den 120A modellen kommer også med et komplett Serpentine Setup, mens 100A bruker en standard 2,7» diameter viftereim.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Yv-gquzbFh8

 

 

 

bilde

 

 

 

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Balmar dynamoene montert, fungerer utmerket..

Har programmert regulatorene til å roe ned litt når dynamoene når 80`C men så langt så har ikke det skjedd. 

Høyeste jeg har sett er 60`C.

 

Har også montert "Mastervolt Mass Combi ULTRA 12/3000-150"

3000W inverter, 150A lader i en enhet.

Har beholdt 100A laderen, så kan i teorien lade 250A når jeg kjører diesel aggregatet.

 

Begynner å bli fult under sengen her nå..

 

bilde

 

 

 

Lithium batteriene har fått egen shunt.

Så da har jeg full kontroll der på forbruk, lading, temp og kan få melding over masterbus om noe er utenfor normalen. 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Har  en tendens til å ta litt av, og balle på seg..

Liker ikke så godt å regne på priser, og Mastervolt er som kjent ikke noe billigmerke. De veit å ta seg betalt.

 

Kostnadene rundt selve Lifepo4 batteriet har jeg nevnt tidligere i tråden, og prisene på Mastervolt utstyr ligger tilgjengelig på nettet. 

 

Lifepo4 installasjon kan godt gjøres myyye rimeligere.

I så måte er kanskje dette et dårlig eksempel å bruke, om det skremmer bort andre fra å prøve ut ny teknologi.

Link to post
Share on other sites

Liker ikke så godt å regne på priser

 

Enig! Man regner ikke ut hva ungene koster i drift heller.. ;-)

 

Jeg har en 14 fot skjærgårdsjeep og kunne tenkt meg å teste Lifepo4. Det er selvsagt totalt unødvendig og har ingen praktisk nytte i min båt, annet enn ren teknologisk interesse. Er man gadgetfrik, så er man gadgetfrik!

 

Et mere praktisk alibi: jeg har også en gummibåt og kunne tenkt meg elektrisk påhengsmotor med Lifepo4-pakke.

Redigert av jotto (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Nei, den har jeg gått glipp av. Men den må leses! Takk! :-)

 

Selv har jeg mest erfaring med Lipo. Jeg bruker det i radiostyrte helikoptere. Vi snakker selvsagt om en helt annen batterikapasitet (50V/5000 mAh), men den lille elektromotoren yter faktisk over 10 kW peak. Det tilsvarer vel ca 13 hk, og forbrenningsmotor-variantene yter vel rundt 2-3 hk...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har vi vært 3 uker i strekk i båten uten å være tilkoblet landstrøm. Generatoren har vi heller ikke brukt.

Dette fungerer utmerket. Enkelte dager har vi overskudd med strøm (motorkjøring og/eller mye sol), og andre dager er det regn og vi ligger i ro.

1000AH kapasitet gir oss den bufferen at vi aldri trenger spare på strømmen.

 

Har endret litt på oppsettet i NMEA interfacet slik at i stedet for å vise temperatur på begge batteriene får jeg nå opp temperaturen på begge dynamoene på gps`n. 

 

På det meste har produsert 370AH på sol alene en dag.

Selv på overskyede dager har det likevel blitt 100AH+.

 

Vindgeneratoren har produsert så lite at den har jeg rett og slett tatt ned og stuet nede under dekk. 

 

Log`n til solcelle laderen sier den har produsert 17.105 Ah så langt i år.

 

Dynamoene ligger ganske stabilt på mellom 90 og 98`C på lengre strekk. Balmar oppgir selv at de skal tåle 117`C før strømmen må strupes.

Regulatorene fungerer som de skal, de går over til float når LIFEPO4 batteriene er fulle, ved 13,7V. 

 

Vi lader også batteriene fra jolla ombord, men det går overraskende lite strøm der til vårt bruk der.

Har bare ladet den 2 ganger på 3 uker og begge gangene hadde jeg ikke brukt mer enn 30%.

 

Har også gått til innkjøp av en brukt watermaker. Schenker Smart 60 (Liter pr time).

Den blir god å ha, vi planlegger langtur neste år.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fantastiske tråder du har om strøm og hvordan man kan få det til med gjenbruk av batterier.

Leste forresten også tråden din om hvilket opplegg du har hjemme, og må bare si at jeg er imponert ?

Hvis du skal anslå vekten på batteri pakka i båten hvor mye vil du tro det er? Mener at du har nevnt noe tidligere, men finner det ikke igjen nå.

Link to post
Share on other sites

Takk ;)

 

Hver celle er 42 kg, og det er 4 stk av de. Så totalt 168 kg.

Ikke helt lett, men i forhold til kapasiteten er det ikke så ille.

 

200AH AGM veier til sammenligning 60 kg stk.

For å få samme utnyttbare effekten måtte jeg ha hatt 600 kg med AGM batterier.

 

Start/thruster/anker batteriet mitt bestående av 8 stk Heter 115AH LIFEPO4 og veier 30 kg. 

Halve vekten av de to 110AH AGM batteriene jeg tok ut.

 

Egentlig kan man fint klare seg uten dedikert start batteri i et slikt oppsett og dermed spare både vekt og plass.

Med lithium og en god BMS har man så god kontroll på gjenstående kapasitet at man aldri "overaskene" vil gå helt tom for strøm.

Dessuten vil BMS kutte all last på ca 10% igjen, og fremdeles ha mer enn nok til å starte motor.

Link to post
Share on other sites

Her er bilder, tatt i går kveld faktisk.

 

Fått en del tilbakemeldinger på at det var smart.. men får nok mange blikk som sier "Det var da noen helt enorme paneler".

Personlig liker jeg denne løsningen fremfor vanlige targabøyle. Også er det fint å kunne vippe panelene fremover eller bakover når man ligger på svai.

 

Liker også at Sunpower panelene er sorte, med sort ramme.

 

Jeg har flere, så om noen vil kjøpe 327W paneler, send meg en PM.

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Byttet ut den ene med en Balmar AT-200, som gir 200A.

Nå har jeg gjort målinger som 300A allerede ved 1200RPM, og nesten 350A ved 2200RPM.

 

Men klart dette avgir mye varme i motor rommet og dynamoene ville brent opp i lengden av å gå på full guffe slik. Så jeg har konfigurert regulatorene til å aldri gi mer enn 70%. 

I praksis så gir det litt over 200A kontinuerlig time etter time, og knapt 95`C på hver av dynamoene. (Målt med håndholdt IR termometer)

 

 

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Heisan, har fulgt med din reise her vedr. batterier, fine greier, nesten så jeg handlet "Go Beyond", med båten var da ved island og kronene brant i lomma, smil, er selv i forberedelser vedr. reiser til ukjente strøk, batterier og strøm fascinerer meg veldig og har selv gjort endel forskning, når det gjelder batterier, selv har jeg ennå svetrget til kvalitets AGM, og Joerg Becker i TT becker  sørlandet har bistått med det meste og resultatet er kvalifisert iallefall for mitt vedk, til langtur, men er klar for å vite mer om Lithium ja.
Mvh. Øyvind Høgslund

 

Link to post
Share on other sites

Kan gjerne dele litt info og bilder å båtbyggingen og forbedring av de fleste detaljer ombord i min DS 42,, men fikk desverre ikke det til å forumet her, litt vrient å laste ned bilder her inne?, vel sikker noe jeg gjorde feil, vedr, seila dine (beklager å fjerne meg fra tråden her inne) så ser jeg at risene har steget noe :nonod: .

Mail meg gjerne: hoegslun@online.no

Øyvind Høgslund

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...