Jump to content

Prosjekt, bygge Lifepo4 batteripakke for bruk i båt


offpist

Recommended Posts

  • 11 måneder senere...

Jeg har med stor beundring lest tråden din om omygging til litiumbatterier i skuta @offpist :thumbsup:  Forsøker å sette meg litt inn i dette med litiumbatterier, og da dukker det selvsagt opp noen spørsmål.

 

offpist skrev On 14.2.2015 at 17.17:

Jeg har fått tak i 44 stk 115AH batterier fra en elbil.

Har en liten drøm om å ha Torqueedo Cruise 4.0T på jolla.

 

Skal man kjøpe original batteri pakke fra Torqueedo så koster de 72 000 kr for to stk!

Men med DIY løsning som dette så kan det være gjennomførbart, selv om motoren koster 30 000 kr+.

 

bilde

 

Jeg leste også tråden om el-motor på jolla, veldig interessant :yesnod: Men disse batteriene du har her, hvilken bil kommer de fra? Det stod vel i den andre tråden men... Og hvorfor står det både Li-ion, og LiFePo på batteriet? Er ikke det to forskjellige teknologier?

 

Jeg har startet en tråd i "hobbyforumet", og hadde satt veldig pris på om du kom med innspill der:

 

Og en annen ting. De batteriene du har der, skal de stå en bestemt vei, eller er det som med lommelyktbatterier, at de kan ligge alle veier? Tenker da på til bruk i undervannsscooter.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Takk for en meget interressant beskrivelse og dokumentasjon av litium-prosjektene dine Offpist! Wow!

 

Jeg har også fått tak i slike Heter Lifepo4 celler fra en elbil, og tenker å bruke disse i båt. Jeg har også de samme bms brikkene du har, men er det slik at du ikke har koblet disse sammen med en BMS?

Har du evt noe tips til en grei bms løsning for disse cellene/brikkene?

 

Hva er beste metode for å finne ut om cellene mine er i god stand?

Redigert av Summerboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

1000AH Winston batteriene er fremdeles som nye, nå 6 år senere.

 

Jeg har begynt å jobbe i Farco, som tilfeldigvis driver med LIFEPO4 og Victron. 

Har oppgradert mye av ledningsnett og sikringrene ombord, samt byttet ut alt som før var Mastervolt med Victron.

 

Dobbel 200A dynamo installasjon leverer nå 400A+.

dynamo3.jpg

dynamo2.jpg

dynamo.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Opplever at det er svært lite balansering som egentlig må til, det gjelder egentlig generelt i et Lifepo4 system. 

 

Har vært borti noen unntak, hvor lader har vært satt opp feil og spenningen har derfor aldri kommet opp i et nivå hvor BMS har fått balansere. Men selv der har REC BMS fått balansert ut pakken, selv om det har tatt mange timer. 

 

Når alt er satt opp riktig og brukes jevnlig så er det altså minimalt med balansering som må til. 

 

Aktive balanserere på 2-3A er egentlig løsning på et problem som ikke bør oppstå.

 

 

 

Nytt nå er at Wakespeed WS500 er integrert med Cerbo GX via CAN bus.

Man får opp status, eventuelle feilmeldinger, spenning, Field % og temp på dynamo blant annet.

Det hele logges også i VRM portalen.

 

Link to post
Share on other sites

offpist skrev for 10 timer siden:

Opplever at det er svært lite balansering som egentlig må til, det gjelder egentlig generelt i et Lifepo4 system. 

 

Har vært borti noen unntak, hvor lader har vært satt opp feil og spenningen har derfor aldri kommet opp i et nivå hvor BMS har fått balansere. Men selv der har REC BMS fått balansert ut pakken, selv om det har tatt mange timer. 

 

Når alt er satt opp riktig og brukes jevnlig så er det altså minimalt med balansering som må til. 

 

Aktive balanserere på 2-3A er egentlig løsning på et problem som ikke bør oppstå.

 

<>

 

Takk for tilbakemelding! Var en plutselig greie som oppsto etter et drøyt år. Ny balanser ser ut til å håndtere det fint og greide faktisk å balansere helt jevnt på 3.6V etter et døgn med oppjustert floatspenning på lader. Kina BMS håndterer nok alt for lite strøm ift størrelsen på pakken tror jeg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...