Jump to content

Prosjekt, bygge Lifepo4 batteripakke for bruk i båt


offpist

Recommended Posts

Dette blir morro å følge med på. Håper du kommer med detaljerte beskrivelser med masse bilder, siden jeg har planer om å gjøre akkurat det samme selv, men ikke med den sinnsyke kapasiteten da. Tipper jeg vil ende på 260 Ah på 24 volt systemet, noe som tilsvarer ca. halvparten av din kapasitet. I tillegg ønsker jeg rundt 100 Ah 12 volt pr motor for start av motorer.

Link to post
Share on other sites

Hadde en kar innom båten min i dag, han var frelst så jeg har hjulpet han med å bestille samme oppsett.

Så da blir det kanskje enda en erfaring å dele.

 

I dag har jeg montert de to første cellene.

Og jeg har laget siste tegningene og målene for batterikasse nr 2 som skal holde de to siste batteriene.

Den skal sveises i aluminium, og blir ferdig mot slutten av uken.

 

Batteriene har M12 skruer på terminalene, så jeg var ute og handlet rustfrie skruer og skiver i går.

 

M12 kabelsko for 50mm2 er bestilt på eBay,

 

Jeg vant også bud runden på en brukt Mastervolt 2000W ren sinus inverter på ebay.de i kveld, 3400 kr.

Litt stygg, men skal fungere fint. Rett og slett et kupp, da disse koster en formue i butikken ny.

 

bilde

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom - og må bare spørre for å dobbeltsjekke. Lager virkelig et oppsett for med fire 1000 Ah batterier? Altså 4000 Ah total batteribank i båten? Så i begynnelsen at du tenkte 1000 Ah... Med 1000 totalt er det mer forståelig, men det hadde vært artig å hørt litt om hva du har tenkt å bruke 4000 Ah til?

 

Spennende prosjekt- stå på!

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Dette er spennende prosjekt. Håper batteriene holder ett år til, men de begynner å bli morkne, så må legges en plan for bytte. Har 360 ah på forbruk, dette gir vel 180 tilgjengelig. Allerede på 1/3 av batteriene du innstalerer har vi en solig oppgradering. Er det økonomisk forsvarlig frister dette veldig. Men det kreves at det går å kjøpe mindre enn 1000 ah.

 

Da disse batteriene er på elbiler må jo dette fungere på elmotorer også. Har i dag egen batteripakke til elmotorene ombord, for å ikke ta dette på forbruksbatterier. Kan dette nå slås sammen? Det vil gi store fordeler da disse pakkene sjelden går tom samtidig. .

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Mastervolt Alpha II laderegulator?

Liker at de har et eget oppsett for Lithium batterier, og at man kan justere spenningene trinnløst over masterbus.

Jeg har allerede fult Mastervolt oppsett, med masterview, og USB interface mot masterbus.

Den har også ekstern temp sensor ser jeg.

 

Med to slike burde jeg ha full kontroll ;)

 

Koster rundt 2500 kr+ mva på nettet ser jeg.

 

 

Edit: temp sensoren er til batteriet, ikke til dynamoen ser jeg nå.. hmm.

Redigert av offpist (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, har sett litt på de.

Og der får man kjøpt til temperatursensor både for batteri, og for selve dynamoen.

Har forstått det må litt modifisering til, men jeg er ikke ukjent med å lodde, så skulle nok fått til det.

 

Litt av utfordringen er at jeg har 2 forskjellige batteri typer ombord.

Lifepo4 service batteri, også har jeg AGM for start og baugpropell/ankervinsj.

Så det kan bli en utfordring at AGM batteriene aldri vil bli fulladet fordi Lifepo4 jobber på en lavere spenning.

Link to post
Share on other sites

Fått koblet ting sammen...

 

bilde

 

 

 

Lader med 100A, og nesten ingen reaksjon i spenningen.. og slik sto den 2 timer sener også.

 

(Dataene om gjenstående tid og kapasitet er ikke riktig, må programmere inn riktig kapasitet på BMS først. Det blir i morgen.)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tak i 44 stk 115AH batterier fra en elbil.

Har en liten drøm om å ha Torqueedo Cruise 4.0T på jolla.

 

Skal man kjøpe original batteri pakke fra Torqueedo så koster de 72 000 kr for to stk!

Men med DIY løsning som dette så kan det være gjennomførbart, selv om motoren koster 30 000 kr+.

 

Tanken er å lage 2 batteripakker, hver på 24V. Som kobles i serie for 48V.

Hver batteri pakke vil veie 29,6 kg.

 

Hver batteri pakke vil ha 4 pins Anderson plugg, som gjør at når jeg kobler de til i "ladestasjonen" under sittegruppen så vil de fungere som 12V batterier og kan lades med båtens ladere (solceller, vind, dynamoer, generator, landstrøm)

 

Har også kjøpt en Mastervolt 12/100-3 til som jeg fant på eBay fra USA til 750 dollar, helt ny,

Så nå vil jeg kunne lade med 200A fra generator, eller landstrøm.

 

 

bilde

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Resultat første test: 102AH.

Slett ikke ille det, under 10% tap på 4 år.

Og jeg sier første test, fordi bilen har stått mye siste ukene, og jeg tok batteriene rett inn fra 0 grader.

 

Merk at mesteparten av effekten ligger innenfor et spenningsfall på bare 0,1V, så stuper det kraftig mot slutten.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Gjorde litt små testing i båten i går.

Batteriene er nå gjennomgått "initial charging" hvor de alle skal opp på 4.0V

Og de er balansert, så nå er det bare 0,002V mellom høyeste og laveste celle.

 

 

Monterte inn Mastervolt sin 2000W ren sinus inverter, som jeg fant på ebay i Tyskland. Fungerer utmerket.

Og jeg har skaffet contactorer og monteringsboks for å lage en automatisk venter med prioritering:

 

1. Landstrøm

2. Generator

3. Inverter.

 

 

For å teste inverteren brukte jeg en varmepistol med to nivåer, 1000W og 2000W.

1000W ga et strømforbruk på noen og 90A, og et spenningsfall på 0,05V!

2000W ga et strømforbruk på ca 200A, og et spenningsfall på 0,3V. (fra 13,3V til 13,0V)

 

Ingen blinking i lysene i båten altså, selv om man veksler mellom strømforbruk 200A, av og på.

Link to post
Share on other sites

Ingen blinking i lysene i båten altså, selv om man veksler mellom strømforbruk 200A, av og på.

"Blinking i lysene" regner jeg egentlig med er et fenomen som gjelder glødelamper, og ikke LED-lamper(?) Glødelampene har vel tilnærmet ren ohmsk oppførsel, slik at lyseffekten er proposjonal med U^2, og et lite spenningsfall merkes tydelig. De fleste LED-lampene har vel noe elektronikk i forkant som sørger for konstant spenning og strømbruk, selv om innspenningen varierer? Lysstoffrør også? Ganske lite relatert - men jeg husker en gang elverket hadde problemer og vi fikk halvert spenningen. Leieboerene klaget over at det ble veldig mørkt, men hos oss har vi nesten bare 12V-lamper (mest halogen, noe LED), og transformatorene leverte jevnt samme spenning.

 

Vi myste på en båt på vestlandet som var til salgs, og var ute på prøvetur. Den hadde bare halogenlamper - jeg ble noe sjokkert over hvor mye lampene dimmet ned da selger demonstrerte baugtruster.

 

Nå i vår båt, jeg tror vi har ganske store svingninger på spenningen, men jeg har aldri merket noe på lysene. Vi har jo egen batteribank til baugtruster og ankervinsj, men hvor effektivt det er for å hindre spenningstap vet jeg ikke, da det er relativt tykke kabler mellom de to batteribankene. Bak har vi også en ankervinsj og en elektrisk vinsj sentralt i cockpit. Mellom startbatteriet og forbruksbanken står det et skillerelé - jeg husker en gang forbruksbanken var ganske godt nedtappet og motoren sto på tomgang - det tok litt tid før jeg skjønte at det var skillereléet som lagde klikkelyder - ladespenningen sank ganske raskt med hele batteribanken innkoblet, og steg ganske raskt med bare startbatteriet innkoblet. Nå, det var sikkert på dagtid ... men allikevel, tenker vi hadde merket det om lysintensiteten i lampene endres vesentlig med spenningen. Nå har vi en batterilader innkoblet som spinner opp fra 13.5V til 14.4V når jeg skrur på webastoen - riktignok tar det noe tid før spenningen kommer opp til 14.4, men jeg ville sikkert merket det.

 

Beklager avsporingen :-)

 

Forøvrig, jeg rasket med meg en 600W inverter fra Jula for ganske lenge siden, for å ha i båten i tilfelle behov. Behovet kom i forrige uke, da ettåringen tømte sukkerskåla utover sofaen og 12V-støvsugeren er i den andre båten. Men akk, støvsugeren vi har ombord suger 1200W :-( Jeg har så langt ikke gjort noen permanent oppkobling av inverteren, men tanken min er å arrangere det slik at jeg har både inverteren og en stikkontakt tilkoblet landstrømmen i umiddelbar nærhet til batterirommet, pluss en kontakt som igjen gir strøm til de fleste stikkontaktene - slik at jeg ved behov kan skru på inverteren og sjalte det meste av stikkontakter fra landstrømmen til inverteren. Batterilader og varmtvannstank tenker jeg imidlertid å holde unna denne løsningen ... og, kanskje det er best å investere i en kraftigere inverter før jeg bruker mye tid på dette :-)

 

Og igjen, beklager nok en avsporing :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2000w inverter, når eg kjøre kaffetrakteren, så tar 1 liter 12amp og 9 min, jeg har min Victron 12/2000/80-30 med multicontrol, kobbla opp på landstrømanlegget, slik at jeg har altid 220 i alle mine kontakter, så satte vi på en kontaktor som kobbler ut VVtanken hvis jeg mister landstrøm, da sluker ikke denne batteibanken tom, Og på denne måten virker også min Multicontrol, hvor jeg selv regulere opp/ned hvor mye strøm jeg skal ta fra land, DVS hvis vi kommer på et punkt der vi bare kan dra f.eks 3 amp, så stiller jeg den der, så får vi littt støm i stende for ingen strøm .

også en avsporing, :) men strøm er et hot tema. :)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...